25.05.12, 01:36 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Koska karitsointi?  (Luettu 820 kertaa)
saimmark
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 11.04.10, 09:47 »

Ensimmäinen karitsointi edessä enkä tiedä tarkkaa laskettua aikaa, mutta kahdella uuhellani on perä ja tisut olleet jo viikon turvoksissa. Osaako joku sanoa, koska ne mahdollisesti karitsoivat - parin päivän sisään - viikon kuluttua vai kuukauden? Olisin tiedosta kovin kiitollinen.
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 11.04.10, 11:01 »

Ensimmäinen karitsointi edessä enkä tiedä tarkkaa laskettua aikaa, mutta kahdella uuhellani on perä ja tisut olleet jo viikon turvoksissa. Osaako joku sanoa, koska ne mahdollisesti karitsoivat - parin päivän sisään - viikon kuluttua vai kuukauden? Olisin tiedosta kovin kiitollinen.
Puhelindiagnoosilla vaikea tehtävä. Joskus tässä isossakin laumassa menee ihan sekaisin. Jollakin on utareet kovana turvoksissa ja peräpää punaisena toista viikkoa eikä mitään tapahdu. Sitten parin tunnin jälkeen lampolaan tullessa se huomaamaton takarivin tatjaana on pyöräyttänyt kolmoset ihan huomaamatta...

Petri
tallennettu
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Viljami

« Vastaus #2 : 11.04.10, 22:07 »

komppaan Petriä hymy on jo muutamaan otteeseen tänä vuonna käynyt noin ku jotaki toista olen odottanut jakaantuvaksi..
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 12.04.10, 08:29 »

Vaikea sanoa. Mun mielestä varmoja merkkejä siitä, että uuhi karitsoi 1-2 päivän sisään on pehkujen kuopiminen, kylkien katselu, tyhjyyteen tuijottelu tai tyhjyyteen huutelu, joskus kyljille juttelu... Väkirehut jäävät usein syömättä, joskus heinätkin. Nämä ovat kyllä yksilöllisiä juttuja, mun mielenkiintoisin poikija syö yleensä kauraa karitsa takapäästä roikkuen. Vatsan tippuminen on kuitenkin ehkä se varmin merkki, minkä perusteella otan uuhen poikimakarsinaan.

Mulla on yksi uuhi, jota en kyllä enää poi'ita, mutta se oli aika selvä siinä mielessä, että poiki kahden viikon päästä siitä, kun näytti, että se räjähtää juuri nyt käsiin (maha ja utare järkyttävän pinkeät ja isot).  muikea hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #4 : 12.04.10, 08:35 »

Väkirehut jäävät usein syömättä, joskus heinätkin. Nämä ovat kyllä yksilöllisiä juttuja, mun mielenkiintoisin poikija syö yleensä kauraa karitsa takapäästä roikkuen. Vatsan tippuminen on kuitenkin ehkä se varmin merkki, minkä perusteella otan uuhen poikimakarsinaan.

Heh, meidän Neilikka on just tuollainen muikea hymy Se veti kauroja silmät pyöreinä ja karitsa roikkui puoliksi ulkona takapuolesta sarkastinen Sitten meni maaten ja pukkasi sen maailmaan..Sillä välin tosin otin siltä kaurakupin pois silmänisku

Ja tuo mahan tippuminen on mullekin se varmin merkki, muuten meidän uuhet olisi poksahtaneet jo 2-4 viikkoa sitten silmänisku Onneksi on tiedossa, että vasta tänään on aika alkaa odottamaan, tietty ottaen huomioon sen -5 päivää silmänisku Eli viime viikko silmäiltiin..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
saimmark
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 07.05.10, 15:41 »

Nyt olen viisaampi ja vastaan kysymykseeni itse, jos siitä joskus olisi muillekin hyötyä. Meillä kaksi uuhta olivat perä ja tisut turvonneina aika tarkkaan neljä viikkoa. Seuraavana päivänä, kun lähdimme matkoille, syntyivät ensimmäiset karitsat. Napurimme niitä sitten hoitivat - ja lomittajatyttömme joutui oikein opettamaan toisen karitsan emonsa tisulle; uuhi kaadettiin maahan 8 x päivässä, jotta karitsa sai maitoa. Englannissa kuulemma käytetään lammaskoiria pelottelemaan emää, jolloin se vaistomaisestikin alkaa suojelemaan pikkukaritsaa ja alkaa imettämään tätä.

Ja vielä Englannissa ei näkynyt lampaita vaan käveleviä paisteja - olivat ihan toisen näköisiä kuin täällä Suomessa.  silmänisku
tallennettu
Mara
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 07.05.10, 16:08 »

Englannissa kuulemma käytetään lammaskoiria pelottelemaan emää, jolloin se vaistomaisestikin alkaa suojelemaan pikkukaritsaa ja alkaa imettämään tätä.

Me nähtiin just äskettäin tuo touhu Kaikenkarvaisissa ystävissä  muikea hymy muikea hymy muikea hymy
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 07.05.10, 22:42 »

Siis miksi se uuhi kaadettiin maahan? Pelottelun takiako?
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #8 : 07.05.10, 22:57 »

Siis miksi se uuhi kaadettiin maahan? Pelottelun takiako?

Eikun jos vaan opetusmielessä? Kun tarpeeksi pitkään kaataa niin uuhi osaa kohta itse mennä kyljelleen tissit törössä, rennompi imettää?  afro
tallennettu

saimmark
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 13.05.10, 19:16 »

Uuhi rimpuili kuulemma niin paljon, ettei sitä saanut edes hajareisin rauhotettua, jotta karitsa olis päässyt imemään. Tätä tehtiin siis vain 2 päivää, kolmantena sitten jo seisoalteen ja oppi siitä sitten itse hoitamaan karitsaa.
tallennettu
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 13.05.10, 23:32 »

Ai, minä teen sillä lailla tommosissa tapauksissa, että otan uuhen jalkojen väliin niin päin, että sen pää on mun perseen puolella ja otan takajalan ylös. Ei se siinä viitti rimpuilla.
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #11 : 18.05.10, 00:20 »

Ai, minä teen sillä lailla tommosissa tapauksissa, että otan uuhen jalkojen väliin niin päin, että sen pää on mun perseen puolella ja otan takajalan ylös. Ei se siinä viitti rimpuilla.

Voi myös kokeilla sitoa uuhen etujalan ylös, jolloin hyvässä lykyssä elikko hämääntyy paikalleen pysyäkseen tasapainossa. Hiehoja joskus on tuolla konstilla koulittu lypsyyn, lampaat voivat kyllä olla niin pöllöjä että heittäytyvät maate
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: