PäiviK
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 10.04.10, 22:39 » |
|
Mun ensikko Lyylini alkoi toissa päivänä synnyttämään, laskettu aika ei ollut tiedossa. Olin jotenkin kuvitellut ettei aika olisi vielä, mutta innoissammehan olimme koko perhe tulevan suhteen. Sitten avaantumisoireet katosivat kokonaan. Ajattelin että ne oli olleet vain "treenaussupistuksia"
Kunnes tänä aamuna löysin karsinasta kaksi kauniisti olkiin peiteltyä tyttökaritsaa.. En niitä punninnut, mutta arvioisin painoksi n.500g-600g. Nahkaisia, lähes läpikuultavia "minilampaita"
Nyt pettymys ja suru itkettää.. Mietin vain miksi näin kävi? Käykö näin uudestaankin? Ja mitä tästä pitäisi oppia? Uuhi on reipas ja pirteäkin, välillä vaan katselee mahaa aivankuin ihmetellen miksi siellä ei mikään liiku..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Haaveita paljon, lampaita 5: Erkki-09,Lyyli-09,Milja-10 ja "hevitukka"Hilla-11, "kesäpoika"-Otto-11
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #1 : 10.04.10, 23:47 » |
|
Voi miten kurjaa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #2 : 11.04.10, 09:36 » |
|
Todennäköisesti pari kuukautta olisi ollut vielä jäljellä. Meillä kans yksi ensikko teki kk sitten karvattoman karitsan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #3 : 11.04.10, 12:53 » |
|
Monasti nuo liittyy siihen, että karitsoissa olisi ollut joku vika, joka olisi tehnyt niistä elinkelvottomia, ja luonto hoitaa ne sitten pois. Joka tiineys on kuitenkin uusi tilanne eikä se välttämättä siis toistu ensi karitsoinnissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 11.04.10, 13:10 » |
|
Tiedän, ettei surussa paljon ole lohtua siitä, että luonto kyllä tietää mitä tekee, mutta näin se on. Karitsat syntyvät ennen aikojaan, jos ne eivät ole jostain syystä terveitä, tai emän terveydelle on parempi, ettei tiineys jatku pitempään. Luomista aiheuttaa myös jotkin sairaudet, esim. listerioosi, tai emän saamat iskut vatsaan (esim. toinen uuhi puskee kovaa).
Onko Lyyli minkä ikäinen? Jos ei ole kovin vanha, niin kyllä uskaltaisin sen uudestaan astuttaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #5 : 11.04.10, 19:58 » |
|
Todennäköisesti pari kuukautta olisi ollut vielä jäljellä. Meillä kans yksi ensikko teki kk sitten karvattoman karitsan.
Jodin puute odotusaikana voi aiheuttaa sen, että syntyy lähes karvattomia ja veltohkoja karitsoita. Voivat silti olla ihan isoja ja täysiaikaisia. meillä tuli tällaisia yhtenä vuotena. Ekat karitsat kuoli, kun ei tajuttu mikä on vikana. Toisen karitsalle ymmärrettiin antaa jodia ja se tuli kuntoon, ei ollut kylläkään niin huonossa kunnossa syntyessään kuin ekana poikineen karitsat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #6 : 11.04.10, 20:33 » |
|
Meillä tuo oli ennenaikainen, kun huomenna alkaa vasta porukka pikkuhiljaa poksahtelemaan  Samoin yksi vuohi teki aikoinaan etuajassa samanmoisen karvattoman rimpulan. Jodin puute yleensä aiheuttaa struumaa karitsoille ja emille. Meillä se ei silloin aiheuttanut karvattomuutta. Siitäkin on jo aikaa..kauan...olin silloin vielä yläasteella 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #7 : 11.04.10, 22:04 » |
|
mulla viime vuonna kaks loi ja tänä vuonna on molemmilla komeat karitsat joten luonto hoitaa elinkelvottomat pois..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|
Dee
|
 |
« Vastaus #8 : 11.04.10, 22:22 » |
|
Siitäkin on jo aikaa..kauan...olin silloin vielä yläasteella  No ei siitä nyt niin kovin kauaa ole kun sä olet ollut yläasteella. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #9 : 11.04.10, 22:43 » |
|
^On siitä, ihan liikaa jo 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #10 : 11.04.10, 23:44 » |
|
Edellinen kirjoittelu jäi vähän kesken, kun näin valvontakamerasta, et yksi ensikko rupesi synnyttämään  . Mustalle 100% texel-uuhelle tuli mäyräpässin kanssa... yllätys, yllätys, valkoinen karitsa  . No, on meillä nyt onneksi ainokaisella mustalla risteytysensikolla musta uuhikaritsa, jonka korvissa ja otsalla on valkoisia epämääräisiä kuvioita sekä valkoisella rist.ensikolla musta pässipoika, jolla on valkoisia karvatupsuja otsassa  . Jodin puute yleensä aiheuttaa struumaa karitsoille ja emille. Meillä se ei silloin aiheuttanut karvattomuutta. Siitäkin on jo aikaa..kauan...olin silloin vielä yläasteella  Juu, näillä oli kilpirauhanen selvästi suurentunut, kuin kaulus leuan alla  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #11 : 12.04.10, 08:27 » |
|
Joo, se struuma on vaikea hoitaa vastasyntyneiltä, jos se on paha. Emien kuurilla saattaa vielä keretä pelastaa syntymättömiä. Meillä se oli silloin todella paha  Syntyneillä kileillä oli osalla kuin toinen pää kaulalla ja tottahan ne sitten tukehtui  Loput kerettiin pelastaa, osa emien kautta, mutta muutama myös antamalla kilille itselleen jodia. Mulle jäi silloin vähän jonkin sortin kammo sitäkin kohtaan ja nyt olen lähes joka poikimisaika käynyt emien kauloja läpi, josko löytyy patteja  Silloin se johtui edelliskesän kovista sateista ja sitä oli paljon monella tilalla..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #12 : 12.04.10, 08:50 » |
|
Edellinen kirjoittelu jäi vähän kesken, kun näin valvontakamerasta, et yksi ensikko rupesi synnyttämään  . Mustalle 100% texel-uuhelle tuli mäyräpässin kanssa... yllätys, yllätys, valkoinen karitsa  . No, on meillä nyt onneksi ainokaisella mustalla risteytysensikolla musta uuhikaritsa, jonka korvissa ja otsalla on valkoisia epämääräisiä kuvioita sekä valkoisella rist.ensikolla musta pässipoika, jolla on valkoisia karvatupsuja otsassa  . Meille tuli kanssa eilen 100% mustalle teku uuhelle karitsat ja odotin että tulisi edes jotain väriä...noh, toisella on ruskea korva, siinä kaikki, valkoisia molemmat karitsat  Kaikkea ei voi saada 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PäiviK
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 12.04.10, 19:36 » |
|
Tää on ollu vaikea viikonloppu... Mä otan ihan liian tunteella noi lampaat ja mies taitaa olla vieläkin hassumpi.. Kun aikuiselle miehelle joku kolahtaa niin se on niin totaalista .. Järki sanoo et kaikki on mahdollista ja silti kaiken surun jälkeen on taas uusia mahdollisuuksia. Lyyli voi hyvin ja se on tärkeintä, eikä lampaiden lähellä sureta. Ne nauttii jo keväästä ihan niinkuin surkeeta viikonloppua ei oliskaan ollut. Mutta kyllä tää keskenmeno on omalla tavallaan munkin keskenmeno.. Ei sitä edes ajatellut miten monta asiaa oli miettinyt " Sitten kun meillä on ne... "
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Haaveita paljon, lampaita 5: Erkki-09,Lyyli-09,Milja-10 ja "hevitukka"Hilla-11, "kesäpoika"-Otto-11
|
|
|
|
Dee
|
 |
« Vastaus #14 : 12.04.10, 21:28 » |
|
Onhan tollanen tosi rankka juttu...mulle tulee tippa linssiin pelkästä ajatuksesta... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|