tansku
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« : 30.01.06, 11:11 » |
|
Millaista melassia annatte lampaille?
Mie käytän hevosille ja kileille turvotettua melassirouhetta sitä piipputupakan näköistä. Sehän on varmasti ihan hyvä lampaille myös?!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #1 : 30.01.06, 13:29 » |
|
Onko sitä pakko turvottaa lampaille? Mä en ainakaan vuohille ole turvottanut..
Mutta sullahan, Harmas, ne menee siinä samalla..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #2 : 30.01.06, 13:37 » |
|
Onko sitä pakko turvottaa lampaille? Mä en ainakaan vuohille ole turvottanut..
Mutta sullahan, Harmas, ne menee siinä samalla..
Meillän on käytetty kuivana vuohille, lehmille ja lampaille. Ainoastaan hevosille tarvii turvottaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
tansku
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #3 : 30.01.06, 14:02 » |
|
Melassi turpoaa mahassa, niin sen takia en uskalla antaa kuivana. Turvottamaton melassi saattaa aiheuttaa ähkyä.ym, ainaki hevosilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #4 : 30.01.06, 14:09 » |
|
Eikös koniparoilla ole vain yksi vatsalaukku..kuten ihmisillä :  , ja noilla sorkkajalkaisilla, kun on niitä useampia ja ihan erilainen ruuansulatussysteemi. Ei toimi ollenkaan samoin, kun moneen kertaan myllätään mälliä poskessa( meillä on yks aika taitava jemmari, jonka naama on välillä ihan vino, ei kannata silloin mennä lähelle  , varsikin jos vesijohdot jäässä eikä pysty pyykkäämään).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #5 : 30.01.06, 14:47 » |
|
Olen aina antanut vuohille melassin kuivana ja sitä arvelinkin, että voi antaa myös lampaillekin. Ei meillä ole ainakaan ollut mitään ongelmia..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #6 : 30.01.06, 14:52 » |
|
Eikös koniparoilla ole vain yksi vatsalaukku..kuten ihmisillä :  , ja noilla sorkkajalkaisilla, kun on niitä useampia ja ihan erilainen ruuansulatussysteemi. Ei toimi ollenkaan samoin, kun moneen kertaan myllätään mälliä poskessa Just niin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #7 : 30.01.06, 15:19 » |
|
Mä annan piipputupakan näköistä melassia turvottamattomana. Joskus olen ostanut myös melassia pelletteinä, mutta tykkään enemmän tuosta piipputupakan näköisestä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #8 : 30.01.06, 16:35 » |
|
Kuinka paljon melassia olette antaneet eri vaiheessa ruokintaa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #9 : 31.01.06, 01:56 » |
|
terve,
mulla melassileikettä menee 50 - 150 g / uuhi:
- kiihotusrehuna n. 50 g - pari kk ennen karitsointia nousten pikkuhiljaa 100 - 150 g - karitsoinnista n. 2 -3 kk (vähän ennen vierotusta lopetan) n. 150 g
heti karitsoinnin jälkeen olen antanut uuhelle n. 500 - 600 g + lisäkivennäisen-> saa siitä helposti energiaa ja maistuu hyvin.
tv. rekku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tansku
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 31.01.06, 08:27 » |
|
Se on kyllä helpompi antaa melassi kuivana. Ei tuu sitä veden kanssa lotraamista, mutta hevonen on hevonen  . Taidan kokeilla kileille antaa turvottamattomana. Hevosille ei muuten tarvis antaa, mutta kun ovat niin nirsoja valkosipulijauheen takia. Jauhe jää kipon pohjalle ja kaurat on siististi poimittu seasta pois >  . Sama käy merilevän kanssa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #11 : 31.01.06, 20:13 » |
|
Bumba ainakin on siihen tottunut  Siis sekä poimimaan siististi ne jyvät muista sörsseleistä, sekä syömään kuivaa melassia..juuri sitä piipputupakan näköistä ;D Eiköhän se Juliallekin mene..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« Vastaus #12 : 08.02.06, 17:16 » |
|
heti karitsoinnin jälkeen olen antanut uuhelle n. 500 - 600 g + lisäkivennäisen-> saa siitä helposti energiaa ja maistuu hyvin.
Syöttääkö joku muukin melassia tällaisia määriä? Vai annatko Rekku uuhille melassin ohessa enää mitään muita väkirehuja? Jäin pohtimaan tätä ajankohtaista aihetta ja peilailin sitä oman lampolani lammasneuvojan suunnittelemaan ruokintasuunnitelmaan. Melassisäkissäkin lukee ruokintasuosituksena lampaille 100-200g per bää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|