|
bansku
|
 |
« : 29.01.06, 23:00 » |
|
Pitäisköhän mun muuttaa jotenkin noiden lampaiden ruokintaa? Lampolassa on siis kaksi uuhta sekä pienen pieni pässipoika. Olen nyt antanut aamulla jokun litran verran kaalia ja porkkanaa koko porukalle ja sitten illalla litran verran kauroja. Olkea, heinää, kivennäistä ja kalkkia on jatkuvasti tarjolla. Samoin suolakivi roikkuu seinältä. Onkos tämä hyvä systeemi vai pitäisikö jotain muuttaa? Annoin kaurojen lisäksi vähän aikaa myös hieman ohraa, mutta kuulin että se kannataisi jättää pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 30.01.06, 09:23 » |
|
Mun mielestä kalkki on turha ja kaalia on ruokavaliossa liikaa. Tekisin myös niin, että jakaisin kaura-annoksen aamulle ja illalle, koska märehtijän pötsi tykkää siitä, että sapuska on mahdollisimman samankaltaista joka ruokintakerralla. Iso annos viljaa kerralla tiputtaa pötsin ph:ta turhan alas.
Ohra on muuten hyvä, mutta älä anna sitä pässille: aiheuttaa virtsakiviä.
Pienelle pässille antaisin hiukan valkuaislisää, esim. hernettä, rypsirouhetta tms.
Huom! Nämä olivat vain mun mielipiteitä siitä mitä MÄ tekisin ja sun ruokintasi on varmasti tuollaisenaankin parempi kuin monella muulla lemmikkilampaalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #2 : 30.01.06, 10:04 » |
|
Mä sotkisin sinuna noin ainekset keskenään, niinkuin appeeksi. Tota pellavarouhetta löytyy esim. Jyväs-Martista, on siellä hevosrehujen joukossa( pussissa on muistaakseni hepan kuva). Ei se pieninä määrinä pahaa tee niille uuhillekkaan. Hernettä on vähän hintsusti saatavilla viljelijöiltä suoraan(meillä on yksi nimi, jolta voisi kysyä), mutta tähänaikaan vuodesta tilanne on aika heikko. Seppälän Citymarketista löytyy ruokahernettä muistaakseni 0,95¤ kg. Se on halvin hinta mitä olen nähnyt. Sulla kun on noin pieni porukka yks pussi riittää useammalle päivälle( laita appeeseen, ei pelkiltään). Lisäksi mä ostin Agrimarketista(Palokasta) merileväuutetta ( taas hevoshyllystä) noin niinkuin talvisaikaiseski vitamiini ja hivenainelisäksi( ostin kerralla vähän isomman sangon). Tätä saattaa olla myös Minimanissa, mutta en oo ihan varma. Ja sitten meillä annetaan aina joskus valkosipulirouhetta.. sekin löytyy samasta kuin muut....hevosrehut :-X
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #3 : 30.01.06, 10:48 » |
|
Seppälän Citymarketista löytyy ruokahernettä muistaakseni 0,95¤ kg. Onko tämä herne kuivaa? Miten annatte sitä lampaille? Kuivana vai jotenkin turvotettuna/liotettuna? t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Roki
|
 |
« Vastaus #4 : 30.01.06, 10:48 » |
|
sun ruokintasi on varmasti tuollaisenaankin parempi kuin monella muulla lemmikkilampaalla. Riina: Mitä tarkoitat tuolla?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 30.01.06, 11:24 » |
|
mmj: aluks..kun innostusta riitti( elikoita, kun oli vain neljä yhteensä vuohet+lampaat), liotin herneitä noin vuorokauden.. enää en oo viittinyt, vaan kaadan pussista suoraan appeeseen...ei liotus kuulemma ole välttämätöntä.. mä oon laittanut 2- 3 kg / noin 20 päätä, mutta en joka päivä enkä silloin kun laitan pellavaa, joka on myös valkuainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
bansku
|
 |
« Vastaus #6 : 30.01.06, 11:57 » |
|
Elikkäs, mun pitäisi hommata vielä valkosipulia, pellavarouhetta ja herneitä. Kalkin mä oon sotkenu kivennäiseen, tätä seosta menee ihan älyttömän vähän, onko se huono homma?
Onko kaali siis pahasta? Mitä tuoreruokaa lampaille siten voisi tarjota porkkanan lisäksi? kaali porkkana seosta ne on saaneet aika vähän, ehkä sellaisen ämpärin pohjallisen (oisko 1/2-1 litraa päivässä).
Tänä aamuna annoin tuoreruuan ja puolet kaura-annoksesta sekaisin. Onko se litran verran kauraa per päivä koko porukalle sopivasti?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #7 : 30.01.06, 12:03 » |
|
sun ruokintasi on varmasti tuollaisenaankin parempi kuin monella muulla lemmikkilampaalla. Riina: Mitä tarkoitat tuolla? Tiedän lemmikkilampaita, jotka saavat pelkkää heinää ja kivennäiset, suolat, ym. on unohdettu tyystiin. Mun mielestä Banskulla on mukavan monipuolinen ruokinta. En tarkoittanut tällä kommentillani osoitella ketään henkilöä tällä foorumilla vaan viittaukseni näihin puutteellisiin ruokintoihin on ihan "todellisesta elämästä". Tällä foorumilla tuntuu olevan harvinaisen fiksua ja lampaista innostunutta porukkaa, mutta valitettavasti "maailmalla" on paljon lampaita, jotka asuvat heinäpaalin kanssa jossain tallin nurkassa ilman mitään kivennäisiä ym.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 30.01.06, 12:08 » |
|
Elikkäs, mun pitäisi hommata vielä valkosipulia, pellavarouhetta ja herneitä. Kalkin mä oon sotkenu kivennäiseen, tätä seosta menee ihan älyttömän vähän, onko se huono homma?
Onko kaali siis pahasta? Mitä tuoreruokaa lampaille siten voisi tarjota porkkanan lisäksi? kaali porkkana seosta ne on saaneet aika vähän, ehkä sellaisen ämpärin pohjallisen (oisko 1/2-1 litraa päivässä).
Tänä aamuna annoin tuoreruuan ja puolet kaura-annoksesta sekaisin. Onko se litran verran kauraa per päivä koko porukalle sopivasti?
Valkosipuli ja pellavarouhe on ylimääräisiä terveysrehuja eli niitä ei ole "pakko" hommata. Itse annan valkosipulia vastustuskyvyn vahvistamiseksi silloin tällöin. Kaali tuskin on pahasta, mutta ei sitä kannata hirveän isoja määriä antaa. Märehtijöiden paras ja terveellisin ruoka on kuitenkin korsirehu. Itse syötän lampaille porkkanaa ja omenaa, tosin määrät on pieniä. Tee ensi kesänä lampaille paljon kerppuja ylimääräisiksi herkkupaloiksi! Voit myös antaa niille havunoksia syötäväksi näin talvisaikaan, niiden nakertelu on lampaille mukavaa ja terveellistä puuhaa ja lampolaan tulee ihana tuoksukin niistä  Tuskin se kalkki huono homma on, ehkä vaan turha. Kalkin lisätarve on yleensä vain viimeisillään tiineillä emoilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #9 : 30.01.06, 12:08 » |
|
En oo huomannut, että kaalista olis mitään haittaa.. siinähän on niitä b-vitamiineja, joiden saatavuus on tärkeetä lampaille. Kyllä meillä on koko sen ajan kun villamoita on ollut, kaalia ollut mukana ruokavaliossa ( löytyyhän herkuista myös banaanit, kuivatut luumut karkkina, jne jne..mutta niitä ei anneta ...ruokana) Tai siis kaikkia kaalikasveja, pilkon joskus myös lanttua ja kesällä ylisuuret ja haljenneet nauriit päätyy apesankoon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
bansku
|
 |
« Vastaus #10 : 30.01.06, 12:18 » |
|
Juu, kyllä ne havuja ovat saaneet koko talven. Kerppujakin tein kovasti viime kesänä, mutta ilmeisesti niput olivat liian tiheitä ja niihin tuli sellaisia mustia pilkkuja. Olettaisin niiden menneen siis homeeseen, enkä ole uskaltanut antaa. Pitänee varmaan suunnitella ensi kesänä vähän paremmin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #11 : 30.01.06, 13:01 » |
|
Tuskin se kalkki huono homma on, ehkä vaan turha. Kalkin lisätarve on yleensä vain viimeisillään tiineillä emoilla.
Viimeisillään oleville tiineille ei suositella kalkkilisää, vaan päinvastoin fosforirikkaampaa kivennäistä. Sillä ehkäistään poikimahalvausta, jok ajohtuu kalkin puutteesta. Kuulostaa epäloogiselta, mutta tarkoitus on pakottaa elimistön oma kalkki liikkeelle ja parantaa kalsiumin omaa mobilisaatiota. Tulikohan oikein selostettua : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #12 : 30.01.06, 13:16 » |
|
Oliskohan kyseessä ihan normaali kemiallinen reaktio jossa fosfori syrjayttää kalkkia kalkkivarastoista, jolloin sitä vapautuu elimistön käyttöön :  ....pitäsköhän seuraavas opiskella tota elintarvike/eläinlääkinnän kemiaa :  ..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #13 : 30.01.06, 13:45 » |
|
Meillä näin: suolakivi, vesi ja rehut vapaasti tarjolla. Tarkoitus olisi saada piakkoin myös kuivaa heinää taas mukaan, kunhan saan ne tuolta 160 km:n päästä tänne..  Sitten joka päivä kauroja ja kivennäiset iltaisin, koska en käy aamulla ollenkaan. Samalla ne juoksevat rallia hetken ulos-sisälle-ulos-sisälle.. Meillä on kivennäisenä tuo lammaskivennäinen. Loppukesällä saavat aina maahan pudonneita omenoita, kun ei kaikkia ainakaan viime kesänä itsekään syödä/soseuttaa jaksanut ;D Kuusenhavuja silloin tällöin ja viikonloppuisin säästä riippuen yritetään kulkea jossain, missä saavat syödä mennessään vaikka puiden oksia.. Pässille se vissiin riittää jatkossa, mutta kertokaas annanko uuhille, jotka toivottavasti ovat kantavana ja poikivat maaliskuun lopussa-huhtikuun alussa, jotain muuta kivennäistä tässä kantoajan loppupuolella? Mikä olisi sellainen? Käykö siihen se lehmien kivennäinen, vihreä säkki, nimeä en tähän hätään muista..Pitää illalla tarkastaa, kun olen kotona! Ja pitäisikö niille antaa sitten lisänä jotain täysrehua? Käykö siihenkin tuo lehmien lypsätysrehu, pitää senkin nimi tarkistaa appiukolta, kun tulee irtotavarana, mutta arvelisin sen olen kirimaikkia tms..? Vielä en ole lihomisen välttämiseksi sitä vielä antanut..Ja onhan tässä vielä 2 kk aikaa, vai onko se liian vähän?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #14 : 30.01.06, 14:08 » |
|
Viimeisillään oleville tiineille ei suositella kalkkilisää, vaan päinvastoin fosforirikkaampaa kivennäistä. Sillä ehkäistään poikimahalvausta, jok ajohtuu kalkin puutteesta.
Eikös tuo ole aika riippuvainen siitä, mitä elukoille syöttää? Säilörehussa on usein kalsiumia yli oman tarpeen, mutta entäs kuivaheinässä, jolla lemmikkilampaat yleensä ruokitaan? Kalsiumiahan tarvitaan kuitenkin mm. maidontuotantoon. Jännä juttu muuten: meille opetettiin koulussa vähän aikaa sitten, että ummessa oleville lehmille ei saa antaa fosforia, koska se altistaa ne poikimahalvaukselle.... Ja vastaavasti liika kalsium altistaa kalsiumhalvaukselle?! ??? Yritä tässä sitten hoitaa eläimiä, kun kaikkialta saa ristiriitaista tietoa eläinten tarpeista. Tuntuu vähän samalta kuin omienkin ruokien kohdalla: syöt mitä hyvänsä, niin aina se aiheuttaa syöpää.... Ja kuolet kuitenkin vaikka et söisikään mitään. : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|