25.05.12, 01:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Herneestä  (Luettu 2338 kertaa)
tosiharrastus
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : 09.10.10, 19:52 »

tämä tulee herne- otsikon alle , vaikka sivuaa kauraakin ; nimittäin, olen antanut karitsoille kauraa aika reilullla kädelä ,kun vanha tapa ,että elukat pitää hyvin ruokkia . Nyt sitten lähtivät teuraaksi ,ja pahasti rasvoittuneena !

Missä määrin, vai ihankoknaanko ,voisi kauran korvata herneellä  ja rasvoittaako se samalla tapaa?
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 09.10.10, 22:12 »

tämä tulee herne- otsikon alle , vaikka sivuaa kauraakin ; nimittäin, olen antanut karitsoille kauraa aika reilullla kädelä ,kun vanha tapa ,että elukat pitää hyvin ruokkia . Nyt sitten lähtivät teuraaksi ,ja pahasti rasvoittuneena !

Missä määrin, vai ihankoknaanko ,voisi kauran korvata herneellä  ja rasvoittaako se samalla tapaa?
No ei nyt kokonaan, mutta karkearehun valkuaispitoisuudesta riippuen jopa kolmanneksen kaurasta voi korvata herneellä. Hillitsee rasvoittumista sen verran, että JOS tähänastinen dieetti on ollut hyvinkin valkuaisköyhää, niin se ylimääräinen kaura menee läskiksi, ei lihakseksi. Nyt kun osa siitä korvataan valkuaispitoisemmalle herneellä, niin läskin sijasta saattaa syntyäkin lihasta.

Petri
tallennettu
Aholainen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 10.10.10, 09:54 »

Mun tietääkseni herne aiheuttaa helposti liikasyötettynä ripulia.
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #18 : 10.10.10, 11:07 »

Mun tietääkseni herne aiheuttaa helposti liikasyötettynä ripulia.

Niin, se liika valkuainen sen kai tekee. Lihanaudoilla kai valkuaisen määrää tarkkaillaan juuri sonnan löysyyden perusteella: Sontakasan pitää maahan pudottuaan levähtää, mutta ei roiskua ympäriinsä. Lampailla voi käyttää vastaavaa menetelmää. Optimitilanne kai olisi, että papanat olisivat hieman toisissaan kiinni, mutta ei kuitenkaan kokonaan yhtä jöötiä. Niin kauan kuin papanat on irrallisia, herneen osuutta voi vähitellen lisätä.
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #19 : 10.10.10, 13:33 »

Hitsi!!! Onko tuo papana teoria tosi??!!
Meillä on irtonaisia ja olen luullut sen olevan optimi. Valkuaista siis pitää lisätä??
tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #20 : 10.10.10, 16:17 »

Ei ole pakko lisätä, mutta voi, jos haluaa. Ulosteen koostumuksesta oli maininta myös aiemmin tässä ketjussa (nyt vasta eestyin sen lukemaan).
tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : 10.10.10, 19:14 »

Hmm.. nyt sitten tulee ihan vaan mielipide ( ei mitään tieteellistä faktaa)
 Mun mielestä lampaan kakan pitää olla irtonaista papanaa ja jos alkaa muistuttaa sontaa eli alkaa olla yhtään toisiinsa liimautuneita, mun mielestä jo ollaan niillä rajoilla.. joka ok hyvään lihatuotokseen tähtäävässä ja tarkasti tuotosvaiheen mukaan kontrolloidussa ruokinnassa ja hoidossa. 
 MUTTA.. korkea valkuainen altistaa kuitenkin niin herkästi erilaisille häiriöille siellä pötsissä ja suolistossa, (samoin kuin virtsakiviasiassakin yhtenä vaikuttajana..) että  harrastelijalle tai sellaiselle kasvattajalle, joka ei tarkkaile eläimiään 24 tuntia vuorokaudessa ja ole heti alkavaan pötsihäiriöön tai muuhun mahavaivaan apuja antamassa, niin enempi pelivaroja ja toleranssia antaa hiukka sitä tehotuotannon optimia valkuaisköyhempi ruokavalio..
 Oikaiskaa, jos olen väärässä..

tallennettu
LaineenAuli
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : 11.10.10, 20:55 »

No, mä oon 10 vuoden "harrastuslampuri"kokemuksella tästä valkuaisasiasta ihan samaa mieltä. Liikaa valkuaista -herkästi ripulia yms. Vähemmän valkuaista - ehkä hitaampi kasvu mutta terveemmät lampaat, ei mitään mahahuolia ole ollut. Kesällä erään rehukauppiaan kanssa juttelin maatalouskaupassa; ei halunnut myydä minulle primoa yms etten pilaa katraan terveyttä jos ei kerran tehokasvatustarvetta ole. Ihan tosi, aika huono myyjä  haha

(Muoks. Siis hernettä syötän kyllä aina karitsoille n. 4 kk ja imettäville)
« Viimeksi muokattu: 11.10.10, 21:00 kirjoittanut LaineenAuli » tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #23 : 11.10.10, 21:01 »

Ahaa! Hitaampi kasvu ja terveempi lammas on sitten meilläkin tavoite. Vaikka karittat on tarkoitus syödä, tulee lihaa ihan tarpeeksi irtonaisillakin papanoilla  muikea hymy
Koitan löytää sen kultaisen keskitien  hymy
tallennettu

myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 12.10.10, 23:40 »

..mun kainuunharmas pässikaritsat on kasvanu tänä kesänä ilman lisävalkuaista muutaman viikon alkumurustuksen jälkeen.. ihan siis vaan laitumella, pöpeliköillä, suolalla ja kivennäisillä.. 5kk:n ikäisinä teuraina ruhot 18-23kg ja mahaontelosta sai lappaa rasvaa..  hui kauhistus
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #25 : 17.10.10, 13:54 »

Olen turvottanut hernettä nyt lambeille.
Aloitin tosi varovaisesti. 40g kuivia neljälle.
Päkä tykkäs hulluna ja kaksi muuta uuhta joten kuten, mutta Akseli joka laihtui sairastellessaan (on jo saanut takaisinkin)
ei kelpuuta ollenkaan  grrr
Minusta se juuri tarviskin.

Rouhinko ja sekoitan johonki?? Kaurahiutaleisiin?
Vinkkejä!!??
tallennettu

Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #26 : 17.10.10, 21:00 »

Olen turvottanut hernettä nyt lambeille.
Kuivana kokonaisena jyvien joukkoon.

Petri
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #27 : 18.10.10, 08:41 »

Niin, näin meilläkin, kuivana kokonaisena kaurojen joukkoon.

Hanki SuviA kauraa niille, sielläkin on kyllä tiloja missä on varmasti kauraa myyä pikku määrä..isossa satsissa se muutama kymmenen tai satakaan kiloa ei tunnu missään.. muikea hymy
tallennettu
SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #28 : 18.10.10, 10:39 »

On mulla kauraakin niille.
Mutta käsitin, että valkuaislisä olisi hyvä
tallennettu

Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös