|
NUNNU
|
 |
« : 28.03.10, 21:04 » |
|
Viisaiskohan joku tätä aloittelijaa? Haiku siis karitsoi tänä aamuna, kaksi pässiä tuli. Pienempi ei onnistu imemään tissistä vaikka emää pitelis paikoillaan. Ollaan juotettu pullosta emältä lypsettyä, hyvin menee n. desi kertaansa. Toinen ilmeisesti saa tissiltä osansa, kun ei pullosta kelpaa, 10 mm otti äsken ja oli tyytyväinen. Mutta: emä ei syö, vähän närppii rehuja ja heiniä. Siis todella vähän. Kuumetta ei ole , utareet pehmeät, maitoa tulee ihan hyvin. Ja suurin huolen aihe on emän röhkiminen. Uloshengitys kuulostaa sialta. Se ei myöskään märehdi.Liikkuu tavallisesti.(enimmäkseen siis steppaa ympyrää karitsoja karkuun.) Ei oo paskonut, enkä oo nähnyt pissivänkään. Mitä tän kanssa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #1 : 28.03.10, 22:16 » |
|
Jospa se röhkiminen on vaan sitä että emo kertoo karitsoille olevansa siinä. Useinhan emät alkavat pitää outoa ääntä jo ennen karitsointia. Ehkä se sun korvaasi kuulostaa röhkimiselle Monet emot saattavat olla pari kolmekin päivää huonoruokaisia synnytyksen jälkeen. Toiset taas syövät karitsoiden pullauttelun välilläkin...Ei huolestuttavaa siis mitenkään - ruokahalu palautuu kyllä. Suosittelen että otat ihan rauhassa. Luultavasti se pienempikin saisi maitoa tissistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #2 : 28.03.10, 22:44 » |
|
Mulla ensikko-kuttu "röhkii", kun se varoittaa kilejään. Eli esim. koira on lähellä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lempilammas
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Kivara
|
 |
« Vastaus #3 : 28.03.10, 22:52 » |
|
Kokeile tarjota lämmintä vettä. Miun uuhet ainakin tykkäävät juoda lämmintä, kylmä ei kelpaa. Jos siula on, voisit lorauttaa veden sekaan procolia. Se ei ainakaan mitään haittaa. Kyllä se siitä! Koeta vaan pian opettaa karitsa emon maitobaarille, muuten saat juottaa sitä vielä sen 8 viikkoa... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava, kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... 
|
|
|
|
NUNNU
|
 |
« Vastaus #4 : 28.03.10, 22:58 » |
|
Kiitos! Tällä iällä tää valvominen alkaa vissiin pehmittämään päätä...isäntäkin ystävällisesti kertoi jo, et oisko aika ottaa rennommin.  Tai käski. Pitäsköhän tuolla lampolassa olla vähän isompi lauma, niin ei jokaista kyttäis niin tarkasti. Vai paheniskohan tää vaan miun kohalla. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #5 : 29.03.10, 08:49 » |
|
Joillakin uuhilla on huono ruokahalu muutama päiväkin poikimisen jälkeen. Tosiaan se lämmin vesi ja procol ovat hyvä apu. Joillekin kelpaa leipä tai porkkana tms. extraherkku. Mulla vihoviimeiset huonoa ruokahalua poikimisen jälkeen potevat ovat ruvenneet syömään kun on siirrytty ryhmäkarsinaan ja tulee "kilpailua" väkirehuista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #6 : 29.03.10, 13:05 » |
|
Mulla on kans toi lauantaina poikinut tosi huonoruokanen,närppii vähä kauraa,jos kädestä antaa.Taidan ottaa väliaidan vaan pois,kun sen karitsat on kuitenkin niin pirtsakoita.Ei ne toiset emot kauaa puhise uusille tulokkaille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #7 : 29.03.10, 15:03 » |
|
Olen joskus myös huomannut samaa huonoruokaisuutta poikimisen jälkeen. Yleensä on auttanut kun olen sijoittanut heinää/rehua niin, että muutkin pääsevät siitä syömään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NUNNU
|
 |
« Vastaus #8 : 29.03.10, 20:09 » |
|
Ja nyt siellä sitten syödään emon tissiä kahden miehen voimin!  Hemmetin minä, kun panikoin.  Haiku märehtii ja syöpi jo kohtuullisia määriä. Tähän tarvittiin mulle työpäivä ja isäntä kotimieheksi...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lempilammas
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Kivara
|
 |
« Vastaus #9 : 30.03.10, 13:16 » |
|
Kukapa ei panikois kun huomaa syömättömän elikon...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava, kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... 
|
|
|
|