Mintsu
Karitsa

Poissa
Usva&Uni&Wilhelmina&Keiju
|
 |
« : 20.03.10, 16:36 » |
|
Onko yleistä että korvamerkit aiheuttavat ongelmaa ja tarvitaanko usein antibioottia ? Huomasin äsken toisella 6 kk lampaallamme korvamerkin reiän olevan ikävän näköinen Putsasin paksun kovettuneen veripaakun pois, desinfioin ja laitoin terrapolya. Reikä on verestävän näköinen ja merkki jotenkin hassussa asennossa, työntyneenä enemmän toiselle puolelle. En edes viitsinyt nyt heti alkuun sitä liikutella vaan ajattelin ensin seurata ja putsailla. Mietin tarvitaanko antibioottia Mitä antibioottia lampailla yleensä käytetään tulehtuneella ihoalueella ? Lemmikkien (koirat, kissat, jyrsijät) lääkitykset ovat tuttuja työn puolesta hoitajana, mutta ennen kuin hätyyttelen pieneläinpraktiikalla toimivia lääkäreitämme lammasasioilla niin kuulisin mieluusti kokemuksia  Minna
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #1 : 20.03.10, 16:44 » |
|
2 tapausta pat-merkeillä.Toista aikani putsailin,mutta otin merkin lopulta pois,annoin parantua ja tilasin korvausmerkin.Viimekesänä yheltä tulehtu kummatkin merkit,otin heti pois,putsasin ja annoin parantua.Laitoin sitte aikanaan uudet merkit,ei tulehtunut enää.Kumpikin tapaus tuli monta kuukautta merkkien laittamisen jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
Mintsu
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 20.03.10, 16:47 » |
|
Juu, tuota juuri mietiskelinkin että joudunko ottamaan merkin kokonaan pois koska eihän sitä huolellisesti pääse muuten edes putsaamaan  Minna
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #3 : 20.03.10, 16:50 » |
|
Pat lähtee helpoiten,kun leikkaa sen siististi terävillä leikkureilla ja sitten kaksilla pihdeillä kiinni tarttumalla vääntää irti.Olisi hyvä olla apuri,joka pitää päätä paikoillaan,ettei revi korvaa turhaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,vuosikkaat Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,viiriäinen ja kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
katanka
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 20.03.10, 16:54 » |
|
Paikallaan olevat merkit eivät minun katraassa ole aiheuttabeet ongelmia, mutta viime kesänä laitoin Micro-merkit karitsoille ja olen pahasti pettynyt. Ne karitsat, jotka ovat nyt ensikkoja on monilta repeytynyt merkki irti. Karitsointikarsinoista kun kurkkivat (lauta-aitauksia) repivät samalla merkkejä. Kesällä laitumella ei näin käynyt niillä, mitkä olivat sähköaitauksissa. Mutta ainakin yksi repi verkkoaitauksessa merkin irti. Inhottavaa eläimen ja lampurin kannalta. Omasta mielestä kuitenkin oikein laitettu. Combien kanssa ei ole kertaakaan repeytynyt ja niitä aion käyttää tästä eteenpäin. Oletteko muut huomanneet tällaisia eroja eri merkkien kanssa? Mulle olisi kuitenkin tärkeää jo eläimen kannalta, että merkit pysyisi. Sattuuhan se varmasti eläimeen, kun korvis repeää. Näin naisihmisenä kauhistuttaa ajatus, että multa repeytyisi korvakoru ja puoli korvanlehteä!! Tietenkin uudet merkit joutuu lisäksi tilaamaan ja lisäksi miettimään, että miten sen repeytyneeseen korvanlehteen laittaa....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #5 : 20.03.10, 17:01 » |
|
Mulla on yhdet Allflexit tulehtunu, mutta ne oli vissiin pikkasen repeytyny koska reijät näytti niin isoilta. Laitoin tilalle PAT-merkit. Mulla ei ole yhdetkään PAT-merkkiset korvat tulehtunu eikä revenny. Tosin mä en ole vielä kerenny laittamaankaan ku 18 parit merkkejä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Anastacia
|
 |
« Vastaus #6 : 20.03.10, 17:13 » |
|
Pat lähtee helpoiten,kun leikkaa sen siististi terävillä leikkureilla ja sitten kaksilla pihdeillä kiinni tarttumalla vääntää irti.Olisi hyvä olla apuri,joka pitää päätä paikoillaan,ettei revi korvaa turhaan.
Mulla viime elokuussa oli tulehtunut affekaritsan korva,leikkasin pat- merkin leikkureilla lenkkipäästä poikki ja se merkki tuli sitten isohkon tulehtuneen korvareiän läpi, ei tarvinut vääntää irti. Terramycinillä parani hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #7 : 20.03.10, 17:20 » |
|
Mulla yhdellä oli tulehtunut merkki, putsaamalla parani. Nyt tuolla tuttipullokilillä repesi toinen merkki, kun oli hypännyt heinähäkkiin ja jotenkin oli saanut merkin puun sisään hakattuun naulaan kiinni.  Ei se kipeältä tuntunut ja parani tosi nopsaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mintsu
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 20.03.10, 19:46 » |
|
Joutuihan sen merkin sitten pois ottamaan, reikä oli hiukan repeytynyt ja merkin paksuin kohta työntynyt reiän sisään  Entäs nyt, voidaanko elellä lemmikkinä yhden korvassa olevan merkin kanssa ja pitää poistettua merkkiä hyvässä tallessa, vai pitääkö joka tapauksessa tilata uudet merkit ja vaihtaa ne kun korva parantunut ? Usva oli kyllä reipas ja onneksi herkut kelpasi hyvin heti toimenpiteen jälkeen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #9 : 21.03.10, 01:18 » |
|
Meilläkin on PAT-merkki aiheuttanut muutamalle tulehduksen korvaan, ei parantunut kuin vasta merkkien poiston jälkeen.
Mintsu, lammas voi olla yksivuotiaaksi asti yhdellä merkillä syntymätilalla, samoin alle 1-v. saa viedä teurastamolle yhdellä merkillä. Täytettyä 1-v. tai jos siirrät/myyt sen muualle syntymätilalta, niin sitten pitää olla kaksi merkkiä. Irroitetun merkin tilalle voit tilata minkä tahansa mallisen uuden merkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #10 : 21.03.10, 02:23 » |
|
kaikkia merkkejä ei ole saatavana korvaus versiona muistaakseni PAT ja Allflex on niitä joita ei korvausmerkkinä saa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #11 : 21.03.10, 09:36 » |
|
kyllä pat-merkit saa korvausmerkkinä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #12 : 21.03.10, 09:56 » |
|
Meillä ei toistaiseksi ole ollut korvamerkkien kanssa ongelmia, mutta osaisiko joku sanoa että minä kun olen tällainen nappinaama ja lävistäjät on aina sanonu että jos se tulehtuu, ei korua saa poistaa ennenkuin tulehdus on parantunut, kun muuten se mätä jää sinne lävistysreiän sisään ja voi aiheuttaa..jotain..pahemman tulehduksen? Meneekö se lampaillakin noin, että voiko sen merkin roiskauttaa heti pois vai pitääkö antaa ensin parantua?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mintsu
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #13 : 21.03.10, 10:35 » |
|
Meillä nämä ovat micro-merkit. Lemmikkinä olisi tarkoitus elellä ikänsä, ensi syksynä täyttävät 1 vuoden, eli ensi syksyksi sitten uusi merkki poistetun tilalle ?
Siis eivät ole enää syntymätilallaan niin saako silti olla 1 vuotiaaksi asti yhdellä merkillä ?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.03.10, 10:37 kirjoittanut Mintsu »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #14 : 21.03.10, 11:20 » |
|
Mä en laittaisi uutta kuin tarvittaessa. Eli jos eläin myydään tms. Kun se kuitenkin on olemassa, siellä pöytälaatikossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|