sussu75
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 13.03.10, 21:54 » |
|
Meillä nyt sitten pitäisi uuhien karitsoida tossa pääsiäisen jälkeen. Rehuina annan kuivaa heinää, kauraa, rypsiä, lammaskiv. ja merisuolaa. ADE-vit. annoin liuoksena, mut nyt ostin muromaisena. Ei kelvannut vesi ollenkaan! Mua mietityttää toi kivennäisasia eli mitä kivennäistä annan missäkin vaiheessa, jos tuo lammaskiv. ei sitten käy karitsoinnin aikana/jälkeen? Ja mitä laidunkaudella? Auttakaa viisaammat!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #1 : 05.04.10, 21:24 » |
|
En tiedä oonko viisaampi, mutta meillä on lammaskivennäinen jatkuvasti tarjolla paitsi kesällä annan vadista kerran viikossa kun kostuu ja kastuu jos on ulkona koko ajan. Suolakivi ei mene miksikään sateessa eli se on aina tarjolla. Meillä on karitsointi käsillä ja ovat saaneet kauraa, maituri-34 (rypsiseos), melassileikettä ja kun karitsat syntyvät niin annan ruokintakalkkia lisäksi, imettävät mammat tarvitsevat sitä, mutta en nyt muista mikä se on viralliselta nimeltään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sussu75
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : 06.04.10, 09:20 » |
|
Kiitos sulle kovasti. Oli kiva, kun edes joku vastasi. Joo ruokintakalkkia meiltä löytyykin!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #3 : 06.04.10, 09:40 » |
|
Emminäkään mikään viisas ole, mutta viisaammat on puolestansa mulle kertoneet että 2 viikkoa ennen laitumelle pääsyä + 2 viikkoa laitumelle annetaan magnesiumpitoisempaa kivennäistä (viher hertta, sis.kuparia), ja tunnutusaikana fosforipitoisempaa kivennäistä (mä en nyt muista mitähän se meillä oli nimeltään..). Muulloin tavallista lammaskivennäistä, mutta meilläkin lisätään lammasherttaan sitä rehukalkkia (kalsiumkarbonaatti?) karitsointien jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Suusanna
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Särmä
|
 |
« Vastaus #4 : 06.04.10, 15:38 » |
|
Niin mä ymmärsin, että tässä tarkoitettiin nyt vaan tätä karitsointiaikaa. Mä annan keväällä magnesiumia kun alkavat syödä tuoretta ja silloin tällöin annan kivennäistä jossa kuparia mukana ihan kaikille ja vuodenajasta riippumatta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nipsu
|
 |
« Vastaus #5 : 06.04.10, 19:34 » |
|
Meillä käytetään nykyään vuoden ympäri pelkkää lammaskivennäistä. Hyvin on sujunut sekä karitsoinnit että laitumelle laskut näinkin. Varmaan tässä on jotain suositusten vastaista mutta käytäntö toimii.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tsinnia
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Uuhikaritsa
|
 |
« Vastaus #6 : 06.04.10, 20:17 » |
|
Yksi ja sama lammaskivennäinen meilläkin käytössä ympäri vuoden. Vapaassa annostelussa eli uuhet saavat itse syödä sitä milloin haluavat - ja yllättävän paljon sitä syövätkin. Kätevimmäksi kivennäisastiaksi olemme havainneet hevosille tarkoitetun seinään (tai aitaan) ruuveilla kiinnitettävän rehukulhon, sellainen vihreä, muistaakseni 7 litran kokoinen. Kivennäistä laitamme toki vain vähän pohjalle (ei 7 litraa  ) ja lisäämme uutta vanhan loputtua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #7 : 06.04.10, 23:11 » |
|
Meillä on peruskivennäisenä fosforipitoisempaa, imetysajaksi laitetaan ruokintakalkkia sekaan. Kalsiumlisäys vähän karkearehusta (apilapitoisuus, analyysi) riippuen. Niin, ja kivennäisiä vain jyvien joukkoon, pelkällä karkearehulla ollessaan on vain nuolukivi.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 07.04.10, 13:08 » |
|
Mulla on lammaskivennäinen käytössä ympäri vuoden. Imettäville lisään siihen ruokintakalkkia ja laidunkauden aloitukseen magnesiumia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #9 : 07.04.10, 20:14 » |
|
Se kivennäinen kostuu kupissa,vaikka olisi sisällä.Jos en anna sekaan kourallista kauraa,annan muuten sitten joka päivä.Myös laitumelle joka päivä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
sussu75
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 11.04.10, 21:43 » |
|
Kiitos suuresta määrästä vastauksia! Itse meinasin pärjätä lammaskivennäisellä ja kalkilla. En viitsi kahden lampaan takia ostaa montaa eri säkkiä kivennäisiä. Ja kerta näyttää et on muitakin samalla linjalla meneviä. Karitsat synty toiselle muuten 8.4.10. Musta ja valkoinen. Molemmat uuhia!!!!!!!!!!!! Saa nähdä milloin tuo toinen ne pyöräyttää!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkku
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Sävy ja Sointu
|
 |
« Vastaus #11 : 27.04.10, 19:18 » |
|
Kiitos suuresta määrästä vastauksia! Itse meinasin pärjätä lammaskivennäisellä ja kalkilla. En viitsi kahden lampaan takia ostaa montaa eri säkkiä kivennäisiä. Ja kerta näyttää et on muitakin samalla linjalla meneviä. Karitsat synty toiselle muuten 8.4.10. Musta ja valkoinen. Molemmat uuhia!!!!!!!!!!!! Saa nähdä milloin tuo toinen ne pyöräyttää!!!!!!!!!!!!!
Meilläkin muuten synty 8.4 karitsa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|