|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #15 : 18.03.10, 16:17 » |
|
^Hihat saat helposti kun noukit vaan puikoille silmukat niitä varten siitä hiha-aukkojen sivuista  . Sitten vaan kaventelet sen näköisiksi mikä hyvältä tuntuu... Noista karstoista ja villoista....mulla on Toikan karstat ja on kyllä järkyttävän painavat. Parin lampaan villat tein niillä ja sitten menikin mylly hankintaan. Käsikarstoilla homma on ihan järkyttävän hidasta ja raskasta. Tietty villasta riippuen  . Villatyypistä riippuu myös kannattaako satsata karstoihin vai villakampoihin (joita ei taida kyllä kunnollisia olla Suomessa myynnissä). Pitkä ja suorahko, affe-tyyppinen villa, menee parhaiten kammoilla (tai sormilla). Toisaalta käsikarstojakin voi käyttää villakampojen tapaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
Helmi77
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #16 : 18.03.10, 16:32 » |
|
Pitää yrittää ährätä noilla Toikan karstoilla, Louetin isoja karstoja ei löytynyt Laurilan sivuilta. Ovat ehkä loppuneet. Ja säästää myllyyn  Minulla on kans neulepaita tulossa, Ullan neulesivuilta löysin pyöröilltä tehtävän ylös alas neuleen johon tulee raglanhihat. Saumoja ei tule ollenkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #17 : 18.03.10, 22:18 » |
|
Kokeilepa ettiä huutonetistä ja muista vastaavista josko tärppäis. Laatua vanhoissa käytetyissä ei tosin voi taata  . Karstaamisesta vinkki, karstalla ei tarvitse vetää hampaat irvissä, vaan siten kuin vauvan päätä silittäis. Toimii jos ei karstoja lataa liian täyteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #18 : 19.03.10, 00:00 » |
|
Nahkapohjaiset vanhat karstat usein murenee käsiin... en suosittele niitä ikuisuuksiin iäkkäitä kirpparikarstoja. Kyllä niillä Toikan karstoillakin hyvin onnistuu, mutta vaatii vähän opettelua ja etenkin käytännön harjoittelua, se vauvan hiusten harjaus on kyllä hyvä neuvo 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Helmi77
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #19 : 19.03.10, 09:22 » |
|
Minkälaisia karstamyllyjä teillä on? Lueskelin jo vanhoja karstamyllyketjuja hiukan. Etupäässä minua kiinnostaa Louetit, kun hinta on minun kukkarolle sopivampi mitä muissa merkeissä ( ashford jne ) Onko standardin ja juniorin välillä mitään muuta eroa kuin leveys + hinta, entä onko kellään eliteä? Ajattelin hienolle villalle sopivan myllyn hankkia jos näyttää siltä ettei kädet tai hartiat kestä käsikarstaamista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #20 : 19.03.10, 10:07 » |
|
Meillä on Louetin pikkumylly, miehen sähköistämänä  Hinta rajoittaa aina ikävästi, oikeat sähköiset myllyt on niin niin niin kalliita. Eri merkkien kokeilu on aika hankalaa, Suomessa ei moni myy myllyjä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #21 : 19.03.10, 11:06 » |
|
Onko standardin ja juniorin välillä mitään muuta eroa kuin leveys + hinta, entä onko kellään eliteä?
Ei ole muuta eroa kuin leveys ja mä voin kertoa etten ainakaan minä ole myynyt ainuttakaan eliteä lampureille vielä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #22 : 19.03.10, 23:28 » |
|
Löysin tänään tarjoustalosta 40cm pyöröpuikot!!  Kyllä mä niitä olen etsinytkin jo jonkun aikaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #24 : 25.03.10, 01:27 » |
|
Nahkapohjaiset vanhat karstat usein murenee käsiin... en suosittele niitä ikuisuuksiin iäkkäitä kirpparikarstoja. Kyllä niillä Toikan karstoillakin hyvin onnistuu, mutta vaatii vähän opettelua ja etenkin käytännön harjoittelua, se vauvan hiusten harjaus on kyllä hyvä neuvo  Juu mut puuosiin saa tilattua uutta piikkimattoa esim. täältä http://www.winghamwoolwork.co.uk/eqp_carders.phpToi hinta pariin on noin 13,38 €+ postikulut (Hyvä perintökirves Terä vaihdettu vaan kolmesti ja varsi viidesti
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #25 : 25.03.10, 10:41 » |
|
Hinta tahtoo postikuluineen nousta korkeaksi jos useamman osan vaihtaa... Hyvän linkin laitoit, jos sattuu jotain tarviimaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #26 : 07.06.10, 19:20 » |
|
Miten tuota hahtuvalankaa tehdään itse? Kiinnostaisi kovasti!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #27 : 07.06.10, 19:51 » |
|
Varsinaista hahtuvalankaa ei itse voi tehdä, mutta lähimmäksi pääsee kun kehrää löysäkierteistä yksisäikeistä lankaa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #28 : 07.06.10, 20:55 » |
|
Ahaa, mutta ajaa varmasi saman asian.
Soittelin porukoille ja heillä on kaksi vanhaa rukkia. Menee muutama viikko, että saan. Yhtään en tiedä kuntoa tai onko kaikkia osia. Ja onko hermoja opetella... Mutta kaikkee pitää kokeilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|