Lampio
Musta lammas
Poissa
|
 |
« : 27.01.10, 10:50 » |
|
Pohdin 3 lampaan ottamista lemmikkielukoiksi omakotitaloon, Nurmijärvellä taajama-alueelle (peltojen keskellä oleva pikkutaajama, lähin lammasfarmi just taajaman ulkopuolella reilun kilometrin päässä minusta).
Olen lukenut aiheesta (täältäkin kaikki vanhat viestit) ja minulla on jonkinlainen käsitys mitä tämä vaatisi. Rekisteröitymisen lampaanpitäjäksi, tilatunnukset yms. olen katsonut kaavaketasolla. Ulkorakennuksessa on maantasalla oleva betonilattiainen vedoton "kellarihuone", jossa ovi ulos ja noin 12m2 pinta-alaa. Tämä kävisi lampaille kyllä hyvin. Tonttia on 1700m2, ei riittäisi kesälläkään sapuskan puolesta mutta lampaat varmaan tuolla alalla tulisivat toimeen jalottelun suhteen. Alue on jo nyt 1.2m verkkoaidalla erotettu, joten pysyvät kyllä pihassa. Tuonne sisätilaan saan lämmitetyn vesikupin ja sapuskatelineet (heinä, kaura, suolakivi, lammasmineraali) tehtyä itse. Betonille saanee turvepehkun alustaksi. Ostaisin kuivatuskorret, kuivaheinät, kauran. Naapureilta pitäisi tietysti saada lupa myös.
1. Kuinka paljon oikeasti päivässä lampaat vaativat hoitoa? Siis alustan putsaus, lannan kerääminen yms. päivittäiset askareet? Vapaaruokinta (heinä aina saatavilla) ja vesiautomaatti varmaan tätä helpottaisivat. Tämä on suurin huolenaiheeni, että varmasti ehtisin pitää bää-kavereista aina riittävää huolta. Tunti? Yli? Ali? Jos ei laske rapsutusaikaa..
2. Päivittäinen (24h välein) tarkastus. Jos olen vaikka työmatkalla, en varmasti pysty olemaan paikalla fyysisesti ihan joka päivä. Sapuskat ei ole ongelma, mutta riittääkö että videovalvonnan kautta katson lamppien olevan kunnossa? Saan toki nopeasti apua paikalle, jos sitä tarvii. Siis jos joku tekee piruuttaan eläinsuojeluilmoituksen, olenko ongelmissa, jos en ole ihan fyysisesti joka päivä paikalla? Suurimman osan ajasta olen toki paikalla päivittäin, mutta en aina. Miten muilla, jos on vaan pakko olla poissa - onko joku fyysisesti käymässä aina <24h välein?
3. Paljonko kolmesta lampaasta tulee lantaa? Nitraattidirektiivin mukaan 4.5 m3 vuodessa. Onko tosiaan tulossa ton kokonen keko pihalle? Eli pohdin ihan käytännön juttuna, että jos omakotitalotontilleni tulee vuori lampaanpaskaa, niin se ei ole realistista. Entä lantala - vaaditaanko aina betonivalu-ajoramppi-yms. lantala? Kuka päättää, vaaditaanko, vai lukeeko se jossain? Harrastajalampurit - viettekö peräkärryllä kuutioittain lampaanpaskaa kaatikselle joka vuosi siitä 3 lampaan laumastanne?
4. Kuinka järkyttävä lannan/virtsan haju tuosta on tiedossa? Siis naapurisovun kannalta? Olen lampaita toki nähnyt ja paijannut ulkona pellolla, mutta ei ole kokemusta ns. hajuttomassa ympäristössä lampaiden aikaansaamasta hajusta.
5. Onko mitään toivoa saada taajamaan omakotitaloon lupaa lampaiden pitoon? Onko joku saanut? Eri juttu jos on maatila/ulkona taajamasta/peltoa yms.. En ole vielä uskaltanut soittaa kuntaan ja alkaa kyselemään. Jos saa mokaamalla kielteisen päätöksen, sitä voi olla vaikea saada myönteiseksi, vaikka olisikin väärin kysymällä saanut sen kielteisen..
Kiitos! En noihin löytänyt vanhoista keskusteluista (yksinkertaiselle:) yksiselitteistä vastausta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #1 : 27.01.10, 11:32 » |
|
Minäpäs koetan vastailla omalta kohdaltani kun minullakaan ei montaa lammasta ole, aloitin kuudella, ja kaikki on hyvässä muistissa kun ensimmäiset tuli vasta tuossa puolisentoista vuotta sitten... Lisäksi olen yksinkertainen muutenkin, joten saattaisin saada aikaan yksinkertaisia vastauksia  Ja siksikin ajattelin vastailla, kun mekin asutaan ihan asutusalueella, tämä on vanha maatila, jonka ympäristöön on sitten ajan saatossa noussut taloja kuin sieniä sateella... Eli naapurit on ja pysyy, ja sen mukaan mennään, ja lähimpään on matkaa vain sen verran että kättä nostetaan toisillemme kun pihoillamme liikuskellaan. 1. Minä ehdin hienosti hoitaa ne kuusi lammasta vaikka ajoin täysipäiväisenä, (mutten täysipäisenä) taksia parhaimmillaan vuorokauden mittaisia ajovuoroja, ja lisäksi hoidin (ja hoidan) sitä omana yrityksenäni eli paperijutskat sun muut, ja lisäksi koirat ja pienemmät lemmikit ja kotityöt... Jos siis puhutaan pelkästään pakollisten hoitotoimenpiteiden vaatimasta ajasta, ei rapsutteluista ja lepertelyistä joihin saisi aikaa kulumaan vaikka kuinka paljon, ja että rehut ja heinät on siinä lähellä saatavilla kätevästi niin mä sanoisin että puoli tuntia päivässä, vartti aamulla ja vartti illalla. Tosin sitten vaikkapa kerintäaikaan menee helposti 4 tuntia päivässä (sen verran mulla kestää selkä/vrk) ja keväällä/kesällä pehkun tyhjennykseen sama aika per päivä. Mulla on siis aina ollut kestopehku, jos sitä säännöllisesti tyhjentää sitä karsinaa niin sitten menee toki enemmän aikaa ja siihen en osaa kommentoida mitenkään. 2. Eläinsuojelulaki sanoo että tarkistus väh. kerran vuorokaudessa, mutta ei siellä taida mainintaa olla että pitääkö olla henk.koht.läsnä. En uskalla kyllä sanoa juuta enkä jaata riittääkö webbikamera. Meillä on aina käyty lampaat tarkistamassa vähintään se 2 x vrk kun ruokinta on aina ollut aamulla ja illalla. Jos on pitäny olla poissa, niin aina on ollu hoitaja joka on sen kahdesti päivässä käynyt. 3. Meillä siis on kestopehku, joka tyhjätään kesällä traktorin peräkärryyn ja ajetaan siitä tuohon lähimetsään ns. "metsäkompostiin" (sellainen rotko mihin on iän päivän viety lannat, maatuvat pihansiivousjätteet sun muut, jo silloin kun isovanhempani pitivät tässä tilaa) joten en sillä tavalla osaa kommentoida, lampaan papanathan on pieniä, että eniten tulee sitä heinää/olkea ja purua/turvetta kasaksi. Juuri tyhjensin meidän sairaskarsinan joka oli ontuvalla uuhella käytössä n. 4 kk, kooltaan 2m x 1,5 m ja sitä pehkua tuli aivan järjettömän kokoinen kasa, pari tuntia meni lapatessa sitä tyhjäksi. Minä sinuna varmaan hankkisin jonkun esim. pressulla peitettävän vaihtolavan tai vastaavan jos tyhjennät karsinaa säännöllisesti, etkä käytä kestopehkua joka tyhjätään vain kerran vuodessa. Tuollainen vaihtolava käy ihan hyväksyttynä lantalana jos sellaista sulta siitä tultaisiin vaatimaan. 4. Mun mielestä (huom siis vain minun mielestäni) lampola ei haise, laitumella ei hajuongelmia ole meillä kyllä ollenkaan. Juuri kävi eräs ostamassa heinää multa kanoille pehkuksi, ja kun se käveli lampolaan niin se ensimmäisenä totesi että "eihän täällä edes haise!" Ja hän on hevosharrastaja. Eikä kyllä meidän pihallakaan lampaalle haise, uskon ettei puoletkaan kyläläisistä edes tiedä että meillä on lampaita muulloinkin kuin kesällä (laitumella, jossa ne näkee nuo määmäät). 5. Minusta tuntuu hullulta jos ei kolmelle lemmikkilampaalle saa lupaa.. Ja tarviiko siinä tuossa tapauksessa edes muuta kuin naapureiden suostumuksen? Mulla on kirjallisena lähinaapureiden suostumus lampaisiin, en minä muita sitten ole kysellytkään. Meillä kun siis tavallaan on vanha maatila navetoineen ja peltoineen, mutta silti asutaan tällaisessa taajamalähiössä... Ei siis sillä tavalla aivan suoraan vertailukelpoinen?
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 27.01.10, 11:35 kirjoittanut Helvenia »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #2 : 27.01.10, 12:01 » |
|
2. Päivittäinen (24h välein) tarkastus. Jos olen vaikka työmatkalla, en varmasti pysty olemaan paikalla fyysisesti ihan joka päivä. Sapuskat ei ole ongelma, mutta riittääkö että videovalvonnan kautta katson lamppien olevan kunnossa? Saan toki nopeasti apua paikalle, jos sitä tarvii. Siis jos joku tekee piruuttaan eläinsuojeluilmoituksen, olenko ongelmissa, jos en ole ihan fyysisesti joka päivä paikalla? Suurimman osan ajasta olen toki paikalla päivittäin, mutta en aina. Miten muilla, jos on vaan pakko olla poissa - onko joku fyysisesti käymässä aina <24h välein?
Kyllä mä haluaisin omien elukoiden kohdalla, että joku käy paikan päällä väh. 1 kerran päivässä, mielellään 2 kertaa. Eiköhän jonkun saa eläimiä vahtimaan työmatkojen ajaksi. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lampio
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #3 : 27.01.10, 12:36 » |
|
Kiitos vastauksista! 3. Meillä siis on kestopehku, joka tyhjätään kesällä traktorin peräkärryyn ja ajetaan siitä tuohon lähimetsään ns. "metsäkompostiin" (sellainen rotko mihin on iän päivän viety lannat, maatuvat pihansiivousjätteet sun muut, jo silloin kun isovanhempani pitivät tässä tilaa) joten en sillä tavalla osaa kommentoida, lampaan papanathan on pieniä, että eniten tulee sitä heinää/olkea ja purua/turvetta kasaksi. Juuri tyhjensin meidän sairaskarsinan joka oli ontuvalla uuhella käytössä n. 4 kk, kooltaan 2m x 1,5 m ja sitä pehkua tuli aivan järjettömän kokoinen kasa, pari tuntia meni lapatessa sitä tyhjäksi. Minä sinuna varmaan hankkisin jonkun esim. pressulla peitettävän vaihtolavan tai vastaavan jos tyhjennät karsinaa säännöllisesti, etkä käytä kestopehkua joka tyhjätään vain kerran vuodessa. Tuollainen vaihtolava käy ihan hyväksyttynä lantalana jos sellaista sulta siitä tultaisiin vaatimaan.
Mutta miten se lanta? Tai ne pelletit siis.  Tarviiko niitä oikeasti lapioida tuommoiselta pihalta / lampolasta lapiolla erikseen? Pihamaa/nurmikko päällystyy lannalla? Vai ehtivätkö kesällä maatua niin että eivät kerry? Tarvella lumi talloontuu ja päällystyy lannalla? Annatteko vaan kertyä pihalla (siis harrastajat) vai keräätte pois lapiolla tms.? Kestopehkua olin ajatellut juuri. Voisiko pärjätä vaan sillä, että just kerran/pari vuodessa vie peräkärryllä pehkun kaatikselle, vai kertyykö sitä lantaa niin paljon, että sitä tarvii pehkun lisäksi viedä muutama peräkärryllinen (se 4.5 kuutiota) vuodessa kolmesta lampaasta? Vaihtolava maksaa älyttömiä tyhjennyttää, kun ei ole tuttua joka sen voisi tehdä.. Puhutaan sadoista euroista per tyhjennyskerta.. Euroaikana tommosissa noussut hinta aivan pilviin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #4 : 27.01.10, 12:41 » |
|
Talven jäljiltä mä poistin ylimääräisiä heiniä ja papanoita jaloittelutarhasta, niistä kertyy nopsaan liejua, jos on märkää. Voithan sä yrittää "kaupitella" sitä pehkua puutarhaihmisille.  Mulla on viime vuotiset pehkut pihalla kasassa ja meinaan ainakin osan pistää keväällä kasvimaalle yms.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #5 : 27.01.10, 15:41 » |
|
Kyllä se pihamaa ja nurmikko päällystyy papanoilla jos et siivoile yhtään pois, kun on noin pieni piha. Lisäksi lampaat syövät sen pihan autiomaaksi kesän mittaan jos pääsevät vapaasti siellä olemaan kaiken aikaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
Lampio
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #6 : 28.01.10, 12:22 » |
|
Kyllä se pihamaa ja nurmikko päällystyy papanoilla jos et siivoile yhtään pois, kun on noin pieni piha. Lisäksi lampaat syövät sen pihan autiomaaksi kesän mittaan jos pääsevät vapaasti siellä olemaan kaiken aikaa  Nopeasti laskien tuosta 3 lampaan lannantuotosta vuodessa 4.5m3 tulee 0.003m per 1700m2, eli 3mm. Joo'o. Kyllä siitä tulee muutaman millin kerros lantaa koko pihalle vuodessa ja kun ei varmaan kasaannu tasaisesti, niin enemmänkin lähemmäs lampolaa. No, harava tykkää kun sitä käytetään. Tuo on yllätys, että syövät 1700m2 pihan autiomaaksi, vaikka sapuskaa olisi aina tarjolla muuten. Tuo tekee toki epärealistiseksi sitten lampaiden pidon pihalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #7 : 28.01.10, 12:30 » |
|
Tuo on yllätys, että syövät 1700m2 pihan autiomaaksi, vaikka sapuskaa olisi aina tarjolla muuten. Tuo tekee toki epärealistiseksi sitten lampaiden pidon pihalla.
No, luulitkos lampaat tajuavan jos sanot sille että vain sitä tarjottua kuivaa heinää saa syödä, jos sillä on vaihtoehtona pihan pensaat, kukat tai nurmikko kesällä..luulenmpa että se kaikki vihreä tarjolla oleva katoaa ensin suihin ja sitten kun piha on tyhjäksi kaluttu kelpaa se kuiva heinä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #8 : 28.01.10, 12:43 » |
|
Tuo on yllätys, että syövät 1700m2 pihan autiomaaksi, vaikka sapuskaa olisi aina tarjolla muuten. Tuo tekee toki epärealistiseksi sitten lampaiden pidon pihalla.
Lampaille täytyy siis tehdä aitaus, jossa ovat, kun tarvii antaa nurmikon taas kasvaa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #9 : 28.01.10, 13:02 » |
|
No, luulitkos lampaat tajuavan jos sanot sille että vain sitä tarjottua kuivaa heinää saa syödä, jos sillä on vaihtoehtona pihan pensaat, kukat tai nurmikko kesällä..luulenmpa että se kaikki vihreä tarjolla oleva katoaa ensin suihin ja sitten kun piha on tyhjäksi kaluttu kelpaa se kuiva heinä.  Niin, ja siis ne nimenomaan syö ensin puut ja pensaat sekä mahdolliset kukkaistutukset ennenkuin kelpaa edes se ruoho..  Meillähän koiratarhoihin käytettiin lampaita ruohonleikkureina viime kesänä, ja ihan oikeasti ensin lähti pensaat, sitten kuorittiin puut, ja lopuksi vasta kelpasi tuore ruoho. Ensi kesänäkin varmaan toimitaan samoin, mutta suojataan puiden rungot sekä pensaat. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lampio
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 28.01.10, 13:33 » |
|
No, luulitkos lampaat tajuavan jos sanot sille että vain sitä tarjottua kuivaa heinää saa syödä, jos sillä on vaihtoehtona pihan pensaat, kukat tai nurmikko kesällä..luulenmpa että se kaikki vihreä tarjolla oleva katoaa ensin suihin ja sitten kun piha on tyhjäksi kaluttu kelpaa se kuiva heinä.  Niin, ja siis ne nimenomaan syö ensin puut ja pensaat sekä mahdolliset kukkaistutukset ennenkuin kelpaa edes se ruoho..  Meillähän koiratarhoihin käytettiin lampaita ruohonleikkureina viime kesänä, ja ihan oikeasti ensin lähti pensaat, sitten kuorittiin puut, ja lopuksi vasta kelpasi tuore ruoho. Ensi kesänäkin varmaan toimitaan samoin, mutta suojataan puiden rungot sekä pensaat.  En luule mitään. Tietysti tuoreet syötävät on kivempi juttu ja nurtsi on vapaata riistaa. Mutta on vähän eri asia syödä ruohoa, tai repiä kaikki vihreä pois niin, että lopputuloksena on piha mullalla ja nurtsi tuhoutuneena. Mutta, lopputulos nyt oli, että rajoittava tekijä on, että 550m2/lammas on liian vähän tilaa. Tämä selvä. Ei tule bää-kavereita.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #11 : 28.01.10, 16:04 » |
|
Yritin tuossa sitä pointtia selvittää että lampaille maistuu hyvin monenlainen syötävä pihalla. Meillä kun aikoinaan ne ensimmäiset lemmikkilampaat (3kpl) pääs pihalla (piha-alue n.5000m2) vapaasti kulkee, niin ne kukkapenkit lähti ensinnä ja monien pensaiden lehdet syötiin, ja tosiaan pihlajan, kuusen, koivun, lehtikuusen ym kuorineet meillä ainaki ihan kuolioon..ja nurmen ne kaluaa hyvin lyhyeksi jos ei voi pistää lampaita toiseen aitaukseen välillä, että antaa aikaa nurmelle toipua ja kasvaa taas uudestaan, siksi olisi varmasti parempi jos olis tuollain pihalampailla jokin toinen aitaus, missä ei esim. haittaa vaikka se mullalle menisikin, josta sitten voi päästää lampaat esim. herkuttelemaan sillä nurmikolla aina kun nurmi on kasvanut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ellis.
|
 |
« Vastaus #12 : 28.01.10, 22:08 » |
|
Voisithan miettiä, josko lähistöllä on alueita, joihin tarvittaisiin maisemanhoitoon lampaksia. Sillä voisit säästää pihaa kesällä ja käsittääkseni alueille, joilla ei ole tukioikeuksia, jopa aitaukseen saattaa saada eu-rahoitteista tukea.. Minusta pihasi riittää kyllä laitumen totutukseen keväällä. Voithan aidata pensaat tms.joita ne eivät saa syödä. Ja autonkin peräkärryllä voi sitä lantaa siirtää, joku kasvimaaihminen ottaa varmasti mielellään sen kompostoitumaan. Älä heitä heti kirvestä kaivoon. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #13 : 29.01.10, 10:07 » |
|
...multa ainakin kysytään aika tasaiseen tahtiin että onko antaa lampaita kesälaiduntamaan, kun on jollakulla kesämökillä, takapihalla tai vieruspellolla jotain pusikoitunutta ryteikköä. Olen vaan joutunut myymään eioota, kun toistaiseksi ei ole omia määrällisesti tarpeeksi edes omia risukkoja raivaamaan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #14 : 29.01.10, 11:16 » |
|
Voisithan miettiä, josko lähistöllä on alueita, joihin tarvittaisiin maisemanhoitoon lampaksia. Sillä voisit säästää pihaa kesällä ja käsittääkseni alueille, joilla ei ole tukioikeuksia, jopa aitaukseen saattaa saada eu-rahoitteista tukea.. Minusta pihasi riittää kyllä laitumen totutukseen keväällä. Voithan aidata pensaat tms.joita ne eivät saa syödä. Ja autonkin peräkärryllä voi sitä lantaa siirtää, joku kasvimaaihminen ottaa varmasti mielellään sen kompostoitumaan. Älä heitä heti kirvestä kaivoon.  Komppaan vahvasti Ellistä. Tosin tukihommissa menee paperisulkeisissa aika lailla aikaa, kolmen lampaan voimin ei kovin suurta alaa hoideta. Lisäksi niitä varteen pitää kait olla myös juridisesti viljelijä (tilatunnus ym.), pelkkä lampaanpitäjäksi rekisteröityminen ei auta. Mutta jos tarve hoitopuolella on suuri, niin kyllä sieltä rahoituskin löytyy!? Pihamaa on hyvä tuohon kevättotuttautumisen, ehkä syöttö tai pari kesällä; auton peräkärryssä lampaat kulkevat helposti. Tosin: meneeköhän yksi aloittajan motiiveista, jos pihalla ei suurimman osan kesäaikaa olekaan lampaita ja joutuu jopa ruohonleikkuriin tarttumaan? Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|