25.05.12, 00:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampaan jaloissa rupea  (Luettu 811 kertaa)
Santsi
Uuhi
Poissa Poissa

« : 27.01.10, 10:32 »

Huomasin eilen lampaiden sorkkia tarkistaessani, että yhdellä uuhista on jaloissaan ikävän näköistä rupea.
Rupea on molemmissa takajaloissa, ei lainkaan etujaloissa. Rupi on pahimman näköistä heti sorkan yläpuolella, mutta sitä jatkuu villan seassa ylemmäskin toisessa jalassa (vuohisen kohdalla on iho aivan rikki), näkyy hyvin tässä kuvassa:
 http://i965.photobucket.com/albums/ae140/Santsi_kuvat/Lampaat/P1260393.jpg

Toinen kuva toisesta takasesta, jossa rupea on vain sorkan lähellä:
http://i965.photobucket.com/albums/ae140/Santsi_kuvat/Lampaat/P1260389.jpg

Koitin katsella aiempia topikkeja aiheesta, mutta ei oikein vastaavaa löytynyt.
Onko kellään hajua, että mitä tuo voi olla ja miten kannattaisi hoitaa?

Lampailla on kuivat (olki) aluset, saavat vapaasti hertta-lammaskivennäistä, kalkkia, suolakiveä, säilöheinää, hyvää kauranolkea ja viikottain ade-vitamiinia.

tallennettu
myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 27.01.10, 13:16 »

En tiedä sun lampaaan ihottumasta..  Mutta viime talvena oli mun Viirulla koko mahan alus aivan hirveän rupipanssarin peittämä ja sitä kutisi.. rappas vähän väliä. Mitään öttiäisiä en eläimestä löytäy ja hoitelin sitä omalla voiteellani, johon sekotin 1 osa Aqualan L perusvoidetta, 1 osa sinkkivoidetta ja 1 osa ratamouutetta. Sitä mälläsin koko vattaan ja oikein hieroin sen sisään.. Ratamo helpottaa kutinaa ja hillitsee tulehdusta tehokkaasti ja lisäksi nopeuttaa ihon paranemista. Vähitellen rupipanssari pehmeni ja iho oli parantunu alta kun keväällä keritsin. Päättelin sen olevan joku stressireaktio, kun Viiru oli ainut meille tulleista uuhista, joka vasta nyt on alkanu mulle kesyyntyyn, semmonen herkkäsieluinen tapaus.. Mä annan mun lampaille myös säännöllisesti b-vitamiinia. Sen villakin on tänä talvena ihan erilaista kuin viimetalvena..
 Jos leviää tulehdukseksi, eli turpoaa ympäröivä kudos ja kuumottaa ja aristaa, on eläinlääkärin juttu hoitaa. Mutta ihottumana uskaltaisin lääkitä ominkin päin.
tallennettu
Santsi
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 27.01.10, 14:07 »

Ei kuumota, enkä ole nähnyt uuhen kinttujaan hankaavankaan, mutta koska karva on noinkin lähtenyt, niin onhan se niitä jossain vaiheessa hangannut. Onneksi muilla ei ole mitään oireita, enkä oikein mitään ulkoloisia tästä lampaasta löytänyt. Tosin tarkemmassa tutkiskelussa huomasin, että iho tällä hilseilee jonkin verran, tosin ei huolestuttavissa määrin.
tallennettu
Dee
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #3 : 27.01.10, 19:11 »

Mun uuhella oli jossain vaiheessa samannäköistä ihottumaa molemmissa etujaloissa, vuohisissa, kuin tuossa sun alemmassa kuvassa.
En tiedä mitä se oli. Haudoin sitä Betadinella...siis tein hauteet ja sidoin ne kinttuihin pariksi tunniksi. Senjälkeen Fucidinia...  joka kyllä auttaa kaikissa ihovammoissa.
Parissa päivässä alkoi ihottumat paranemaan ja jotakuinkin viikossa oli iho kokonaan ehjä.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: