11.02.12, 23:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rehukirjanpito  (Luettu 649 kertaa)
katanka
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 11.01.10, 12:34 »

Mitä ja miten merkkailette rehukirjanpitoon? Riittääkö päivämäärä ja mitä osti ja mistä osti ja kuinka paljon? Esim. 11.1.2009 120Kg rehukauraa, Agrimarket Salo??Kuitti lisäksi kuittimappiin.
Entä jos ostaa toiselta tilalta, niin riittääkö että kirjoittaa mikä tilan nimi,paikkakunta,mitä osti ja päiväys tietysti. Kuitti taas mappiin. Entä jos ei saa kuittia,jos esim.tekee vaihtokauppaa?
Taas mietityttää aloittelijaa, kun aloin pistelee kirjauksia viime vuodelta mappi ÖÖ:hön. Lisäksi mun kirjanpito on itsetehtyä, eikä ole hienoja valmiita tietokoneohjelmia. Myös yleinen maatalouden kirjanpito on perinteisessä tilivihkossa, jota käsin täyttelen. sarkastinen
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #1 : 11.01.10, 15:39 »

Olen ymmärtänyt, että rehukirjanpidon ei tarvitse olla aina ajan tasalla, riittää kun tiedot on saatavissa niin, että kirjanpidon voi koota, jos sitä joku viranomainen joskus kysyy.

Ostettujen rehujen suhteen turvaudun pelkästään verokirjanpitoon. Sieltä löytyy kätevästi pääkirjasta tositenumerot ostorehuille, jotka ovat omalla tilillään. Rehujen tuoteselosteet (eli säkeissä olevat laput) olisi hyvä nitoa ostokuitteihin kiinni, niin nekin löytyisivät samalla. Ja sitten jossain olisi hyvä olla tieto, että milloin ko. rehun syöttö on aloitettu ja milloin lopetettu, ja mille elukkaryhmälle. Tämä käytäntö on minulla vielä vähän hakusessa.

tallennettu
katanka
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 11.01.10, 18:06 »

Olenko siis pitänyt turhaa erillistä rehukirjanpitoa maatalouden kirjanpidon lisäksi? Olen jostain ymmärtänyt (ehkä väärin) että pitäisi pitää lääkekirjanpitoa, rehukirjanpitoa ja maatalouden kirjanpitoa(verotus) ja eläinkirjanpito Evirassa. Ajattelin nyt laitella paperijuttuja kuntoon viime vuoden osalta, ennen kuin alkaa veroilmoitusten teko ja karitsointi. Voisiko joku sellainenkin neuvoa, jolle on tarkastus joskus tehty.
tallennettu
shavia
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #3 : 11.01.10, 21:33 »

Olenko siis pitänyt turhaa erillistä rehukirjanpitoa maatalouden kirjanpidon lisäksi? Olen jostain ymmärtänyt (ehkä väärin) että pitäisi pitää lääkekirjanpitoa, rehukirjanpitoa ja maatalouden kirjanpitoa(verotus) ja eläinkirjanpito Evirassa. Ajattelin nyt laitella paperijuttuja kuntoon viime vuoden osalta, ennen kuin alkaa veroilmoitusten teko ja karitsointi. Voisiko joku sellainenkin neuvoa, jolle on tarkastus joskus tehty.

Ei se varmastikaan turhaa ole, mutta ei täydentävissä ehdoissa edellytetä, että rehukirjanpidon pitäisi olla erillään verokirjanpidosta. Laiska ihminen välttää viimeiseen asti samojen tietojen kirjoittelua kahteen eri paikkaan. Joku voi tykätä pitää rehukirjapidon erilläänkin, jos vaikka suuri osa rehuista on muita kuin ostettuja. Toisaalta voihan verokirjapitoon laittaa ilmaiseksikin saadut ja vaihdetut rehut, kun pistää vaan rahasummaksi nolla.

Itse asiassa noita kaipaamiani tietoja, että milloin rehua on syötetty millekin eläinryhmälle, ei taideta täydentävissä ehdoissa edes edellyttää. Kirjapidossa pitää olla vain tilalle tulleet ja sieltä lähteneet rehut, myyjän/ostajan nimi ja osoite sekä toimituspäivä. Mallilomake on MMM:n julkaiseman täydentävät ehdot Kasvinsuojeluaineet, rehut, elintarvikkeet ja eläintaudeista ilmoittaminen -oppaan sivulla 25.

Minuakin kiinnostaisi kovasti kuulla käytännön kokemuksia rehukirjanpidosta niiltä, jotka ovat valvonnan kohteeksi joutuneet.
tallennettu
kainuunharmas
Uuhi
Poissa Poissa

Minni & Mysli

« Vastaus #4 : 12.01.10, 10:27 »

Ei se varmastikaan turhaa ole, mutta ei täydentävissä ehdoissa edellytetä, että rehukirjanpidon pitäisi olla erillään verokirjanpidosta.

Minuakin kiinnostaisi kovasti kuulla käytännön kokemuksia rehukirjanpidosta niiltä, jotka ovat valvonnan kohteeksi joutuneet.

Itse olen pitänyt erillistä kirjanpitoa rehuista ja lääkkeistä, kylläkin liki vuoden viiveellä ( näin vuoden alussa kasaan edell. vuoden rehut ja lääkkeet omille paprulleen ), mutta samalla aina miettinyt, että onko tämä turhaa, ainakin turhauttavaa.. Mutta miksi sitten aina muistuttavat rehu- ja lääkekirjanpidosta, kun veroilmoituksen varmaan kaikki tekee ja sieltähän nämä tiedot löytyisivät?!

En mäkään ole mistään kuullut / lukenut, että olisi ihan pakko täytellä erikseen noi, mutta pieni pelko on, että jos tarkastajat tulee, niin eipähän ole ainakaan sen osalta sanomista ettei olisi kirjattu mihkään ylös ja toisekseen, onhan se selvempi katsoa rehut tästä ja lääkkeet tosta lapusta, VAIKKAKIN se niin raivostuttavaa touhua onkin raapustella samoja asioista sinne sun tänne, ollakseen kutakuinkin "kunnon EU-kansalainen" hymy

Mä myös haluaisin kuulla kokemuksia niiltä, joilta nämä asiat on valvottu! Jotta tietäis, että kuinka paljon sitä turhaa työtä OIKEESTI tekee, vai tekeekö?!
tallennettu

Aholan Lammastila
Töllinmäentie 56, 41660 Toivakka
www.aholanlammastila.fi
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: