24.05.12, 23:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Heinähäkki kysymys  (Luettu 1077 kertaa)
Pupinen
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 05.01.10, 20:21 »

Mietin tässä josko hevosille tekemäni heinänsyöntiä rajoittava heinähäkki mahtaisi soveltua lampaille. Yritän laittaa kuvan. Syönti"kohta" on metalliverkko jonko silmäkoko on 5x5cm. Tämä on tukevaa verkkoa 5mm paksuista verkkoa. Tarkoituksena oli että hevoset saavat vedettyä vain korren tai pari kerrallaan laatikosta, mutta meillä tämä versio ei toiminut. Hevosilla käytössä heinäverkot joissa silmäkoko 4x4cm. Ne toimivat oikein hyvin.

Mutta takaisin lampaisiin. Mahtaisivatko lampaat saada hyvin otteen korsista verkon läpi(verkko ei taivu mihinkään). Verkon takana on viisto lattia jotta heinät valuisivat verkkoa kohti. Parille lampaalle tuo heinälaatikko saattaa olla liian iso, mutta eihän sitä tarvitse täyteen tunkea  haha

Kuvan hevosen säkäkorkeus on n 182cm, siitä laatikon kokoon vertausmittaa.
Luulen että lammas saa vedettyä korsia verkon läpi, mutta voiko jalka jäädä jumiin tai muuta samantyyppistä?

Minulla ei ole lampaita. Joten siksi kyselen teiltä paremmin tietäviltä neuvoa.

tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 06.01.10, 20:02 »

En osaa sanoa mitään kovin viisasta, mutta olen nähnyt vuohilla vastaavan käytössä, ja se toimi. MUTTA vuohi on kyllä lammasta näppärämpi eläin. Lampaalla tuo varmasti edellyttää ainakin sen, että heinää on vapaasti saatavilla, koska syöminen sujuu varmasti hitaammin kuin toisenlaisesta pöydästä ja jos rehua on tarjolla vai osan päivästä, niin ehtivätkö syödä sen mitä tarvitsevat?

Ps. Ihana hevonen  pusi pusi
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

riiviöt ;)

« Vastaus #2 : 06.01.10, 22:51 »

Mulla on käytössä niin lampailla kuin vuohillakin heinähäkit ja kyllä se onnistuu ihan hyvin. Pienimmät toki tarvitsevat heinät alemmas kuin mitä nuo häkit on. Vähemmän on haaskuuta..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Pupinen
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 07.01.10, 00:57 »

Kiitos vastauksista.

Enpä sitten taida ihan vielä purkaa tai muuten hävittää tuota heinäautomaattia. Täytyy tietenkin seurata sitten miten hyvin lampaat saavat vedettyä heinää siitä. Hevoset saavat kyllä korren tai muutamia kerralla, mutta näiden hevosten kohdalla ei ihan kärsivällisyys riitä tähän häkkiin  silmänisku
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: