12.02.12, 15:37 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lampaanvillan ym. lammasmateriaalin innovatiivinen käyttö  (Luettu 1327 kertaa)
Rosmariinin
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 23.12.09, 02:14 »

Lampaasta saa villaa ja lihaa PISTE.

Mutta mihinkä kaikkeen lammasta voisikaan hyödyntää? Hulluja ideoita, kaheleita päähänpistoja, mielipuolisia kehitelmiä tänne kiitos! Jostainhan niiden uusien ideoiden on lähdettävä. Jossei nyt aivan täysin uusia käyttötapoja (esim. villan käyttö ehkäisyvälineenä???), niin uusia langan/huovutusvillan/luiden/lampaanrasvan ... (siis jo olemassa olevien "tuotteiden") hyödyntämiskohteita. Jotain, mitä täällä foorumilla ei ole vielä ehdotettu?

Itselleni tuli ainakin heti mieleen lampaanvillasta kangaspuilla kudotut villahuovat/huivit ym. Onkohan kenelläkään kokemusta tällaisista? Oi, nyt koko ens yön haaveilen makaavani sykkyrällä takkatulen edessä villahuovan alla. Ihan tulee lämmin jo ajatellessakin ja hyvä niin koska on flunssavilu! muikea hymy Löysin netistä tällaisen villasta kudotun kurdilaistyyppisen hevosenpeitteen. Kaunis! Tai kudotusta villakankaasta tehdyt vauvantöppöset.

Netissä törmäsin myös (huovutus)villasta tehtyihin kaulakoruihin. Itseäni miellyttää erityisesti tuo oikeassa reunassa oleva puna-ruskeakoru, on se vain kaunis. Ja entäpä sitten nämä huovutetut tuoksutyynyt? Tai vaikkapa lammasmobile pienokaisen sängyn yläpuolelle tähän tyyliin? Tai vaikkapa sisustuskoriste villalla ja puisilla hedelmänkodilla?
« Viimeksi muokattu: 23.12.09, 02:23 kirjoittanut Rosmariinin » tallennettu

"Hyvästi, kettu sanoi. Nyt saat salaisuuteni. Se on hyvin yksinkertainen:
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillään."
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 23.12.09, 08:01 »

Rosmariinin PISTE oli ihan väärässä paikaasa  muikea hymy.

Lammashan on säilynyt ihmisen hyötyeläimenä juuri monipuolisuutensa takia ja ansiosta.
Turkis puuttui jo ihan perusasioista ja lampaanturkis on ollut ja tulee olemaan todella tärkeä
osa kokonaisuutta. Monet ajattelee pitkävillaista pulkkataljaa, mutta kaunis lammasnappanahka
on todella laadukasta tavaraa.

VAnhoista pula-ajan kirjoista löytyy varmasti monia mielenkiintoisia ohjeita esim saippuan tekemiseen.
LAmpaan suolet käytetään makkaroihin ja kaikki sisälmykset ovat käyttökelpoisia ja jopa joidenkin
kansojen perinneruokia (esim skotit).

Nämä uudenajan tutkimukset sairaanhoidossa käytettäviin villatuotteisiin ovat mielenkiintoisia, tosin
nekin perustuvat alunpitäen perinnetietoihin.
tallennettu
Rosmariinin
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 23.12.09, 12:44 »

Lammashan on säilynyt ihmisen hyötyeläimenä juuri monipuolisuutensa takia ja ansiosta.

Aivan, juuri tätä ajoinkin takaa. Että onko mahdollista keksiä vielä enemmän käyttötapoja hyödyntää lammasta? Tai onko olemassa jotain vanhoja vanhankansan kikkoja, jotka ovat nykypolvilta unohtuneet?
tallennettu

Tatti
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 29.12.09, 22:13 »

Moi!

Mie oon kutonut kangaspuilla villahuiveja ja shaaleja ja voin sanoa että ne on lämpimiä. Omat shaalit on vohvelisidoksella värjäämättömistä langoista, joten en ole karstauttanut niitä. Ensi kesänä olis tarkoitus itse värjäillä lankoja ja kutoa niistä sitten jotain ja ehkäpä jossain vaiheessa myös sitten karstauttaa muutama shaali.

Muutamia kuvia tekeleistä on täällä: http://www.facebook.com/album.php?aid=121168&id=532248469&l=1e88d459d2

Kutomisen lisäksi mä oon käyttänyt villaa neulahuovutukseen ja märkähuovuttanut siitä mm. huiveja ja saunahattuja. Harmaasta, kiharasta karvasta saa esim joulutontuille kivan parran muikea hymy
tallennettu
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Kivara

« Vastaus #4 : 04.01.10, 00:23 »

Päähänpistojen sarjaa varmaankin edustaa tämä: autotallin hyllyssä pölyttyneet pari vuotta vanhat villat saivat uuden elämän koirankopissa pehmikkeenä/lämmikkeenä. Koirat tykkäsivät, pysyvät lämpimänä kun käpertyvät villoihin. Illalla sisälle tullessaan tietysti tuoksahtavat vähän lampaalle, mutta eipä tuo haittaa, lammashan tuoksuu hyvälle. Ihan kaikille koirille ei voi suositella, jotkut syövät villoja. Omani onneksi eivät...(kop kop) reteä
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 04.01.10, 18:52 »

Mä oon käyttäny villaa kanalan ikkunoiden tiivistämiseen.
tallennettu
Amyrlia
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 05.01.10, 20:26 »

Neulahuovuttamalla voi tehdä esim. tällaisia nukkeja http://www.etsy.com/view_listing.php?listing_id=37631523 ;D.
tallennettu

Rosmariinin
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 06.01.10, 00:11 »

Oiiii, onpa suloinen!

Jostain syystä ennen kuin olin linkkiä kattonut, mulle tuli ensimmäisenä mieleen että linkin takana on jotain irstasta, tyyliin huovuttamalla tehty versio puhallettavalle naiselle..   muikea hymy Ehkä se johtui siitä silmäniskusta..  sarkastinen

PS. mutta eikös huovuttamalla tehty puhallettava nainen olis sitä innovatiivistä jos mikä..
tallennettu

myyrähäinen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 06.01.10, 11:54 »

joo.. eikä tarttis turhia puhallella.. olis pehmonen, lämmin ja karvanen.. Oikeen sellanen luomunainen, joka pojan sängyn täyte, unelmien täyttymys..  muikea hymy

ps. ja isorintaisista pitävälle samaan hintaan villapussi mukaan hierontaohjeineen..
tallennettu
Rosmariinin
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 06.01.10, 12:30 »

Ja tee-se-itse -ihmisille sellasia varustepakkauksia, että voisivat itse huovutella omat miehensä ja naisensa ja tehä niistä just sellaset ku haluavat muikea hymy
tallennettu

SuviA
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 17.06.10, 20:03 »

Löyty niin kiva ketju hymy

Minä haluaisin huovuttaa ihan vaan töppöset kaikille.

Ja kehtoon petarin.

Ja kissoille sellasen "mökin" Eli sellasen umpinaisen "korin" missä olis reikä mistä pääsee sisälle. Se tulis tonne kanalaan missä viettävät paljon öitä.

Sitten mun viinipöntölle takin!  muikea hymy Ja jos onnistuu niin isälle sellanen lahjaksi.
(ärsyttää kääriä aina viltteihin ja niitä sitten kissat ja lapset repii..)

Sitten ihan niitä pohjallisia haluaisin tehdä. Kumppareihin ainakin!

tallennettu

Käy blogissani kurkkimassa eläimiä ja terveellisiä karppireseptejä hymy
http://karppausjaperhe.blogspot.com/
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: