|
mmj
|
 |
« : 15.01.06, 00:49 » |
|
Kuten tuosta yhdestÀ topiikista voi lukea, minulla on tÀÀllÀ karitsoinnit kesken. Mulla on nyt lampaat eka talvea kylmÀlampolassa (asun Oulun tienoilla). Ja eka kertaa ne karitsoivat nÀin aikaisin.
Miten toimitte karitsointien aikana kylmÀlampolassa? Onko teillÀ karitsoinnit myöhÀÀn kevÀÀllÀ? EntÀ jos teillÀ on karitsoinnit tÀhÀn kylmÀn aikaan, niin miten te ihan seikkaperÀisesti teette? LÀmpölamput varmaan, vai? Kuivaatteko karitsan jotenkin emoa tehokkaammin? Kertokaa kaikki mitÀ tulee mieleen.
MinÀ tÀssÀ aloin patterilla lÀmmittÀmÀÀn vanhaa minilampolaani, joka on lÀmpöeristetty. Ajattelin sinne laittaa nuo karitsoivat uuhet ja siirtÀÀ ne viikon vanhojen karitsoitten kanssa sitten kylmÀlampolaan lÀmpölamppujen alle. Olenko liian herkkis? Miten te tekisitte?
TÀllÀ hetkellÀ ulkona nollakeli ja karitsa palelee lampolassa :-[
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 15.01.06, 08:48 » |
|
Vastasyntynyt, heikko karitsa tarvitsee lÀmpöÀ paljon kipeÀmmin kuin terve ja vahva, koska kehon lÀmpimÀnÀ pitÀminen kuluttaa energiaa ja jos karitsa on heikko eikÀ jaksa kunnolla juoda, niin se alkaa nopeasti nÀlkiintyÀ ja heikentyÀ. MeillÀ homma toimii kÀytÀnnössÀ niin, ettÀ talvella ei karitsoida. Toinen vaihtoehto olisi lÀmpölamput karitsoille. Tarkalleen ottaen haaveilen vasikoiden sÀteilylÀmmittimestÀ, mutta sillÀ on hintaa 700 euroa, joten se ostos odottaa lottovoittoa. Tulee karitsoille muuten turhan paljon hintaa. MÀ kuivaan karitsat itse, jos emo ei tee sitÀ kunnolla syystÀ tai toisesta. MeillÀ tÀllaisiÀ syitÀ on ollut mm. ensikolla se, ettÀ se ei ensin tajunnut tehneensÀ kaksoset. Paapoi esikoistaan niin, ettei edes huomannut, kun työnsi toisen ulos. Hoisi jÀlkimmÀisen kyllÀ ihan hyvin sitten, kun sain sen hoksaamaan ettÀ tuplat tuli. :
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 15.01.06, 08:51 » |
|
Niin vielÀ tuohon sun ongelmaasi sen verran, ettÀ ne uuhet, jos ovat kylmÀlampolassa tottuneet olemaan, kÀrsivÀt pitemmÀnpÀÀlle, jos viet ne jonnekin +10 asteiseen karitsointitilaan. LÀmpölamput kylmÀlampolassa olisi ehkÀ fiksuin ratkaisu, emo voisi olla vilpoisessa ja karitsat maata lampun lÀmmössÀ.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #3 : 15.01.06, 10:20 » |
|
MeillÀ on kokemuksia pakkasessa karitsoimisessa. YhtenÀ vuotena karitsoi 120 uuhta tammikuun alussa, ja pakkasta oli ulkona paljon. Ouluun on luvattu ensiviikoksi -20 asteen pakkasia, suosittelen kyllÀ ettÀ siirrÀt sen heikon karitsan lÀmpimÀÀn os sinulla sellainen paikka on.
Muuten kyllÀ terve ja hyvÀkuntoinen normaali karitsa kestÀÀ kylmÀÀ yllÀttÀvÀn hyvin. Perusedellytys on ettÀ karitsa saa maitoa. MeillÀ lypsetÀÀn aina emÀltÀ maitoa 1-2dl ja juotetaan ruiskun avulla karitsalle, jos karitsa ei heti ala itse juoda. Karitsaa en kummemmin kuivaile, jos vain emÀ nuolee sitÀ (olen huomannut ettÀ se voi hÀiritÀ emÀn nuolemista) . LÀmpölamput on karitsoinneilla apuna ja kuivitus pitÀÀ olla hyvÀ, olkea runsaasti saatavilla. Ilmastointia kannattaa seurata, ettei karitsoiden pÀÀlle laskeudu kylmÀÀ ilmaa. Kannattaa varautua siihen , ettÀ heikot karitsat ei pÀrjÀÀ ilman erikoisjÀrjestelyitÀ ( lisÀjuotto, lÀmpimÀÀn siirto yms). Kovalla pakkasella karitsoiden korvat vuotavat pitkÀÀn verta kun ne lovetaan. SÀteilylÀmmittimiÀ on halvempiakin, muistaakseni joskus on myytÀvÀnÀ alle 20 €, mutta onko ne sitten ulkokÀyttöön ? Luulisin ettÀ kaikkihan ne on. Muista palovaara !
Sinun "lusikkauuhi" luultavasti karitsoi ennenaikojaan (???) koska sillÀ oli kuollut karitsa. Olisiko se emÀtinkin pullistunut siksi ettÀ sillÀ oli polttoja jo silloin ???? Toivottavasti muut karitsoi vahvoja ja terveitÀ karitsoita (eikÀ kovin monta), niiden kanssa aina pÀrjÀÀ.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #4 : 15.01.06, 10:32 » |
|
SÀteilylÀmmittimiÀ on halvempiakin, muistaakseni joskus on myytÀvÀnÀ alle 20 €, mutta onko ne sitten ulkokÀyttöön ? Luulisin ettÀ kaikkihan ne on. Muista palovaara ! TÀmÀ 700 euroa maksava, mistÀ mÀ haaveilen, on tarkoitettu palovaarallisiin tiloihin ja se on siksi niin kallis. LÀmmitin on siis tÀysin pölysuojattu eikÀ siinÀ ole mahdollista koskettaa mitÀÀn kuumenevia pintoja. Mutta hinta on todellakin aika kirpeÀ.... : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #5 : 15.01.06, 10:41 » |
|
Minua nyt todella huolettaa nuo pakkaset, kun tÀmÀ nollakelikin oli vaikea vastasyntyneelle.
MillÀ kuivaatte karitsan? Yritin pyyhkeillÀ, mutta ei ollut riittÀvÀ. MyöskÀÀn lÀmpölamppu ei ollut riittÀvÀ, vaikka laitoin lampun alle styroksilevyn ja lampun tosi alas.
Ajattelin siirtÀÀ uuhen karitsoimaan lÀmpimÀÀn ja hoitamaan pari ensimmÀistÀ vuorokautta noin +10 asteessa. KÀrsiikö se emo kohtuuttomasti pari vuorokautta lÀmpimÀssÀ, vaikka kylmÀÀn onkin tottunut? TÀmÀn jÀlkeen ajattelin siirtÀÀ emon karitsoineen kylmÀlampolan puolelle, jossa lÀmpölamput apuna. Tuskin pelkkÀÀ karitsaa kannattaa siirtÀÀ? Eikös ole parempi viedÀ emoineen kuitenkin.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 15.01.06, 10:46 » |
|
MÀ olen kuivannut karitsat oljella jos on ollut pelkoa, ettÀ emo hylkÀÀ karitsan muuten, ja jos ei ole ollut tÀstÀ pelkoa, niin olen kuivannut talouspaperilla. Jos sulla on vaihtoehtoina uuhen kÀrsiminen pari pÀivÀÀ liian lÀmpimÀstÀ tai karitsoiden jÀÀtyminen hengiltÀ niin ei varmaan tarvitse kauaa miettiÀ kumman vaihtoehdon valitset.  Karitsoille voi tehdÀ jonkinlaisen pesÀn sen lÀmpölampun alle, mulla oli kerran kileille sellainen kolmiseinÀboxi, jonka vuorasin oljilla. TykkÀsivÀt nukkua siinÀ ja emo tuli aina siihen boxin viereen avoimen seinÀn luokse nukkumaan, joten kileillÀ oli tosi lÀmpöinen ja hyvÀ olla. TsemppiÀ pienokaisten kanssa! Miten se eilinen vaavi jakselee? Punnitsitko miten iso se on?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #7 : 15.01.06, 12:10 » |
|
Se eilinen vaavi on yhÀ hyvin heiveröinen. Mutta positiivista oli kun juotin sille vastiketta, se pisti vastaan! Se on hyvÀ se. Jalkeilla se on vÀlillÀ ja jopa nisÀÀ hamuaa, mutta ei jaksa kunnolla etsiÀ. Ja jos ohjaan, pistÀÀ se vastaan ja asia ei etene senkÀÀn vertaa.
Tein vanhaan lampolaan pikkukarsinoita. SiirrÀn sinne nyt tuon uuhen karitsoineen. Onko tyhmÀÀ jÀÀdÀ odottamaan seuraavaa karitsoivaa uuhta, vai siirrÀnkö isomahaisimman sinne seuraksi? MitÀhÀn tuo tykkÀis olla pikkuisen kanssa vain kahden vanhassa lampolassa?
Minulla kun nÀitÀ on nÀin vÀhÀn, niin on aikaa hoidella ja paapoa (liikaakin). Onneksi huomenna on maatalouskauppa auki. PitÀÀ ostaa jokaiselle oma lÀmpölamppu ja sitÀ vastiketta.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #8 : 15.01.06, 12:56 » |
|
Tein vanhaan lampolaan pikkukarsinoita. SiirrÀn sinne nyt tuon uuhen karitsoineen. Onko tyhmÀÀ jÀÀdÀ odottamaan seuraavaa karitsoivaa uuhta, vai siirrÀnkö isomahaisimman sinne seuraksi? MitÀhÀn tuo tykkÀis olla pikkuisen kanssa vain kahden vanhassa lampolassa? Seura toisi varmaankin turvaa emolle. Mulla oli viime kevÀÀnÀ muutama sellainen viimeisillÀÀn tiine uuhi, jotka eivÀt voineet asua karitsoiden kanssa koska antoivat vieraiden imeÀ. Kannattaa katsoa tarkkaan ketÀ uuhta ne karitsat sitten alkavat imeÀ, ettei mene karitsoimattoman ternit vÀÀrÀÀn suuhun.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #9 : 15.01.06, 16:23 » |
|
Se eilinen vaavi on yhÀ hyvin heiveröinen. Mutta positiivista oli kun juotin sille vastiketta, se pisti vastaan! Se on hyvÀ se. Jalkeilla se on vÀlillÀ ja jopa nisÀÀ hamuaa, mutta ei jaksa kunnolla etsiÀ. Ja jos ohjaan, pistÀÀ se vastaan ja asia ei etene senkÀÀn vertaa.
Tein vanhaan lampolaan pikkukarsinoita. SiirrÀn sinne nyt tuon uuhen karitsoineen. Onko tyhmÀÀ jÀÀdÀ odottamaan seuraavaa karitsoivaa uuhta, vai siirrÀnkö isomahaisimman sinne seuraksi? MitÀhÀn tuo tykkÀis olla pikkuisen kanssa vain kahden vanhassa lampolassa?
Jos jaksaa pistÀÀ vastaan se pikkuinen niin kyllÀ se varmaan siitÀ sitten tulee vahvemmaksi;) Minustakin kyllÀ seura on hyvÀksi, eli siirrÀhÀn ainakin yhden tai mieluummin pari sellaista jotka ovat viimeisillÀÀn mukaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
Laitala
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 15.01.06, 17:06 » |
|
Itse peitÀn karitsoimiskarsinat pressulla ja puhallan tavallisella lÀmpöpuhaltimella lÀmmintÀ ilmaa ja kuivaan karitsat hiustenkuivaajalla. on onnistunut, ainut ettÀ kovalla pakkasella pressu voi vÀhÀn hikoilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #11 : 15.01.06, 17:24 » |
|
No nyt sille tuli ripuli. MitÀ vielÀ...? No tietenki emÀlle tulee seuraavaksi utaretulehdus. MÀ olen valmis antamaan periksi. Tuo karitsa on ihan nuutunut. Ei edes vaihda enÀÀ itse paikkaa, vaan nököttÀÀ apaattisena samalla kyljellÀ johon sen aiemmin jÀtin. Hoidan sitÀ vielÀ puoleen yöhÀn saakka ja jos se on aamulla hengissÀ pitÀÀ kai jatkaa hoitoa. TylsÀÀ.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #12 : 15.01.06, 18:06 » |
|
Oli ratkaisu mikÀ tahansa niin lopeta karitsa tai hoida se, mutta ÀlÀ jÀtÀ kitumaan.  Koiranmaidonvastike ei varmaan ole karitsalle parasta mahdollista, anna tuolta toisesta ketjusta tuota Maijan antaman reseptin mukaista juomaa tai hae jostain lypsykarjatilalta lehmÀn ternimaitoa. En tiedÀ noin pienestÀ, mutta vÀhÀnkin vanhempi karitsa tarvitsisi ripuliin myös tehobactia ja nutrisalia sekÀ vitamiiniliuosta, koska karitsa kuivuu ja heikkenee nopeasti menettÀessÀÀn elimistöstÀÀn suoloja ja vitamiineja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #13 : 15.01.06, 18:14 » |
|
Emoa olen lypsÀnyt aamusta lÀhtien.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #14 : 15.01.06, 18:20 » |
|
Ja silti meni ripulille? Voi surkeus. KyllÀhÀn Àidinmaidon pitÀisi pikkuiselle sopia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|