Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 05.12.09, 20:34 » |
|
Nyt pelastetulta uuhelta lähtee villa. Ei vähän vaan tukkoina. Vetämällä saa irti suuria tukkoja ja kyljistä sojottaa irtoavia tuppaita.  Toinen asia. Paljonko lampaat yleensä juovat? Tuntuu että vettä kuluu aiempaa enemmän. Tosin syövät nyt pelkää kuivaheinää veden ja kivennäisen lisäksi kun määrättiin parin viikon kuurille väkirehun yliannostuksen jälkeen. Nyt menee päivässä noin 8 litraa kahdella uuhella ja yhdellä pässillä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #1 : 08.12.09, 19:37 » |
|
Eikö kenelläkään ole antaa neuvoja??? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NUNNU
|
 |
« Vastaus #2 : 08.12.09, 19:59 » |
|
Miusta tuo vesimäärä kuulostaa ihan tavalliselta. Meilläkin on kuiva heinä ja jotain tollasia määriä juovat. Kesän juomisiin on hurja ero. Meidän Nupulta lähti karitsoinnin jälkeen villa silleen, että kun sen keritsin, oli enää vaan muutamat karvat nahassa kiinni. Oli muuten älyttömän helppo kerintä.  Villa oli kuollutta eli se ei esmes huopunut oikeen mitenkään. Sitten se kasvatti entisen huonohkon villan tilalle kauniisti kihartuvan , ihanan villan. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jatta
|
 |
« Vastaus #3 : 08.12.09, 21:19 » |
|
Meillä ainakin lampaat juovat kausittain. Välillä menee vettä enemmän, välillä vähemmän. Nuori pässimme Hapsu kuori myös villansa tänä syksynä. Lähti tuppoina kanssa, koko villa. Alta tuli kiiltävää ja hyvää villaa. Sen olis voinut melkein kuoria eläimen yltä. Annoin Hapsulle vitamiinikuurin (vuoroviikoin ade ja e-seleeni), ulkoloishäädön koko jengille sekä vähän kauraa valkosipulilla höystettynä jotta jaksaa kasvatella uutta villaansa. Meillä nimittäin kylmeni ilmat juuri kun Hapsu alkoi kuorimaan villaansa, ja näytti ihan että se palelee. Madottanut olin sen jo aiemmin. En tiedä mistä tuo johtuu. Yritin kovasti hakea tietoa, ja ainoat mihin törmäsin, oli tuo vitamiinin puute sekä ulkoloiset. Toivottavasti uuhi toipuu ennalleen!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 08.12.09, 22:51 » |
|
Eiköhän tuo tokene. On tosi reipas. Ruokinnassa ongelmia tuottaa nyt ettei suostu enää syömään lainkaan kauraa. Aika älykästä minusta. Muut vetävät niinkuin ennenkin innolla kauraa mutta Lumi katsoi minua kuin yrittäisin sen myrkyttää. Eikä syö 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mintsu
Karitsa

Poissa
Usva&Uni&Wilhelmina&Keiju
|
 |
« Vastaus #5 : 09.12.09, 07:32 » |
|
Mä tässä lampaista opiskellessani  olen vedentarpeesta löytänyt sellaisia määriä kuin "keskimäärin 4 litraa/pv/lammas" mutta vaihtelu voi olla 2-10 litraa/pv/lammas (2 l varmaankin laidunkaudella). Eli tuo teillä kuluva olisi vielä täysin normaalin kuuloista. Tosin ymmärrän syyn huoleen jos veden määrä tämän episodin jälkeen on äkillisesti noussut kovin...  Terkuin mie 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #6 : 09.12.09, 13:09 » |
|
Mullakin on lampaalta lähtenyt vakavan sairastumisen jälkeen villa tuppoina pois. Pidin silloin lampaalla muutaman viikon villaslipoveria päällä, jotta oma karva alkoi taas kasvaa. Ja tietysti vitamiinit ja kaikki ruokintaan lisäksi mukaan. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lempilammas
Uuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Kivara
|
 |
« Vastaus #7 : 10.12.09, 17:39 » |
|
Meillä joskus alkuaikoina yksi uuhi sairasti kohtutulehduksen vaikean karitsoinnin seurauksena. Sen jälkeen ei mennyt kuin tovi niin alkoi villaa irruta ensin hännän tyvestä. Lähempi tarkastelu osoitti että kyseessä oli lammastäi. Ilmeisesti se pääsi villiintymään kun lampaan yleiskunto oli muutoin heikko. Coopersectiä niskaan sille ja kaikille muillekin lampaille niin vaiva hävisi ja uuhesta saatiin muutaman kuukauden kuluttua hyvä talja.
Pointti oli lähinnä se et kannattaa katsoa niitä irtoavia villatuppoja ovatko siistiä, kuivaa villaa vai onko tyvessä jotain epämäärästä mönjää tahi liikehdintää....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava, kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... 
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 11.12.09, 17:01 » |
|
^Tosi hyvä pointti!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkku
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Sävy ja Sointu
|
 |
« Vastaus #9 : 12.12.09, 09:59 » |
|
Paljonkos vettä yksi lammas (täysikasvuinen) juo päivässä? Meillä 5 lammasta vetää päivässä 20 litraa yhteensä vettä. Normaali määrä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #10 : 12.12.09, 10:30 » |
|
Riippuu ainakin meillä millaista rehua (kuivaa, märempää, märkää..) ja ilman lämmöstä. Eli mitä kylmempää, sen vähemmän menee ainakin meillä vettä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Roki
|
 |
« Vastaus #11 : 14.12.09, 12:18 » |
|
Riippuu ainakin meillä millaista rehua (kuivaa, märempää, märkää..) ja ilman lämmöstä. Eli mitä kylmempää, sen vähemmän menee ainakin meillä vettä..
Onko teillä vesi kylmää vai viedäänkö lämmintä vettä? Vaikuttaako se veden lämpöisyys mitenkään siihen, että paljonko juo kylminä päivinä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia
|
 |
« Vastaus #12 : 14.12.09, 12:32 » |
|
Vastaan omalta kohdaltani vaikkei multa mitään kysyttykään  Itse vien lampaille aika lämpöistä vettä. Kun mulle on sanottu että koirille jotka kuuluvat vatsalaukunkiertymän riskiryhmään, ei tulisi koskaan tarjota kauhean kylmää (eikä tietysti kuumaakaan) vettä, vaan sellaista haaleaa, kädenlämpöistä, eikä pikkulemmikeillekään saisi antaa jääkylmää vettä kun se jäähdyttää ruumiinlämpöä hetkellisesti ja kylmemmässä tilassa olevilta eläimiltä (esim.kanimme lampolassa) vie energiaa sitten huomattavasti enemmän pitää itsensä lämpimänä, niin olen sitten kaikkien eläinten kanssa toiminut näin, tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä... Lampaille vien tosin jopa kuumaksi luokiteltavaa vettä, kun juomakupissa jo oleva vesi on jääkylmää, niin sekoittumalla tulee sitten sellaista haaleaa. Ja minä olen ollut huomaavinani että sellaista haaleaa/lämpöistä vettä menee enemmän kuin kylmää. Minäkin haluaisin kuitenkin tietää mikä olisi oikeaoppisesti ihanteellinen juomaveden lämpötila lampaille, tai onko veden lämpötilalla olennaista merkitystä mihinkään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #13 : 14.12.09, 12:42 » |
|
Jostain olen lukenut, että ruumiinlämpöinen vesi olisi märehtijälle parasta. Eli siis n. 38 astetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Helvenia