10.02.12, 13:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Millä saan pässin lihomaan?  (Luettu 964 kertaa)
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Kivara

« : 29.11.09, 00:46 »

Pässini (juuri se hullu, jota ei voi pitää uuhien seassa edes astutusaikana) sairasti alkukesästä hapanpötsin, päästyää ahmimaan säkillisen kuivaa leipää. Uutteran popittamisen jälkeen elukka saatiin toipumaan, jollain tavalla. Kesälaitumella (n. vähän alle hehtaari, 5 pässiä, pitkälti luonnonheinää ja vähän aloittelevaa pusikkoa) tämä pässi ei lihonut ollenkaan. Karitsat kuitenkin kasvoivat hyvin ja toinen samanikäinen pässi lihoi.

Pitkin syksyä olen seurannut tarkkaan pässin kuntoa, alku syksystä, kun tarjolla oli omenoita (joita varovasti syötin tälle ettei käy pötsin päälle) kunto pysyi vielä kelvollisena, nyt kun omenat ovat loppuneet, olen varovasti antanut kauraa, kourallisen päivässä. Hyvää heinää saa reilusti isommat annokset kuin uuhet, (uuhet jopa lihoivat tästä heinästä) mutta pässi vaan laihtuu. Ei toki vielä hirveän huolestuttavalla tavalla, kuntoluokka 2-2,5 paikkeilla, mutta kuitenkin. Pari päivää sitten säikähdin kun menin navettaan ruokkimaan, pässi oli syönyt vain puolet iltaheinistään. Hommasin sitten työpäivänaikana eläinlääkäriltä ph combia tasapainottamaan pötsin ph:ta, ja illalla kun menin navetalle, niin pässipä oli syönytkin kaikki heinät, niin aamuiset kuin edellisen iltaiset. En sitten antanut ainetta, kun kerta olikin kunnossa. En kyllä antanut kaurojakaan sinäiltana. Nyt olen taas antanut, mutta entistäkin vähemmän, hyödyttäneekö moinen olematon määrä mitään?

Pässi on tarkoitus laittaa teuraaksi muutaman viikon päästä, kunhan sen karva kasvaa sen verran että saan kunnon taljan siitä. Sitä ennen haluaisin kuitenkin saada sen hiukan lihomaan, mieluummin lähemmäksi kuntoluokkaa 3. Olisiko kellään vinkkiä mitä tämmöselle voi syöttää turvallisesti?
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 02.12.09, 14:57 »

Minä sain oman laiheliini pässin kuntoutumaan nopeaan kun annoin ohraa,kauraa,rypsiä,melassileikettä,täysrehua, vitam,kalkki ja kiv. ja tietenkin heinää vapaasti ja tuoretta heinää, silloin oli kesä.Myös lehtikerput maistui.
Täytyy vain aloitella varoen viljan ym.syöttö ettei syötä tukkoon.
tallennettu

Mun värilliset suomenlampaani: Laurilan Ihana,Ippuli,Iitta,Inkku,Ira,Iida,Iina,Ippu sekä omat kasvatit Jane, Jade,Janika,Jatsi ja musta pässi Pelson Igor ja ruskea Sipi.
Erkku
Pässi
Poissa Poissa

Sävy ja Sointu

« Vastaus #2 : 02.12.09, 20:00 »

Minä sain oman laiheliini pässin kuntoutumaan nopeaan kun annoin ohraa,kauraa,rypsiä,melassileikettä,täysrehua, vitam,kalkki ja kiv. ja tietenkin heinää vapaasti ja tuoretta heinää, silloin oli kesä.Myös lehtikerput maistui.

Käykö nää samat lihotusmenetelmät myös uuhille  haha?
tallennettu

160 lammasta, Lyyli-pyrre sekä Misu-kissa hymy
Käy kurkistamassa blogiani: www.lahjalyyli.blogspot.com
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 02.12.09, 21:24 »

Käykö nää samat lihotusmenetelmät myös uuhille  haha?

Ka, mikä ettei. Samaa lammasta se on uuhikin  muikea hymy muikea hymy
tallennettu

Mun värilliset suomenlampaani: Laurilan Ihana,Ippuli,Iitta,Inkku,Ira,Iida,Iina,Ippu sekä omat kasvatit Jane, Jade,Janika,Jatsi ja musta pässi Pelson Igor ja ruskea Sipi.
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Kivara

« Vastaus #4 : 03.12.09, 00:52 »

Siinäpä se ongelma onkin, kun ei kärsi kovin väkevällä ruokkia ettei hapanpötsi uusi. Kun tuntuu nyttenkin olevan kovin kiikun-kaakun kestääkö pötsi vai ei...  öööäää
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
Erkku
Pässi
Poissa Poissa

Sävy ja Sointu

« Vastaus #5 : 09.12.09, 19:03 »

Meillä meni nyt pässi ja uuhet tehokuurille ja lisättiin ruokaa...Uutta ruokaa niille on rypsimelassi josta kyllä pässi kovasti tykkää, mutta uuhet ei oikein...
tallennettu

160 lammasta, Lyyli-pyrre sekä Misu-kissa hymy
Käy kurkistamassa blogiani: www.lahjalyyli.blogspot.com
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 15.12.09, 12:40 »

Meidän lambit taas joutu vähentää ruokaa, kun lammasneuvoja kävi ja tutki lampaani.Sanoi että on ok mutta ei saa lihoa yhtään.Isoiksi ja hyvä villaisiksi kehui tyttöjä ja pässiä jo ehdotteli myyntii toisiin katraisiin astumaan, heti kun en enää tarvii.

Ompa hyvä tuuri aloittelijalla haha haha haha
tallennettu

Pikkutilallinen
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 15.12.09, 13:09 »

Minulle on neuvottu välttämään ohraa, ettei tule virtsakiviä, ja muitakin viljoja käsketty karttamaan, sekä kivennäisten liika antoa. Mitäs siihen sitten vielä jää annettavaksi, kun pitkää ikää tälle villaveikolle toivoisi ja talvella paria lisäkiloa. Lemmikkinä lähestulkoon on, pallillinen kuitenkin.

nimimerkki: yksi pässi haudassa kivistä
tallennettu
HU
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

IGOR

« Vastaus #8 : 15.12.09, 13:35 »

Minulle on neuvottu välttämään ohraa, ettei tule virtsakiviä, ja muitakin viljoja käsketty karttamaan, sekä kivennäisten liika antoa. Mitäs siihen sitten vielä jää annettavaksi, kun pitkää ikää tälle villaveikolle toivoisi ja talvella paria lisäkiloa. Lemmikkinä lähestulkoon on, pallillinen kuitenkin.

nimimerkki: yksi pässi haudassa kivistä

Siellä koulutuksessa suositeltiin karkeaa suolaa vapaasti saataville, se lisää veden kulutusta joka puolestaan pienentää virtsakivien riskiä.
tallennettu
Pikkutilallinen
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 15.12.09, 14:43 »

Entäs onkos ruokintakalkin lisäämisestä hyötyä, että ylimääräset fosforikiteet poistuisi pois? Tällaisen huhun olen kuullut.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: