24.05.12, 17:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä aikuisen lampaan letkuttamiseen  (Luettu 517 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 28.11.09, 14:12 »

Aika moni tuntuu osaavan itse letkuttaa puhaltuneita lampaita. Olisiko vinkkejä miten tämä tapahtuu, tarkalleen millaisella letkulla jne? Itse olen letkuttanut vain pikkukaritsoita ja käytössä on ollut pyöreäpäinen katetriletku (reikä sivussa), jolla ei toivottavasti töki mitään sisuskaluista rikki.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #1 : 28.11.09, 20:49 »

Sellainen tavallinen vihreä puutarhaletku sarkastinen
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 28.11.09, 22:07 »

Aika moni tuntuu osaavan itse letkuttaa puhaltuneita lampaita.
Joo, otetaan vinkkejä vastaan... jos ei ruokaöljy (sisäänletkutettuna) ole meillä auttanut, on kiireellisissä tapauksissa pistetty neulalla kyljestä sisään. Aika haju tulee sieltä pillistä...

Petri
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 01.12.09, 13:59 »

Minä käytän sormenvahvuista kirkasta letkua ja myös nautojen juottopullon letkua jossa pyöreä pää.

Varoen lampaan suuhun nielemisen tahtiin, niin ei mene henkitorveen.Letkua liikutellaan varoen ylös ja alas jos ei ala kaasua tulemaan ja myös letkun puhdistus välillä jos täyttyy pötsin sisällöllä.
Lammas kyllä puree letkua ja pitää huolehtia ettei saa nakereltua muovia sisäänsä.

Huomattavasti mukavampi tapa auttaa lammasta kuin pötsipisto joka vaati antibiootti hoidon.
Toipuu 10-20 minuutissa syömään, verrattuna pelkkään lääkehoitoon toipuminen nopeaa.Olen kyllä antanut myös Cuplatonia ja öljyä lisäksi.

tallennettu
maalainen
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #4 : 01.12.09, 16:31 »

Kun letkua työnnetään kannattaa pitää lampaan pää alhaalla. Pään ja kaulan asento on syömisasennossa, jolloin reikä on tukossa keihkoputkeen. (olipa ammattimaisesti selitetty  kieli)
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: