|
Tartsi
|
 |
« Vastaus #90 : 18.08.11, 09:38 » |
|
Mä just hain eilen taljat pois teurastamolta ja suolasin uudestaan.Navetanvintillä oottaa yks aikasemmin suolattu ja koppuraksi kuivunut.Vähän oli pojat huolimattomia,muutama reikä oli reunoissa. Mä stressaan kauheasti näistä taljoista,kun saako omansa teurastamolta,minkälaisina ja montako tulee muokkaamosta ja minkälaisia ne sitten on.Nyt on isoja taljoja tulossa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja, kissat Kolli ja Viiru
|
|
|
Elvsö
Uuhi

Poissa
Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)
|
 |
« Vastaus #91 : 31.08.11, 22:17 » |
|
Keritsettekö muuten ne lampaat jotka menevät taljoiksi? Olen miettinyt sitä olisiko se kivempi/parempi jos taljat olisivat ns. lyhytvillaisia. Toisaalta minä olen viimeksi lähettänyt pitkäkarvaisena -annoin yhden muistoksi ystävälleni, joka asuu etelä-afrikassa ja hän oli haltioissaan kun ´olivat niin paljon ihanampia kuin Ikean taljat` -Heh 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
siri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #92 : 04.09.11, 16:14 » |
|
Keritsettekö muuten ne lampaat jotka menevät taljoiksi?
Sekä että. Molemmista tulee mielestäni kivoja. Pitkävillaiset ovat ehkä näyttävämpiä, mutta lyhytvillaiset monesti käytännöllisempiä. Esim. vauvantaljoina pienessä pulkassa tai vaunukopassa ei vauva mahdu sekaan jos talja on oikein muhkeavillainen. Tietysti silloin kannattaa keritä jos karitsat ehtivät kovin vanhoiksi ja pitkävillaisiksi ennen teurastusta jo ihan karitsoiden mukavuuden ja taurastushygienian kannalta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
NUNNU
|
 |
« Vastaus #93 : 04.10.11, 08:46 » |
|
Hain eilen Kontiolahden Tukuturkiksesta taljani. Ihania ovat ja juuri sellaisia, kuin toivoinkin! Karstaamattomat villat näyttävät niin hyviltä ja oikeanlaisilta ja nahka on pehmyttä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
HeliL
|
 |
« Vastaus #94 : 06.10.11, 01:53 » |
|
Täällä käytetty Salosta, sekä Tukuturkista. Kerran yksi erikoinen kirjava (ja jättikokoinen) nahka katosi Salosella-> odotettiin ja odotettiin, soitettiin perään (melko kiukkuinen puhelu kenties) ym. ja saatiin kuin saatiinkin lopulta omamme takaisin, muutoin ei valittamista. Laatu ollut hyvää ja oletettavasti omiamme on takaisin saatu aina.
Tukuturkiksella oli jossain välissä valtavan pitkät jonot ja joskus tuli aivan muunlaisia nahkoja kuin oli viety (ainakin meidän muistin mukaan), mutta sielläkin laatu ollut aina tasaista ja hyvää. Ja enimmäkseen siis saatu omamme takaisin.
Saloselle meinattiin viedä seuraavakin satsi, samalla voi viedä villoja Pirtin kehräämöön..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
katanka
|
 |
« Vastaus #95 : 10.10.11, 12:53 » |
|
kiitokset kuutamofoxille, kun olit laittanut muokkaamojen kotisivuosoitteet aloitusviestiin. Oli helppo sitten vertailla hintoja ja näin säästyi ainakin minulla omaa työaikaa, kun tein vertailua. Aihe on taas monelle ajankohtainen, että minne taljansa lähettää/vie. Jos tiedätte muidenkin muokkaamojen sivuja tai yhteystietoja, niin olisi kätevää niitä täältä lukea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sailor
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #96 : 19.11.11, 09:55 » |
|
Juu EHDOTTOMASTI RANTASEN NAHKAJALOSTAMO! Muualle ei kannata lähettää sen jälkeen kun Engströmmit Eteläisissä lopetti. Olen myös kokeillut muita ja saanut mitä ihmeellisempiä taljoja. Jollei sitten halua teettää kromikäsiteltyjä Ruotsissa? Aika outoa että yritysmaailmassa olevat eivät tajua LAADUN merkitystä? Kerran voi onnistua huiputtamaan muttei toista kertaa!terv. Sailor
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
pinniminni
|
 |
« Vastaus #97 : 20.11.11, 14:24 » |
|
Miten hyvin noissa taljoissa säilyy jalan,korvien ja hännän kohdat,jos ne taljassa on teurastuksen jälkeen?Irtoaako vai saako ne samanmoisina takaisin muokkaamosta? On meinaan toinen suolattu vuota todella komea korvineen,häntineen ja jalkoineen.Myös toisessa on jalat,mutta muut puuttuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mirja V
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #98 : 09.12.11, 12:21 » |
|
Nyt harmittaa: lampaat menneet puhtaina teurastamoon suoraan laitumelta. Ajattelin, että tämän parempia taljoja ei voi tulla... tuli takkuisia ja olivat jääneet kosteiksikin, reunat täysin viimeistelemättä. Menee tunteja saada parista hienosta harmaasta taljasta myyntikuntoisia. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pinja
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #99 : 04.01.12, 23:07 » |
|
Sain kaksi taljaa yli 10 kuukauden odottelun jälkeen Taljatukusta. Taljat tammikuun alussa heille viedessäni sain valmistumisarvioksi 2 kk. Kun 2,5 kk oli kulunut soitin perään ensimmäistä kertaa siis maaliskuussa. Eivät tienneet taljoista mitään, mutta lupasivat selvittää asian ja soittivat pian perään, että taljat odottaa työstöön ottamista. Olin vähän näreissäni, mutta taas luvattiin, että se 2 kk MAKSIMISSAAN ja ovat haettavissa.
Soitin siis taas, kun oli kulunut yhteensä 4,5 kk taljojen jätöstä heille, oli jo toukokuun puoliväli. Niitä ei VIELÄKÄÄN oltu otettu työn alle, mutta luvattiin hoitaa mahdollisimman pian ja soittavat, kun taljat voi hakea. Tässä vaiheessa taisin sanoa jo pari valittua sanaa, mutta tyydyin odottamaan heidän soittoaan.
Kului taas 2 kk, soitin perään heinäkuun puolivälissä ja minulle todettiin, että taljoja ei ole edelleenkään muokattu. Sanoin haluavani taljat takaisin muokkaamattomina, sillä asia ei näytä etenevän. Tällöin rouva puhelimen päässä vastasi, että ei taljoja voi tunnistaa muiden joukosta, kun ne on purettu paketista, jossa ne heille toimitin. Siis mitä ihmettä?! Miten siinä tapauksessa tulisin IKINÄ saamaan omani takaisin?? Yhtäkkiä rouva muutti tarinaa ja totesi, että kyllä HE ne tunnistavat, mutta en voi hakea niitä enää, koska ne onkin otettu jo työstöön. Kysyin, miten he korvaavat tämän viivästyksen, mutta rouva totesi vain, että eivät he ole mitenkään korvausvelvollisia, "tällaista tää on". Ihmettelin, miksei minulle oltu rehellisesti kerrottu taljojen muokkaukseen kuluvaa aikaa, vaan luvattu ne aivan epärealistisella valmistumisaikataululla. Tähän rouva ei osannut vastata - yllättävää. Lopulta hän antoi valmistumisajaksi vain kommentin "mahdollisimman pian".
Sain taljat lokakuun lopulla. Toinen on revennyt ja sain takaisin siitä vain puolet. Toinen oli revennyt ja kursittu kokoon n. 1/3 pituudelta. Mitään rahallista hyvitystä työstä en saanut.
En ole IKINÄ missään saanut näin huonoa palvelua! Tökeröä, että kehtasivat valehdella puhelimessa toistuvasti. En voi kenellekään suositella Taljatukkua taljojen muokkaamista varten ennenkaikkea täysin ala-arvoisen palvelun vuoksi, toiseksi taljojen huonon laadun vuoksi. Laadun heikkouden olisin vielä niellyt, jos olisin edes saanut taljat ajallaan ja niiden surkeasta käsittelystä olisi korvattu edes osa hinnasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
sarkka75
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Texelpoika ;)
|
 |
« Vastaus #100 : 05.01.12, 08:42 » |
|
Sain kaksi taljaa yli 10 kuukauden odottelun jälkeen Taljatukusta. Taljat tammikuun alussa heille viedessäni sain valmistumisarvioksi 2 kk. Kun 2,5 kk oli kulunut soitin perään ensimmäistä kertaa siis maaliskuussa. Eivät tienneet taljoista mitään, mutta lupasivat selvittää asian ja soittivat pian perään, että taljat odottaa työstöön ottamista. Olin vähän näreissäni, mutta taas luvattiin, että se 2 kk MAKSIMISSAAN ja ovat haettavissa.
Soitin siis taas, kun oli kulunut yhteensä 4,5 kk taljojen jätöstä heille, oli jo toukokuun puoliväli. Niitä ei VIELÄKÄÄN oltu otettu työn alle, mutta luvattiin hoitaa mahdollisimman pian ja soittavat, kun taljat voi hakea. Tässä vaiheessa taisin sanoa jo pari valittua sanaa, mutta tyydyin odottamaan heidän soittoaan.
Kului taas 2 kk, soitin perään heinäkuun puolivälissä ja minulle todettiin, että taljoja ei ole edelleenkään muokattu. Sanoin haluavani taljat takaisin muokkaamattomina, sillä asia ei näytä etenevän. Tällöin rouva puhelimen päässä vastasi, että ei taljoja voi tunnistaa muiden joukosta, kun ne on purettu paketista, jossa ne heille toimitin. Siis mitä ihmettä?! Miten siinä tapauksessa tulisin IKINÄ saamaan omani takaisin?? Yhtäkkiä rouva muutti tarinaa ja totesi, että kyllä HE ne tunnistavat, mutta en voi hakea niitä enää, koska ne onkin otettu jo työstöön. Kysyin, miten he korvaavat tämän viivästyksen, mutta rouva totesi vain, että eivät he ole mitenkään korvausvelvollisia, "tällaista tää on". Ihmettelin, miksei minulle oltu rehellisesti kerrottu taljojen muokkaukseen kuluvaa aikaa, vaan luvattu ne aivan epärealistisella valmistumisaikataululla. Tähän rouva ei osannut vastata - yllättävää. Lopulta hän antoi valmistumisajaksi vain kommentin "mahdollisimman pian".
Sain taljat lokakuun lopulla. Toinen on revennyt ja sain takaisin siitä vain puolet. Toinen oli revennyt ja kursittu kokoon n. 1/3 pituudelta. Mitään rahallista hyvitystä työstä en saanut.
En ole IKINÄ missään saanut näin huonoa palvelua! Tökeröä, että kehtasivat valehdella puhelimessa toistuvasti. En voi kenellekään suositella Taljatukkua taljojen muokkaamista varten ennenkaikkea täysin ala-arvoisen palvelun vuoksi, toiseksi taljojen huonon laadun vuoksi. Laadun heikkouden olisin vielä niellyt, jos olisin edes saanut taljat ajallaan ja niiden surkeasta käsittelystä olisi korvattu edes osa hinnasta.
Taljatukusta kuulee nykyään mitä uskomattomampia juttuja! Ja taitaa olla niin, että nuo "kadonneet" hienoimmat taljat päätyy jobbarille torimyyntiin  Aivan taatusti ovat korvausvelvollisia, jos tuhoavat tai hävittävät toisen omaisuutta! Luulisi niiden alkavan kiireesti parantavan toimintaansa, sillä " hyvä kello kaus kuuluu, huono vielä kauemmas!"
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #101 : 05.01.12, 10:57 » |
|
Mitä minä olen seurannut, niin aina katoaa juuri erikoiset, puhtaat ja hienot!! Rikollista toimintaa minusta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pinja
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #102 : 05.01.12, 13:16 » |
|
Aivan taatusti ovat korvausvelvollisia, jos tuhoavat tai hävittävät toisen omaisuutta! Luulisi niiden alkavan kiireesti parantavan toimintaansa, sillä " hyvä kello kaus kuuluu, huono vielä kauemmas!" Juuri nämä samat sanat totesin heille puhelimitse useampaan kertaan, mutta taitavat tietää, että heidän maineensa on jo maankuulu...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tirlittan
|
 |
« Vastaus #103 : 06.01.12, 15:05 » |
|
Aikas karua kuultavaa kun juuri mietin parin kyyttövasikan ja lapinhärän taljan laittamista Taljatukkuun. Pitänee ottaa vuodista kuvat, viedä itse perille ja pyytää kuittaus ja tilausvahvistus aikatauluineen. Jos jotain tällaista tulee, niin sitten olis aineistoa sopimusrikkomus- tai petoscaseen. Vasujen taljat on mulle tärkeitä, mutta kun niitä ei oikein missään muualla muokata (paitsi sitten Kemissä, ja sinne tulee matkaa).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
suomenlampaita, maatiaiskanoja, ankkoja, kotipossuja, lapinlehmä, länskäri ja maatiaishärkäkloppeja, islanninhevonen, kolme poikaa, mummo ja ärhäkkä emäntä hirsitalossa
|
|
|
|
marjukka
|
 |
« Vastaus #104 : 06.01.12, 21:44 » |
|
Tirlittan: toimitin juuri kaksi kyyttömullikan taljaa Vilskinille. Täältä Lampolasta sain vinkin ko paikasta, ja siihen oltu tyytyväisiä. Sinne soittaessani sain erinomaista palvelua, kuten pakkausojeet lähteystä varten. Mies kuitenkin sattui ajelemaan Pohjanmaalla, ja vei taljat itse. Pari kuukautta muokkauksen sanottiin kestävän. Saas nähdä, vaikka ei niillä niin kiirettä ole, kun omaan käyttöön tulevat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|