Kun sen kuivaheinän kanssa on vähän niin ja näin.. ja lainatakseni miejän karvaria.. hää mulle vakuutti
ettei meijän elikot oo LÄSKEJÄ....ja luulen et hää on käsitellyt aika montaa elikkoo ja IHAN on esim mumma saanut sitä samaa kuin nää muutkin..Tömäkkä kunto voi olla myös lihasvoittonen , ei ihrakas

.. sano.. painoindeksit poskellaan!
ja
nimenomaan tarkotan, että eivät saa, jos on kuivaheinä huonona kesänä korjattua ja kortista..sillon ne elikot vetää sitä huonolaatusta heinää pötsin niin täyteen että, tietämätön luulee, että se on puhaltunu, ja pistää ne elikot kovalle dietille, jollonka ne menee satavarmaan ketoosiin ..kun vaihdetaan olkeen , ja sekin mitataan kirjevaa-alla...
Se joutialitten ruokintaohje... ei kyllä tarkota mitään lemmikin elämänaikasta ruokintaa vaan tapaa jolla voidaan SÄÄSTÄÄ..elikoitten ruokinnassa, ja tarkotettu imettämisen ja astutuksen väliin käytettäväksi..paitti että nykyään käytetään kiihotusruokintaa.. että niitä munasoluja irtois enemmän kuin yks!
Määrästä sillain .. et mulla on iso sarviksen muovikauha(en nyt muista onko 1,5 litraa vai kaks) jolla mittan yhelle , kahelle.. jne.. ( 1bää/kauha) ja sitten jos on kylmä laitan jotain esim melassileikettä tai vastaavaa 1 /neljä kauhaa.. tai sillain..ja loput sitten linnuille seuraavana päivänä.. paitti ny, kun nää vielä saa viipotella kaikki( ei tarvii viiä, linnut tietää missä on jämät

)
En mie oo mikään asiantuntija.. 7(tai siis tulee täyteen helmikuussa) vuotta vaan oon ruokkinu noita meijän elikoita niin, ettei koskaan oo kaurasanko ollu tyhjä...eikä heinäteline...ja annan mää niille olkeekin tarjolle.. SIIS TARJOLLE. Eli ne elikot, kun ovat oppineet ettei se ainoo väkirehu mee heti vahvempien elikoitten suihin vaan sitä piisaa kaikille.. oo niin typeriä .. että syömällä ittensä tappavat.. tässä on tällänen yli 150 elikon kokeilu takana

..et aikas hyvä prosentti siihen ettei puhallu tai oo läskejä

..
Mie en oikeesti sotke sitä heinää ja olkee siihen väkirehuu.. mut syö nää meijän elikot muutakin epämäärästä

.. mut oikeesti löysin jostain olikohan se usalaisesta tai englantilaisesta tutkimuksesta että pässi tarvii astutuskauen ulkopuollakin sen 450 gr..( usa oli koska muistin just mitä se jyvä oli ohraa ja MAISSIA) ja kauen aikana ehkä tuplan.. mikä se muu on kun pelkkä joutilas sillon kun ei oo --pukilla!..
Mut meillähän tää on sillain että ensin syö ne vuohet( joita ei voi tarjota myyntiin, kun ne ei kertakaikkiaan tunne minkäänlaista vihaa lampaita kohtaan..pukeilla on ihan muunlaiset tunteet

) ja sitten syö isot lampaat( pässit on sattuneesta syystä ihan erillään) ja sitten syö ne jotka ei oo ennen saaneet.. ja kyllä sinne vielä jää seuraavaksikin päiväksi.. riittävästi
mut kaura ei kertakaikkiaan tänään maistunu.. kun ne ties että pilkon juureksii sisässä...tyhmä kuin lammas sanonta on ihan hanurista!
Se piti vielä kirjottaa, et onhan noita laitumiakin niin erilaisia, ettei voi sanoo suoraan että laidunheinällä ei tarvii muuta.. riippuu ihan siitä MITÄ kasveja siellä laitumella kasvaa.. jos ei oo tehoviljelty laidun, vaan esim luonnonniitty... ja seleenin takia.. onks se luomu, ja millanen on maaperä, onks siinää kaikki kohillaan
Nyhän mää vasta huomasin.. siis rryhmälle

... missähän meillä ne on paitti noi kutut jotka on kartereilla eristetyssä sisätilassa, etteivät tiinehy.. taas, ja sit pässit, kun meinasin ettei tänä vuonna oteta pääsiäisyllätyksii, vaan vasta sit keväällä..kun jäärä joutaa vahtiin

.. ei vielä tiiä

..
Muutoinhan tää on tällänen varsinainen luannonlaidun

.Oliviakin.. pullotyttö.. kyttii koko ajan tossa porraspielessä, jos ottasin viereen

.. ei mee pihattoon pahnoille .. ja kun kerran elikkolääkär sano ettei tarvii pakottaa.. niin KYTTIKÖÖT

Mut ny mie lopetan tän omalta osaltani.. Sirppi on varmaan ainoo joka tietää miks mie alotin tälläsen vuodatuksen.. kun tietää mitä oon vuosien saatossa tehny, pelasta padalta asioissa..ja miks otataa... pattiin.