10.02.12, 14:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: KK.. syndrooma  (Luettu 2723 kertaa)
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Texeltyttö

« Vastaus #15 : 04.12.09, 16:34 »

Meidän tuhdeilla tekurouvilla ja neideillä ei ole vapaata väkirehua enää karitsavaiheen jälkeen, mutta kuvittelisin vapaalle ruokinnalle opettelun onnistuvan niin että karitsakammarivaihe jää päälle. Mutta mun mielestä se tarkoittaa silloin sitä, että maittavaa laadukasta korsirehua on oltava myös vapaasti KOKO AJAN tarjolla. Useat ihmiset puhuu, että heillä vapaasti saatavilla heinää yms, mutta siinä on varmaan mennyt käsitteet pieleen jos kuitenkin ruokintapöytä on jo kauan ennen seuraavaa rehunjakoa ihan puhtaaksi nuoltu(tai jäljellä pelkkää tikkuista kortta).

Suomenlammasuuhilla mulla on ollut todella väkevä ruokinta aiemmin ja en ole saanut ylensyöntiin elukoitani tapettua niin on jäänyt vähän hämäräksi mikä siinä sitten pieleen menee siinä ruokinnassa. Jos niitten väkirehujen kanssa on ollut jollain jotain ongelmaa niin kannattaa jakaa se määrä useampaan erään päivän mittaan mikä märehtijälle on luontaisempaa, jos ei luota omien eläintensä älyyn säännöstellä syömisiään.

Lähtökohtaisesti minä olen sitä mieltä, että useimmilla tiloilla ei saada lisähyötyä väkirehun rajoittamattomasta syötöstä aikuisille uuhille. Mutta mihinkään kaurakammoonkaan ei ole syytä eli sitä voi annostella muutenkin kuin kirjevaa'alla. Painottasin kuitenkin sitä korsirehua, sen on oltava laadultaan sellaista että se on ravintoarvoltaan käypää eikä pelkkää mahantäytettä.
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 05.12.09, 02:56 »

uNiipä.. vapaata väkireha EI voi jakaa jos ei oo LAADUKADTA vapaata heinää siinä ohessa..ei ne elikot oo pölvästejä jos niillä on mahollisuus valita piru.. mitä millonkin tarviivat...homman alottaminen vaan on vaikeeta, joskus .. ja tälläselle puuhastelijalle se ajankäyttö on kaiken a ja o... afro ... ei pysty kirjevaakaamaan viittä kertaa vuorokauessa.. pitää vaan luottaa elikoitten vaistoihin..mut sitä pitäs mietii myös sillon jos elikomäärä on iso, ja pitäs jaksaa... onhan noita isojakin tiloja.. joitten tarpeisiin niitä tutkimuksii tehään
« Viimeksi muokattu: 05.12.09, 03:04 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : 05.12.09, 19:28 »

Olipas avautuminen tuo aloitusviesti sarkastinen . En kommentoi sen enempää (kun ei huvita, just hain säkin jotain kiellettyä kauran oheen) mutta tästä allaolevasta piti vielä kysyä

Nytkin tuolla toisessa osastossa mietitään kun pässi ruipeloituu ihan totaalisesti astutusaikaan .. miten sen vois nyt ruokkia... jaa jaa.. vanhoissa opuksissa puhutaan astuskautta edeltävästä kunnostusruokinnasta, jolla toki on muutakin vaikkutusta kuin se että pässille kertyy vähän vararavintoo.. mm laadukkaammat siemet! ( ilmankos meillä tuppaa noi elikot lisääntymään vaikka ei olis niin väliksi)

että jos pässi on jo astumassa niin miten tilanteeseen auttaa astutuskautta edeltävä kunnostusruokinta? Kai täällä saa esittää tyhmiäkin kysymyksiä, tämähän on keskustelupalsta.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 06.12.09, 22:46 »

Katoitko, ettei ollu mitään ....hevosrehuu,jossa on lambeille sopimattomii ainenta... kuinkahan moni on ostanu jotain hevosille tarkotettuu OLLENKAAN tarkastamatta sitä onko niissä esim kuparia tai jotain muuta lammaksille TÄYSIN sopimatonta.. mut turha siitä on paastata, kun siitä tulee vaan lunta tupaan.. kun on niin helppoo, sitten vikistä, missä vikaa .. eihän ne heppatuottee oo ihan pahoja.. jos viittii tuoteselosteen lukee .. eilen kävin siellä hyllyssä .. taas kerran hakemassa... öööö..kaikkee tarpeellista... samahan noitten mullirehujen kanssa.. niissä kun tuppaa oleen sellaisii komponetteja... ei ne oo pahoja, kunhan tavaa.. suurennuslasilla, sen tuoteselosteen..et on sopivia...melassileikettäkö hait hymy
« Viimeksi muokattu: 06.12.09, 22:48 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #19 : 06.12.09, 23:22 »

että jos pässi on jo astumassa niin miten tilanteeseen auttaa astutuskautta edeltävä kunnostusruokinta? Kai täällä saa esittää tyhmiäkin kysymyksiä, tämähän on keskustelupalsta.

Mä ajattelisin, ilman varmempaa tietoa, että jos pässi on "hyvässä lihassa" ennen astutusten alkamista, niin voimat riittävät paremmin - vaikka se laihtusikin astutusaikana. Jos pässi taasen on kovin kevyessä kunnossa ennen astutuskautta, niin se laihtuu "luuviuluksi".
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : 06.12.09, 23:39 »

Katoitko, ettei ollu mitään ....hevosrehuu,jossa on lambeille sopimattomii ainenta... kuinkahan moni on ostanu jotain hevosille tarkotettuu OLLENKAAN tarkastamatta sitä onko niissä esim kuparia tai jotain muuta lammaksille TÄYSIN sopimatonta.. mut turha siitä on paastata, kun siitä tulee vaan lunta tupaan.. kun on niin helppoo, sitten vikistä, missä vikaa .. eihän ne heppatuottee oo ihan pahoja.. jos viittii tuoteselosteen lukee .. eilen kävin siellä hyllyssä .. taas kerran hakemassa... öööö..kaikkee tarpeellista... samahan noitten mullirehujen kanssa.. niissä kun tuppaa oleen sellaisii komponetteja... ei ne oo pahoja, kunhan tavaa.. suurennuslasilla, sen tuoteselosteen..et on sopivia...melassileikettäkö hait hymy

Ihana  muikea hymy muikea hymy muikea hymy !! (paitsi että varo, kohta joku tarttuu tuohon että kupari on täysin lampaille sopimatonta ja kirjoittaa hädissään lampolaan "apua apua annoin lampaalleni nautakivennäistä")

Oikeestaan mä en viittis edes vastata... Mutta pakko kai se on. En ostanut hevosrehua. Enkä edes lukenut tuoteselostetta koska samaa kamaa olen käyttänyt tuotannossa olevilla lampailla kuutisen vuotta. Ja tuo kyseinen pässi sai kyllä ns kunnostusruokintaa ennen astutusta, niinkuin muutkin pässit saivat, niinkuin ovat saaneet joka vuosi. Ehkä tänä vuonna saivat liian vähän. Uuhetkin sai, hieman liikaakin näin jälkeenpäin sanoisin. Eikä minulla ole minkäänlaista kaurakammoa, päin vastoin, kaura on meillä väkirehuista se ykkönen kun on käytännössä katsoen ilmaista. Ja jopa hlp on tiedossa.

Kiitos ja anteeksi. Tällä emännällä on vaan ollut niin helevetillinen vuosi takana että yksi pässin laihtuminen ja lampaiden rehustus on ajatuksissa kaukana takana. Sen verran kuitenkin yritän että kysyin neuvoa kun en mitenkään aijo ruveta siihen rumbaan että siirtäisin pässin aina yöksi omaan loosiinsa syömään. Kun en edes joka aamu käy lampolassa, joskus käyn vain iltaisin. Ampukaa vaan, olen muutenkin jo matkalla saunan taakse.

tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : 06.12.09, 23:42 »

Mä ajattelisin, ilman varmempaa tietoa, että jos pässi on "hyvässä lihassa" ennen astutusten alkamista, niin voimat riittävät paremmin - vaikka se laihtusikin astutusaikana. Jos pässi taasen on kovin kevyessä kunnossa ennen astutuskautta, niin se laihtuu "luuviuluksi".

Joo, näin on, olet ihan oikeassa. Mutta:

että jos pässi on jo astumassa niin miten tilanteeseen auttaa astutuskautta edeltävä kunnostusruokinta?
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : 07.12.09, 16:11 »

Mie löysin tässä taannoin.. en muista oliko se siinä opuksessa jonka oon linkittäny vai jossain muualaa että pässi tarviis väkirehua.. siis jyvää 1 paunan eli noin 450gr päivässä ja jos pässi on astutusaikana lujilla, voi se tarvita tuplamäärän.. mut mitäpä näistä enää.. tuli jo selväksi..
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #23 : 07.12.09, 17:53 »

Ă¶Ă¶Ă¶Ă¤Ă¤Ă¤ Nyt rauhoitutaan kaikki kauroinemme tässä keskustelussa. Eihän se pässin ruokinta ole mikään maailmanlopun asia, vaikka se välillä siltä tuntuu. Näissä keskusteluissa on se heikko lenkki ettemme me tunne toistemme mielenliikkeitä ja tunnetiloja kovinkaan hyvin vaikka samalla palstalla jotkut vuosiakin ovat olleet. Napakoidenkin kommenttien takana voi olla valtavasti välittämistä, ymmärrystä ja hyvää tahtoa... siis mitä minä näitä palstalaisia tunnen. Minäkin kommentoin aika suoraan mitä ajattelen, kun olen vähän sellainen hyvin kummallisella huumorintajulla varustettu jöröttävä erakkoluonne, mutta suurin syy siihen keuhkoomiseen on tällä palstalla yleensä se että oikein tekee kipeetä jos joku sössii jonkun sellaisen asian kanssa, jonka on itekin joutunut opettelemaan kantapään kautta. Eihän ne neuvot aina kohdalleenkaan osu, mutta itse ajattelisin että mieluummin itselleni toivoisin vilpittömällä mielellä annetut suorat ohjeet kuin rahastuksen maulla ryyditetyt ympäripyöreät selitykset. Mutta jaksamista nyt kaikille ja menestystä lampaanpitoon(ja muuhunkin) hymy
tallennettu

Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 07.12.09, 18:52 »

Minä tässä päivänä eräänä selasin vanhoja lammaslehtiä ja olikos se nyt...no sanotaan ny vuoden 2003 lehdessä kerrottiin eläinlääkäripäivistä, jossa oli vierailevana luennoitsijana ruotsalainen eläinlääkäri. Hän sanoi kutakuinkin näin, että vaikka texelit ovat herkkiä kuparille, se ei tarkoita, että kaikille lampaille pitää syöttää kuparitonta kivennäistä.
Suora lainaus lehdestä, kävin kaivamassa sen esille:' Antakaa ihmeessä lampaille sellaista kivennäistä, missä on kuparia. Olen 30-vuotisen elääkäriuran aikana nähnyt ehkä 10 kuparimyrkytystapausta, mutta sen sijaan olen nähnyt noin 20 000 kuparinpuutetapausta'. Eläinlääkäri on Kalle Hammarberg.
Mihin tässä ny uskoo?
tallennettu
maalainen
Oinas
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #25 : 08.12.09, 17:52 »

Mielenkiintoinen aihe. Kirjoittelenpa omia mietteitä ja kysymyksiä. Luin kyllä koko ketjun melko nopeasti, joten olen saattanut  käsittää väärin.

Maunumuori: Tarkoititko, että pelkällä heinä+kivennäinen+vesi-linjalla olevat joutilaat lemmikkilampaat eivät saa riittävästi valkuaista kyseisellä dieetillä? Ja ravintoa pitäisi täydentää kauralla?

Eikö lampaat liho vapaalla väkirehulla, kun hyvällä säilörehullakin saadaan elukat tömäkkään kuntoon? Mitä vapaalla väkirehulla loppuseltaan tavoitellaan, muutakin kuin ruokintatyön helppoutta?

Tulee mieleen, että vapaalla väkirehulla ruokittaessa korsirehu saa olla hiukan vanhempana korjattua kuin normaalisti. Väkirehun syöntihän pienentää korsirehun syöntiä, joten pienemmässä korsirehumäärässä tulee olla enemmän kuitua (eli NDF-kuitua). Tämä siis pötsin toiminnan vuoksi.

Seosrehu eli aperuokinnassa en puhuisi kuitenkaan vapaasta väkirehuruokinnasta. Seokseenhan lasketaan väkirehun ja korsirehun suhdetta, kuitupitoisuutta ym. Perusidea toki on, että eläin itse säätelee syöntiä. Kuitenkin liian väkevällä rehulla, jossa NDF-kuitua on liian vähän väkirehun määrään, pötsit saadaan epäkuntoon.

Jatkan jahka pohdiskelen lisää. Mielenkiintoinen aihe kyllä. Tunnustan että olen ry:t oiv:t ym. ovat minun mielenkiintoni. Tuntuisi olevansa tyhjänpäällä jos ei olisi laskenut tarpeita ja rehujen sisältöjä.

Muoks: Osaatko muori vielä sanoa jonkinlaisia arvioita paljonko kauraa menee kullekin eläinryhmälle?
« Viimeksi muokattu: 08.12.09, 17:54 kirjoittanut maalainen » tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #26 : 09.12.09, 21:30 »

Kun sen kuivaheinän kanssa on vähän niin ja näin.. ja lainatakseni miejän karvaria.. hää mulle vakuutti ettei meijän elikot oo LÄSKEJÄ....ja luulen et hää on käsitellyt aika montaa elikkoo ja IHAN on esim mumma saanut sitä samaa kuin nää muutkin..Tömäkkä kunto voi olla myös lihasvoittonen , ei ihrakas haha.. sano.. painoindeksit poskellaan!

ja nimenomaan tarkotan, että eivät saa, jos on kuivaheinä huonona kesänä korjattua ja kortista..sillon ne elikot vetää sitä huonolaatusta heinää pötsin niin täyteen että, tietämätön luulee, että se on puhaltunu, ja pistää ne elikot kovalle dietille, jollonka ne menee satavarmaan ketoosiin ..kun vaihdetaan olkeen , ja sekin mitataan kirjevaa-alla...

Se joutialitten ruokintaohje... ei kyllä tarkota mitään lemmikin elämänaikasta ruokintaa vaan tapaa jolla voidaan SÄÄSTÄÄ..elikoitten ruokinnassa, ja tarkotettu imettämisen ja astutuksen väliin käytettäväksi..paitti että nykyään käytetään kiihotusruokintaa.. että niitä munasoluja irtois enemmän kuin yks!

Määrästä sillain .. et mulla on iso sarviksen muovikauha(en nyt muista onko 1,5 litraa vai kaks) jolla mittan yhelle , kahelle.. jne.. ( 1bää/kauha) ja  sitten jos on kylmä laitan jotain esim melassileikettä tai vastaavaa 1 /neljä kauhaa.. tai sillain..ja loput sitten linnuille seuraavana päivänä.. paitti ny, kun nää vielä saa viipotella kaikki( ei tarvii viiä, linnut tietää missä on jämät  haha)

En mie oo mikään asiantuntija.. 7(tai siis tulee täyteen helmikuussa) vuotta vaan oon ruokkinu noita meijän elikoita niin, ettei koskaan oo kaurasanko ollu tyhjä...eikä heinäteline...ja annan mää niille olkeekin tarjolle.. SIIS TARJOLLE. Eli ne elikot, kun ovat oppineet ettei se ainoo väkirehu mee heti vahvempien elikoitten suihin vaan sitä piisaa kaikille.. oo niin typeriä .. että syömällä ittensä tappavat.. tässä on tällänen yli 150 elikon kokeilu takana piru..et aikas hyvä prosentti siihen ettei puhallu tai oo läskejä piru..

Mie en oikeesti sotke sitä heinää ja olkee siihen väkirehuu.. mut syö nää meijän elikot muutakin epämäärästä muikea hymy .. mut oikeesti löysin jostain olikohan se usalaisesta tai englantilaisesta tutkimuksesta että pässi tarvii astutuskauen ulkopuollakin sen 450 gr..( usa oli koska muistin just mitä se jyvä oli ohraa ja MAISSIA) ja kauen aikana ehkä tuplan.. mikä se muu on kun pelkkä joutilas sillon kun ei oo --pukilla!..

Mut meillähän tää on sillain että ensin syö ne vuohet( joita ei voi tarjota myyntiin, kun ne ei kertakaikkiaan tunne minkäänlaista vihaa lampaita kohtaan..pukeilla on ihan muunlaiset tunteet  suu suppuun) ja sitten syö isot lampaat( pässit on sattuneesta syystä ihan erillään) ja sitten syö ne jotka ei oo ennen saaneet.. ja kyllä sinne vielä jää seuraavaksikin päiväksi.. riittävästi

mut kaura ei kertakaikkiaan tänään maistunu.. kun ne ties että pilkon juureksii sisässä...tyhmä kuin lammas sanonta on ihan hanurista!

Se piti vielä kirjottaa, et onhan noita laitumiakin niin erilaisia, ettei voi sanoo suoraan että laidunheinällä ei tarvii muuta.. riippuu ihan siitä MITÄ kasveja siellä laitumella kasvaa.. jos ei oo tehoviljelty laidun, vaan esim luonnonniitty... ja seleenin takia.. onks se luomu, ja millanen on maaperä, onks siinää kaikki kohillaan

Nyhän mää vasta huomasin.. siis rryhmälle piru... missähän meillä ne on paitti noi kutut jotka on kartereilla eristetyssä sisätilassa, etteivät tiinehy.. taas, ja sit pässit, kun meinasin ettei tänä vuonna oteta pääsiäisyllätyksii, vaan vasta sit keväällä..kun jäärä joutaa vahtiin sarkastinen.. ei vielä tiiä piru..

Muutoinhan tää on tällänen varsinainen luannonlaidun muikea hymy .Oliviakin.. pullotyttö.. kyttii koko ajan tossa porraspielessä, jos ottasin viereen reteä.. ei mee pihattoon pahnoille .. ja kun kerran elikkolääkär sano ettei tarvii pakottaa.. niin KYTTIKÖÖT piru

Mut ny mie lopetan tän omalta osaltani.. Sirppi on varmaan ainoo joka tietää miks mie alotin tälläsen vuodatuksen.. kun tietää mitä oon vuosien saatossa tehny, pelasta padalta asioissa..ja miks otataa... pattiin.
« Viimeksi muokattu: 10.12.09, 00:36 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #27 : 10.12.09, 01:43 »

jep jep muikea hymy täällä voi vuodattaa ja keskustella kun tää on sellainen keskustelupalsta hui kauhistus
tallennettu

Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #28 : 05.01.10, 00:27 »

Mää tykkään kyl teistä, jotka rohkenette avata suunne! Siis pitäähän asioista pysytä aukomaan päätä, niin että saa äänensä kuuleviin.
Eikös kuitenkin vastuu ole aina kuulijalla/lukijalla, (vaikkei kirjoittajat oliskaan savosta), sillä ainakin mun tekemisistä viime kädessä päätän vain minä - sanokoot, neuvokoot, ohjatkoot, uhkailkoot, veättäkööt, kiristäkööt - ihan miten vain - muut mitä vaan  afro
Ja onhan tää foorumi kuiteskin aikamoinen kokemuksen lähde, ja virheitähän me teemmä kaikki, isoja ja pieniä. Jolloin joskus voi ottaa oppiakin, eikös?
Mut jatketaan vaan kaikki, kukin omalla taaperruksellamme omalla tontilla  sarkastinen
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
PieniHopea
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #29 : 12.01.10, 10:16 »

Mulle tuli ainakin tunne heti kun tämä ketju alkoi, että se oli jotenkin lähtöisin mun kyselyistä ja siitä että syötän teholammasta enkä kauraa (no, nyt syötän kauraa kun teho kaupasta loppu! huhtikuussa saa taas  kieli )
Samoin tuo hepparuokakommentti siitä kun itse olin välillä antanut lampaidenkin nuolla ponien kivennäiskiveä.

En kuitenkaan todellakaan pahastunut ja voihan olla että tuntemukset olivat täysin vääriä. Koin, että maunu_muori haluaa vilpittömästi vain auttaa ja ajattelee eläinten parasta vaikka vähän kipakalta vaikuttaakin  muikea hymy Eli hyvä täällä on neuvoja lukea!

Eilen hain "vanhuksille" kaurat ja nyt pitää käydä hakemassa kivennäinen. Sitä mietin pitäisikö lisäksi ostaa vielä esim. melassileikettä? Lampaat siis tänä keväänä 10v ja ekaa kertaa elämässään laihtuvat, aina ovat olleet hyvässä kunnossa ennen.

Eikä se varmaan ole kaurakammoa, jostain vain oppinut että täysrehuissa olisi kaikki mitä tarvii? Oikeissa suhteissa ja kun kyse niin pienistä määristä mitä ruokitaan niin ei rahapuoltakaan tarvitse miettiä. Helppoakin on kun yhdestä pussista antaa. Jos lampaita olisi paljon niin varmaan tulisikin vallan kauraa käytettyä juuri rahankin takia, kauraa meillä hevonenkin syö.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: