10.02.12, 13:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: KK.. syndrooma  (Luettu 2722 kertaa)
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« : 26.11.09, 18:12 »

Laitoinpa tähän ruokakippoon tälläsen aiheen.

Siis voisko mulle nyt, joku ystävällisesti selittää mihin perustuu tää lampaitten( ja erityisesti vuohien) ruokintaan ilmaantunut KauraKammo.

Kaura on hyvä ja täysipainoinen väkirehu niin lampaitten kuin vuohien ruokinnassa. Jostain ihmeen syystä on monella sellainen käsitys että se on lampaalle ( tai vuohelle) vahingollista ravintoa.

Tiedän kyllä missä tätä KK ta on oikein monen totuuden torven suulla levitelty, mutta eikö nyt mitkään tutkimustulokset tai pro agrian lammaseläinlääkintään erikoistuneen eläinlääkärinkään tai Saaren klinikan suositukset paina mitään kun totuuden torvet toitotaa siitä eikun heinää vettä ja kivennäistä linjasta.. ja jos vähän jotain teollista, ulkolaista, hevosille suunnattu vähän sekaan heität, niin hyvä tulee..

Mitä täs on seurannut, että elikoita pietään valkuasvajeessa, millon minkäkin puhaltumisen tai happamen pötsin pelossa... musta tuolla apua osastolla on tosi kurja esimerkki siitä, miten eläimet sitten tilaisuuden tullen tekevät ja mitä siitä äkkiseltään seuraa.

Kaura on KOTIMAISTA, HALPAA( noin 75-85€ /1000kg, suoraan viljelijältä haettuna) ja hieman pitämpään varastoituna myös E-vitamiinipitosta väkirehua niin lampaille kuin vuohillekin. Toisin kuin useat hevos ja nautarehut ( sisältävät OHRAA) kaura ei oo mitenkään merkittävä virtsakivien aiheuttaja ees noilla leikatuilla pukeilla tai oinailla.

Mut EI.. ennemmin ostetaan pari pikku pussia jotain ulkolaista ja maksetaan siitä sama hinta mitä toiset maksaa kevytperäkärryllisestä kauraa.. mei en oikeesti käsitä...tätä filosofiaa EDES niillä lemmikkilampailla.

Vapaa väkirehua sisätävä aperuokinta on todettu ihan hyväksi vaihtoehdoksi myös lampaitten ruokinnassa. Tästä on tieteellistä näyttöä sieltä mtt johdolla tehdystä lampolakokeesta, jossa vertailtiin tavanomaisen ja "kasvihuonelampolan" tuotanto-olosuhteita.

Miks mie jaksan tätä paasata.. siks, että on tosi kurja lukee sitä mitä tapahtuu..kun ne sitten oikeesti ahmii ittensä hengilta.. Lammas ei ahmi pätkääkään kauraa yli tarpeen, jos se on opetettu vapaalle väkirehulle, ne ei puhallu, eikä niille kehity hapanta pötsiä, jos se ruokinta sisältää myös vapaan korsirehun.. mie oon tätä ny noin 6 vuotta testaillu, sekä leikoilla, että leikkaamattomilla että uuhilla että pässyköillä. Mutta älkää työntäkö ( ainakaan kovin pitkään) niitä ohraa sisältävia lehmärehuja niillle villamoille.. se ei oo niille tarpeen...eikä varsinkaan buggendaaleille. Lisäksi tuota ruokintatapaa on ihan tutkittukkin eikä vain muoriska mutustellut..positiiviivistä tässä on se ettei tuu noita ahmimisongelmii... ja pötsin bakteerikanta sopeutuu siihen väkirehuun sillain sopivasti.

Se että jollekin joskus on tullut esim virtsakiviä ei kyllä oo mikään peruste siihen että yhden kanden eläimen sairastumisen pohjalta tyrmätään kaikki tutkimus ja kokemus.. toi virtsakivien muodostuminen kun on MYÖS PERITTY taipumus, ei pelkästään ruokintavirhe ! Tällä varjolla ja parilla muulla esim just nyt akuutilla totaalisella puhaltumisella.. ollaan tultu siihen johtopäätökseen että väkitehun anto pitää olla desimitalla mitattu ja yksilöllistä ja mieluummin monessa erässä, vaikka se toinenkin vaihtoehto on IHAN varteenotetava jos sen viitsii toteuttaa oikein... sarkastinen
Mei luulen että mulla on tässä ollut sellainen aika kattava testi ja pitkäketonen , useen vuoden ajan, ja jatkuvast,i onnistuuko vaiko eikö, ja toistaseks mitään ongelmaa ei oo siunaantunu.. ees niitä paljonpelättyjä puhaltumisia .. vaikka aina saa kauralootat tyhjätä iltasin kanoille, kun ei oo maistunut herrasväelle kaikki!

Nytkin tuolla toisessa osastossa mietitään kun pässi ruipeloituu ihan totaalisesti astutusaikaan .. miten sen vois nyt ruokkia... jaa jaa.. vanhoissa opuksissa puhutaan astuskautta edeltävästä kunnostusruokinnasta, jolla toki on muutakin vaikkutusta kuin se että pässille kertyy vähän vararavintoo.. mm laadukkaammat siemet! ( ilmankos meillä tuppaa noi elikot lisääntymään vaikka ei olis niin väliksi)
« Viimeksi muokattu: 26.11.09, 20:54 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 26.11.09, 19:21 »

Mulla ei ole tähän KK-asiaan sen kummempaa mielipidettä, mutta tuli vaan mieleen, että olisi hyvä ihan harrastelijoidenkin hankkia kunnon vaaka ja opetella laskemaan eläinten ravintotarpeita ja rehuarvoja. Homma ei ole vaikeaa, tunnin verran kun malttaa istua alas ja opetella, niin ne alkaa jo sujumaan. Tämän jälkeen ei tarvitse enää arpoa saako eläimet liikaa tai liian vähän jotain.

Ruokintasuositukset lampaille + rehutaulukot ja ohjeet näiden käyttöön löytyy täältä:
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Rehutaulukot

Vaikka oma säilörehu / heinä ei olisi analysoitua, niin rehutaulukoista löytyy edes suurinpiirteiset arvot kunkinlaiselle rehulle, joita voi käyttää hätätapauksessa laskennan perusteena. Samoin esim. hehtolitravaaka maksaa maatalouskaupassa alle 30 euroa, joten se ei ole kohtuuton hankinta jos haluaa selville oman kauransa hlp:n.

Omassa katraassani joutilaat pässit saavat talvella heinän lisäksi kauraa ja joutilaat uuhet eivät. Joutilaat pässit saavat huonompaa heinää kuin muut, joten siksi täydennän sitä kauralla. Vapaata väkirehua mulla ei ole käytössä millekään eläimille, seosrehuna antaisin mutta nykyisillä systeemeillä monesta syystä en.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 26.11.09, 21:00 »

Eikös sulla riina oo ne uuhet vain muutaman kuukauden joutilaina.. ei vuostolkulla  haha ja käytätkö sie astutuskautta edeltavaa kiihotusruokintaa.. sekin on aika yleinen tapa... sitä harhaa mie haluisinkin korjata että joutilaat ei oo ollenkaan sama juttu kun "joutavanpäiväset lemmikit" joiden on vaan tarkotus olla.. ne kärsii jos valkuaiset viiään minimiin... koko elämän ajaksi surullinen
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 26.11.09, 21:48 »

sitä harhaa mie haluisinkin korjata että joutilaat ei oo ollenkaan sama juttu kun "joutavanpäiväset lemmikit" joiden on vaan tarkotus olla.. ne kärsii jos valkuaiset viiään minimiin... koko elämän ajaksi surullinen

Onko tässä ajatuksessa otettu huomioon kesän laidunkautta?
tallennettu

kuutamofoxi
Pässi
Paikalla Paikalla

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #4 : 26.11.09, 21:59 »

OT: mulle kk = kestokatetri  haha

Mä myönnän, että mulle noiden rehu-juttujen laskeminen on (ja oli jo kouluaikana) vaikeaa ja monimutkaista... (Tosin en, sähkärin muijana, ole vieläkään oppinut muistamaan mitä eroa on vateilla ja volteilla  sarkastinen ). Lauantaina on Valkeakoskella se ruokintakoulutuspäivä ja odotan sitä kauhulla, kun joudun tulemaan sinne yksin ja Lapo ei pääse selittämään asioita mulle "blondikielellä".

Kai näissäkin asioissa on se, että ihmiset oppivat eri tavalla asioita. Mulle on ihan mahdotonta opiskella asioita, joihin en pysty saman aikaisesti yhdistämään käytäntöä. Silläpä esim. hehtolitrapaino on täysin käsittämätön yksikkö - jos joku sanoo, että hehtolitra kauraa on kahvikupillinen tai saavillinen, niin ei mitään käsitystä, kumpi mitta on lähempänä totuutta ja paljonko se sitten painaa surullinen
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 26.11.09, 22:54 »

KATS.. missä muutaman tuhannen nelijön tontilla on SE laidunkausi.. siis niillä lemmikkilampailla...  sarkastinen.. jos tarha on 10 m *30 m tai vaikka 20 m * 50 m onko se laidun ja siis laidunkausi... noista lemmikkielikoistahan mie oon huolissani, en tilallisten lampaista nyyh.. varsinkin kun niitä on oikeesti peloteltu.. mie oon tästä asiasta jo antanu noottia yhelle tyypille ettei se ny mee ihan niin, kun jossain lukee(siis siinä kun lasketaan ja MINIMOIJAAN KUSTANNUKSII) ja sitten että sitä vois suoraviivasesti soveltaa elämänaikaseen kurjistamiseen sarkastinen.. siitä hääkin on ollu samaa mieltä ettei nää kun niitä ongelmii.. mut mistä ne oikeesti johtuu on ehkä vähän vaikeeta arvioija esim 10 minuutin tutkimisella... siitä ollaan päästy samalle tasolle ... tiioksi piru .. kait... pitäs kysyy henkilöltä iteltään mitä hää ajattelee kerettiläisen ent- lemmikinpitäjän, melkein ammattilampurin/ vuohitilallisen mielestä.. tiiän että meijän elikkomäärä ja kokemus on monille jo ammatti, vaan mulle se on tapa rentoutua.. tosin alkaa olla yöunet jossain hamassa menneisyyessä.. mut pahin valvottaja on kyllä se TYÖ millä tää rahotetaan... afro ei se että mun pitäs miettii puhaltuuko joku mun vapaaseen kauraan tai mihinkään muuhunkaan kerettiläiseen ruokintaan  silmänisku

Meillä tää tapa ruokkia on myös ajankäytön kysymys, ja SITÄ korostettiin, kuulemma, siellä koulutuksessa.. mie en sinne päässy.. kun oli leipätöissä PIEN panikointi päällä...jos elikoita on enemmän, pitää jokaisen miettii sitä omaa jaksamista..ja ajankäyttöö, ettei käy kuin ruottissa sikatiloilla.. tänään...ennakoivaa eläinsuojeluu nääs
« Viimeksi muokattu: 26.11.09, 23:22 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #6 : 26.11.09, 23:21 »

vähän sama homma meikäläisellä  haha

Taidetaan olla vissiin aikalailla samalla alalla? Itse olen yöhoitaja vanhuspuolella  hymy
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 26.11.09, 23:23 »

Heh heh.. tytär meinaa erikoistuu geriatriaan.. kunhan pääsee tissittelemästä..senverran vielä tohon ruokintaan.. musta pitäs miettii myös sitä että mikä on elikoitten tervyen ja tarpeitten kannalta oikein sillon kun ei lasketa niitä rehuyksiköitä tai tuotos panos / suhteita tai ei olla pätkääkään kiinnostuneita mistään sukutaustoista tai genetiikasta.. pitäs antaa sellaista ohjetta ettei tuu niitä ongelmii .. vaikka pikkaisen menis pieleen se ry .. vai mikä pentele se uus laskentatapa olikaan, vuoksi...noihan on tehty vain KUSTANNUSTEN MINIMOINTII, ilman järjenkäyttöö... siis oikeesti.. vai kehtaako joku väittää jotain muuta, antaa tulla vaan lättyyn, niin kaivan sitten googlella netistä vaikka enklanniks.. piru tasan en usko, esmes kanojen osalla et se ainoo oikee lämpö on + 18 astetta.. ja optimi yö neljä tuntii ja sit pari tuntii pimeenä ja loppu aika valoo reteä siinä on kyllä ihan muut kriteerit pohjalla kuin niitten hyvinvointi...ja sama koskee MYÖS lammaksii .. sori .. niissä tehotuotantoon ulkomaisista ohjeista käännetyissä suositukssa.. kukaan ei oo vaivautunu miettiin että suomessa esmes kylmäpihatossa on PIKKASEN eri tarpeet kun tuolla lammaslihan tai villan päätuotantoalueella , PUH, tulipahan oksennettuu.. hui kauhistus .. ,mulle henkilö joka vonkaa vuohee .. kerto, ettei pentuna koskaan mumma laskenu kattoon, mitä sieltä lambien talvipitopaikasta keväällä löyty... mikshän pikkaisen närästää ne opit...
« Viimeksi muokattu: 26.11.09, 23:50 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Paikalla Paikalla

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #8 : 27.11.09, 23:15 »

pikukana: mie oon vuodeosastolla töissä ainakin tämän vuoden loppuun.

Mutta tajusin tuossa, että meillä oli väkirehut vapalla syötöllä teuraspässeillä viime talvena. Lopputulos oli ainakin se, että rotat lisääntyivät  grrr Mitään ongelmia pässyköillä ei ollut - ei rotista eikä vapaasta väkirehusta. Teurastuksessa ei ainakaan jäänyt mieleen, että olisivat olleet jotenkin ylensyöneen eli rasvaisen oloisia. En sitten osaa sanoa, että kasvoivatko paremmin kuin tämän vuotiset pässykät, joilla ei ole vapaasti väkirehua.
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Tsinnia
Pässi
Poissa Poissa

Uuhikaritsa

« Vastaus #9 : 29.11.09, 00:02 »

vähän sama homma meikäläisellä  haha

Taidetaan olla vissiin aikalailla samalla alalla? Itse olen yöhoitaja vanhuspuolella  hymy

Mäkin tunnen KK:n paremmin kestokatetrina... muikea hymy

Maunu_muori; Kyllä meidän lampaat ainakin saa ihan kotimaista kauraa hymy
tallennettu
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #10 : 29.11.09, 01:21 »

Maunu_muori; Kyllä meidän lampaat ainakin saa ihan kotimaista kauraa hymy

Meilläkin lampaat syö naapuritilan kauroja  muikea hymy  ...kuulostipa jotenki siltä kun ne kävis salaa syömässä..  pyhimys
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #11 : 29.11.09, 10:52 »

Eikös sulla riina oo ne uuhet vain muutaman kuukauden joutilaina.. ei vuostolkulla  haha ja käytätkö sie astutuskautta edeltavaa kiihotusruokintaa.. sekin on aika yleinen tapa...

Mä olen muuten ekaa kertaa tänä vuonna käyttänyt pienelle ryhmälle suomenlampaita kiihotusruokintaa, ja odotan mielenkiinnolla tuloksia. Mulla on suomenlampaan keskisikiävyys omassa katraassani selvästi pienempi kuin suomenlampaalla keskimäärin, joten katsotaan vaikuttaako kiihotusruokinta tähän millään tavalla. Osittain tuo alhainen keskisikiävyys johtuu kyllä perimästä + siitä, että käytän syyspoikivia jonkun verran.

Ja tuo on totta, että nuo uuhet ovat harvemmin joutilaana, mitä nyt on joku eläkemummo, mutta ne yleensä saa väkirehua siksi, että hampaat ei enää ole niin "terävät" että saisivat tarpeeksi energiaa pelkästä heinästä irti vaikka olisi vapaasti edessä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 30.11.09, 20:56 »

Muori - jos nyt haluaisi aloittaa vapaan kauran syötön, niin miten se käytännössä kannattais aloittaa? Laidunkauden aikana, sen jälkeen? Onko väliä, milloin? Ja miten; ensin vähän, sitten vähän enemmän ja enemmän - kunnes kaikki ei enää maistu vaan voi kipata kanoille? Onko ylisyömisen varaa jossain vaiheessa? Kiehtoisi ajatus, mutten tiedä siitä tarpeeks.
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 30.11.09, 21:40 »

Mun on aika vaikee muistaa miten se meillä lähti käyntiin.. luultavasti me vaan ajauduttiin siihen vapaaseen vahingossa, aikataulujen vuoksi ( ihan sillon alussa, kun lemmikkejä otettiin eikä kummallakaan ollu aiempaa kokemusta vuohista ja lampaista).. nyt kun tieto lisää tuskaa kuvittelisin, että turvallisinta olis siirtää väkirehun jako aluksi illalle ihan viimeiseksi, ja antaa aamulla ja päivällä ensin runsaasti kuivaa heinää tai pitää sitä koko ajan vapaasti saatavilla.. niin että pötsi toimiin kunnolla ja elikot on jo päivän aikana saaneet mahdollisimman paljon märehdittävää.. meillä käytännössä toi väkirehu jaetaan siinä klo 20 tieppeillä, se on illan viimoisin homma.. joskus aiemmin ja joskus myöhemmin... heti kotiin tultaessa tarkastetaan, että heinää on ja lisätään jos on tarvis... alkuun vois kattella sitä määrää ja kun lopettavat illallasyönnin niin sitten kattoo että jää vielä vähän aamuksikin jotain pientä..useesti ne meillä sitten ton jaon ja syönnin jälkeen käyvät jo pötkötteleen..Vois olla että se helpoin tapa olis alottaa sisäruokintakaudella, jollonka toi päivän syöminen olis helpommin kontrolloitua... varmaa toi korsirehu olis siinä totuttelussa aika tärkee.. en osaa arvioija säiliksen käyttöö, kun miellä ei sitä oo koskaan ollu. Joistain luin, että vois sekottaa korsirehun silputtuna ja väkirehun appeeksi ja jakaa sitä sitten vapaasti aperuonkintana.. missähän se oli...

Mie en muista kuka siitä täällä kirjotti, että tälläsellä ruokinnalla(väkirehu illalla) vois olla myös vaikutuksia siihen poikimisaijankohtaan. En tiiä kuinka hyvin pitää paikkaansa mut aika vähän meillä on ollut niitä yöllä tapahtuvia.. useesti toi illansuu on se suosituin aika tai iltayö.. ja sehän mulle passaa kun oon silloin paikalla (monasti on tullut kiire vaihtaa rytkyt niskaan, etten suoraan toimistovermeilla tarvii syöksyy kätilöksi).

tässä on muuten siitä hallista jota ne tutki:
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/mtt/mtt/tutkimus/hankehaku/Hankkeentiedot?p_kielikoodi=FI&p_hanke_seqno=163345
ja tässä pdf:nä ihan kuvien kanssa selostusta:
http://www.mtt.fi/met/pdf/met142.pdf  . Luvussa 3.3.3 on siitä ruokinnasta ja miten se ape oli tuolla, koostettu ja kuinka se jaettiin . (no tässähän se oli se appeentekokin hymy )

Toivottavasti nää on ihan julkisia.. noo.. netistä googlaamallahan noi linkit on löytyny silmänisku

Löyty tällänen kun etin sitä vapaata ruokintaa.. tossa on aika kivoja ruokintasysteemeitä...
http://www.sheep101.info/201/feedinglambs.html
ton sivun alhaalla olevasta linkistä pääsee sinne koko artikkelisarjan pääsivulle. Po julkaisun on kirjottanut marylandin yliopiston lammas ja vuohi puolen asiantuntija joka on ittekin lammaskasvattaja...jo 7 v ikäsestä.. ei mikään turha täti. tässä vielä kirjottajan esittelysivu http://www.sheep101.info/201/about.html
« Viimeksi muokattu: 01.12.09, 10:45 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 01.12.09, 14:19 »

Pakko laittaa toinenkin tähän perään.. toi tutkija joka on kierrellyt aika tavalla maailman lampaitten perässä, kehu kovasti suomenlammasta ja kirjotti rotuesittelyn kohalla että se on mielenkiinnon kohteena myös usalaisessa tutkimuksessa.. PISTEET SUOMALAISELLE LAMPAALLE pusi pusi tarkemmin tällä sivulla http://www.sheep101.info/breedsD-F.html#Finn
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: