11.02.12, 22:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Iäkkäämmän lampaan ruokinta  (Luettu 859 kertaa)
PieniHopea
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« : 24.11.09, 00:26 »

Hei,

minun kaksi lammasta täyttävät ensi keväänä 10 vuotta. Nyt ovat laihtuneet kovasti ja mietin miten voisin ruokintaa korjata. Saavat heinää useamman kerran päivässä ja illalla kourallisen täysrehua. Lisäksi omenaa/porkkanaa/leipää/puun oksia. Olen jo tuplannut rehumäärän (siis nyt olen antanut 2 kertaa päivässä, ennen tuon kerran illalla), heinää eivät varmaan enempää syö kuin mitä jo saavat. Mikä avuksi? Mitä voisin antaa, että pysyisivät hyvässä kunnossa?

Ovat päivät ulkona ja yöt sisällä. Etuhampaat ovat varsin höllässä, mutta poskihampailla pureskelu onnistuu mainiosti. Muuten virkeitä ja tyytyväisen oloisia.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 25.11.09, 16:39 »

Kannattaa aina madottaa, jos lammas hyvästä ruokinnasta huolimatta laihtuu.

Mä lisäisin sun uuhien ruokintaan melassia. Saavatko ne myös kivennäisiä?
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
kaarina
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 25.11.09, 20:04 »

Heips,

Siinä 10-vuotias alkaa jo näyttää ikäiseltään, niin meilläkin ne vanhat.  Tosin muuten ihan hyväkuntoiset oli, ja jopa karitsoi 11-v, mutta kyljet alkoi painua alas ja selkäranka nousta koholle, ja tietty maha roikkua....joo katselkaa vaan peiliin!

Ehkä toi melassi ja herkkujen lisääminen auttaisi, mutta oikeastaan se vaan kasvattaa rasvakerrosta (kuten ihmiselläkin), koska lihaskudos alkaa vähetä joka tapauksessa. Sille taas ei mitään voi kun lammasta ei oikein saa punttisalille...

Miten Eeva on sopeutunut laumaan? 
tallennettu
PieniHopea
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 26.11.09, 02:39 »

Kiitos vastauksista!
En ole antanut kivennäistä kun myyjän mukaan se ei ole tarpeen, kysyin vielä ostaessa kun aikanaan Lammasmellan kanssa piti antaa myös kivennäinen. Suolakivi näillä on ja sitten sellainen hevosen Racing Rocky kivennäiskivi. Pitäisikö siis kuitenkin antaa kivennäistä lisäksi. Säkin kyljessä ei myöskään ole mitään määrää miten paljon pitäisi antaa, olen vaan sen kourallisen aina heittänyt ja nyt vasta aloin pohtia pitäisikö lisätä  häh

Toisaalta jos se vain on ikä joka laittaa näyttämään vähän vanhalta niin eihän sille paljoa voi... mietin vain onko jotain erityistarpeita tai jotain mihin kiinnittää huomiota, samaan tapaan siis kuin esim. vanhan koiran/kissan ruokinta, vanhan hevosen lämpimänä pitäminen jne.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #4 : 26.11.09, 12:40 »

Ehkä toi melassi ja herkkujen lisääminen auttaisi, mutta oikeastaan se vaan kasvattaa rasvakerrosta (kuten ihmiselläkin), koska lihaskudos alkaa vähetä joka tapauksessa. Sille taas ei mitään voi kun lammasta ei oikein saa punttisalille...

Tuo on kyllä totta: vanha lammas tuskin tulee enää kovin komeaan kuntoon tulee. Itse ajattelin kuitenkin, jos syöminen on vaikeaa hampaiden takia niin melassista saisi helpommin lisäenergiaa.  hymy

Miten Eeva on sopeutunut laumaan? 

Eeva ei ole vielä löytänyt karsinatovereistaan hyvää ystävää, koska on nuorten neitien kanssa samassa, mutta jahka puran astutusryhmät niin Eeva pääsee muiden vanhojen rouvien kanssa samaan karsinaan ja löytää heistä uusia hyviä ystäviä. Meidän Adios menetti kesällä kaksi vanhaa ystäväänsä ja on Eevan tavoin hieman orpo: heistä voisi tulla sydänystävät, kun ovat muutoinkin samanoloisia. Eeva antaa kivasti silittää itseään ja uskon, että se kotiutuu meille hyvin vaikka oman lähtökodin muisto on vanhoilla syvällä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 26.11.09, 15:52 »

Toi Racing Rocky - kivennäiskivi sisältää aika paljon kuparia.. pien vinkki.. mitään lehmille tai hevosille tarkotettuja tuotteita EI pidä antaa lampaille ennenkuin on tarkastettu ettei lampaiden kuparisuositusta ylitetä.. vaihda lammasherttaa ja ota pois se kivi, ne voi mennä kuparimyrkytykseen tolla konstilla.
tässä on se sun kives: http://www.suomenrehu.fi/548.html?tid=163&tyyppi1=Harrastehevoset&tyyppi2=Kivennäisrehut
Keskeiset ravintoaineet

Natrium 380 g/kg
Magnesium 1,1 g/kg
Sinkki 600 mg/kg
Kupari 400 mg/kg
Jodi 50 mg/kg
Rauta 210 mg/kg
Seleeni 10 mg/kg
Koboltti 12 mg/kg
E-vitamiini 150 mg/kg
Biotiini 12 mg/kg

tässä on tuosta kuparin kertymisestä:
http://www.agrimarket.fi/Maatalous_ja_Elaimet/Elaimet/Nautakarja/Lampaiden_ruokinta/
tässä on muutoinkin siitä ruokinnasta pieni esimerkki..

muutoinhan me ollaankin jo keskusteltu toisaalla näistä vanhojen lampaiden ruokinnasta.. ja Emmi ei siis ollut läski, vaan ihan normikuntoluokituksessa, vaikka tarjosin sille vähän tuhtimpaa ruokaa, mie en vaan viittinyt aloittaa kipulääkkeen jatkuvaa antoo siihen lonkkavaivaan...meidän Mummu siis on jo toisella puolella.. PieniHopea sen tiesikin, muutoin ihan terve ja hyväkuntonen vaan selvästi reumatisminen, kun kärsi näillä kosteilla keleillä kivuista ylösnoustessa erityisesti sen näki, mut hää olikin syntyny -95 tai jotain .. ei sitä kukaan ihan tarkaan tienny!
JA IHAN VARMASTI vanhakin lammas ja erityisesti vanha ..tarvii sitä kivennäistä.. muutoinhan sillä alkaa luukato!!!

Lisäksi vielä pieni huomio.. tuo on siis kivennäisnuolukivi.. mää en ainakaan nää että siinä olis kalsiumia ja fosforia, jotka on erittäin tärkeitä KIVENNÄISIÄ.. myös vanhemmalle..
Mää oon kerran tappanut 5 parasta uuhee poikimahalvaukseen menemällä samaan halpaan noitten nimien kanssa.. toi ei siis ole KIVENNÄISTÄ vaa täydennettyä suolaa.....
se on IHAN eri asia!!!

Ja sille myyjälle, joka on väittänyt ettei vanha lammas tarvii kivennäista, antasin tukkapöllyä, jos tietäsin ketä pitää pöllyyttää.. just sitähän ne tarvii ja d-vitamiinia, ettei niillä haperoidu luut.. mikshän ne hampaat muuten on löysällä, musta tuonikäsillä ei sellaisia oireita pitäs vielä olla ollenkaan !!!!

Kuivaheinäruokinnalla oleva lammas TARVISEE valkuairehua.. siitä mää oon valmis vaikka käsirysyyn... ottaa niin pattiin se "kyllä pärjää pelkällä kortisella kuivaheinällä joutilas"  vuostokulla, vai ???.. ja piste, joutilaalla toi on perusteltua VAIN JA AINOASTAAN kustannussyistä ja VÄHÄN AIKAA ! sivumennen sanoen, en enää ihmettele, miks kuvitellaan että vanha lammas kadottaa kamalan nopeesti sitä lihasmassaa... tonko vuoksi ettei se tarvii väkirehua ja valkuaistäydennystä, , kun on joutilas?(mieluummin työnnetään sitten vaikka melassia, mikä talvella on ihan perusteltua, mut ei jatkuvasti, jollon rasvottuminen on taattu, mutte ei se kuihtuminen  ) Kasvattaahan se vanhakin eläin koko ajan villaa, sorkat kasvaa, ja uusiutuuhan silläkin solut.. toivottavasti, eikä vaan tuhoudu....vaikka ei enää tiineeksi tulekaan... Tulipahan nyt sanottua taas kerran mitä aattelen näistä pelkkää heinä -ohjeista !

Pienenä vinkkinä.. myös harrastajien kannattaa käydä Pro agrian kursseilla ja kysellä esim el Johanna Rautiaiselta mielipiteitä ... tolla rakentamiskurssilla oli muuten siitä vapaasta väkirehuruokinnastakin.. taas kerran, ollu puhetta...mie luulen että hänen asiantuntemustaan ei kukaan kiistä näissä lammasasioissa...
Pienhopee.. tää keuhkoominen ei nyt ollu kohdistettu Sinuun.. asianomaiset kyllä tietää keitä tarkotan.. tosin ei oo vähän aikaan näkyny täällä...
« Viimeksi muokattu: 26.11.09, 17:38 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
PieniHopea
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 26.11.09, 18:08 »

Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti - myyjä ei siis sanonut ettei vanha lammas tarvitse kivennäislisää vaan sanoi ettei sen täysrehun päälle tarvitse lisätä kivennäistä, rehu itsessään sisältää kaiken tarvittavan.

Osaatko maunu_muori sanoa miten vanhaksi lampaat elävät? Olen moneltakin kysynyt, mutta harvempi osannut vastata... pari kasvattajaa aikanaan sanoi, että keski-ikä olisi 9v. Heinäntoimittajan vanhimmat lampaat ovat olleet 10v. Täällä jonkun lammas poikinutkin vielä 11 vuotiaana ja sinun lammas eli siis 14 vuotta.

Yksilöitähän nämä ovat kaikki ja kyllähän kaikille eläimille tulee vanhuuden vaivoja, näistä tosiaan toisella etuhampaat lähes irti (vanhuutta vai tapaturma?), niillä ei kyllä syö enää mitään kun heiluvat miten sattuu. Toisella hampaat paremmassa kunnossa, mutta muuten vähän väsyneemmän oloinen välillä.
Esimerkkinä oma iso koira eli 12 vuotta ja kuoli äkillisesti ilman sairastelua, rodun keski-ikä on 7 vuotta ja oli loppuun asti elämänsä kunnossa. Äitini koira kuoli 10 vuotiaana ja oli jo selvästi vanha, sairasteli ennen kuolemaansa - sen rotuinen olisi helposti voinut elää 15 vuotta.

Ja enhän mä anna pelkkää heinää - olen sanonut että ennen lammasmella+kivennäinen, nykyään pelkkä tehorehu +omena+porkkana+leipä+havut ym. oksat. Suolakivi on aina esillä, sen kivennäiskiven nostan välillä ponien karsinasta josko haluavat nuolla sitä. Ikänsä olleet terveitä ja nyt laihtuneet, siksi ajattelin että ruokintaa pitää muuttaa vaikka ennen näin pärjätty hyvin.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 26.11.09, 18:35 »

Ne on aika yksilöitä.. ihan niinkus myö immeiset.. siis Emmi olis eläny vielä varmaan pari kolme vuotta(mut mie karvarille lupasin, ettei sen tarvii sitä enää keritä muikea hymy) .. mut sen lonka( tai en osaa sanoo oliko lonkka vai mikä toinen takajalka kuitenkin) vuoksi ja etten haluu kipulääkkeillä ruveta elikoita härnään niin päätin luopuu..

Toi ikä on myös ( näin oon antanu itelle kertoo ) vähän rotukysärikin.. esim affenaanmaalaisia löytyy vanhojakin parikymmentäkin vuotta on ihan mahollista.
Pari kasvattajaa on tolla keski-iällä varmaan tarkottanut sitä että koska laittavat lampaan poistoon.. lampaanhan on tarkoitus tuottaa villaa ja karitsoita ja se menopaussi lampailla saattaa tulla tossa 9 v mut ne on kuitenkin aika yksilöllisiä.. ihan niinkus me muutkin nisäkkäät... (sais loppua jo silmänisku).

Siks sulle on aika vaikee vastata siihen ikään.. Pitäs tietää niiden elikoitten sukutaustan, kuinka sisäsiittosesta sakista ne on( jos on) ja mitä rotuja siellä taustalla mahdollisesti on..
Tosta täysrehusta... kun en tunne valmistetta niin en osaa siitä sanoa mitään, eli mitä se sisältää.. ja googeloimallakaan en löytäny kun yhden farmit net artikkelin.. että onko se valkuaistasapaino ja määrä sulla koihillansa..mikset anna niille muuten kauraa.. sitäkin saa maatalouskaupasta ... tosin suolaseen hintaan verrattuna suoraan viljelijältä.. mikä siinä kaurassa on niin vaikeeta, kun se on kuitenkin tosi hyvin lampaille sopivaa?

tästä löyty muuten hampaista: http://www.smallstock.info/tools/sheep/aging.htm aika kiva kuvasarja..
tästä löyty yks mahollinen enka http://poemhunter.com/poem/the-world-s-oldest-sheep/ eli 23 vuotta, mut toi ei ehkä oo näillä alkuperäisillä ennätys

enempää en ny ehi kaiveleen... mut jos muistan illalla jatkaa niin lisään  tähän

Älä anna sitä ponin kivee enään.. niillä voi jo olla kehittymässä se kuparimyrkytys.. en ny ehi ettimään oireita.. siinä on ihan tosissaan liikaa kuparia.. ne voi vaikka olla pelkästään sen vuoksi laihtuneita.. täytyy googletella kotona .. nyt tuli noutaja .

Anemiaa näyttäs enemmän aiheuttavan kuparin liikasaanti ja maksavaurioo.. pitäs näkyä keltasuutena.. googlettelin aikani enklanniksi ... sit aattelin et kokeilempa kotimaisellakin .. ja tännehän se kuparimyrkytys lammas sana ohjas.. ja parille muulle sivulle, mut niissäkään ei oikein ollut oireita kuvattuna.. täällä oli
« Viimeksi muokattu: 26.11.09, 20:45 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Tälli
Karitsa
**
Poissa Poissa

Tälli

« Vastaus #8 : 27.11.09, 00:06 »

menöö nyt kyllä ot.ksi mutta kun kuparista oli puhe niin mikä on lypsävän kutun  kuparintarve... mg/kg..?
tallennettu

2 vuahta, 2 lammasta, kukkoo, 10 kanaa, 5 kissiä, 2 koiraa ja hamsteri.
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 27.11.09, 00:47 »

Oon ymmärtäny että kuttulaan VOI laittaa esim lehmäkivennäistä.. ne ei siitä myrkyty.. mut jos on lammaksii samassa tilassa, niin sitten mieluummin lammasherttaa.. mulla on kutut ny.. ihan vaan ehkäsyn takii barrikaadeilla suojattuna eri tilassa .. ja Sinne oon uskaltanu viiä ammujen vatikiven...siis KIVENNÄISTÄ , jossa on fosforin , kasiumumin ym.. lisäksi myös kuparii..katos oliko siinä linkissä tietoo kuttusien kuparintarpeesta...mei luulen EN TIIÄ että jos sulla Tälli on kutut erillään niin sitten voit käyttää lypsävän ammun kivenäistä turvallisesti.. mut villamot pitää siitä pitää erillään. Toi kupari kivennäisessä on jotain jota ne elikot ei ite tunnista-- luulen -- ei ne sitä muutoin söis sairastumiseen asti sarkastinen. teollista on siis tää...
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: