Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« : 21.11.09, 15:07 » |
|
Viime yönä 2 affe uuhtani ja pässi rikkoivat kauratynnyrin. Määrällisesti sitä on hävinnyt useampi kilo. Nyt lampaat hiljaisia ja varsinkin pässi hyvin paisunut. Letkutettiin ell kanssa ja saatiinkin ainakin hetkellisesti vatsaa vähän laskemaan. Kaikki saivat annoksen parafiiniöljyä. Olen niitä, varsinkin pässiä, varovasti hieronut etupää korotettuna ja jonkin verran ilmaa tulee ulosapäin. Mitä vielä tehtävissä?? Kaikki vinkit otetaan vastaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #1 : 21.11.09, 17:17 » |
|
Antoko se ell mitään muita jatkohoito-ohjeita.. lisää öljyä, pakkokävellytystä tai jotain...jos menee huonoksi niin muistaakseni joku neuvo laittaa yläpään heinäpaalin päälle ja kovasti hieroon.. saa olla siis aika yläviistoon yläpää... kait se tärkein olis, ettei toi pötsi paina keuhkoja kasaan, sillon käy huonosti. Käskikö tarkkaileen hengitystiheyttä? yritä varmistaa se, että keuhkot mahtuu toimiin, niin pysty asento pitäs olla, että sisäelimet valuu alaspäin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.11.09, 17:20 kirjoittanut maunu_muori »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #2 : 21.11.09, 18:23 » |
|
Hyväksi havaittu konsti on myös antaa ruokaöljyä peräruiskeena, jos ongelmana on liika syöminen. Jos ovat puhaltuneita, niin paastolle, jopa vesi muutamaksi tunniksi kokonaan pois. Lisäksi kuolain suussa auttaa jonkin verran, esim. naru tai puukalikka tms. mikä lisää syljen erittymistä. Sylki puolestaan tasaa pötsin vaahtoamista jos ongelmana on puhaltuminen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
tumpelo
|
 |
« Vastaus #3 : 21.11.09, 18:27 » |
|
Meillä annettu ahmimis tilanteessa kuivahiivaa sekoitettuna lämpöiseen veteen ja pakkojuotolla pullosta sekä pakko liikutus. Tuo hiiva korjaa pötsin toimintaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
lauma koiria, kissoja, lampaita, mukuloita yms.
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 21.11.09, 19:08 » |
|
Annoin vesi-hiivajuomaa kaikille. En oikein osaa arvioida tän hetken tilannetta. Kaikki selkeästi uupuneita ja edelleen turvonneita. Varsinkin pässi. Pässi kuitenkin sontii kokoajan vähän löysää kakkaa (hyvä merkki?). Olen käynyt niitä vähän päästä kohotettuna hieromassa mikä tuntuukin ainakin hetkellisesti auttavan. Milloinkahan voisin kuvitella että ollaan turvassa? Projekti alkoi puoli kymmeneltä aamulla, mutta tarkkaan en tiedä milloin ovat kauran syöneet. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 21.11.09, 20:34 » |
|
Paskominen on oikeesti tosi hyvä merkki.. uloshan se töhnä pitää saaha...koita jaksaa sitä hieromista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #6 : 21.11.09, 21:19 » |
|
Ja pakkojuoksutusta jos mahdollista, eli liikkuminen auttaa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #7 : 21.11.09, 21:22 » |
|
Siis onko liikuttaminen hyvästä? Luin juuri jostain ettei sitä enää nykyisin suositella. Saaren eläinlääkärikään ei pitänyt hyvänä ideana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #8 : 21.11.09, 21:27 » |
|
No, ainakin minä olen sillai pelastanut rantapalloa muistuttaneen lampaan ja vasikan... Vasikkaa pakkojuoksutin köydessä ja kieritin lumihangessa silloin joskus 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 22.11.09, 01:20 » |
|
Eipä hyvältä näytä. Ell kävi vielä uudestaankin. B-vitamiinia ja kipulääkettä suoneen ja taas vaan hierontaa. Porukka edelleen hyvin turvonnut ja apaattinen 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 22.11.09, 09:56 » |
|
Uusi aamu ei tuonut kauhiasti toivoa.  Uuhet edelleen huonona. Niillä on myrkytystila, kertoi Saaren ell. Pötsisnsä ovat happamoituneet. Jos joltain löytyy lähialueelta pötsin hoitoaineita tai mangnesiumoksidia voisi vaikka ottaa yhteyttä. En tahtoisi vielä luovuttaa. Apaattisia ovat mutta vielä jaloillaan ja kävelevät. Olemme Hyvinkäällä. 045-6335404
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #11 : 22.11.09, 11:03 » |
|
Tämä voi mennä jo vähän puoskaroinnin puolelle, mutta jos ne ovat muutenkin kovin huonona, niin entä jos antaisit niille ruokasoodaa laskemaan pötsin ph:ta? Itse olen käyttänyt tätä paljonkin lievemmissä tapauksissa apuna, esim. ruokalusikallinen per aikuinen elukka.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xaus
|
 |
« Vastaus #12 : 22.11.09, 11:19 » |
|
Ell oli vissiin jo soodaa antanut ekalla käynnillään. Kannattaa varmasti jatkaa sen antoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #13 : 22.11.09, 12:32 » |
|
Soodaa useana päivän peräkkäin ja ei missään tapauksessa puhaltunutta eläintä saa juoksuttaa.Eläimellä on muutenkin jo tukala olo keuhkojen puristuksen takia.Hieronta, Cuplaton ja ilman pois otto letkulla hyväksi. Olen joskus pelastanut jauhovarkaisiin pääseen hiehon tällä tavalla , oli päivän jalaton mutta selvisi kuitenkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Herttahelmeri
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #14 : 22.11.09, 15:57 » |
|
Nyt on lääkitty mangnesiumoksidilla. Pässi alkoi syödä  eli tiedossa voisi olla märepaloja. Kuinkas niitä pyydystetään?? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|