Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
edesmennyt päähunni, Rohkelikko
|
 |
« : 08.01.06, 11:25 » |
|
Niiden ohjeiden mukaan, jotka olen mm. lammasneuvojalta saanut, uuhet ovat ylläpitoruokinnalla hyvin lähelle karitsoimisaikaa. Tunnutus aloitetaan varovaisesti puoltatoista kuukautta ja voimaperäistetään paria viikkoa ennen arvioitua karitsointiaikaa.
Mitäs olette tehneet, jos uuhi on valtava jo kolmea kuukautta ennen karitsointia? Väkirehuruokintaa tietysti, mutta millä annostuksilla? Mitä muuta? Vitamiineja? Mitä ja miten paljon?
Minulta kuoli viime keväänä yksi vanha uuhi raskausmyrkytykseen ja haluaisin välttää moiset ikävyydet tällä kertaa... Avatteressanikin oleva uuheni sairastui kyllä aivan raskauden lopussa -kuten kai yleisintä onkin. Pelottaa vain aika hillittömästi noiden muutamien ilmapallovatsojen puolesta. Jos jatkavat vatsansa kasvattamista tätä vauhtia, ne repeävät ennen karitsointia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #1 : 08.01.06, 13:16 » |
|
Tuota noin, millä tavalla valtava? Valtavan leveä maha ja muuten laiha vai valtavan leveä maha ja valtavan lihava muutenkin? Menettely on eri näissä vaihtoehdoissa. Ensimmäisesä tapauksessa on asidoosin riski ja seuraavassa on karitsointihalvauksen riski olemassa. Ekassa tapuksessa tarvitaan lisää rehua, varsinkin sokerirehua ja seuraavassa on paras pysyä sen varovaisemman tunnutuksen puolella ja mahdollisesti antaa extra D-vitamiinia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #2 : 08.01.06, 14:23 » |
|
Laita Katjuska kuva jostain valtavasta uuhesta tuonne galleriaan. Mulla ei ole yhtään valtavaa, joten olisi kiva nähdä millaisia ne ovat. Millaisella ruokinnalla ne ovat valtaviksi kasvaneet ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #3 : 08.01.06, 16:34 » |
|
No, mahaltaan valtava ;D Ei lihava, mutta maha on aivan mieletön römppä. Eikä siis mikään heinämaha, vaan karitsamaha. Uuhi siis näyttää kuin olisi viimeisillään, vaikka aikaa karitsointiin vaikka kuinka.
Eli siis melassia alan syöttää näille mahauuhille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #4 : 08.01.06, 17:09 » |
|
Juu, melassia ja muutenkin voit siinä tapauksessa alkaa pikkuhiljaa lisätä sellaiselle ryhmälle/yksilölle väkirehuruokintaa, siis proteiinia myös enemmän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #5 : 08.01.06, 20:30 » |
|
No, mahaltaan valtava ;D Sellaiset uuhet jotka ovat tehneet suuria vuonueita ovat aika usein kai isomahaisia. Mulla on tuo yksi uuhi (se koppakuoriainen) jolle kasvoi melkein heti astutuksen jälkeen iso maha, mutta se ei ole siitä juurikaan mun mielestäni sitten enää suurentunut. Äsh. vaikea selittää....mutta siis maha näyttää aina aika isolta eikä se nyt kuukautta ennen poikimista kuitenkaan ole kasvanut mitenkään mahdottomasti enää. Ymmärsitkö?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #6 : 08.01.06, 22:40 » |
|
mutta siis maha näyttää aina aika isolta eikä se nyt kuukautta ennen poikimista kuitenkaan ole kasvanut mitenkään mahdottomasti enää. Ymmärsitkö?
Jep, ymmärsin. Toivottavasti näin käy näidenkin näidenkin mammojen kanssa. Meinaan, jos mahaansa meinaavat vielä kasvatella, repeävät tai alkavat killumaan mahansa varassa, kun jalat eivät enää yllä maahan ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 08.01.06, 23:12 » |
|
Katjuska: ovatko nämä mahamammat sellaisia millä on aika lyhyet jalat ja leveähkö selkä muutenkin? Tää mun koppakuoriainen on matalajalkainen. leveäselkäinen ja isomahainen. Mutta mun mielestä ei niinkään valtava - vaan pikemminkin pienehkö (kun on niin matala ja lyhytselkäinen).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Katjuska
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #8 : 08.01.06, 23:18 » |
|
Ei ole yhdistävä tekijä. Yksi on hillittömän pienikokoinen affe, yksi töppöjalkainen, mutta ei-niin-leveäselkäinen, yksi leveäselkäinen, mutta pitkäkinttuinen ja yksi kutakuinkin sopusuhtainen. Jälkimmäinen on kaikkein pahin. Sen maha leviää makuulla ollessaan aikas laajalle alueelle ja selvästi sisällä olevat pikkuotukset painavat sisuskalua, koska mamma tuppaa hengästymään helposti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #9 : 09.01.06, 16:06 » |
|
Kylmiä väreitä ihan kulkee selässä kun muistelen meidän vanhoja uuhia. Ne olivat tosisikiäviä suomenlampaita ja juuri tuossa 6 viikkoa ennen karitsointia alkoivat turpoamaan valtavasti. Yleensä sellaiset odottavat 4-5-6 karitsueita ja karitsat todellakin kasvavat nopeasti tuossa vaiheessa.
Itse aloin ruokkimaan sellaisia yksilöitä kolmesti päivässä ja kaikki parhaat rehut kehiin ! Nyt on kysymys emon hengestä jos se joutuu kasvattamaan karitsat lihaksistostaan. Meilläkin menetettiin muutama uuhi, surullisinta siinä on se , ettei edes karitsointi ole vielä helpotus vaan toinen meidän uuhista kuoli kolme päivää karitsoinnin jälkeen. Monesti nämä tehomammat menevät sitten vielä jalattomaksi, silloin tarvitaan huolellista hoitoa ympäri vuorokauden. Vatsan repeäminen on myös todellinen vaara, uuhi käy kömpelöksi ja sitä kannattaaa varjella kaikilta töytäysyiltä, vatsapeitteet on niin lujilla, että niiden repeäminen on mahdollista. Ruokintaa ei saa muuttaa nopeasti, siinä on vaarana syömättömyys (pötsi sekaisin) ja silloin ollaan vaarallisilla vesillä. Monipuolista ruokaa (samaa mitä imettävällekin) niin paljon kuin uuhi pystyy syömään. Pötsiinhän ei mahdu näillä niin paljon kuin ennen koska karitsat vievät tilaa ruumiinontelossa. Mitään täyttäviä rehuja ei kannata antaa, vaan periaate on että kaikki on ravitsevaa ja tuhtia tavaraa. Vitamiineja kannattaa antaa ohjeiden mukaan, E-vitamiinia jopa yli ohjeiden! Monet antavat lisäksi esim procolia päivittäin.
Kun kaikki menee hyvin, karitsoi tällainen tehomamma monta hyväkuntoista karitsaa ja pystyy imettämään jopa 4 karitsaa itse. Kannattaa kuitenkin varautua tuttipullotukseenkin. Itse olen luopunut näistä tehomammoista, koska minun kantti ei kestä seurata tällaista rääkkiä uuhella vuodesta toiseen. Minusta on mukavampi kun uuhi tekee vain 2-3 karitsaa ja pysyy hyvässä kunnossa lopputiineydessäkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #11 : 14.01.06, 16:20 » |
|
Joo, tuossa on hyvä alku ;D. Muutaman viikon päästä sitten lyllertää jo isompana ! Montako viikkoa karitsointiin ? Hyväkuntoisen näköinen (jos ei villa hämää ), joten ei ainakaan vielä hätää, jatka samaan malliin "kieli keskellä suuta"-ruokkimista  Ota sitten kuvia ennen karitsointia, niitä on aina mukava katsella.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #12 : 14.01.06, 17:34 » |
|
riitta. tuon uuhen laskettu aika on kuun vaihteessa tai ekalla viikolla ens kuuta. Uuhella on lyhyet villat, joten ne eivät kyllä hämää  Tää on se mun koppakuoriainen, josta mä jossain kirjoittelinkin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
mmj
|
 |
« Vastaus #13 : 14.01.06, 18:14 » |
|
Kertokaapa ihan seikkaperäisesti miten ruokitte tiineitä uuhia!
Minä olen nyt antanut (eka mahdollinen laskettuaika kuukauden vaihteessa) melko vapaasti tosi hyvää lehdekästä heinää, jossa ripaus melassia. Sekä kerran päivässä 2 litraa kauraa ja 0,5 litraa farmarin rypsiä per 7 uuhta. Onko aivan täysin hakoteillä tämä ruokinta? Elikot kyllä näyttävät hyväkuntoisilta, mutta miten tulisi ruokintaa muuttaa jotta olisi oikea? Kivennäistä saavat vapaasti ämpäristä ja suolakivi tietty roikkuu karsinassa.
t mj
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #14 : 14.01.06, 18:25 » |
|
Kuulostaa ihan toimivalta rehustukselta. Eläinten kuntoa kannattaa seurata ja toimia sen mukaan. Jos ovat hyväkuntoisia, niin tuo määrä on todennäköisesti riittävä poikimiseen asti , tuleehan siitä 400g/uuhi päivässä (laskinko oikein ?) Heinän laatu on se, joka on tärkeä! Jos siinä on puutteita niin ruokinta alkaa tökkiä helposti. Siksi kannattaisi tutkituttaa käytettävä heinä tai säilörehu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|