10.02.12, 14:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: APUA!  (Luettu 3349 kertaa)
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

riiviöt ;)

« : 31.10.09, 16:52 »

Uuhi karitsoi 2 tervettä karitsaa maanantai-iltana. Jälkeiset jäi kiinni ja tipahti vasta torstaina. Eilen meni ruokahalu kauroja kohtaan, söi kuitenkin rehua ja joi vettä. Hoitaa karitsoita.

Nyt: seisoo kuin sahapukki, kauttaaltaan jäykkä! Silmät pullistuu päästä ja suusta tulee vaahtoa hampaiden narskutuksen myötä. Lämpö 39,2.

Ketoosi, tulehdus, jäykkäkouristus..?!?!?!

Kertokaa mulle tekstiviestillä, jos tiedätte mikä sillä voisi olla ja kuinka auttaa! 044-9400849. Olen navetalla ja sinne ei välttämättä puhelut tule läpi!

Ell on kaukana ja pääsee paikalle vasta usean tunnin kuluttua kuulemma. Eikä edes osannut arvailla mikä sillä olisi!
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #1 : 31.10.09, 19:26 »

Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille!
Edelleen odotan ell:ä paikalle. Kohta soitan ja hoputan grrr

Jäykkäkouristukseen olen nyt kirjoja selatessa ja muidenkin tapauksia kuuntelemalla päätynyt.

J.A.Vuorisen vuodelta 1944 oleva teos Kotieläin terveenä ja sairaana kertoo näin:

Jäykkäkouristus, etupäässä hevosissa, joskus muissakin kotieläimissä, voi syntyä pienistäkin haavoista, joihin pääsee maasta tai lannasta jäykkäkouristustaudin bakteereja. Haavassa bakteerit erittävät myrkkyjä, joilla on voimakas vaikutus hermostoon. Itse haava (esim. naulaanastuma, ruunupolkema) voi olla jo parantunut, kun tauti puhkeaa. Sairaan hevosen lihakset tulevat aivan jäykiksi, pää ja kaula ovat eteenpäin ojentuneessa asennossa ja selkä sekä hännäntyvikin jäykistyvät. Hevonen seisoo jalat hajallaan, nivelet taipumattomina, ja sen asento muistuttaa sahapukkia. Se ottaa heinätukon suuhunsa, mutta ei saa avatuksi suutaan niin paljon, että voisi pureksia ja niellä sen alas. Se on täysin tajuissaan, hyvin pelokas ja hengittää tiheään. Useimmat tähän tautiin sairastuneet hevoset kuolevat muutaman päivän kuluessa. Tauti ei tartu eläimestä toiseen. Sivu 123.

Tässä on kuvattu täysin se, miltä Öst näyttää tällä hetkellä nyyh
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Rasmus
Vahtipässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: mies

Lampolan ylläpitäjä

« Vastaus #2 : 31.10.09, 19:34 »

Hyvä, että olet saannut neuvoja ja apua suoraan, sillä olen tässä huolestuneena seurannut kuinka avunpyyntöösi ei ole foorumilla tullut vastauksia. Tämä kun on ensimmäinen tositilanne, jossa joku on pyytänyt apua tätä kautta, niin olen seurannut tarkkaan.

Kaikkea hyvää sinne ja toivottavasti eläinlääkäri tulee pikimmiten! hymy
tallennettu
Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 31.10.09, 20:55 »

Tuo kuulostaa kamalalta! nyyh Toivottavasti olet jo saanut apua sinne ja uuhesi on jo parempi. surullinen
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #4 : 31.10.09, 20:59 »

Eläinlääkäri kävi vähän aikaa sitten.

Jäykkäkouristushan sillä ja vielä paha nyyh
Sille annettiin nyt sitten penisiliini tuplana ja kipulääke sekä kalsium-magnesiumliuos suoraan suoneen.
Hoidon aikana takajalat "pettivät" eli ovat jäykät muttei pysy seisaallaan. Etujalat taittuu jo vähäsen. Nyt se sitten makaa siellä kyljellään, yritin kovasti tukea sitä, ettei sen olisi niin huono olla. Korisee ja vaahtoaa surullinen
Ell katseli vieressä ja totesi, että on kyllä todella huonossa kunnossa nyyh Minä siinä yritin raijata sitä parempaan asentoon ja vähän ylös sieltä, mutta täytyy sanoa, että tuollainen jäykkä, mutta "veltto" uuhi ei todellakaan ole mitenkään helposti siirreltävissä..

Olen täällä itku kurkussa ja tippa linssissä, olen melko varma että Öst ei aamua näe. Jotenkin vain fiilikset ovat sellaiset. Juuri tänään käytiin vielä naapurissa viemässä surukukkia, kun isäntä nukkui eilen pois nyyh Muutenkin olen vähän herkällä mielellä ja tämä vuosi on ollut täynnä kaikkea muutakin huonoa, joten odotukset ei todellakaan ole kovin korkealla (vaikka toki salaa toivonkin sen parantumista!) surullinen Tokihan aina olisi kiva yllättyä positiivisesti.

Kiitokset kaikille tekstiviestitse tai puhelimitse vastanneille ja muutenkin tsempanneille! Nyt vain odotellaan, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 31.10.09, 21:02 »

nyyh Voimia sulle Suviande! Toivotaan parasta.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #6 : 31.10.09, 21:20 »

Jaksamista  nyyh
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Zoizil
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 31.10.09, 21:32 »

voi eii! surullinen pidän täällä peukkuja, että lääkkeet helpottaa vointia!
Jaksamista!
tallennettu
sarkka75
Pässi
Paikalla Paikalla

Texelpoika ;)

« Vastaus #8 : 31.10.09, 21:40 »

Tsemppiä vielä tätäkin kautta ja toivotaan, että uuhi selviäisi!
tallennettu

Pikkis
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 31.10.09, 21:49 »

Toivotaan parasta.
tallennettu

Jatta
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 31.10.09, 22:18 »

Voi ei Suviande! Voimia, ja jaksamista. Toivottavasti lääkkeet auttaa.
tallennettu

kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #11 : 31.10.09, 23:25 »

Peukutuksia täältäkin...
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Kivara

« Vastaus #12 : 01.11.09, 01:36 »

Mulla meni kylmänväreet kun luin uuhesi oireet  hui kauhistus Toivon todella että uuhi selviää! Tiedän miltä tuntuu kun saa pelätä että entä jos se ei selviäkään, siispä voimia ja jaksamista sinulle suviande!
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #13 : 01.11.09, 03:11 »

Voi ei! Toivottavasti Öst toipuu. Jaksamista  nyyh
tallennettu

suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #14 : 01.11.09, 09:36 »

Ei jaksanut Öst aamuun asti nyyh nyyh
Joskus aamuyön tunteina oli siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Öst oli erittäin rauhallisen näköinen, kaikki se kipu ja pelko oli kadonnut silmistä.
Pienet eivät ymmärrä miksi äiti on niin hiljaa, onneksi niille kuitenkin kelpasi tuttipullo hyvin.
Öst jätti kolme kaunista tytärtä meille, ruskean, mustan ja valkoisen.

Jotenkin taas masentaa sen verran paljon, ettei ole kaukana myynti-ilmoituksen laittaminen nyyh Ja kovin tuntuu vaikealta ajatella laittavansa pässejä uuhien sekaan, kun kaikki aina vastustaa. Tämä vuosi on ollut ihan kamala! Laskeskelin, että multa on mennyt yli 20 lammasta tänä vuonna erilaisten syiden takia. Suurin osa on ollut karitsoita, mutta joukkoon on mahtunut myös muutama hyvä aikuinen nyyh

No, elämä jatkuu, toivottavasti jatkossa vähän iloisimmissa merkeissä. Pikkuiset ovat nyt sitten pullojuotolla. Ei tarvitse enää valehdella pojalle, että äiti on vienyt tuttipullot pikkulampaille (meinasi olla tuo pullosta vieroittaminen hiukan hankalaa...)..

Tässä vielä muistosanat kaikille ajasta ikuisuuteen siirtyneille rakkaille:
Kaikk' on niin hiljaa
mun ympärilläin.
Kaikk' on niin hellää ja hyvää.
Kukat, suuret mun aukeevat
sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää
.
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: