24.05.12, 16:35 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan lampurin/viljelijän kysymyksiä  (Luettu 5204 kertaa)
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #30 : 29.05.11, 18:16 »

Löytyipä kiva keskustelu hymy

Siihen voi liittää hupaisan kuvan jonka löysin, jotenkin toi vaan uhmaa painovoimaa mun mielestä, mitä siinä lavalla on?? http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=13&LANG=1
Voisko olla turvepaaleja kun näyttää niin tummilta?
tallennettu
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #31 : 29.05.11, 19:42 »

^jotain aika kevyttä kuitenkin?  silmänisku

Peltotöissä urakoinnin teettäminen on helppoa, mutta nähdäkseni eläinten siirtoon  ja erilaisiin käsittelytilanteisiin olisi hyvä olla joku ratkaisu. Eläinten siirtomatkojakin tarvitsee laskea: jos matka on alle 50 km + omat eläimet, oma kalusto ja itse tekee, niin silloin ei tarvitse koulutusta + kaluston rekisteröiintiä.

Miten muuten siirtelette eläimiä, te joilla on erillisiä laitumia kaukanakin toisistaan? Eli minkälaista kalustusta tuohon löytyy?
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #32 : 29.05.11, 20:19 »

...tyhjiä banaanilaatikoita, joita on kerätty muuttolaatikoiksi  muikea hymy
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #33 : 30.05.11, 12:02 »

Banaanilaatikko kestää pari karitsaa, mutta tuskin kannatte uuhia laatikoissa  silmänisku
tallennettu
Elvsö
Uuhi
Poissa Poissa

Lampaita, ankkoja, BorderCollie sängyn alla :)

« Vastaus #34 : 30.05.11, 15:22 »

...tyhjiä banaanilaatikoita, joita on kerätty muuttolaatikoiksi  muikea hymy

Mä tarkoitin kun kysyttiin, mitä siinä painovoimaa järisyttävässä kuvassa on kyydissä   haha muikea hymy muikea hymy sarkastinen
...mutta voihan niitä karitsoitakin tolla konella banaanilaatikoissa kuljettaa...?
tallennettu

Ruoho on aina vihreämpää saaristossa
www.elvso.fi
harjoittelija
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #35 : 30.05.11, 20:33 »

No hiukka ihmettelin sun kommenttia  muikea hymy Nyt selkis  muikea hymy muikea hymy
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #36 : 31.05.11, 09:17 »

Meillä on hevoskoppi ja sitten toisena vaihtoehtona peräkärryn päälle tehty laidallinen lampaan kestävä kehikko. Hevoskopin etuna on,että lampaat lastaavat itse itsensä. Peräkärryyn vain kokeneet matkustaja pässini lastaavat itsensä, muita joutuu auttamaan.

Me paimennetaan lampaat pitkiäkin matkoja laitumilta toisille. Täällä suurin osa vakiasukkaista osaa olla yrittämättä autolla, traktorilla tms . hajottamaan lammaskatrasta, sen sijaan joku torvi mökkiläinen on kyllä yrittänyt sitä,  id...ttit. ( joku sanoi, että mökkiläiset on kaikissa pahimpia valittajia ja törpöimpiä. Tämä pätee täysin.)

Eli edessä kulkee joku kauravadin kanssa ja perää pitää joku risun kanssa ja jos on koira se helpottaa kummasti. Käytän tässä työssä lapsia ja vähän naapurienki lapsia. Ovat oppineet näppäriksi paimenkoiriksi.  Sitten vaan rauhallisesti kulkemaan kyläteitä ja toivotaan, että kukaan ei saa päähänsä yrittää ohittaa katrasta kapealla tiellä tai ajaa sinne väliin hajottamaan katraan. Jos näin käy, käsimerkein näytän, että pysähdy. Samoin ekana kulkeva, jolla on usein joku lapsista apuna, viittilöi vastaantulevat pysähtymään ja odottamaan kunnes lammaslauma kartisoineen on ohittanut autoilijan. Tälleen olla kuskattu satapäistä lammaslaumaa laitumilta toisille ympäri kylää.

Mutta meillä on kaikki laitumet omalla kylällä, joten pisimmät matkat taitavat olla pari kilsaa jota yhtö soittoa painetaan pitkin teitä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.11, 09:24 kirjoittanut Wilhelmina » tallennettu
makikat
Oinas
Poissa Poissa

Minusta tulee isona ihan oikea lampuri!

« Vastaus #37 : 31.05.11, 09:25 »

... sen sijaan joku torvi mökkiläinen on kyllä yrittänyt sitä,  id...ttit. ( joku sanoi, että mökkiläiset on kaikissa pahimpia valittajia ja törpöimpiä. Tämä pätee täysin.)

muikea hymy muikea hymy Vailla mitään ennakkokäsityksiä...  muikea hymy (Oikeesti, näinhän se menee! Kaikki-mulle-heti-nyt-kaupunkilaiset saapuvat "maaseudun rauhaan" mökkeilemään ja se "maaseudun rauha" häviää sillä samalla sekunnilla...)
tallennettu

Mää-mää siellä ja mää-mää täällä...
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #38 : 31.05.11, 10:15 »

^ KYLLÄ

Hevosten kanssa sama juttu. Lähestulkoon jokainen paikallinen hiljentää ja kiertää kaukaa meidät hevosten kanssa jos ajellaan heinäkuorman kanssa tai ratsastetaan tiellä, jopa tuolla 80-nopeusrajoituksen tiellä valtaosa hiljentaa ja kiertää toista kaistaa ohi, monesti vielä vastaantulevatki hiljentää kohteliaasti ( tässä huomaa ikäluokkien eron: vanhemmat ihmiset, joilla on varmaan kokemusta hevosten kanssa toimimisesta hiljentävät ja jotkut jopa pysähtyvät, nuoremmilla voi kaasu hirttää). Mun hevoset eivät pelkää maitoautoja, eikä tukkirekkoja, mutta hevosia ne kuitenkin vaan ovat.

Mutta, mutta mökkiläiset ja niiden kersat piru. Loskasella tiellä ajavat niin kovaa  ja läheltä ohi, että loska roiskuu pollen kylkiin ja mun liikennevarma ajokki pyrkii raville. Ärsyttävää, että ei voi ajaa edes nopeusrajotusten mukaan hevosen kohdalla, vaan pitää kinnata niin kovaa kun bemarista lähtee. Tai peräkärryn kanssa kaahataan, hevosen häntäjouhet vaan heilahtaa imussa piru
tallennettu
makikat
Oinas
Poissa Poissa

Minusta tulee isona ihan oikea lampuri!

« Vastaus #39 : 31.05.11, 10:51 »

Näkyyks teillä päin sama myös kohtaamis/väistötilanteissa kapeilla hiekkateillä? Monen sadan metrin päästä jo nähdään aukean toiseen laitaan -jossa näkyy että auto tulee vastaan. Eikö vaan oo pakko tunkee sinne tielle, ja väistää sen isoimman ja syvimmän ojan kohdalla! Toinen (harvemmin käytetty?) vaihtoehto olis jäädä johonkin leveämpään mutkaan/peltotien päähän tms odottamaan, mutta ei!  piru  Mun tahtoo mennä hermo näitten kaupungista muuttaneiden kanssa... Osa on jo oppinut odottamisen jalon taidon (ehkä todettu, että tielle ei mahdu kahta autoa rinnatusten...) mutta osa tunkee tunkee vaan...

Hiekkatiellä kun ei aina uskalla ihan penkkaan ees ajaa, kun ei näe onko siellä iso kivi, tai penkka voi pettää tms.
tallennettu

Mää-mää siellä ja mää-mää täällä...
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #40 : 31.05.11, 13:32 »

Autolla vähemmän, mutta traktorilla ajaessa kyllä. Jos todella kapealla hiekkatiellä ajelee joku kelapöyhin perässä, joka siis peittää lähes koko tien niin eiköhän pidä tunkea siihen eteen  nokkaan kiinni osaamatta yhtään ennakoida. Esim jos isolta tieltä ( mökkiläinen)  kääntyy kapealla tiellä, jolla näkyy olevan tulossa traktori leveän työkoneen kanssa niin ei voi jäädä siihen levennyksen kohtaan, vaan pitää ajaa kiinni traktorin nokkaan. Ja sitten ihmetellään, juu. Tapaan pysähtyä ja en liikahda vaikka maailman tappiin pyhimys jos eivät tajua peruuttaa itse sitä 10 metriä ( jonka olisivat fiksuina voineet ennakoida ja odottaa), että mahdutaan ohi.  Mulla olis peruutusmatkaan varmaan lähimmät 100m ensimmäiseen levennykseen.

Toinen vakio on,että jos oon isolla tiellä kääntymässä vasemmalle peltoliittymään, niin traktori pitää ohittaa juuri kun traktori on kääntymässä tien yli pellolle hui kauhistus. Siinä saa olla tosi tarkkana, jos joku on kärkkymässä takapuskurissa kiinni ja itsellä vilkku vasemmalle. Juuri kun hiljentää kääntyäkseen tien yli pellolle, niin silloin ne painaa kaasua ja ovat siinä RINNALLA samaan aikaan. On useampi läheltä piti tilanne ollut niin, vaikka kuinka yritän ennakoida ja joskus ihan pysähdyn ja odotan että tuli-perseen-alla ajavat voivat ohittaa traktorin ennen kuin ajan tien yli pellolle piru piru piru
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: