|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #15 : 06.01.06, 20:31 » |
|
YmmÀrrÀn, ettÀ jos olet antanut kahdesti (tai kerran) pÀivÀssÀ aina uutta, niin ne tottuvat siihen ettei kaikkia tarvi syödÀ ja huutavat uutta. Sinut pitÀisi varmaan sitoa petÀjÀÀn kiinni jonakin pÀivÀnÀ ettet mene liian aikaisin antamaan heiniÀ, vaan lampaat kerkiÀvÀt syödÀ ne korretkin ;D. Kas tÀssÀ olikin se juju miksi mÀ kysyin tÀstÀ korsiasiasta. Olen nimittÀin miettinyt, ettÀ syövÀtkö mun lampaat nÀkkÀrin pÀÀltÀ kinkut ja nuolevat voit - mutta jÀttÀvÀt itse leivÀn koskematta ;D MitÀ ehdottaisitte, jotta korretkin alkaisivat kelvata? Vai mÀtÀnkö suosiolla korret tunkiolle niinkuin tÀhÀnkin asti....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Hanna P
|
 |
« Vastaus #16 : 06.01.06, 21:14 » |
|
Pari nautaa pistelis ne korret ohimennen kitaan... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #17 : 06.01.06, 23:09 » |
|
Mulle kelpais kyllÀ pari lapinlehmÀÀ ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
riitta
|
 |
« Vastaus #18 : 07.01.06, 09:55 » |
|
Riinan kirjoitus pötsinkasvatusteoriasta oli valaiseva, mutta kannattaa muistaa ettÀ kÀytÀntö kirkastaa teorian  . PelkÀstÀÀn korsirehua (ei laidun, vaan korsirehu) saanut uuhikaritsa saa kyllÀ suuren mahan, mutta se ei ole yhtÀ hyvÀ korsirehun kÀyttÀjÀ vanhempana kuin vÀkirehua noin 4-5kk ikÀÀn asti saanut siskonsa. TÀmÀ on kÀytÀnnön tuoma totuus. HyvÀ korsirehun kÀyttÀjÀ-uuhi on kullan arvoinen lampolassa, koska sen ruokinnan voi helposti hoidella edullisilla ja turvallisilla sÀilörehulla ja heinÀllÀ, mahdollisesti pienellÀ viljalisÀllÀ imetysaikana. Kun taas huono korsirehun kÀyttÀjÀ laihtuu takuuvarmasti ilman vÀkirehua. Papillien kehitys on todellakin avainasemassa, jos ne surkastuu, niin se ei tarkoita ettÀ ne kuolee. Mutta pelkÀstÀÀn korsirehulla ruokittu karitsa, joka alkaa saamaan vÀkirehua vasta aikuisena (jollloin papillit kehittyy) ei koskaan saavuta samaa tasoa kuin vÀkirehua saanut karitsa. Alle 6kk ikÀinen karitsa, joka on ruokittu pelkÀstÀÀn korsirehulla, kehittyy isomahaiseksi ja lihasköyhÀksi koska se ei pysty hyvÀksikÀyttÀmÀÀn vielÀ tÀysipainoisesti korsirehua ja siten ruokinta on puutteellista. Laidun onkin sitten aivan eri juttu, sehÀn on karitsan luonnollista ravintoa! Mutta oletteko nÀhneet kunnollisella laitumella isomahaista karitsaa ?? Riinan kirjoituksessa oli myös erÀs tÀrkeÀ asia! Vaikka karitsa saa vÀkirehua (ehkÀ 200g/pv) niin sille pitÀÀ olla hyvÀlaatuista korsirehua tarjolla vapaasti, jotta pötsin koko kasvaa ! Siis heinÀn mÀÀrÀÀ ei tule vÀhentÀÀ vastaavasti. Se rotukysymys tuokin sitten erilaisia variaatioita tÀhÀn asiaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #19 : 07.01.06, 13:14 » |
|
Aivan Riitta - mÀ aionkin kokeilla nÀitÀ kaikkia teoriassa opittuja juttuja omilla karitsoillani, jotta nÀen miten homma kÀytÀnnössÀ menee. Jotan nÀppituntumaa jo onkin, mutta ei vielÀ paljoakaan vertailukohtaa. Alle 6kk ikÀinen karitsa, joka on ruokittu pelkÀstÀÀn korsirehulla, kehittyy isomahaiseksi ja lihasköyhÀksi koska se ei pysty hyvÀksikÀyttÀmÀÀn vielÀ tÀysipainoisesti korsirehua ja siten ruokinta on puutteellista. Laidun onkin sitten aivan eri juttu, sehÀn on karitsan luonnollista ravintoa! Mutta oletteko nÀhneet kunnollisella laitumella isomahaista karitsaa ??
Mua askarruttaa sellainen juttu, kuin laitumelle syntyvÀt karitsat. Mulla syntyi yksi karitsa laitumelle. Mulla ei ole ikinÀ ollut yhtÀ hyvÀkasvuista ja komeaa karitsaa - ja yhtÀ taloudellista ruokkia. Karitsa sai aluksi vapaasti vÀkirehua, mutta jouduin ottamaan ne pian pois, koska karitsasta tuli suorastaan pulska. Se sai siis vain ripsuja ÀitinsÀ kupista ja otin vÀkirehut kokonaan kolmekuisena pois, koska karitsa edelleenkin oli suoraan sanottuna lÀski. Ja on kaikin puolin iso, komea ja leveÀ nyt viisikuisenakin, vaikka syö pelkkÀÀ sÀilörehua. Mietin miksi? Karitsan emÀ on pieni, isÀ karitsapÀssi, karitsa itse luultavasti sisÀsiittoinen (emÀ tuli meille tiineenÀ). Karitsa oli yksönen ja syntyi nelikiloisena hyvÀlle emolle, joten sillÀ oli kyllÀ siltÀ kannalta hyvÀt edellytykset elÀmÀlle. Mutta mikÀ vaikutus laitumelle syntymisellÀ on ollut sen kasvussa? Onko sille laitumella kehittynyt ideaali pötsi vai mikÀ on sen kasvun ja erinomaisen syömÀkyvyn takana? Eli onko kÀytÀnnössÀ laitumelle syntyminen etu pötsin kehittymisen kannalta, kuten vaikuttaa - vai onko tÀmÀ karitsa muuten vain joku luonnonoikku? Ja olisiko se ehkÀ kasvanut vielÀ paremmin jollain toisenlaisella ruokinnalla? Mulla on vertailukohtana kahdet kolme viikkoa nuoremmat kaksoset, jotka on ruokittu eri tavalla eli vapaa korsirehu - vapaa vÀkirehu, mutta nÀmÀ kaksoset ovat jÀÀneet kasvussa laitumelle syntyneelle selvÀsti. Erot olivat parhaan ja huonoimman vÀlillÀ kuusiviikkoisena 120 gramman luokkaa per pÀivÀ ja myöhemmin erot kasvussa ovat vain kasvaneet - laitumelle syntynyt on kaksi kertaa muita isompi. (Kaksosten taustat samat eli sisÀsiittoisia, isÀ karitsapÀssi...) TÀmÀ on tietysti siinÀ mielessÀ tyhmÀÀ spekulaatiota, koska lampaat ovat sisÀsiittoisia ja uuhet tulleet mulle tiineenÀ eikÀ nÀiden sukutaustoista ole mitÀÀn tietoa, mutta mielenkiintoista kuitenkin. Mulla on hyvin halvalla kasvatettu iso ja upea karitsa ja kalliilla kasvatettuja pieniÀ karitsoita. On aika selvÀÀ, ettÀ haluan ensimmÀisenlaisia enemmÀn ja jÀlkimmÀisiÀ en ollenkaan tulevaisuudessa. Mutta miten paljon mun pitÀÀ tuijottaa vertailuja tehdessÀni nÀiden ruokintaa ja miten paljon karitsoiden geneettisiÀ ominaisuuksia - se olisi mielenkiintoista tietÀÀ.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rekku
|
 |
« Vastaus #20 : 07.01.06, 14:47 » |
|
terve,
korsien syömisestÀ vielÀ: itse kÀytÀn lampailla pelkkÀÀ kuivaa heinÀÀ, jota vapaasti saatavilla pöydÀllÀ (ja nÀin ennen karitsointia myös parista lisÀhÀkistÀ, jotka vÀliaidassa...tÀmÀ siitÀ syystÀ, etteivÀt muuten sovi hyvin rinnakkain). Annan aina heinÀt ensin pikkukaritsoille ja karitsauuhille. MitÀ niiltÀ jÀÀ jÀljelle annan vanhemmille uuhille + lisÀÀn niille vÀhÀn muuta. MitÀ vanhemmilta uuhilta jÀÀ jÀljelle, annan pÀsseille.
Vanhemmat uuhet vetÀÀ kyllÀ niitÀ korsia allensa, samoin kuin pÀssit. TÀllöin ei tosiaan tarvitse niitÀ juurikaan kuivittaa.
VÀhemmÀn korrenjÀttÀmistÀ on silloin, kun on menossa noi hienot luonnonheinÀpaalit (meillÀ on yhdessÀ kohtaan yhtÀ heinÀmaata sellaista erityisen maittavaa heinÀÀ). Silloin ei jÀÀ juuri mitÀÀn jÀljelle.
Toisaalta vastaavasti alkaen n. 1 1/2 kk ennen karitsointia annan uuhien alkaa valikoimaan enempi (eli sis kÀytÀnnössÀ annan hiukan enempi heiniÀ).
tv. rekku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
HeliP
Oinas

Poissa
Sukupuoli: 
Nuukki tÀssÀ
|
 |
« Vastaus #21 : 07.01.06, 18:24 » |
|
Taisin joskus aiemmin jo kirjoittaa ettÀ heitÀn syömÀttömÀt korret hevosille, ;D mutta en niitÀ jotka on jo pyörineet pÀssien jaloissa... Ja aika paljon nÀyttÀvÀt vetÀvÀn alleen riipiessÀÀn herkullisimipia osia heinistÀ kitusiinsa. Hienokortista niittyheinÀÀ olisi kiva saada, mutta eipÀ sitÀ taida olla juurikaan tarjolla. YhtenÀ vuonna saatiin korjata puron suoja-alueen kasvusto seipÀille ja talteen ja siitÀ tuli herkkua, ei vain sÀilynyt kovin hyvin mun ladossa (vaikka seivÀstetyn heinÀn pitÀisi olla paremmin sÀilyvÀÀ). Mielenkiinnolla luen teidÀn pötsi-tietotta! : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #22 : 07.01.06, 20:23 » |
|
Toisaalta vastaavasti alkaen n. 1 1/2 kk ennen karitsointia annan uuhien alkaa valikoimaan enempi (eli sis kÀytÀnnössÀ annan hiukan enempi heiniÀ). MeillÀ tÀmÀ pahin valikointi taitaa olla alkanut juuri noihin aikoihin. Toiset vÀittÀvÀt ettei sÀilöheinÀÀ muka voisi lammas osata puljata - mutta kyllÀ se meillÀ ainakin onnistuu aivan yhtÀ helposti kuin kuivaheinÀnkin kanssa....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
PĂ€ssi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #23 : 08.01.06, 15:24 » |
|
MeillÀ ollaan myös tosi nirsoja heinÀn suhteen. Ollaan ostettu halpaa ja kallista. Eri tuoksuista ja melkein jo voisin vertailla itse makujakin kun olen sopivaa etsinyt >  Sitten meillÀ on jonkin verran itse peltoteiden varsilta niitettyÀ ja seipÀillÀ kuivattua. Se maistuu lampaille niin hyvin, ettÀ ollaan jouduttu rajoittamaan sen antoa, ettÀ riittÀisi kevÀÀksi asti. TÀstÀ itse tehdystÀ luomusta ei mene yhtÀkÀÀn hukkaa. Lampaat melkein nuolee heinÀhÀkit ja karsinankin sen jÀlkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvÀ kukka, samoin pÀivÀnkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
|
Wilhelmina
|
 |
« Vastaus #24 : 08.01.06, 18:00 » |
|
Olen ostanut heinÀn samasta paikasta, mutta siinÀ selvÀsti suuria eroja. VÀlillÀ on isossa pyöröpaalissa oikein lehtevÀÀ, monilajista heinÀÀ, joka kÀy menee kuin kuumille kiville. Nyt on menossa kortisempi paali, josta valkataan tehokkaasti ja tuhlaavasti >  HeinÀhÀkin edusta on kohonnut melkein puolella paalilla >  Tosin toinen lammasporukka toisessa karsinassa ei ole vetÀnyt sitÀ samalla tapaa maahan. LuonnonheinÀ nÀyttÀÀ meillÀkin olevan suurta herkkua, vaikka se on jo vuosikertaheinÀÀ eli reilusti ylivuotista. Olen kÀyttÀnyt sitÀ kuivitukseen, kun aikaisemmista paaleista ei lampaat ole vetÀneet juuri yhtÀÀn maahan. Kun nakkaan tuota luonnonniittyheinÀÀ karsinaan, niin lampaat hyökkÀÀvÀt kuin sika limppuun. Paitsi yksi nirsnenÀ, joka pysyy tiivisti heinÀhÀkillÀ. Samainen ronkelirouva syö kauraakin nihkeÀsti. En tiedÀ pitÀisikö huolestua vai olla iloinen ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
PĂ€ssi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« Vastaus #25 : 13.01.06, 18:55 » |
|
MikÀhÀn elukka voisi syödÀ nuo jÀljelle jÀÀvÀt korret  Jos joku keksii sopivan, niin ostan sellaisia heti muutaman. Mua nimittÀin inhottaa haaskata rehua >  Aulimaija, tuu hakemaan multa pari kania ;D just toin lampolasta syömÀttömiÀ korsia kanin hÀkkiin kuivikkeeksi, hÀvisivÀt samantien parempiin suihin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvÀ kukka, samoin pÀivÀnkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #26 : 13.01.06, 19:09 » |
|
Aulimaija, tuu hakemaan multa pari kania ;D just toin lampolasta syömÀttömiÀ korsia kanin hÀkkiin kuivikkeeksi, hÀvisivÀt samantien parempiin suihin. Kiitos tarjouksesta, mutta mulla on seitsemÀn kania ja neljÀ marsua. Anopilla on iso lÀjÀ jÀttikaneja vielÀ lisÀksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #27 : 13.01.06, 19:28 » |
|
MeillÀ kyllÀ kans valkataan aika tarkkaan nuo korret eroon rehun seasta. Eli melkein kaikki kÀy (pienemmÀt korretkin), mutta isot korret jÀtetÀÀn sitten sinne heinÀhÀkin pohjalle. MeillÀ nyt ei onneksi kauheasti mene hukkaan, olisiko n. 4 kunnon kourallista/kÀdellistÀ tms. sitÀ kortisinta  Mutta kyllÀ se heinÀhÀkin alus on aika hyvin nyt talven aikana kasvanut, kun anoppikin on lellinyt noita mun ollessa muualla. Se kun heittÀÀ rehut siihen heinÀhÀkin alle, niin kyllÀhÀn ne siitÀ valkkaa vielÀ reilummin >  TÀmÀ kuulemma sen takia, kun "eivÀt saa syötyÀ hÀkistÀ"..tÀmÀkin siis vain mielipide siitÀ, kun sitÀ kortta jÀÀ sinne pohjalle ja nirsoilevat sitten sen kanssa. VÀhÀn aikaa sitten oli niin, etteivÀt nokkaansa laittanut heinÀhÀkkiin, jos siinÀ oli "liikaa" kortta edessÀ. Annoin sitten olla niin kauan tÀyttÀmÀttÀ, ettÀ söivÀt ne muutkin "hyvÀt" rehut sieltÀ. TÀmÀn tein pari kertaa, niin nyt osaavat jo kaivella sieltÀ seasta :  En halua opettaa niitÀ kovin hyvÀlle.. ;D KyllÀ ne melkein sen suuren heinÀhÀkillisen syövÀt rehua pÀivÀssÀ, eivÀtkÀ ole lihavia. TÀytÀn sen siis vain iltaisin, jos silloinkaan, riippuen menekistÀ. LisÀnÀ kaura-annos. Vuohille muistaakseni maistui kyllÀ rehu kuin rehu..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekÀ lypsykarja..
|
|
|
|
Maija H
|
 |
« Vastaus #28 : 13.01.06, 19:31 » |
|
Vuohille muistaakseni maistui kyllÀ rehu kuin rehu..
Ja meillÀ oli kutut ne pahimmat nirsoilijat... vaikka lampaatkin osaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky) www.maijas.ax
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #29 : 13.01.06, 19:35 » |
|
Ja kun mun mielestÀ lampaat ne vasta nirsoja onkin ;D MeillÀ on vuohille aina kelvannut kaikki, mitÀ ovat eteensÀ saaneet :  Rehuakin on ollut vuosien varrella jos jonkinmoista ja aina on kelvannut. MeidÀn lampaille ei esim. kelpaa sÀilörehu ollenkaan, mikÀ lie siinÀkin ??? No, olen sitten onneksi saanut noita paaleja niille (toinen tosin vasta menossa  ), mutta se nyt jotenkin kelpaa, paremmin varmaan kelpaisi ilman tuota kortta..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekÀ lypsykarja..
|
|
|
|