Me remontoitiin vanhasta navetasta todella pienellä vaivalla (ja pienellä rahalla) pikkulampola, n. 30 uuhelle + pässeille. Navetta on kahdessa osassa tehty, vanha puoli 1800-luvulla, uudempi puoli 1950. Toiminut lehmien parsinavettana (uusi puoli) ja 5 hevosen tallina (vanha puoli) joka myöhemmin muutettu käytävälliseksi kahden hevosen talliksi, jota en oikein ole vieläkään käsittänyt miksi, on siis tehty pitkä seinä siihen väliin että saadaan kapea käytävä jolla ei tee oikeastaan yhtään mitään, alkupäässä ja loppupäässä on nyt ne karsinat. En ole sen syvällisemmin tähän puoleen ehtinyt perehtyä, kun vasta saatiin navetan muu remppa valmiiksi...
Noh, eläintenpidon lopettamisen jälkeen navetta on ollut n. 30 vuoden ajan vain varastona. Parret ja ruokintapöydät oli kuitenkin jätetty, ja niistä oli älyttömän helppo muokata lampaille ruokintapöydät, ja karsinalaudat vaan siihen molemmin puolin olevien ruokintapöytien ympärille, niin, että karsina on neliönä ison huoneen keskellä, ja ympäri menee käytävät.
Mä en oikeastaan tiedä voidaanko me puhua edes "remontista" koska me oikeastaan purettiin vain hyvin vähän vanhaa, ja aika vähän tehtiin uuttakaan. Jos nyt ei oteta pieniä oviaukkoja, mataluutta, koneellisen tyhjentämisen mahdottomuutta ym. huomioon, on minusta tämä navetta aivan todella käypä lampaille. Olen tyytyväinen! Tosin nythän se on vasta ensimmäistä talvea testissä..
Niin, ja pässeille on sitten yksi heppakarsina toisessapäässä navettaa partena, välissä on karjakeittiö ja maito-ja viljahuoneet, eli nykyinen rehuhuone, joten pässin + uuhien sijoitteluunkin olen todella tyytyväinen.
Minä kun tykkään vanhasta, ja tykkään värkätä itse eli en edes haaveile että kaikki olisi mahdollisimman helppoa, ja erityisesti kun ottaa huomioon sen kuinka paljon vähemmällä vaivalla, ja kuinka älyttömän paljon pienemmällä budjetilla me tuosta urakasta selvittiin, niin tuskin olisin uuden rakentamista kovin montaa sekuntia miettinytkään. Meillä meni rahaa arviolta 200 € kaikkinensa.

Puutavara kun oli omasta takaa, ja puoliso kun on tuota raksahommaa tehnyt sivuhommina pienen ikänsä ja sattumoisin myös hänen isänsä on alan ammattilainen ja toimivat ruokapalkalla, niin ei siihenkään kauheasti tarvinnut sijoittaa. Miehiltä meni kolmisen päivää urakoidessa, ja meiltä Peten kanssa alkuvalmisteluissa vajaa viikko, kun sitä tyhjennettiin ja suunniteltiin. Hyödynnettiin mahdollisimman paljon kaikkea vanhaa ja turhaa uusiokäyttöön, esimerkiksi ruokintapöydän levyinä meillä on vanhasta, puretusta päärakennuksesta säästetyt ovet, vain saranat ja kahvat irrotettiin.

Taloudellisesti kannattavinta meidän tapauksessamme siis oli ehdottomasti vanhan rakennuksen hyödyntäminen. Uskoisin näin olevan useimmissa tapauksissa.
Mulla on toisaalta vähän samantapainen ongelma (tai pähkäiltävä) kui Riinalla. Nyt kun jo mietimme laajennusta, on vaihtoehtoina navetan taakse upouusi laajennusosa, tai tehdä siitä hevostallipuolesta eli navetan vanhasta puolesta taas yksi iso tila, millainen se silloin joskus ennenkin on ollut, eli väliseinät veks. Tästä en ole minäkään päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen että kumpi parempi, mun tapauksessani varmaan ratkaisee se, monelleko sinne saisi tilat, olen laskeskellut että mun ei kannata investoida ollenkaan alle 40 uuhen tilaan, eli jos navetan vanha puoli on liian pieni, käytän sen ennemmin sitten johonkin muuhun kuin lampaille ja rakennutan uuden tilan uuhille jossa ruokinta yms. hoituvat sitten helpommin ja voin ajatella sen olevan "rahansa väärti", mutta jos kooltaan sopiva, niin hyödynnän ehdottomasti taas vanhaa. Vaikka se on hankalampi toimia sokkeloisessa, vanhassa, matalassa navetassa, uuden rakennuksen tekeminen on aina iso investointi, ja myös urakkana suurehko, enkä sellaista henkilökohtaisesti halua tehdä vain siksi että minun on helpompi ruokkia eläimet uuteen kuin vanhaan. Eläinten hyvinvointi on tietysti sitten se tärkein ja määräävin tekijä. Mutta kyllä mä nyt kaivan rullamittaa ja lähden tonne navetan puolelle katteleen...