24.05.12, 16:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: talviasumus  (Luettu 1060 kertaa)
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« : 23.05.05, 14:37 »

Olen tässä kovasti haaveillut kahden lampaan ottamisesta ihan omaksi ilokseni. Millainen paikka lampailla pitää olla talvella ja kuinka paljon tilaa? Meillä on vanha hirsinavetta pihassa, mikä ei talvella ole lämmin? Kesällä laiduntilaa on noin hehtaarin verran, se varmaan riittänee.

Kuinka nuorena karitsat luovutetaan? Ottaisin mielluummin mahdollisimman nuorena, jotta tottuisivat koiriimme helpommin. Tietysi aukuisetkin kelpaavat jos ovat koiriin tottuneita.

Annetaanko lemmikkilampaille (ajattelin suomenlampaita) talvella kivennäisten ja suolakiven sekä heinän lisäksi rehua?

Tässä nyt muutama kysymys, kyselen varmasti myöhemmin lisää... ;D
tallennettu
Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 23.05.05, 22:12 »

Talviasumuksen ei tarvitse olla lämmin, mutta on hyvä, jos se olisi mahdollista lämmittää tarvittaessa esim. sairastapauksissa. Eläinsuojelulaki vaatii muistaakseni 1,5 neliötä/lammas, mutta kun muutamasta lemmikistä on kyse, niin mielelläänhän sitä tilaa laittaa enemmänkin, mahtuu itse touhuilemaan karsinassa myös paremmin.

Vanhoissa tiloissa on helposti huono ilmanvaihto, jolloin kosteus nousee todella korkeaksi varsinkin keväällä ja syksyllä. Paitsi että se on erittäin huono juttu lampaiden kannalta ja edesauttaa sairauksien puhkeamista se pilaa helposti villan. Siihen kannattaa siis todella panostaa. Vetokaan ei tietysti ole hyväksi. Ilmanvaihto vanhoissa navetoissa on yleisimmin kai hoidettu niin, että katon rajassa seinissä on muutama tuloilmaventtiili ja katossa poistoputki. Tämä perustuu siihen, että lämmin ilma nousee ylös ja poistuu putkesta. Muutama lammas ei kuitenkaan saa aikaan riittävästi lämpöä, että ko. systeemi toimisi. En tiedä, voisiko em. putkeen laittaa tuulettimen, joka saisi ilman liikkumaan oikein. Tälläistä olen itse kaavaillut, mutta en tiedä vielä onko idea toimiva. Jos jollakulla on ideoita, niin voisiko... silmänisku

Karitsat luovutetaan yli kahdeksanviikkoisina.

Jos lampaat ovat joutilaina (eli niitä ei ole astutettu) ne eivät tarvitse muuta kuin heinää talvella, ellei satu yhtä surkea heinävuosi kuin viimekesä, jolloin heinässä on vähän valkuaista. Eletään toivossa ettei toista samanlaista kesää tulisi. Lemmikkilampaalle antaa kuitenkin mielellään kuivaa leipää, porkkanaa jne, joten sen ravinnontarve tulee helposti ylitettyäkin.
tallennettu
bansku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 24.05.05, 09:05 »

Kiitos tiedoista, kävin eilen Katjuskan luona tutustumassa lampolaan ja ja lampaisiin, kyllä olivat ihania!!! ;D
Nyt täytyy vain pehmitellä sitä perheen päätä, siinä kyllä hommaa piisaa  >surullinen
tallennettu
Maximoves
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Kerroskuvassa Hermanni "onthetop" ja Andy alla

« Vastaus #3 : 23.06.05, 09:39 »

Minuakin mietityttää tuo talviasumus. Tai oikeastaan se, mitä käytätte kuivikkeena lampaille? Sopiiko niille turvepohja ja olkea päälle? Pärjäävätkö ne todella lämmittämättömissä olosuhteissa, jos on kuivaa ja tuuletonta tilaa? On tässä harkinnassa jossain vaiheessa tulevaisuudessa hankkia lampaita ehkä ihan ympärivuotisesti, mutta ensin otetaan kesäksi lampaita, jos tarjokkaita löytyy. Innolla lampaita odotellen....
tallennettu

Pirre
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 23.06.05, 10:51 »

Pidän ainakin itse parhaana kuivikkeena silputtua olkea, pitkäkin käy, mutta silputtu on näppärämpää käyttää ja mukavampaa lappaa ulos. Turvetta (tai purua) on hyvä olla olemassa, jos jostakin syystä sattuu niin, että karsina kastuu reilusti, esim. jäätymisen ja sulamisen johdosta keväällä, niin turpeella saa hetkessä kuivaksi ja hajuttomaksi. Turpeen päälle kannattaa levittää olkikerros, etteivät villat ole aivan turpeessa. Kestopehkun pohjustukseenkin turve on aivan hyvä, turve alkaa palaa nopeammin kuin olki, joten patja saadaan toimimaan nopeasti.

Lämmittämätön karjasuoja on sinänsä harhaanjohtava nimitys, että tuo lantapatja hoitaa lämmittimen virkaa. Kun pehkut palavat hyvin, se tuottaa lämpöä lampolaan. Meillä on lämmittämätön, heikosti eristetty lampola, jossa viimetalvena oli seitsemän lammasta n. 30 neliömetrin alueella, kolmessa eri karsinassa. Kun ulkona oli pakkasta -20astetta, seinän vieressä ollut vesiastia alkoi jäätyä, keskellä lampolaa 1,5 metrin korkeudessa oli -3 astetta ja eläinten tasalla keskellä suurinta karsinaa +1.  Mitä useampi päivä peräkkäin on  kovaa pakkasta, sitä enemmän alkaa lampolassakin lämpötila laskea. Edellä mainitut lukemat ovat ensimmäisen kovan pakkaspäivän mittauksia. Pahimmillaan lämpötila keskellä lampolaa oli -5 astetta, kun pakkasia oli kestänyt useamman päivän. Tuollaiset muutaman asteen pakkaset sisällä eivät haittaa mitään, aikuinen lammas kyllä kestää ne. Lammas voi myös ulkoilla läpi vuoden. 

Jos vesiastia jäätyy, täytyy huolehtia siitä, että kaikki lampaat saavat varmasti juoda tarpeekseen, juotto kaksi tai kolme kertaa päivässä riittää hyvin.
tallennettu
piupaupou
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 18.08.08, 21:49 »

Mulla myös vähän samaa asiaa, pihassa vanha lato, ilmanvaihto toimii seinälautojen raoista, eli seinälaudoitus ei ole tiivis, nyt kesän aikana lammas"huone" eristetty n. 1,5m korkeuteen paksulla pressulla, ylaosa huoneesta "rakolautainen", katto uusittu. Maalattia, turvepatjaa kerätty koko kesä, lampaille aidattu ladon eteen ja sivulle pikkutarha josta vapaa kulku kämppään. Ovat olleet siellä yöt, tarhassa siis ja aamisin laskettu laitsalle. Mitä lisäkorjauksia suosittelisitte että päksyjen olisi mukava olla ja asua talvikin?
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #6 : 19.08.08, 08:00 »

Bansku hei, vie se miekkonen tutustumaan lampaisiin, saattaa auttaa yllättävän paljon silmänisku  Mä oon meillä se joka vuosia on haaveillut lampaista ja viime kesänä kun muutettiin maalle alkoi todellinen pommitus, hih! Mies vaan toppuutteli ja sanoi "jäitä hattuun nyt niiden lampaiden kanssa", no mä sitten olin hiljaa niistä, mutta kun tänä kesänä pariin otteeseen nähtiin lampaita niin mies vaan rapsutteli niitä ja mä jouduin jo sanomaan, että nyt pitää jatkaa jo matkaa! No, siinä kävi sitten niin, että ukkokulta sanoi yks kaks "otetaan niitä lampaita". Mä en voinut uskoa, että se on tosissaan, luulin sen pilailevan, mutta tosissaan se oli ja niinpä me haettiin Aulimaijalta 3 karvapalloa meille asumaan! Ja nyt se miekkonen melkein asuu siellä lampolassa! Että näin meillä... ;D
tallennettu

maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 19.08.08, 08:15 »

Banskulla oli ja meni ne lambit... nyt ne on jossain muualla.. ette muuten varmaan arvaa missä muikea hymy
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 19.08.08, 08:48 »

Mullakin on taas kysyttävää talviasumuksesta. Pitäisi kahdelle uuhelle (+tuleville karitsoille  hymy) rakennella pikkuinen mökki. Muuten on suunnitelmat selkeät, mutta ilmanvaihto mietityttää. Katto on tulossa valokatteesta, kuten pässeilläkin on joten katolle ei mitään ilmanvaihtoa saa, ja katosta tulee tasakatto sopivalla kallistuksella. Mahtaakohan ilma vaihtua siellä tarpeeksi, jos sen lisäksi että seinien yläosan laudoitus jätetään harvaksi, jätän vielä yhden laudan verran rakoa katon ylärajaan sekä takaseinään että etuseinään ? Meinaan tehdä tuosta suojasta 2.5m korkean. Pässeillä on vain 2m korkea ja siellä on pahoja kosteusongelmia talvisin....vettä sataa katosta niskaan  :hymy. Niillä ei ole tuota rakoa yläosassa, ainoastaan yksi lauta pois takaseinästä....vaikkakin ovi oli auki koko talven.  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 19.08.08, 09:41 »

Meillä on pihatossa valokatekatto( tosin mulla on siinä alla vielä kasvihuonemuovi.) Harjakattoisen rakennelmaan kummatkin päädyt(päätykolmiot) on auki, sillain, että seinät on joka puoleta "tasavarviin" ja yhdellä seinämällä( etelä) on vielä iso tuuletusaukkko, sellainen ikkunan kokoinen, jonka voi sulkea pressulla. Korkeutta tällä on harjan korkeudelta yli 3 m, mahtuu reilusti pehkuttamaan ja jää vielä kunnon ilmatila. Sen upiseinänkin korkeus on jotain 2,5 m .. Suurin ongelmahan noissa entisaikojen lammassuojissa oli että ne tehtiin liian matalaksi, jolloinka se kosteus keräänty kattorakenteisiin ja sieltä sitten elikoittan niskaan, villat pilalla. Yks mikä kannattaa muistaa näinä leutoina talvina on KUNNON räystäät, että sulavedet valuu kauemmaksi seinämiltä(mielellään vielä ojat, ettei vesi valu pehkutuksiin maata myöten( jos on maaravainen)..

Ja sitten se eläinmäärä pitäis kyllä suhteuttaa lattiapinta-alaan, vaikka se kommentti näihin pihattoratkaisuihin olikin jotain muuta kuin minimikarsinakoko asetuksessa, ja laajennuisvarakin olis hyvä miettia valmiiksi, niin siinä kuitenkin käy.
tallennettu
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Viljami

« Vastaus #10 : 19.08.08, 11:10 »

Meillä on tuossa uudessa navetassa  ns. pulpettikatto jota voi myös lampolassa hyödyntää eli harja katto mutta toinen harja korkeammalla kuin toinen ja väliin jää ilmatila, joka meillä on suojattu sääskiverkolla, ei kovallakaan lumipyräkällä ole navetta lunta täynnä..

Seinillä yläosassa rakolaudoitus ja luonnollinen ilman vaihto toimii..
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 19.08.08, 13:48 »

Siis juuri tuollainen pulpettikatto olisi uuhelaan tulossa. Näitten juttujen perusteella periaatteessa tuon mun ajatteleman kattoratkaisun pitäisi toimia  :hymy. Pässilässä on varmaan just se vika, että tein siitä liian matalan, kun on korkeampi puoliskokin vaan 2m  surullinen
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: