24.05.12, 16:22 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: vanha heinä  (Luettu 618 kertaa)
heini
Oinas
Poissa Poissa

« : 13.10.09, 18:57 »

Saisimme naapurilta noin seitsemän vuotta vanhaa heinää pikkupaaleissa. Ensisijaisesti käyttäisimme paalit ankkojen ja lampaiden kuivikkeeksi, sekä erilaisiin rakennelmiin. Mutta voisiko noin vanhaa heinää myös syöttää lampaille, vai onko siinä enää mitään ravintoa tallella vai onko jopa haitallista lampaalle?
Paalit on kyllä koko ajan ollut kuivassa hyvässä ladossa.
tallennettu
Lempilammas
Uuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Kivara

« Vastaus #1 : 13.10.09, 21:01 »

Ite en kyllä ruokana syöttäis noin vanhaa.... Lampaat syövät sitä jonkun verran kuivikkeinakin, mutta ruuaksi hommaisin noin seitsemän vuotta tuoreempaa heinää  hymy
tallennettu

Uuhet Lempi, Anjuska, Minkki, Kivara ja Pellava,
 kanoja 9 sekä kukot Unto ja Esko, kääpiöluppia 11,kissat Sumu ja Riähkä, koirat Sissi ja Alli pitävät huolen ettei mammalla käy aika pitkäksi... muikea hymy
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #2 : 14.10.09, 09:00 »

Mä olen syöttänyt useamman vuoden vanhaa heinää sinä talvena, joka seurasi tosi huonoa heinävuotta, eikä mistään saanut ostettua kuin olkea ja sitäkin sai etsiä kissojen ja koirien kanssa. Kyllä ne sitä söivät eivätkä sairastuneet, mutta annoin kyllä lisänä kaikille joutilaillekin kauraa + vitamiinilisää kompensoimaan surkeaa heinää.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #3 : 14.10.09, 11:12 »

Mä olen kuivittanut joka vuosi ylivuotisella heinällä. Osa heinästä on ollut varmaan seitsemän vuotta vanhaa. Lampaat popsivat aina osa kuivikkeesta, mutta en syöttäisi sitä yksinomaan vaan korkeintaan huvipureskeluun eli esim normiheinäannoksen lisänä.

Mutta kyllä ne lampaat  luultavasti silläkin selviäis, ainakin niukkuuteen tottuneet rodut. Vanhat ihmiset kertoivat mulle huonona heinävuonna ( varmaan samana kuin Riinan mainitsema  sadekesä), että ennen syötettiin katovuonna  latojen olkikatot lehmille.  Samoin lampaat päästettiin jo aikaisin lumen sulettua ulos etsimään itse ruokansa, kun heinää oli aina niukasti suhteessa talven yli pidettävään eläinmäärään.  Että kyllähän ne eläimet selviää hengissä heikollakin pöperöllä, tosin tuottavuus ei varmaan silloin päätä huimaa.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 14.10.09, 11:22 »

Meillä on annettu lampaille välillä myös tota vanhaa, kuivaa, pelkkää kuitua olevaa heinää.. ihan sen vuoksi, että saisivat kuitua. Kun nää meitin villamot saa  suht vapaasti sen väkirehun, niin luulen, että tolla saan pidettyä papanat suht kiinteenä, ja niillä,... puiden kuorilla grrr...
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 14.10.09, 14:48 »

Uskoisin että jos vanha heinä on silminnähden virheetöntä eli ei homeessa,ei pölyä,eikä haise kissan pissille  piru voi korsirehuna käyttää.
Todellakin tarvitsevat energiaa vaikka pussista, kun todennäköisesti ravintoarvo on pudonnut aika alas 7 vuoden aikana.
Kannattaa joka vuosi kipaista sinne kerppu mettään, niin saa uutta annettavaa, jos vain on mettää mistä ottaa tietty  reteä
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: