Nyt vaan on mietityttänyt mikä sitten olisi se hyvä lanka, kun tarkoituksena olisi tehdä vauvalle vaatteita ja myös kovaan käyttöön aikuisille, sukkia, lapasia ym.
Vaihtoehtoja kehräämöt tarjoaa, mutta eivät kerro mikä lanka on mihinkin käyttöön sopiva.
Jos auttaisitte avutonta, kaikki jotka olette villavelhoja

En nyt ole mikään villavelho, mutta kovasti käsitöitä harrastavana ja käsityöforumeja seuraavana vastaan kuitenkin.
Itse ajattelen niin, että näin kaupunkilaisena käsityönharrastajana vaikeasti löydettävät puhtaat suomenlampaan ja kainuunharmaksen villat ovat luksusta, jonka ei tarvitsekaan kestää loputtomiin. Jos olen kehrännyt ja värjännyt itse oikein ihanan langan, voin purkaa puhkikuluneet sukat ja neuloa ne uudelleen. Ja parsin tietysti tarvittaessa. Neulon mielelläni sukkia pehmeästä villasta, sillä en käytä villasukan alla muita sukkia. Pidän 100-prosenttisesta villalangasta, koska se ei hiosta ja lanoliinipitoinen villa vielä hoitaa jalkoja. Minulla ja muillakin perheenjäsenillä on niin paljon villasukkia että niitä voi vaihdella päivittäin, ne tuulettuvat välillä ja tuntuvat kestävänkin ihan kiitettävästi meikäläisten lähiöpuuhastelut, lumityöt ja puutarhahommat sekä tytön ratsastusharrastuksen. Jos hyvin urbaani mieheni jostakin syystä innostuisi ryhtymään metsuriksi, hän varmaan hankkisi kaupasta ns. tekniset sukat, jotka kestävät huippukovaa kulutusta
Karitsanvilla sopii sellaisenaan vauvanneuleisiin, huiveihin ja vaikka aikuisten lapasiinkin, jos ne eivät joudu kovaan kulutukseen. Se vain on pestävä käsin, sillä suomenlampaan villa huopuu herkästi. Monelle nykyneulojalle tämä näyttää olevan ylittämätön paikka, vaikka minusta itsestäni villan käsinpesu on yhtä yksinkertaista kuin hiusten pesu.
Kehräämöt sekoittavat villaan usein polyamidia (nailonia) lisäämään kulutuskestävyyttä. Käytän nailonilla vahvistettua sukkalankaa, jos minulta tilataan villatossuja. Itseäni kaikki keinokuidut hikoiluttavat, joten olen kokeillut lisätä villaan mohairia tai pitkiä suomen- tai ahvenanmaanlampaan kuituja (kutittaa), alpakkaa (pehmeää, lämmintä, mutta Suomessa kallista) tai viljeltyä mulperisilkkiä (pehmeää ja ylellisimmäntuntuista, paras kesto, ulkomailta tilaus vaatii hieman vaivannäköä).
Jos minulla olisi säkkikaupalla karitsanvillaa, teettäisin siitä kehräämössä aika ohutta kaksisäikeistä lankaa vauvanneuleisiin ja huiveihin. Aikuisten neuleitakin neulotaan nykyään aika ohuista langoista, sillä sisätiloissa kovin paksuja neuleita ei yksinkertaisesti nykyään tarvita. Osalla villasta "pehmittäisin" tarvittaessa aikuisten lampaiden karkeampia villoja ja pyytäisin kehräämöä lisäämään 10-20 % nailonia. Ohuet sukkalangat (n. 320-400 m/100 g) ovat nyt neulojien suosiossa kun taas paksu, Novitan 7 veljestä-tyyppinen 3-säikeinen lanka ei ole niin kysyttyä.