24.05.12, 16:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pirtin kehräämö ei enää osta villaa  (Luettu 4473 kertaa)
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #30 : 18.10.09, 14:56 »

Kehräämöiden langoista en tiedä mitään. Itse kehrään langat omiksi tarpeiksi, karitsatkin käy oikein hyvin ja kulutusta vaativiin neuleisiin, esim sukat, lisään jotain aikuisen lampaan pitkää villaa. Ja kierrettä hiukan enemmän kuin vauvalankaan. Lisäksi saatan lisätä ohuen pellavaisen valmislangan kertauksessa yhdeksi säikeeksi, sukan kuluessa 'pellavakude' on vielä ehjä ja on helppo parsia. Villa huopuu saappaassa kivasti ja se auttaa kestävyyteen  muikea hymy
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #31 : 18.10.09, 20:09 »

Mulla on yksi lammas tuottamassa sukkalankoihin vahvikevillaa....no, onhan se tietty tämän tuikitärkeän viran lisäksi aivan ihana, lutuinen, halipusupässykkä ja lasten lemmikki  pusi pusi pusi pusi
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #32 : 18.10.09, 20:42 »

^Kuinkahan monessa tapauksessa noista roskavillan lähettäjistä on kyse siitä, etteivät vain tiedä millaisesta villasta saa jotain aikaiseksi ? Jos ei ole omaa kokemusta vaikkapa huovutuksesta ja kehräyksestä sekä niihin liittyvästä villan käsittelystä, niin villan lajittelu voi ollakin aika homma  sarkastinen

Mulla on ainakin ongelmia tossa asiassa, eli siis minkälainen villa kelpaa mihinkin. Meillähän on noita affeja ja muutamalla on pitkä turkisvilla ja muillakin melkoisen karkea karvasto. Perniöön ajattelin villat tänä vuonna lähettää ja lankoina takaisin ottaa, mutta kun en tiedä, että mitä sinne lähettäisin. Pitäisikö nuo turkisvillat jättää pois kokonaan, vai laittaa mukaan vaan? Jotain vahvempaa lankaa olin suunnitellut. Ja mikä villa ylipäänsä kannattaa lähettää? Pylly- ja mahanalusvillat jätän suosiolla pois, mutta pitäisikö niistä muistakin osista jotain karsia  öööäää? Perniön mamma sanoi mulle puhelimessa kerran, että heinät, timotein tähkät ja kaurat kannattais villasta poistaa, mutta muut lähtis karstatessa. Mulla on tapana putsata kaikki hiputkin, mitkä vaan sormilla irti saa  hymy.
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #33 : 18.10.09, 20:49 »

Nyt vaan on mietityttänyt mikä sitten olisi se hyvä lanka, kun tarkoituksena olisi tehdä vauvalle vaatteita ja myös kovaan käyttöön aikuisille, sukkia, lapasia ym.
Vaihtoehtoja kehräämöt tarjoaa, mutta eivät kerro mikä lanka on mihinkin käyttöön sopiva.

Jos auttaisitte avutonta, kaikki jotka olette villavelhoja  afro

En nyt ole mikään villavelho, mutta kovasti käsitöitä harrastavana ja käsityöforumeja seuraavana vastaan kuitenkin.

Itse ajattelen niin, että näin kaupunkilaisena käsityönharrastajana vaikeasti löydettävät puhtaat suomenlampaan ja kainuunharmaksen villat ovat luksusta, jonka ei tarvitsekaan kestää loputtomiin. Jos olen kehrännyt ja värjännyt itse oikein ihanan langan, voin purkaa puhkikuluneet sukat ja neuloa ne uudelleen. Ja parsin tietysti tarvittaessa. Neulon mielelläni sukkia pehmeästä villasta, sillä en käytä villasukan alla muita sukkia. Pidän 100-prosenttisesta villalangasta, koska se ei hiosta ja lanoliinipitoinen villa vielä hoitaa jalkoja. Minulla ja muillakin perheenjäsenillä on niin paljon villasukkia että niitä voi vaihdella päivittäin, ne tuulettuvat välillä ja tuntuvat kestävänkin ihan kiitettävästi meikäläisten lähiöpuuhastelut, lumityöt ja puutarhahommat sekä tytön ratsastusharrastuksen. Jos hyvin urbaani mieheni jostakin syystä innostuisi ryhtymään metsuriksi, hän varmaan hankkisi kaupasta ns. tekniset sukat, jotka kestävät huippukovaa kulutusta  muikea hymy

Karitsanvilla sopii sellaisenaan vauvanneuleisiin, huiveihin ja vaikka aikuisten lapasiinkin, jos ne eivät joudu kovaan kulutukseen. Se vain on pestävä käsin, sillä suomenlampaan villa huopuu herkästi. Monelle nykyneulojalle tämä näyttää olevan ylittämätön paikka, vaikka minusta itsestäni villan käsinpesu on yhtä yksinkertaista kuin hiusten pesu.  afro

Kehräämöt sekoittavat villaan usein polyamidia (nailonia) lisäämään kulutuskestävyyttä. Käytän nailonilla vahvistettua sukkalankaa, jos minulta tilataan villatossuja. Itseäni kaikki keinokuidut hikoiluttavat, joten olen kokeillut lisätä villaan mohairia tai pitkiä suomen- tai ahvenanmaanlampaan kuituja (kutittaa), alpakkaa (pehmeää, lämmintä, mutta Suomessa kallista) tai viljeltyä mulperisilkkiä (pehmeää ja ylellisimmäntuntuista, paras kesto, ulkomailta tilaus vaatii hieman vaivannäköä).

Jos minulla olisi säkkikaupalla karitsanvillaa, teettäisin siitä kehräämössä aika ohutta kaksisäikeistä lankaa vauvanneuleisiin ja huiveihin. Aikuisten neuleitakin neulotaan nykyään aika ohuista langoista, sillä sisätiloissa kovin paksuja neuleita ei yksinkertaisesti nykyään tarvita. Osalla villasta "pehmittäisin" tarvittaessa aikuisten lampaiden karkeampia villoja ja pyytäisin kehräämöä lisäämään 10-20 % nailonia. Ohuet sukkalangat (n. 320-400 m/100 g) ovat nyt neulojien suosiossa kun taas paksu, Novitan 7 veljestä-tyyppinen 3-säikeinen lanka ei ole niin kysyttyä.
tallennettu
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #34 : 18.10.09, 20:58 »

Mulla on ainakin ongelmia tossa asiassa, eli siis minkälainen villa kelpaa mihinkin. Meillähän on noita affeja ja muutamalla on pitkä turkisvilla ja muillakin melkoisen karkea karvasto.

Tämä nyt ei ole varmaan mikään kultakaivos noin villan markkinointikanavana, mutta minulta on joskus kyselty ahvenanmaanlampaan villoja huovutetun nuken tai tontun parraksi/hiuksiksi. Itsehän en kasvata mitään elukoita, mutta olin kirjoittanut ahvenanmaanlampaan villasta blogissani.  Voisit googlettaa tontuntekijöitä ja kysellä suoraan tarvetta - mahdollisesti kuvien kera.
tallennettu
hudi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #35 : 18.10.09, 21:09 »

Mulla on ainakin ongelmia tossa asiassa, eli siis minkälainen villa kelpaa mihinkin. Meillähän on noita affeja ja muutamalla on pitkä turkisvilla ja muillakin melkoisen karkea karvasto.

Tämä nyt ei ole varmaan mikään kultakaivos noin villan markkinointikanavana, mutta minulta on joskus kyselty ahvenanmaanlampaan villoja huovutetun nuken tai tontun parraksi/hiuksiksi. Itsehän en kasvata mitään elukoita, mutta olin kirjoittanut ahvenanmaanlampaan villasta blogissani.  Voisit googlettaa tontuntekijöitä ja kysellä suoraan tarvetta - mahdollisesti kuvien kera.

Näistä kyllä tosiaan sais hienoja partoja aikaiseksi (itsekin olen hiukan moiseen käyttänyt) ja varmaan hiuksiinkin olis ainesta, joten kiitos vinkistä  hymy.
tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #36 : 10.11.09, 18:24 »

Onko jollakulla tietoa, että jos lähettää Pirtille, niin kauanko siellä tällä hetkellä on jonoa ennekuin saa omiaan takaisin?
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #37 : 10.11.09, 18:56 »

Kannattaa soittaa ja kysyä. Tekevät nyt juuri omia eriä pois, mutta kyllä siellä melkoiset villavuoret taitaa odotella kehruuta. Veikkaisin että aikaisintaan joulukuussa tai alkuvuodesta tulee valmiita jos nyt vie...
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #38 : 10.11.09, 19:10 »

Soitin sinne ehkä kuukausi sitten ja lupasivat vasta helmikuulla takaisin....
tallennettu
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #39 : 10.11.09, 21:14 »

Vein omani elokuussa ja ensi vuoden puolelle menee silti.
tallennettu

Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #40 : 11.11.09, 10:49 »

^ Paitsi että tänään tuli viesti lankojen olevan matkahuollossa! Kiva yllätys.
tallennettu

Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: