24.05.12, 16:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pirtin kehräämö ei enää osta villaa  (Luettu 4473 kertaa)
kaarina
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 06.10.09, 16:32 »

Mikä paljastui kun vein jokavuotisen tapaani villasäkit sinne. Eivät osta enää tuottajien villoja, jos viet niin joudut ostamaan kilomäärästä puolet lankoina. Mielelläni palautuksena otankin jonkun verran lankaa, mutta yleensä olen jäänyt vielä plussan puolelle ja on tullut villatiliä.

No nyt piti ostaa 23 kiloa lankoja, ihania toki, mutta kustannus olikin sitten 480 vaikka villahyvitys lasketaan pois. Jos nyt hyvitykseksi voi sanoa tuota 2,5 € kilolta.

Ja nippa nappa suostuivat laskuun, kun eipä ollut varautunut moiseen käteissummaan tuontikeikalla...

Kiva sitten on huokailla suomen lammastalouden surkeutta ja tulevaisuutta, kuten Pirtin edustajat olivat juhlahaastattelussa paikallislehdessä tehneet.

ELI: se ainoa joka on ostanut villat, ei enää osta. Tämä tiedoksi, onneksi tuo "lampaanpito" nyt osaltani on loppumassa, käy liian kalliiksi.
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 06.10.09, 18:52 »

Huhhuh... Laskin jo aiemmin, että itselleni tulisi halvemmaksi haudata villat maahan kuin ajaa ne Pirtille, mutta että näin...  hui kauhistus
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #2 : 07.10.09, 07:56 »

Salo-angora ainakin tekee omista villoista lankoja, mutta en tiedä, että ostavatko omaan käyttöönsä.

OT: "hauska" nähdä, kuinka erilaisia ongelmia villojen kanssa on. Me muutaman lampaan omistajat pohdimme, mistä saisi langat omista villoista (pienistä määristä villaa) ja isompien katraiden omistajat tuskailevat lankojen pakko-ostojen kanssa. Koskaan ei mene tasan...
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
Amyrlia
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 07.10.09, 08:56 »

Toisesta ketjusta bongattua:

"Ai eivätkö muut kehräämöt ota villaa vastaan.
Mulla täällä Kehräämö Mustalampaassa olis tuo villan tarve n. 100 kiloa viikossa ja joudun
hakemaan sen tällä hetkellä Loimaalta saakka ja siinä on turhan paljon risteytysvillaa.
Olisiko lähempänä?
Hinta nyt ei päätä huimaa, 1,5 euroa kilolta valkoisesta ja pari euroa mustasta ja ruskeasta."

Kirjoittanut Värjäri   -en saanut tuota muuten linkattua, löytyy "Annetaan villaa ilmaiseksi" -otsikon alta.
tallennettu

Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 07.10.09, 14:26 »

Kävin kurkkimassa Pirtin kehräämön sivuja, kun tuo Kaarinan postittama uutinen kuulosti ihan älyttömältä. Ajankohtaista-sivulla näkyy olevan tällainen tiedote:

Lainaus
Lampurit huomio!

VILLAN OSTORAJOITUS
Koska villavarastomme ovat täynnä, ostamme toistaiseksi villaa vain sellaisista eristä, joista vähintään puolet kehruutetaan tuotteiksi.

Eli ostorajoitus on vain väliaikainen. Olen jo vuosikausia seurannut, miten virolainen villa, Evilla, näkyy niittävän yhä laajempaa mainetta maailmalla. Kauniita värejä siinä onkin ja suurempi värivalikoima kuin Pirtin langoissa/hahtuvassa, mutta laatu ei päätä huimaa (karkeaa, epätasaista). Ihmetyttää miten niin pienestä maasta riittääkin niin paljon villaa maailmalle  silmänisku Paljonkohan siellä on lampaita? Noh, tarkemmin katsoen tuolla Evillan sivuilla lukeekin, että villa on peräisin Ruotsista, Suomesta ja Virosta (oliskohan tuo villan määrän mukainen järjestys?).

Ihmetyttää sekin, kun käsityöbuumi on tällä hetkellä voimissaan ympäri maailmaa ja luonnonmukaiset ja lähilangat arvossaan, niin Ja Pirtin kehräämö ei ole saanut edes nettisivujaan käännettyä englanniksi! Minultakin on ihan tavallisena neuleblogin pitäjänä monesti kyselty, että mistä niitä ihania suomalaisia villalankoja ja hahtuvia saa, joista blogissa kirjoitan. Siinä on kiva linkittää Pirtin sivuille, että täältä, yrittäkää pärjätä surullinen Kerran tilasin oikein englanninkielisiä hinnastoja, että voisin lähettää niitä maailmalle. Hinnat oli korjattu lappuihin käsin - tosi vakuuttavaa toimintaa.

Että tällaista nillitystä tällä kertaa.

tallennettu
kuutamofoxi
Pässi
Poissa Poissa

Tuiskuturkin Erityinen

« Vastaus #5 : 07.10.09, 14:35 »

Pirtin kehräämön ostorajoitus on ainakin kahdessa tämän vuoden Lammas ja vuohi - lehdessä (2/2009 ja 3/2009).
tallennettu

Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
saah
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 07.10.09, 18:01 »

Heinäkuussa kävin Pirtin Kehräämöllä, vaihtamassa villat langoiksi ja silloin sanoivat, että puolet pitää vaihtaa, kun heillä ei ole säilytys tilaa tarpeeksi. On lisä/ laajennus rakenteilla ja kehittelevät uusia tuotantolinjoja. Samalla VALITIN  heidän nettisivuistaan, vastaus oli, että, kun saavat lisätilat kokonaan tuotantovalmiiksi alkavat kehitellä nettisivuja vasta sen jälkeen. Ymmärsin, että pitäis  tuotantotilojen olla valmiina nyt syksyllä. Toivottavasti tulee paranusta, heidän sivuilleen. 
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 10.10.09, 13:02 »

Voitte uskoa, että meillä "isoilla" tiloilla on ongelmia tuon villan kanssa  piru
Jos villaa tulee 1000 kg vuodessa ja takaisin pitäisi ottaa noin 300 kg tuotteita, eikä markkinointikanavia ole  sarkastinen

Talo täyttyy huovutusvillasta ja pankkitili kevenee vajaan kymppitonnin verran.

Ei tarvi ihmetellä jos raakavillan laatu heikkenee, kun sen joutuu lahjoittamaan pois  öööäää
MEillä ainakin salaojitetaan ahkerasti tulevaisuudessa ja villahan on hyvä eriste siihen....

tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #8 : 10.10.09, 13:48 »

Mä en tykkää ollenkaan Evillan hahtuvasta eli siitä virolaisesta. Se on karkeaa ja ohutta kuten tuossa jo Pinque mainitsikin, mutta sen lisäksi se haisee pahalle (huom. ei lampaalle, lammas tuoksuu mun mielestä, mutta tässä virolaisessa hahtuvassa on tosi pistävä haju) ja katkeaa tosi helposti. Lisäksi huopuu ihan järkyttävästi, kun normaalisti mun mielestä hahtuva kutistuu noin kolmasosan, niin tämä virolainen kutistuu ihan hirvittävästi. Olen kuullut, että Virossa ei enää olisi paljon lampaita, suurin osa villasta tulee muualta.

Te joilla sitä villaa on enemmän kuin kotitarpeiksi, niin eikö sitä villaa/lankaa voisi yrittää myydä, esim. täällä lampolassa, erilaisilla käsityöfoorumeilla jne.?
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 12.10.09, 10:25 »

^Voiko siinä Evillan hahtuvassa olla koimyrkky mukana?  häh Mun mielestä koimyrkky haisee aika pistävälle.  kieli
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Pinque
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 12.10.09, 13:44 »

^Voiko siinä Evillan hahtuvassa olla koimyrkky mukana?  häh Mun mielestä koimyrkky haisee aika pistävälle.  kieli

Ei Evillan sivuilla ainakaan sanota, että tuotteita olisi koisuojattu. Haju voi tulla väriaineistakin. Itse ihmettelin, miten langasta lähti niin likainen vesi pesussa, vaikka kaiken järjen mukaan värjäysvaiheessa sen olisi pitänyt puhdistua. Joku ruotsalainen arveli blogissaan, että hahtuvalle/langalle on tehty lanoliinikäsittely värjäyksen jälkeen, koska vesi värjäytyy kellertäväksi.

Nyt minä vasta huomasin että Pirtin kehräämön villanostorajoituksesta on puhuttu Lampolassa jo toukokuussa. Vähän hävettää. Mä en lue täältä juuri muuta kuin näitä käsityöjuttuja....
tallennettu
Amyrlia
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 12.10.09, 16:12 »

Voitte uskoa, että meillä "isoilla" tiloilla on ongelmia tuon villan kanssa  piru
Jos villaa tulee 1000 kg vuodessa ja takaisin pitäisi ottaa noin 300 kg tuotteita, eikä markkinointikanavia ole  sarkastinen

Talo täyttyy huovutusvillasta ja pankkitili kevenee vajaan kymppitonnin verran.

Ei tarvi ihmetellä jos raakavillan laatu heikkenee, kun sen joutuu lahjoittamaan pois  öööäää
MEillä ainakin salaojitetaan ahkerasti tulevaisuudessa ja villahan on hyvä eriste siihen....

Pisti silmään tuo "eikä markkinointikanavia ole". Minun mielestäni niitä on valita asti, pitää vaan valita se itselle sopiva. Ja juu, myönnetään etten ole lampuri joten sisäpiirin tietoa siitä puolesta ei ole mutta näin ostajan/villan aktiivikuluttajan näkökulmasta ajatellen. Eihän niitä villoja välttämättä tarvi myydä "yhdelle luukulle" vaikka se kätevintä olisikin. Vaihtoehtoja löytyy: paikallisesti lehti- ja kaupanseinämainonta (kaikki "lähi"-jututhan on nyt niin in, miksei lähilankakin muikea hymy). Melkein joka kunnasta/maakunnasta löytyy varmaan käsityöyhdistys tai kansalaisopisto jossa on neulontakursseja - villaa kuluu koko ajan eli sinne vaan kysymään saako jättää yhteystietolappuja näkyville. Lankakauppoihinkin kannattaisi tarjota, ei se ota jos ei antaiskaan. Yleisesti ottaen varmistaisin että paikalliset tietäisivät että villaa on tarjolla - voihan olla ettei se potentiaalinen ostaja edes tiedä että paikkakunnalla on lammastila (khrm, miten niin puhun kokemuksesta  muikea hymy).

Nettikaupan perustaminen on myös hyvä vaihtoehto (ilmainen pohja löytyy esim. Wosbeelta). Jos moinen hirvittää niin ehkäpä yhteistyö useamman (lähiseudun) tilan kanssa kannattaisi tässäkin. Sellainenkin tuli mieleen että kun täälläkin näkyy monilla olevan omilla sivuillaan myynti-ilmoituksia niin ne voisi kerätä jonnekin saman webbiosoitteen alle jota sitten kaikki mainostaisivat aina kun vaan mahdollista (sähköpostien allekirjoituksissa, joka toisessa lauseessa kun jotain puhutte  haha muikea hymy jne).  Noita omia myyntisivujaan jokainen sitten päivittelis ahkerasti niin ettei ostajan tarvisi miettiä että onkohan tuo ilmotus tältä vai viime vuodelta. Tuota "yhteismarkkinointisivua" voisi myös mainostaa helpommin, tiedottaa siitä esim. IhanItse-foorumilla tai Ravelryssä. 
Joku aika sitten on perustettu uusi käsityöläisille tarkoitettu myyntipaikka Taitomaa.fi. Sinne rekisteröityminen on ilmaista ja oman kauppapaikan saa saman tien. Sivusto hakee vielä muotoaan mutta jos vaan myyjät ja ostajat ovat aktiivisia niin uskoisin että tuosta voi tulla hyväkin juttu. Langoille on jo oma kategoriansa, uusia (esim. huovutus- ja kehruuvillat) saa varmaan helposti kun pyytää niitä ylläpidolta keskustelualueella.

Ja mikä estää laajentamasta markkinointia vaikka koko maapallolle, siihen on varmaan Etsy paras paikka. Sieltä löytyy ihan kaikkea käsintehtyä mutta myös materiaaleja eli sekaan vaan. Ainoa mutka matkassa on Paypal-tilin hommaaminen mutta sen nyt saa hetkessä (ja sillä voi sitten ostellakin kaikkea kivaa *viheltelee viattomana*. Uskoisin että kyllä niitä ostajia laadukkaille tuotteille löytyy kun tietää mistä etsiä.

Tuotteista tuli vielä mieleeni... En yhtään tiedä minkälaisia lankoja kehräämöiltä yleensä saa mutta jos vaan olis mahdollista niin itse teettäisin ohutta (n. 350-400m/100g) tiukkakierteistä (sukka)lankaa. Sitä menisi varmasti jos ostajaksi ajattelisi ns. "nettineulojan" . Lisäksi sitä voisi kaupata indie-värjäreille, ei varmaan mitenkään huimaan hintaan mutta parempi kai sekin on kuin varastoida villaa omissa nurkissa kovin pitkään. Ja jos Etsy-kaupan perustaa niin valikoimiin kannattaisi ottaa myös kehruutopsit - suomenlammas on käsittääkseni suht suosittua kehrääjien keskuudessa maailmalla. Harmasvillaan "ammattilaiset" varmasti ihastuisivat kertakehruulla kunhan ensin pääsisivät sitä testaamaan.

Tulipas tästä nyt varsinainen vuodatus hymy. Minulla on nyt joku ihme "villabuumi" menossa, puhuisin siitä kellon ympäri jos joku jaksais kuunnella  haha . Ja (omituisia) ideoita pukkaa jatkuvalla syötöllä - ehkä nämäkin menevät siihen kategoriaan, tiedä häntä. Olisi hauska kuulla teidän mielipiteitänne, julkisesti tai yksityisesti hymy.
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #12 : 13.10.09, 14:40 »

Mä oon samaa mieltä, että moni paikkakuntalainen ei varmaan edes tiedä, että omalla paikkakunnalla on joku lampuri joka haluaa päästä villoista eroon. Tosiaan osa kannattaa varmaan kehrätä langaksi sekä hahtuvaksi, mutta myös osa jättää topseiksi. Sana leviää äkkiä ja pian on varmaan se tilanne, että joutuu myymään ei-oo:ta silmänisku
tallennettu

riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 14.10.09, 06:22 »

Hyviä ideoita Amyrlialla, varmaankin jos minullakin olisi sellainen 100 uuhen pikkulampola, niin alkaisin
myymään villoja ja muitakin tuotteita.

Mutta nyt haluan pitää kiinni siitä vapaa-ajasta mitä minulle jää. En halua joutua työuupumuksen lavealle tielle ja vaarantaa
lampaidenkin hyvinvointia sitä kautta. Siksi urputan tästä Pirtin toiminnasta. Minusta olisi parempi, että villan myynnin hoitaisi
Esim Amyrlian kaltainen , käsitöihin innolla suhtautuva ihminen kuin esim minä,joka tuskin jaksaa innostua ostajan jaaritteluun "ostaisiko 20g tätä vai 30g sitä".

Olen toki myynyt villoja ja lankoja ja meidän kansalaisopisto on ollut suurin ostaja, mutta satojen kilojen myynti vaatii jo
vähän isompaa markkinointikanavaa kuin lähikaupan seinämainoksen ja paikallislehden markkinat-palstan (joita minä käytän)
Lisäksi soittelen aina koulujen käsityöopettajille ja seurakunnanan kerho-ohjaajille. Nämä markkinointikanavat eivät todellakaan
ole riittävät, se nettikauppa pitäisi perustaa lisäksi  kieli
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #14 : 14.10.09, 10:03 »

Perusta ihmeessä nettikauppa ja laita sinne selkeät vaihtoehdot, esim. 100 g erissä, ei tule mitään nappikauppaa, että ostanko 20 g vai 30 g jne. Varmaan käyttäjiä löytyy hymy
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: