Laita jossain vaiheessa kuulumisia miten sulla onnistuivat nämä toukokuiset astutukset. Mä olen myös aina astuttanut uuhia keväällä, mutta mulla on ollut pässi töissä maalis-huhtikuussa, koskaan en ole jättänyt niin myöhälle kuin sinä. Mieli toki tekisi, mikäli tärppäävät hyvin tiineeksi!
Tarkempaa tulee myöhemmin. Meillä oli astutusvyö käytössä. Tois- tai useampikertalaisista uuhista saatiin reilussa parissa viikossa (17.5.- 3.6.) värimerkki noin 60-70% tapauksiin, ensimmäiset kaksi ovat jo karitsoineet. Kolmaskin pitäisi osua tänään, mutta katsotaan. Ensikertalaisista, vähän reilun vuoden ikäisistä neideistä ei värimerkki tullut kuin muutamalle noin viidestäkymmenestä, joita koetettiin. Kolmen viikon päästä voin kertoa lisää, myös tuon vyön luotettavuudesta näin aloittelijalla.
Mitään erikoista kikkakokoelmaa ei käytetty, ainoastaan se, että pässit vietiin seinän taakse latoon kuukautta ennen astutusta, mutta ruokinaan, valaistukseen/pimennykseen tai kerintään ei puututtu. Ja meillä täällä napapiirin tuntumassa toukokuun lopun valo on aika raju myös yöllä.
Petri