24.05.12, 16:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Viltin huovutusta...  (Luettu 1299 kertaa)
Milke
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 24.09.09, 15:58 »

Tässä kun syystuulet tuivertavat jo kovasti ulkona, niin haaveilin viltin huovuttamisesta. Mutta minulla kun ei vielä(kään) satu niitä omia lampaita olemaan, niin huovutusvilla pitäisi ostaa. Löysin mielestäni ihan edullisen kehräämön, joka toimittaisi villan postitse tai Matkahuollon kautta. Herää vain kysymys, paljonko sitä villaa nyt sitten pitäisi tilata. Tähän mennessä olen huovutellut vain pieniä töitä ja niistäkin ison osan neulahuovutuksella. Nyt sormet syyhyäisi kokeilla jotain isompaa! Kyseinen kehräämö myy 30g, 200g, 500g ja 1kg eriä. Tällä kaupunkilaistollolla ei vain ole mitään käsitystä, paljonko on esim. yksi kilo villaa. Saako siitä vilttiä huovutettua? Ei siis mitään valtavaa, vaan ihan vain sellaisen, johon voisi kylminä iltoina käpertyä. Ei huvittaisi tilata ensin liian pientä määrää ja vähän ajan päästä tilailla lisää. Auttakaa tyhmää...

( Niin ja jos jollakin pyörii nurkissa huovutusvalmista villaa, niin tarjousta ihmeessä kehiin! )
tallennettu
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 26.09.09, 22:02 »

Kuulostaa hullun isolta toi sun projekti! Jos aattelee, että huovuttaessa villa menee kasaan tai siis kutistuu koossa sen 30-50 % (en tod. ole huovutusasiantuntija - joku korjatkaa, jos juttelen levottomia).

Voisko sitä ensin neuloa ja sitten huovuttaa vaikka koneessa (pelkkä heitto, ei mitään kokemusta mulla) tai ommelle pienemmistä paloista kasaan (sellasia osista koottuja seinävaatteita olen nähnyt)?
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 27.09.09, 10:09 »

Tein petarin, kahden lakanan väliin asettelin useampaan kerrokseen villaa, ompelin pussiksi lakanat ja tikkailin käsin väleistäkin ettei villa kulje, lämmin ja ihana petari oli valmis. On huopunut käytössä pienemmäksi mutta lämmittää kolottavia jäseniä edelleen  ;D Hyvää tuuletusta ja pöllyytystä välillä vaan... Siihen 80 cm x 2 m meni kilo villaa. Elikkäs tilaisin itse kaksi kiloa villaa jos alkaisin vilttipuuhaan, laita kuva sitten työstäsi, kyllä siitä hyvä tulee.
tallennettu
Milke
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 27.09.09, 16:50 »

Nyt alkoi itseäkin pelottaa, että olenkohan haukkaamassa liian isoa palasta!

lilja-hillevin petarikin kyllä kuulostaa ihanalta. Saanko lainata ideaa? Tai sitten voisin aloittaa sillä, että tekisin pienempiä paloja ja ompelisin ne yhteen. Katsotaan, mitä saan aikaiseksi... Jostain syystä vain nimenomaan se ison työn huovuttaminen kiehtoo juuri nyt. Lupaan laittaa sitten kuvaa, jos tuloksesta tulee julkaisukelpoinen.  ;D
tallennettu
lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 27.09.09, 18:11 »

Saat lainata vapaasti, varmaan minäkin olen lainannut tän idean jostain, en kyllä tiedä mistä  ;D Tekemällä oppii ja ainahan sä voit sen pienennellä paloiksi ja vaikka virkata palat toisiinsa jos alkaa karkaan käsistä  ;D
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 15.01.10, 19:28 »

Löysinpäs tällaisenkin.Mä tein viime kesänä viltin huovuttamalla.Karstasin myllyllä sellaset p..skavillat,mahanalus- ja persvilloja ym. takkuja.Levyjä tais olla 21 kpl,jotka asettelin limittäin kolmeen kerrokseen.Huovutin vanhassa puusaunassa lattialla,kun lämmintä vettä sai padasta ja haju ei haitannut  muikea hymy Valmis työ on n. 1m x 1,4 m,painaa n. kilon.Mulla on tarkotus tehdä "joku päivä" tähän vilttiin omista langoista peittokirjontaa.
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
Pauliina
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 16.01.10, 12:45 »

Ja Tartsi laittaa kuvan tästä, kiitos.
tallennettu
Tartsi
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 16.01.10, 15:02 »

Aargh! Mul on kuva koneella,mut mä en osaa siirtää sitä aijaa.com:n,että sen sais tänne...
tallennettu

Pässit Luna ja Punssi,uuhet Sanni ,Sorja, Sintti, Säihke ja Riina, iso liuta karitsoita,ensikot Tyyne, Taimi, Tiuku, Timantti, kesälampaat Ursula ja Ulpukka,mammanmussu Ulriikka, Alhon ja Lindellin maatiaiskanoja,  kissat Kolli ja Viiru
Anouk
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 01.02.10, 23:49 »

Voiku saisit kuvan, mä olen lupautunut huovuttamaan torkkupeittoon (siis taljasta tehtyyn) "siistin" toisen puolen.... Viel vaan ei oo hajuakaan että kuinka - siis saisin siistin tekeleen aikaiseksi  kieli
tallennettu

Lampaita, kanoja, kissoja ja joskus vielä sikoja?
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: