24.05.12, 16:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Heptavac rokote  (Luettu 776 kertaa)
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« : 24.09.09, 13:45 »

Olen miettinyt tuon Heptavac rokotteen antamista uuhille kun kesällä oli meillä niitä clostridium-karitsoita. Pässit meillä lääkittiin kaikki jo kesällä ja siirrettiin sen jälkeen aivan uudelle laitumelle. Uuhet ovat olleet terveinä ja pääsevät ensi keväänä nekin täysin uudelle laitumelle. Lisäksi meillä on lampola uudistuksen alla. Tulee aivan uudet karsinat ja ruokintapöydät.

Mietinkin nyt, että onko tuo rokotteen ottaminen sitten jo liioittelua? Tarkoitus oli rokottaa uuhet nyt kerinnän yhteydessä, mutta eläinlääkäri ei saakaan luovuttaa rokotetta mulle vaan tulisi itse rokottamaan ne.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 24.09.09, 15:09 »

Meidän eläinlääkäri on sitä mieltä, että heptavacia ei kannata ottaa, mutta lammasneuvoja on sanonut monta kertaa, että se kannattaa ehdottomasti ottaa, koska vaikka clostridioosi iski vain yhtenä vuotena kymmenestä, niin tappiot ovat niin kovia, että rokote kannattaa, siinä saattaa pahimmillaan mennä monen vuoden jalostustyö kuolleissa eläimissä hukkaan.

Itse en ole heptavacia otattanut kun eläinlääkäri on sitä vastaan, mutta harkinnassa...
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 24.09.09, 19:41 »

Mä olen rokottanut meidän uuhet ja rokotan nyt nuo karitsatkin. Mulle eläinlääkäri hommasi pullon, saan siis itse rokottaa lampaani. Siitä pullostahan riittää monelle ja annankin sen sitten eteenpäin kaverilleni. Se täytyy vaan käyttää muistaakseni kuukauden sisällä avaamisesta. Vai oliko se kolmen?
Riina miksi eläinlääkäri on ollut rokotetta vastaan?
tallennettu
rekku
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 04.10.09, 06:05 »

terve,

rokotteiden käyttämisessä on sellainen juttu, että ne pitää tosiaan antaa jatkuvasti ja säännöllisesti. Muuten ne eivät toimi / vaikuta halutulla tavalla. Mielestäni ne ovat myös aika iso kustannus, minkä vuoksi kyllä tarkkaan harkitsisin mitä tarvitsee ja mitä ei. Klostridioosin kohdalla olen enempi ei-mieltä, koska asiassa on monta tekijää, joiden avulla asiaan voi vaikuttaa. Ehdottamasti juu-rokote on taas esimerkiksi sinikieli, jos tauti jossain välissä uhkaa levitä (tässä kohdassa puuta pitää koputtaa).

tv. rekku
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #4 : 08.10.09, 16:04 »

Yhdessä eläinlääkärin kanssa päätettiin, että ei nyt rokoteta meidän lampaita. Toivotaan, että nämä meidän isohkot saneeraukset sekä lampolassa että laitumilla on auttanut tilannetta niin ettei ensi keväänä/kesänä jouduta taas tautipyöritykseen öhh

Mä olen rokottanut meidän uuhet ja rokotan nyt nuo karitsatkin. Mulle eläinlääkäri hommasi pullon, saan siis itse rokottaa lampaani. Siitä pullostahan riittää monelle ja annankin sen sitten eteenpäin kaverilleni. Se täytyy vaan käyttää muistaakseni kuukauden sisällä avaamisesta. Vai oliko se kolmen?

Meillä ei saa rokotetta luovuttaa kuin nautatiloille, joiden kanssa on tehty terveysvalvontasopimus. pullosta riittää rokotetta 30 lampaalle ja se säilyy avattuna vain muutaman tunnin.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 08.10.09, 16:27 »

Noihin on saattanut tulla muutoksia, miekin rokotin the Possut sikaruusua vastaan, ja rokote piti kuljettaa kylmässä, ja säily avattuna muistaakseni 10 tuntia.. annos oli 25 possua... ja tehostekin piti ostaa erikseen sitten kolmen viikon päähän.
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #6 : 07.03.10, 22:53 »

Nostanpas tätä..

kun tuossa päivittelin winlammasta ja ekaa kertaa tulostin sieltä tuon arvioitujen karitsointien listan..
Siinä oli merkattu milloin pitäisi rokottaa tuolla heptavacilla..

Onko siinä järkeä vai ei? Ja paljonkohan se maksaa? Mulla on nyt tuolla listalla n. 30 uuhta..
Meillähän oli se jäykkäkouristusuuhi silloin loka-marraskuussa.. öööäää
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 08.03.10, 20:01 »

Mulla maksoi noin 40 euroa pullo. Muistaakseni annostus oli milli per bää, joten pullosta riittää isommallekin katraalle. Korjatkaa jos muistan aivan päin honkia.
tallennettu
satuaa
Uuhi
Poissa Poissa

www.aholaidantila.fi

« Vastaus #8 : 08.03.10, 21:16 »

Pullossa on 100 ml (annostus 2 ml), joten pullosta saa 50 satsia. Olemme rokottaneet kantavat ohjeiden mukaan 2 kertaa ennen karitsointia ja sitten karitsat
n. 3 kk iässä. Rokotusta suositteli lammaseläinlääkäri.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: