24.05.12, 16:04 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sarvipäisten pässien heinähäkit yms.  (Luettu 772 kertaa)
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« : 23.09.09, 10:38 »

Onko teillä millaisia ratkaisuja sarvipäisten pässien heinähäkeiksi ja ruokintapöytien etuaidoiksi? Mulla menee sarvipäillä heinää tällä hetkellä haaskuun ihan törkeästi, kun pässeille on niin vaikea keksi sopivaa heinähäkkiratkaisua. Joko pää ei mahdu raoista tai raoista tulee niin isot, että heinät valuu niistä lattialle... Tai sitten sarvet jää kiinni... Vinkkejä kaivattaisiin hyviksi havaituista ratkaisuista.  hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
hannaleena
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 23.09.09, 12:08 »

No meillä on noita affeja ja pässeillä ollut käytössä sellainen aitaus missä on pystytolpat raudasta ja aitauksen ulkopuolella on maatalousvanerista vino laatikko mihin mahtuu pikkusäilis. Pystytolpat on niin tiiviisti, että kuono mahtuu. Ollaan tykätty ja nyt tehdään uuhillekin samanlainen.
tallennettu
mörö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 24.09.09, 04:08 »

Ikuisuusongelma.... Kun niin paljon vaikuttaa syötettävän rehun laatu  (kuivaa, säilöä, irto, paalattu...) ja sitten syöjät ja niiden tavat.

Pääsääntönä, että "syöjäosalla päätään" pääsee rehuun kiinni ja hyödyntämään.  Kapea, turvan mentävä aukko pitää olla, muttei juuri enenpiä. Sitten pitää saada se "tarjontapaine". Eli ruokaa on siinä juuri turvan (puolipään) mitalla.  Laiduntaville lajeille ei kuitenkaan saisi laittaa tarjontaa ylös,  siinä tulee vastaan muutkin ongelmat.  Juurikin kehittelin tuolla värkkiverstaassa ideoita johonkin Vieterisysteemiin, mikä toisi lähelle kaltereita ja ulottuville syötävää sitä mukaa, kun tarvii.  Ohhoijaa.  Tuo Riinan mainitsema vino (ja liukas ?) takaseinä saattaa tasata syöttöä... Hyvinkin.

En todellakaan lähtisi robottiruokintaan eikä se ole mitenkään mahdollista ja... hävikki on ollut  hyväksyttävä tähän asti. Hevosilla se on ulkona vuodenajoista riippuen runsasta ulkona,  karsinoissa ei. Tietynlainen "omakuivitu" ei lampailla tai vuohilla haittaa, mutta käy se pahimmassa tapauksessa kukkaron päälle kyllä.  Lisää vinkkejä, kiitos!
tallennettu
PerttiK
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 24.09.09, 08:51 »

Juurikin kehittelin tuolla värkkiverstaassa ideoita johonkin Vieterisysteemiin, mikä toisi lähelle kaltereita ja ulottuville syötävää sitä mukaa, kun tarvii.

Tietysti toinen ja ehkä helpompi vaihtoehto on liikuttaa niitä kaltereita sitä mukaa kun sapuska häviää kalterin takaa.
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 27.09.09, 10:35 »

Onko millasia ratkaisuja pyöröpaalille keksitty? Meillä midikokoinen pyöröpaali, joka olisi kätevintä  kierittää kokonaisuudessaan lampolaan ja antaa lampaiden siitä syödä vapaasti. Tämän tyylistä olen miettinyt http://www.kellfri.se/fi/pdf/SF_FIN.pdf
Jos tekisi itse tuon tyylisen, niin mitä tekisitte eri tavalla?
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 27.09.09, 13:19 »

Onko millasia ratkaisuja pyöröpaalille keksitty? Meillä midikokoinen pyöröpaali, joka olisi kätevintä  kierittää kokonaisuudessaan lampolaan ja antaa lampaiden siitä syödä vapaasti. Tämän tyylistä olen miettinyt http://www.kellfri.se/fi/pdf/SF_FIN.pdf
Jos tekisi itse tuon tyylisen, niin mitä tekisitte eri tavalla?

Mulla on just tuo kellfrin häkki ja tuunaamaan sen joutui.Lampaat menee aukosta sisään että sorkat heilahtaa.
Mieheni laittoi häkkiä kiertämään paksun muoviputken jonka ankkuroi kiinni ja laittoi sitten yläosaan tiheän verkon.
Nyt pysyy lampaat häkin ulkopuolella.
Tähän häkkiin sopii koko paali, mutta sitä joutuu siirtelemään, kun lampaan lyhyt kaula ei yllä keskiosaan.
Ihan hyvä ja kevyt häkki , mutta käsityötaitoa vaatii hiukkasen  silmänisku
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #6 : 10.10.09, 21:41 »

Mulla on sarvipäillä ja muilla häkkinä tuhannen litran muovitonkan ympärillä oleva häkki. Olen tonkan poistanut ja kuivaheinät laitan sinne. Siihen mahtuu parisenkymmentä lammasta syömään ympärille. Siihen saa runnottua etukuormaajalla löysän  sadan kilon kuivaheinäpyöröpaalin. Säilikset syötän laitumelle ja tarhassa sellaisenaan eli reiitän vain muovin ja vedän narut pois. Tuhlaavat kyllä säilistä törkeästi tällä tapaa, mutta kuivaheinää ei mene juurikaan hukkaan noista tankkihäkeistä.

On mulla muitakin häkkejä, mutta nämä tankkikuutiot on parhaita ja ilmaisia. Noista muista häkeistä vetävät maahan suruttaa kasapäin heinää. eipähän tarvi kuivittaa sitten.
tallennettu
Rusina
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 10.10.09, 23:00 »

mutta nämä tankkikuutiot on parhaita ja ilmaisia.
Mistä sä Wilhelmina oot saanu noita häkkejä häh. Me ollaan yritetty kysellä, mutta ei oo löydetty yhtään joka olis myynnissä ja järjellisen matkan päässä. Meillä ois tarvetta sekä häkille että sille muovisäiliölle. Jos tuommoisia löytyy Etelä- tai Keski- (tai Pohjois-)Pohjanmaalta, niin olisin tosi tosi kiinnostunut!!!
tallennettu

Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs muikea hymy
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #8 : 11.10.09, 19:53 »

Mulla olis noita muovitonkkia tarjolla ilmaiseksi. Voit tulla hakemaan koska vaan. Laita vaikka ykskäriä, jos haluut niitä, niin kattelen missä kunnssa nuo pihanperällä olevat muovikuutiot on.
tallennettu
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 11.10.09, 20:13 »

Voi hitsi, harmi, kun asut niin kaukana meistä. Olis nimittäin tarvetta tuollaisille.
tallennettu
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« Vastaus #10 : 12.10.09, 13:46 »

Rusinalle  varattu kaksi tonkkaa ja pihanperällä majaili vielä yksi ehjä  1000 L tonkka. Noutaa saa, jos jollakin on tarvetta. Pääsisin siitä mielelläni eroon.
tallennettu
Rusina
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 12.10.09, 14:40 »

Laitoin Wilhelmina sulle yksäriä...
tallennettu

Kasvava katras värikkäitä suomenlampaita, muutama affe, pari kuttua ja jokunen siivekäs muikea hymy
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: