Nina
Pässi

Poissa
Toteutunut unelma: Lahja
|
 |
« : 23.12.05, 19:39 » |
|
Mä täällä taas kyselen näitä määriä kun en itse tajua. Eli paljonko primo2:sta annetaan toukokuussa syntyneille suomenlampaille? Ja kiltit, älkää laittako linkkejä niihin rehutaulukoihin  Grammat tai desit tai hyppyselliset kelpaavat oikein hyvin. Entä voiko Primoa syöttää pässille, koska näyttää sisältävän ohraa ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
|
LaineenAuli
|
 |
« Vastaus #1 : 23.12.05, 22:42 » |
|
Niin ja miksi niille täytyy ylipäätään syöttää tuota ostorehua??? En ole koskaan lampailleni sitä antanut, enkä kyllä ainakaan pässeille antaisi (mutta minä taidan olla vähän takapajuinen näissä rehu-asioissa).
Asiasta toiseen: Olipa ihana tuoksu lampolassa tänään kun lampaat oli ulkona herkutelleet kuusenoksilla. Tuli oikein jouluinen olo, vihdoin! Lepoa ja rauhaa kaikille lampolalaisille ja kaikkiin lampoloihin!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tonja
Karitsa

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #2 : 25.12.05, 00:53 » |
|
Minä olen samaa mieltä kuin LaineenAuli...Eli miksi sinä syötät tuota Primo 2: sta---sehän on nautarehu?!? (Suomen rehun valmiste ja heidän sivuillaan/linkeisssään sanotaan, ettei nautarehuja saisi antaa lampaille mm. kuparipitoisuuden vuoksi)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #3 : 25.12.05, 01:48 » |
|
Muuten en asiaa kommentoi, mutta nautarehut sopivat kyllä suomenlampaille aivan hyvin. Itse asiassa olen useammasta lähteestä kuullut, että kuparin puute on puhtailla suomenlampailla yleisempi ongelma kuin yliannostus :  Primo2 on ihan hyvä rehu myös kasvavalle pässille varmaankin. Itse ainakaan en olisi tuosta ohra-asiasta lainkaan huolissani.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 26.12.05, 15:08 » |
|
Mulla on Ulpukan ja Unikon paino jämähtänyt 25kg ja olen jotenkin käsittänyt, että nämä kasvavat tarvitsevat muutakin kuin pelkkää heinää ja kauraa. Soijarouhe ei näille sovi kun ovat kumpikin vuorotellen ripulissa. Olen pariltakin eri taholta saanut ohjeeksi antaa Primoa lisäksi. Määrästä vain ei ole ollut tarkempaa tietoa.
Mielelläni kyllä luovun kaikesta ylimmääräisestä, mutta mikä sitten on riittävää kasvaville karitsoille ja tulevaisuudessa tiineille ja imettäville uuhille ???
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara, lammas joka puskee, on huomenna makkara.
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #5 : 27.12.05, 22:05 » |
|
Voisko sun lampailla olla jokin muu ongelma ruokinnassa kuin valkuaisen puute. Jospa onkin kyse koko enenrgiatasapainosta. Voisithan kokeilla laittaa ruuan joukkoon pieniä määriä juureksia(energiaa) esim punajuurta, porkkanaa tai perunaa,( aluksi varovasti, ettei sokerista tule ongelmia). Meillä on lemmikit .. siis lemmikit .. koko ajan saaneet myös juureksia ja kasviksia ja ripulia on ollut vain silloin, jos on ollut liikaa valkuaista( siis kukaan ei ole ehtinyt pilkkomaan kasviksia). Esim porkkanoita saa suht edullisesti, kun roikkuu ravipäivänä radan parkkarilla! Viime kesäinen pässipoika on kasvanut tosi hulppeeta vauhtia, kun on ollut tarjolla monipuolisesti itse kasvatettuja vihanneksia. Mä en syötä elikoille mitään "teollista", jos ei oo ihan pakko, kun en halua virittää niiden ruuansulatusta äärimmilleen. Siitä huolimatta kesäpossutkin kasvoivat mukavasti.. Työtähän niissä itsetehdyissä kyllä on, ihan eri lailla jos pussista eteen ropistaa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
|
 |
« Vastaus #6 : 29.12.05, 15:03 » |
|
Uskon (ja toivon) että lampaitteni ruokinta on nyt kunnossa. Kiitos kaikille, jotka olette lähettäneet aiheeseen liittyvää yksityisviestiä  Ja mun puolesta voidaan kyllä jatkaa tätä keskustelua täällä fooruminkin puolella. Aloitetaan vaikka siitä, että kuinka paljon teidän mielestä pitäisi painaa 8 kuukauden ikäisen suomenlammas uuhen? Ja yleisön pyynnöstä:ei vastauksia yksityisviesteinä ;D
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 30.12.05, 16:16 kirjoittanut Nina Heikkilä »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #7 : 01.01.06, 12:30 » |
|
Minun mielestäni ainakin tuplat noihin sun uuhiisi, eli 50 kiloa. Älkää nyt sitten teilatko mua kun olin rohkea ja esitin oman mielipiteeni ;D Laskin tämän seuraavalla laskukaavalla: 240 päivää * 200 grammaa = 48 kiloa. Siihen päälle syntymäpaino, niin ollaan reilussa viidessäkymmenessä kilossa.
Joka tapauksessa keväällä syntyneen lampaan pitäisi mun mielestä syksyllä olla sen kokoinen/oloinen, että se voidaan astuttaa (jos halutaan). Myöhemmin keväällä syntynyt pitäisi voida astuttaa alkutalvesta. Toisin sanoen ainakin sitten sen 40 kiloa tällä ajattelutavalla.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 01.01.06, 13:26 kirjoittanut Aulimaija »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #8 : 01.01.06, 14:33 » |
|
Mä odotan omilta keväisiltä uuhikaritsoiltani, että ne ovat riittävän isoja astutettavaksi syksyllä tai viimeistään talvella. Tämä siksi, että kyseessä on sikiävät maatiaislampaat.
Tämä "riittävän iso" ei kuitenkaan ole mulle mikään yksiselitteinen juttu. Mulla on esimerkiksi hyttysenkokoisia pikku-uuhia, joiden aikuispaino on 40 kiloa. Näiden karitsat ovat mun mielestäni täysin astutuskokoisia 35 kiloisina, koska ne ovat siihen ikään mennessä saavuttaneet lähes täyden aikuiskokonsa. Sen sijaan 80 kiloisten jättiuuhieni (jättiläisiä suhteessa muihin) karitsoiden voisin kuvitella hyvinkin saavan kasvaa 50 kiloisiksi ennen kuin ne ovat mun mielestä saavuttaneet prosentuaalisesti tarpeeksi odotetusta aikuispainostaan tullakseen tiineeksi.
Poikkeuksia on ja tulee olemaan - jos joku ei kasva toivotusti, mutta pidän uuhesta, niin se saa jäädä myöhemmin astutettavaksi ja koetan sitten jatkossa kompensoida tilannetta siten, että valitsen sille nopeakasvuisen pässin ja koetan tehostaa sen jättämien jälkeläisten ruokintaa. Se että uuhella on itsellään joku ongelma kasvuun liittyen, ei välttämättä tarkoita, että se olisi perinnöllistä. Voi olla, mutta ei välttämättä. Kaikki eivät viitsi asiaa testatakaan, vaan huonokasvuiset menee poistoon, mutta mä olen tämän asian suhteen melko pitkämielinen. Tämä sen takia, että mulla on sellainen erikoinen tilanne katraassani, että se pienin ja pöhköimmän näköinen uuhi jättää mulle kaikista upeinta jälkikasvua. Sen karitsat ovat elinvoimaisia, raamikkaita, rotevia ja nopeakasvuisia - ja niistä tulee järjestään reippaasti emoaan isompia. En tiedä miksi tämä uuhi ei ole itse koskaan kasvanut kunnolla, mutta perinnöllistä se ei ole.
Sinuna Nina antaisin karitsoille tehostetun loishäädön esim. heisimadon varalta. Eikös niillä ollut jossain vaiheessa ripuliakin? Epäilit syyksi soijarouhetta, mutta entäs jos syy onkin sisäloisissa? Kannattaa koettaa madottaa eri aineilla, kaikki ei tepsi kaikkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
LaineenAuli
|
 |
« Vastaus #9 : 01.01.06, 16:51 » |
|
Kiitos  Me ei punnita lampaita. Tää ei oo tietysti kiva vastaus jos on vasta muutama lammas mutta kyllä sen oppii näkemään... Niitä on tosiaan niin eri kokoisia ja toiset pienempinä "valmiita". Esim. maaliskuussa syntyneet pääsevät meillä pässin seuraan marraskuussa. Primo-asiaa vielä sivuten; meidän syksyisistä asiakkaista - siis lihanostajista - osa ostaa nimenomaa sillä perusteella, että lampaat on kasvaneet luonnon antimilla eikä ole annettu "kaupan" väkirehuja. Toinen hassu syy ostaa meiltä on lihan ja lampaiden EU-vapaus (emme ole hakeneet mitään tukia). Mutta korostan edelleen, että lampaiden pito on meille harrastus vaikkakin vakava ja rakas sellainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
|
 |
« Vastaus #10 : 01.01.06, 19:04 » |
|
Sinuna Nina antaisin karitsoille tehostetun loishäädön esim. heisimadon varalta. Eikös niillä ollut jossain vaiheessa ripuliakin? Epäilit syyksi soijarouhetta, mutta entäs jos syy onkin sisäloisissa? Kannattaa koettaa madottaa eri aineilla, kaikki ei tepsi kaikkeen.
Mun mielestä se ripulointi oli kyllä yhteydessä siihen soijarouheeseen. Lisäsin ja vähensin sitä vuorotellen kun yritin löytää lampaille sopivan annoksen. Nyt kun eivät saa soijaa ollenkaan niin papanoivat ihan normaalisti. Lampaat ei siis ollut missään vaiheessa millään "ruikulilla" vaan tekivät sellaista pötkö kakkaa missä papanat olivat kiinni toisissaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nina
Pässi

Poissa
|
 |
« Vastaus #11 : 18.01.06, 17:33 » |
|
Primo-kaura-porkkana-leipä-kuuri alkaa puremaan! Eiliset painot:Unikko 29kg ja Ulpukka peräti 31kg !
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aulimaija
|
 |
« Vastaus #12 : 18.01.06, 17:58 » |
|
Hienoa Nina!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
rentukka
|
 |
« Vastaus #13 : 19.01.06, 01:19 » |
|
Hyvä Nina ;D
Voitko kertoa muillekin opiksi millaisilla rehumäärillä sait painot tytöillä nousemaan? Noilla kilomäärillä tulee jo hyvät päiväkasvut.
Terkkuja Ilkalle ja Netalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|