|
Santsi
|
 |
« Vastaus #30 : 16.07.10, 09:58 » |
|
Hienoa että parani!  kirjoitan nyt kuitenkin, että miten meillä yhdellä silmällä uuhi pärjää  Meillä on siis harmaantuva 3v uuhimamma, jolla on toinen silmä sokea. Myyjän käsityksen mukaan on ollut karitsasta asti. Silmä ei ole mitenkään erinäköinen kuin näkevä silmä. Justiina on porukan kesyin uuhi, todella ihana luonteeltaan. Hoitaa karitsansa erittäin mallikkaasti ja on aina uteliaana tutkimassa uusia asioita. Se on vaan hassun näköinen, kun se katsoo kohti, niin se katsoo aina pää vinossa sillä näkevällä silmällään  Ei vaikuta minusta mitenkään erilaiselta käytökseltään muihin verrattuna, mutta usein kulkee lauman viimeimeisenä. Johtuuko se sitten tuosta toisen silmän sokeudesta vai ei, sitä on vaikea sanoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vahtimassu
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Nöfnöf
|
 |
« Vastaus #31 : 16.07.10, 10:19 » |
|
^ Meillä on kans puolisokea Veera, joka karitsana sairastui e-vitamiinin puutokseen, ja toinen silmä sokeutui..se kans kulkee ja kattelee pää kierossa, tutuissa paikoissa menee hyvinkin mutta jos on uusia laitumia esim. niin menee varoen, mutta olen käynyt aina sille näyttämässä paikat ja onkin oppinut seuraamaan mua kun sanon "tule veeruska", yleensä hän jättäytyykin viimeiseksi että saa rauhassa mennä mutta tutussa paikassa kulkee etunenässä ja on usein mulla sit riimussa kärkilampaana siirroissa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kuutamofoxi
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Tuiskuturkin Erityinen
|
 |
« Vastaus #32 : 16.07.10, 10:55 » |
|
Mulla on yhdellä pässykällä usein silmä harmaana. Alkuun panikoin joka kerta... Nyt olen todennut, että se tollo hakkaa päätään jatkuvasti johonkin ja ilmeisesti siinä yhteydessä aika ajoin teloo jomman kumman silmän. Ollaan päästy ainakin tähän mennessä "seurantahoidolla" hyviin tuloksiin eli aina on silmä palautunut entiselleen. Sanottakoon, että tällä pässillä ei silmä ole koskaan vuotava vaan sellainen harmaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Positiivisella ajattelulla petyt yhtämittaa. Negatiivisella ajattelulla yllätyt aina iloisesti.
|
|
|
|
Pauliina
|
 |
« Vastaus #33 : 16.07.10, 13:06 » |
|
Töissä meillä käytetään vasikoiden silmätulehduksiin lehmien utaretulehdukseen käytettävää antibioottia, jonka nimen oon unohtanut nyt (oon lomalla), mutta olikohan Aulimaija, joka sanoi, että tätä samaa käytetään myös lampaille. Mutta mä seuraisin tilannetta, jos se ei vuoda ja karitsa voi muuten hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkku
Pässi

Poissa
Sukupuoli: 
Sävy ja Sointu
|
 |
« Vastaus #34 : 16.07.10, 19:02 » |
|
Määkin kerron tässä sokean Eveliinan tarinan: Kun Eveliina tuli meille 3 kk vanhana, se oli täysin sokea. Meni päin aitoja, ei löytänyt vesi kippoa yms. Ei tajuttu mistä on kyse kunnes katottiin et hyvänen aika: lampaallahan on sinisenharmaat silmät ja muilla ruskeat. Pääteltiin, et sokeehan se on ja tajuttiin mistä sen käytös johtui. Viikon päästä (siitä kun ne lampaat tuli meille) Eveliina oli saanut henkilökohtaisen avustajan Elwiira-uuhesta. Jos Eveliina oli eksynyt laumasta, Elwiira laukkasi heti Eveliinan luo ja ohjasti sen takaisin lauman luo. Elwiiran ansiosta, Eveliina oppi missä mikäkin oli ja löysi laumansa. Oli hellyyttävää katsoa kuinka lauman pienin karitsa johdatti ja opasti sokeaa uuhta  . Eveliina laitettiin kuitenkin pois laumasta, kun ajateltiin ettei se voisi saada karitsoita, kuitenkin oli sokea ja olisi ollut ensikko. Kuitenkin nuo laidun siirrot ja muut sen sellaiset olisivat olleet hankalia Eveliinalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lampuli
|
 |
« Vastaus #35 : 14.08.10, 12:07 » |
|
Hienoa että parani 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Uuhet: Wilma, Hiili, Täplä, Raikku & Nana Uuhi-karitsat: Helmi, Inkku, Lupin, Nanette & Lumi
RIP: Mini Pataan: Onni, Unelma, Valkonen, Musta, Mokka, Laku, Tankki, Max, Igor, Kihara, Anelma, Pisama, Onelma.
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #36 : 23.10.10, 20:53 » |
|
heissulivei.. Onkos kellään kuvaa tuollaisesta hoitokalvollisesta silmästä? Meillä yhdellä nuorella uuhella on silmä harmaana ja tavallaan vähän villin mallinen aivan kuin olisi nestettä sisällä.. Ei vuoda eikä näyttäis häiritsevän tyttöstä, syö ihan entiseen tapaan ja touhuaa muiden kans..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #37 : 26.10.10, 10:01 » |
|
Meillä sitä tapahtuu, Nyt on Babetella silmä hieman arka ja ehkä turvonnut ja nurkasta samea. Eläinlääkäri meinasi, että odotella pari päivää, että luultavasti lyönyt sen vain johonkin.
Yritän ottaa kuvaa.
Eikait tässä voi mitenkään helpottaa?? Olen miettinyt, että pitääkö ehkä kipuun antaa aspiriinia??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #38 : 26.10.10, 11:55 » |
|
 Tuossa kuva
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Talvikki
|
 |
« Vastaus #39 : 26.10.10, 12:32 » |
|
Uskoisin että silmä paranee täydellisesti. Lampailla ei ole meillä ollut tälläisiä, mutta yhdellä naudalla ja se parani vuodessa ihan normaaliksi.Vuotavainen oli pitkään ja antibiottitippojakin laitettiin, kannatti hoitaa kun on nyt kirkassilmäinen isk-rouva.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #40 : 26.10.10, 12:40 » |
|
Talvikki, mitä olet mieltä, pitäisikö minun vaatia jo tippoja vai odotella kuten lääkäri meinasi??
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Narkku
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #41 : 07.11.10, 17:37 » |
|
Meillä yksi lammas satutti myös silmänsä. Se vuosi ensin parit päivät, sitten siihen tuli harmaansininen kalvo. Paniikin jälkeen luin Lampolasta samanlaisia kokemuksia ja rauhoituin. Muutaman päivän jälkeen sekä ylä-että alareuna alkoivat verestää. Eläinlääkäri määräsi silmätippoja Fucithalmic vet 1% 2 x pv 14 vrk. Ja hyvin parani. Ja siis todellakin ISO kiitos kaikille, jotka tällä sivustolla jakavat kokemuksiaan, niin monta asiaa on selvinnyt täältä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #42 : 07.11.10, 18:45 » |
|
Meillä muuten parani komessa päivässä!! Harmaata ei tullut lisää ja silmä parani kovaa vauhtia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Laventelilammas
|
 |
« Vastaus #43 : 05.12.10, 16:13 » |
|
Kissan toksoplasma alkueläin voi mennä silmään ja aiheuttaa sokeuden. Alkuvaiheessa hoidettuna hoitovaste on yleensä hyvä.
Listerioosikin voi sameuttaa silmän. Bakteeri yleinen , säilyy hengissä Lammas: voi olla oireeton; tyypillisimpiä keskushermosto-oireet yksittäisillä taiuseammilla eläimillä samanaikaisesti. Aluksi lämmönnousu 40,5-41,5°C, ruokahaluttomuus, silmätulehdus, kouristuksia jne. Tiineillä luomisia, heikkoja karitsoita. Kuolleisuus 0,2-5% sairastuneista, joukkosairastumisissa (rehu!) jopa 45% katraasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Puoliksi suunniteltu. Ei ole yhtään vielä tehty.
|
|
|
Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« Vastaus #44 : 13.12.10, 18:19 » |
|
Meillä tämä harmaa silmäinen tapaus parani ilman lääkkeitä muutamassa päivässä. Mitääs muuta oiretta ei ollut kuin tuo silmä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|