|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #15 : 22.09.09, 16:27 » |
|
Mullakin on kerittäviä tänä syksynä seitsemän, ja vielä menee saksilla ilman tuskailuja. Kerintäteline auttaa hirveästi !  . Väreinä on nyt ollut valkea, vaalean harmaa, tumman harmaa, paria sorttia erilaista mustaa....eli ihan mukava sekoitus.  Ensi keväänä tulee muutaman karitsan lisäys, toivottavasti, tähän lukumäärään ja vielä meinaan pärjätä Fiskarseilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #16 : 23.09.09, 08:31 » |
|
Pärjäsinhän minäkin sinne neljäänkymmeneen kerittävään asti tiimarin saksilla ;D Nyt tuo kone helpottaa jo kovasti hommia 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #17 : 23.09.09, 08:47 » |
|
Niinpä, se kerintä on itseasiassa aika pieni juttu..."vaikeudet" alkaa sitten kun niitä villavuoria alkaa tulla sisätiloihin odottamaan pesua, karstausta jne. Tänä vuonna olen pärjännyt kasojen kanssa aika kivasti, kun keritsin kaikki putkeen ja pesinkin niin nopsaan kuin pystyin. Sauna ei ollut varattuna kuin pari viikkoa  . Nyt vielä kun on ollut lämmintä niin on voinut karstata ulkosalla. Sisällä ei meillä voi sitä tehdä kun nuorimmainen menee ihan tukkoon pölystä...hyvä jos kehrätä voi, vaikka ilmanputsari hyrrää vieressä : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
www.uniikkituote.netSuurmäen kartanon eläimet: puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua kissaherra Läski
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #18 : 23.09.09, 10:48 » |
|
Suviande: nostan hattua! Oliko sulla teline vai miten käytännössä toimit ja miten selkä kesti?
Ihan vaan sillä ajattelin, että sulla on ehkä jotain vinkkiä - kun tätä "alusta loppuun" -osaston tietoutta ei oikein kirjoista kerätä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Karvanoppa
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #19 : 23.09.09, 16:05 » |
|
Neljäkymmentä - saksilla :o! Okei, siis tää kahden uuhen saksiminen oli pikkunäpertelyä. Kehrääjän kirja on hakusessa, jahka pääsen kirjastoon. Näytti hyllyssä olevan.. Omaa rukkia olen hipelöinyt tässä viime päivät. Muuten se on kunnossa, mutta nyöri puuttuu. Seissyt kylmävintillä varmaan 40 vuotta.. Ihanan vaaleanpunaiset veriseitikkivillat on nyt karstattuna kasalla, ja odottaa jatkotoimenpiteitä..  Pesettekö villat ennen karstausta/kehräystä? Mikä on muuten keritsemisteline??? (olen näistä vielä aika pihalla..)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #20 : 23.09.09, 20:12 » |
|
On mulla kerintäteline, itse tehty, ohjeetkin olen tänne joskus väsännyt: http://www.lampola.org/index.php?topic=2896.0Selkä huutaa toki välillä vieläkin hoosiannaa, mutta mä olen aamua iltaa navetalla ja siinä välissä keritsen..ja viikonloput on pyhitetty tenaville.. Nyt siis onneksi tuo kone, nopeuttaa huomattavasti..ei mene enää viikkoja 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
Kaisa
|
 |
« Vastaus #21 : 23.09.09, 22:50 » |
|
Karvanoppa: Putsaa hyvin sen rukin kaikki metalliosat vanhoista törkyrasvoista niin on paljon helpompi aloitella opetteleminen. Rullan pitää pyöriä vaivattomasti siinä siiven tapissa ja siiven koukkujen tulee olla sileät (=puhtaat) jotta lanka liukuu hyvin. Muista putsata myös rullien reikä ! Nyöriksi parasta on ns. hauenkoukku siima nro 6...googlaa vaikka niin löydät paikan josta sitä saa.  . Joku muukin liukumaton nyöri välttää, mutta usko pois tuon oikeanlaisen etsiminen käsiinsä kannattaa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Karvanoppa
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #22 : 24.09.09, 09:58 » |
|
Kiitos vinkeistä. Tuon rullan jo purkasinkin irti, kun huomasin, että se hädin tuskin pyöri vaikka voimalla väänsi. Alla oli mustaa töhnää vaikka kuinka.. Täytyy yrittää putsata sitä vielä lisää. Ja nuo koukut myös. Kyllä uuden (vanhan!) opetteleminen on sitten hauskaa! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #23 : 24.09.09, 16:40 » |
|
Ne koukut rupee siinä kehrätessäkin puhdistumaan - ja kun lanka ei kulje, niin usko vaan, että se on niissä vanhoissa ruosteisissa koukussa kiinni, mutta se kuluu kyllä pois. Nostat vaan langan aina joka koukulta sinnikkäästi pois, että jokainen kuitu irtoaa varmasti. Ja kaikenlaista sileää ripustuskoukkuahan voi kätevä ihminen panna tilalle. Nyöriksi olen käyttänyt kalalankaa. Ja ihan solmulla kiinni. Solmu on liian iso, jos nyöri pomppaa paikaltaan. Kun mittaat nyöriä, niin katso, ettei se kiristysruuvi (ämmäkö se oli) ole kummassakaan ääriasennossa, näin sulle jää säätövaraa, kun se nyörin oikea kireys on ihan olennaista, kun kehräät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Karvanoppa
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #24 : 24.09.09, 19:10 » |
|
Kulkeeko tuo nyöri ristiin vai miten yhtenäinen nyöri saadaan kulkemaan sekä rullan että lyhdyn (oliko se se..) kautta?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #25 : 24.09.09, 21:50 » |
|
Jep, ristiin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #26 : 24.09.09, 22:21 » |
|
Ja kyllä minä ainakin pesen kaikki omien neitien villat, on ne niin rasvaisia ja turpeesta aina tummuvat. Kesällä oli hyvä pestä mökillä, nyt pitää nämä villat vaan sisällä alkaa peseen. Lankana vielä pesen uudelleen, antaa langalle sitten pehmeyttä ja muutenkin ovat sitten puhtaita, pöly pois. Tähän asti on vanha rukki ollut käytössä mutta nyt innostuin ja tilasin uuden Ashford Travellerin, syntymäpäivärahat oikeaan käyttöön  . Saa nähdä kuin alkaa sujua, jännittää oikein ;D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Karvanoppa
Musta lammas
Poissa
|
 |
« Vastaus #27 : 26.09.09, 17:31 » |
|
Vielä utelen, jos täältä löytyisi apua.. Nyt on nimittäin rukkia pyöritetty ja yksi ongelma on ja pysyy. Rulla ei pyöri kunnolla eikä kerää lankaa itseensä, vaikka miten säätäisi ja putsaisi. Tai kerää laiskasti, mutta sitä ennen langassa on kierrettä aivan tuhottomasti vaikka miten hiljaa polkee. Jos nyöriä kiristää lisää, rulla pyörii paremmin, mutta rukkia on sitten taas tosi vaikea polkea.. Olen epäillyt, että nyöri luistaa rullan urassa ja siitä johtuisi tämä ongelma. Nyt mulla on ollut siinä väliaikaisesti kalastajanlankaa. Paranisikohan tämä vaiva, jos saan jostain hommattua tuota hauenkoukkusiimaa..? ??? :-X
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sanna-Leena
|
 |
« Vastaus #28 : 26.09.09, 22:00 » |
|
Nyöri on liian löysällä, jos menee sikkaralle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #29 : 27.09.09, 10:16 » |
|
Oletko tiputellut koneöljyä tms sopivan notkeaa akseliin ja niihin kohtiin missä lyhty on kiinni, niihin nahkaläpysköihin, itselläni kuitenkin auttoi. Sitten hiukan santapaperia näyttää rullan uraan... Jos on vanha käyttämätön rukki niin sitä on öljyttävä ja taas öljyttävä tosi usein aluksi ja meillä auttoi kun pikkupojat polki urakalla ohimennessään rukkia, ryytynyt vain oli käytön puutteessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|