|
SuviA
|
 |
« Vastaus #135 : 30.12.10, 23:23 » |
|
Kiva Siimis! Aloitin jo nuista oikeista langoista. Ovat paksumpia joten en ihan kokoa osaa arvioida, mutta ajattelin huovuttaa enemmän jos tulee liian isoa. On eri tuntuista lanka ja tuoksuukin niin hyvälle  Ja onhan se tieto, että oikeaa suomalaista. Kummasti vaikuttaa. Tunnejuttuja nämä  Miltähän tuntuisi kutoa omista lampaista!!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jatta
|
 |
« Vastaus #136 : 31.12.10, 10:23 » |
|
Aivan mahtavalta.  Minä, joka olen aina ollut enempi kovien materiaalien ystävä, olin onnesta sykkyrällä kun sain käteeni ensimmäiset omista lampaista itsetehdyt sormikkaat. Itse karstaten ja kehrätenkin. Ja jalkaani villasukat. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #137 : 31.12.10, 10:38 » |
|
Ihanalta se tuntuu kun saa omat lampaat kerittyä, villat lajiteltua, pestyä ja karstattua ja sitten kehrättyä langaksi ja viimein kudottua / neulottua. Lampaissa kun on perusvärit niin lankasekoituksista saa montaa väriä. Se on semmoinen työsarka ettei moni halua 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #138 : 31.12.10, 13:23 » |
|
Miten tämä onkin niin kiva aihe jutella  Olen pyöritellyt näitä oikeita lankoja. Ja nuuskutellut ja miettinyt pääni puhki mitä teen. Kun ei raskis mitään tavallista vaikka arkihan meillä pyörii kokoajan.. Jos tekisi ylelliset unisukat kaikille? Tai sisätohvelit ja laittaisi pohjan, etteivät kulu.. Tuntuu että en halua mitään sellaista tehdä joka olisi kohta hukassa tai unohtunut jonnekkin  Arvostan lankoja liikaa ...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #139 : 31.12.10, 13:48 » |
|
Unisukkia tein minäkin jouluksi kaikille, tossusia on kiva ja nopea virkkaamalla ainakin valmistaa ja niihin kirppikseltä ostetusta nahkatakista pohjat, suutarilla samaiset nahkapohjat maksoi 7 euroa, nahkatakki maksoi 4 euroa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SuviA
|
 |
« Vastaus #140 : 31.12.10, 16:01 » |
|
Hieno idea! Pitää käydä kirpparilla! Muutakin rojua olis tarvis...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #141 : 03.01.11, 13:48 » |
|
Heipsan! Oletteko jättäneet kutistumisvaraa rukilla kehrätystä langasta neulomiinne töihin? Jos, niin kuinka paljon?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #142 : 03.01.11, 15:58 » |
|
Riippuu kovasti langasta, jos on luja kierre niin eipä sikisty, villoissa on myös eroja. Yleensä kudon pikkuisen koetilkun jos olen epävarma kutistumisesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #143 : 03.01.11, 21:36 » |
|
Mä olen kans opetellut neulomaan koetilkkuja, kun aika pitkälti tulee fiilispohjalta neulottua, eikä niinkään ohjeiden kanssa, niin ei sit ihan niin montaa kertaa aina tarvi purkaa ja tehä uusiks!  Mut tätä kutistumispuolta en kyllä ollut ottanut huomioon näillä omilla langoilla neuloessa, ja niinpä vanutin (muka varovasti pestessäni käsin +30c) yhden pipon aikalailla nippisnappis mahtuvaksi.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sissy
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #144 : 09.01.11, 19:37 » |
|
Yksi uusi ilmoittautuu "villahöperöiden" joukkoon  Marraskuussa ostin vihdoin rukin ja nyt jo kovasti kehräillään! Voi tätä onnea kun saa itse tehdä omat lankansa! Kehräyksen opin aika nopsaan kun sain oikeanlaista villaa ja hyödynsin tietenkin tätä netin ihmeellistä maailmaa  Eli suuret kiitokset mm. tälle ketjulle 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #145 : 09.01.11, 20:48 » |
|
Eikö ookin ihmeellinen värkki tuo rukki  Oli sitten vanha tai uusi niin kovin vie ajatukset ja ei ole vapaa - ajan ongelmia, odottelee vain kevättä ( saa taas pestä uusia villoja ) ja syksyä ( on aikaa kehrätä ihanista puhtaista villoista ) 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sissy
Musta lammas
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #146 : 09.01.11, 21:24 » |
|
Joo ei kyllä ole ongelmia vapaa-ajan kanssa  Nyt jäin työttömäksi niin ehtiikin enemmän! Silti tuntuu etten ikinä oo ollut näin kiireinen kun rukki vie kaiken ajan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #147 : 10.01.11, 15:38 » |
|
Mistä olette ostaneet rukkiin nyöriä? Mä löysin yhdestä kalastustarvikekaupasta hauenkoukkusiimaa, jota sit ostinkin kerän. Mut se on kyllä ihan liian paksua... Nyt alkaa rukin vanha, sopivan ohkanen nyöri olla niin riekaleina, että uutta tarttis saada...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
lilja-hillevi
|
 |
« Vastaus #148 : 10.01.11, 16:07 » |
|
Riippuu kai vähän rukista, mulla on sitä hauenkoukkusiimaa josta purin yhden säikeen pois, liotin yön yli ja sitten roikotin painoa siinä, helpotti käytössä venymistä. Ennestään oli nyörinä useampi säie pellavalankaa, vaatimuksena nyörissä kai on ettei kauheasti venyisi ja mielellään saisi kestää kauan
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
katiska
Karitsa

Poissa
|
 |
« Vastaus #149 : 10.01.11, 16:24 » |
|
Oi, hienoa, eipä mene tuo hauenkoukkusiima sitten hukkaan! Täytyy kokeilla. Nyt on ne paksut nyörit, ja kehrääminen on yhtä takkuamista.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|