24.05.12, 15:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 11   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villat omista lampaista, käsittely alusta loppuun.  (Luettu 10724 kertaa)
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« : 08.09.09, 17:15 »

Minäpä ajattelin kysellä kuinka paljon täältä löytyy hulluja ihmisiä, jotka käsittelevät omien lampaidensa villat itse käsin alusta loppuun ? Siis aina keritsemisestä, karstaukseen, kehräykseen ja/tai huovutukseen ja kaikkea siltä väliltä värjäystä unohtamatta :hymy hymy. Tiedän yhden itseni lisäksi, mutta onko pimahtaneita muitakin ? muikea hymy

Meiltä tulee jo aikalailla villaa vuodessa, esim tänä syksynä on seitsemän lampaan villat käsittelyssä. Nyt on vasta viisi kerittynä, joista kaikki villat sentään pesty ja jopa yhdet kokonaan karstattuina...vielä pitäisi myllyn laulaa aika paljon ennen kuin voin huokaista ja pääsen kunnolla vuorostaan rukin eteen, ja roiskuttamaan saippuaa  muikea hymy. Välillä vaan meinaa usko loppua kun saa tehdä töitä hiki otsassa päivästä toiseen, ja silti villaa kertyy aika kasat nurkkiin... :hymy. Mielessä on käynyt lähettää villaa johonkin kehräämöön, mutta kun ei tässä millään saa edes kolmea kiloa samanväristä villaa kasaan eikä toisaalta pysty kasaamaan usealta vuodeltakaan kun täytyy sitä käyttöönkin saada. On se kyllä toisaalta aika mahtava tunne pukea ihan oikeasti vaikkapa omatekoinen villapaita päälle palkkiona kaikesta tehdystä työstä  muikea hymy. Mutta olenko minä ihan yksinäinen kaheli vai onko muitakin näihin villatöihin järkensä menettäneitä ja saako joku jopa tuloa töistään ?
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
Tiina K
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 08.09.09, 19:26 »

Minä olen kehrännyt. Ja kehrännyt. Ja kehr...no siis tuntuu siltä, että se saamarin villa ei lopu koskaan!! Se on yllättävän hidasta hommaa ja usko on jo loppunut. Ehkä minut löydetään vuosikymmenten kuluttua rukin äärestä, valtavan villakasan alta ???
Huovutus on nopeampaa, olenkin välillä huovuttanut jotain ja sitten taas kehrännyt.
Mutta on ne oman lampaan villasta kehrätyt ja kudotut villasukat aivan äärettömän lämpöiset ;D
tallennettu
Maija H
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Emma im memoriam

« Vastaus #2 : 08.09.09, 19:54 »

Täällä yksi osittain pimahtanut, jokusen kymmenen kiloa per vuosi kehrään alusta asti langaksi, sitten lähetän loput kehräämöön ja otan vähintään puolet (noin sata kg per vuosi)  takaisin joko lankana tai hahtuvana, Ja jotain saan siitä elantoakin.  :hymy
tallennettu

"Du missar 100% av alla de skott du inte skjuter" (Wayne Cretzky)
www.maijas.ax
Amyrlia
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 08.09.09, 21:26 »

Minä haaveilen että joskus olisi tuollaisia "ongelmia", kerrostalossa on vaan vähän hankalaa pitää lampaita  ;D. Tuli vaan mieleeni - jos tuntuu että sitä villaa on joka nurkka täynnä niin luulisin että sille kyllä löytyis kehräystä  harrastavia ostajia ihan Suomesta (*viittaa innokkaana muikea hymy) ja miksei maailmaltakin, Etsyn ja Ravelryn(etsy.com ja ravelry.com) kautta. Suomenlampaan villa vaikuttais ainakin Ravelryn keskusteluissa olevan aika haluttua maailmalla, kehräysvalmiina varsinkin. Tuonne Ravelryyn kannattaa muuten rekisteröityä jos harrastaa kutomista/kehräystä/mitä vaan villan kanssa touhuamista, sieltä löytyy kaikkea mahdollista aiheesta (anteeksi mainostus, tunnustan olevani ihan koukussa (ja samalla nikillä sielläkin)  ;D).
tallennettu

lilja-hillevi
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 08.09.09, 22:07 »

Täällä on myös yksi villahöperö  ;D Täydellisiä pipertäjiä ollaan tytön kanssa noiden kaikkien kahden lammasneidin ansiosta. Itse on kuitenkin kerintä, villanlajittelu, pesu, karstaus ja kehräys tehtävä. Villat on vieneet mukanaan, vähän huovutusta ja rukki surraa ja ei ole lankoja tarvinnut kaupasta ostella enää. Tulopuolta ei ole muuta kuin omien ja lahjaksi annettujen sukkien muodossa. Kahden lampaan villat ja värit ei aina riitä ja silloin on lisäksi turvauduttava ostovillaan  ;D
tallennettu
Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #5 : 08.09.09, 22:14 »

No niin ja täältä sitten varmaan löytyy se toinen pimahtanut josta Kaisa tuossa mainitsi ;D Just äsken kehräsin ja mietin, että missä välissä sitä ehtii keritä loput kolme turrukkaa. No se kerintä on tietysti ehkä pienin homma siinä, pesu, kuivatus ja karstaus ovat isoin prosessi. Vaan onpa se niin mukavaa kehrätä omien lampaiden villaa muikea hymy
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 09.09.09, 08:36 »

Ihana kun meitä "hulluja" löytyy näinkin paljon  muikea hymy.

Mulla on noita villoja niin laidasta laitaan, että mun on joka vuosi ihan vaikea keksiä mihin niitä raaskisi käyttää että pääsisivät parhaiten oikeuksiinsa. Suurin osa on nyt mennyt langoiksi, kun en meinaa raaskia huovuttaa niitä  :-[...nytkin on mm. suloisen pehmeää, superpitkää harmaskaritsanvillaa, 50/50 affesl karitsanvillaa joka on upean kiiltävää ja melkein järkyttävän pitkää, sekä sitten hiukka lyhyempää ja karkeampaa mustanharmaata harmaskaritsaa. Ei näitä raaski huovuttaa vaan langoiksi menevät  hymy. Ehkä noista aikuisten lampaiden villoista joutaisi tänä vuonna huovaksi ettei tarvitse ostella villaa muualta :-\

Mielenkiinnolla odotan millaisia villoja ensi vuonna saan kun meidän molemmat uuhet karitsoivat  muikea hymy....ja toisaalta vähän kauhulla odotan sitä kerintää ja villojen käsittelyä, kun saattaa kerittäviä olla kymmenkunta  :o

Minä en villoja ole vielä raaskinut myydä, kun tuntuu että ne kaikki ovat niin ihania  :-* :-*. Valmiita lankoja olen vähäsen myynyt. Vielä tässä on joutunut lankoja ostamaan muualtakin kun ei vaan ehdi kehrätä tarpeeksi  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 13.09.09, 22:22 »

Ilmottaudun hullujen kerhoon. Ehkä karstojen rapsutus pitää mut sitten poissa hullujen huoneelta.
tallennettu
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 13.09.09, 22:33 »

Kaisa: Pitäisitkö joskus jonkun villankäsittelykurssin? Siis ihan maksua vastaan. Itse sain rukin, jota en osaa edes koota, kun ei ole uusi, eikä käyttöohjetta ole.  :hymy
tallennettu
Aholainen
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 15.09.09, 22:27 »

En nyt muista oliko se Wilhelmiina itse, joka piti kursseja kehruusta, vaiko vain mainosti sitä. Ei siitä oo muistaakseni ihan kauheesti aikaakaan...viime syksynäkö??? keväällä??? Onkohan hän järjestämässä uutta tulevaisuudessa?
tallennettu
Karvanoppa
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 16.09.09, 14:51 »

Minäkin ainakin toivoisin kuuluvani tähän "hullujen" sakkiin  silmänisku. Hommasin alkukesästä pari valkeaa risteytyslammasta ja nyt on  villat nurkassa kerittynä. Ensimmäisen 100g satsin pesin ja värjäsinkin jo veriseitikillä ja nyt ne odottavat karstausta. On vielä auki, mitä niistä sitten tekemään. Islanninjäkälää on kerättynä seuraavaa kokeilua varten! Jos vaikka huovutustöitä kokeilisi. Kehräämisen oppiminen olisi mielettömän hieno juttu (mummon rukki seisoo nurkassa toimettomana), mutta melkein luulen, että siihen tosiaan tarvittaisiin opettaja. Mene ja tiedä. Nyt näitä sivuja selaillessa on iskenyt himo lammaslauman kasvattamiseen..ruskea..musta..harmaa  :hymy
tallennettu
Amyrlia
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 17.09.09, 11:56 »

Kyllä kehräämään voi oppia ihan ilman opettajaakin. Suntuubista (Youtube.com) löytyy paljon kehruuvideoita kun laittaa hakusanaksi vaikka "spinning wool", niin rukilla kuin värttinälläkin kehruusta. Minä opettelin periaatteessa ihan noiden videoiden perusteella ja lukemalla amerikkalaisia blogeja/muita sivuja (linkkilistaa voi pyytää yksärillä jos kiinnostaa). Koskaan en ole nähnyt kehräystä livenä mutta niin vain saan aikaiseksi jotain langalta muistuttavaa muikea hymy. Aloitin ihan polkemaan opettelulla eli telkkaria tuijottaessa poljin tyhjää rukkia välillä pysäytellen, sitten aloin kehrätä kaupan hahtuvalankaa jotta kädetkin pääsis rytmistä kiinni ja lopuksi olikin sitten villan vuoro. Nyt on taas rukkikuume nousemassa, mieli tekisi kovasti ostaa uusi (tämä: http://www.woolery.com/Pages/ashwheelsfr.html#traveller  tai tämä http://www.majacraft.co.nz/wheels/suzie_pro.php ) mutta ilman sitä lottovoittoa...   ;D
tallennettu

Suusanna
Pässi
Poissa Poissa

Särmä

« Vastaus #12 : 18.09.09, 12:13 »

Karvanoppa: Kyllä se kuule niin menee, että pitää saada loppujen lopuksi kaikenväristä villaa ;D Mullakin oli ensin musta, ruskea ja valkoinen uuhi, sit piti saada harmaa ja nyt on pari pässiäkin ja ekat karitsat syntyivät kesällä ;D Nälkä kasvaa syödessä...
tallennettu

Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 20.09.09, 21:11 »

Kehräyksestä kiinnostuneen kannattaa haalia kirjastosta käsiinsä Sari Varilon Kehrääjän kirja. Siitä löytyy perusohjeiden lisäksi paljon muutakin hyödyllistä, mm neuvoja vanhan rukin saamiseksi toimintakuntoon.  hymy

Minäkään mitään kursseja ole jaksanut käydä vaan olen opetellut villankäsittelystä kaiken haalien tietoa kirjoista, netistä, muilta tekijöiltä. Parhaiten oppii kokeilemalla eri juttuja rohkeasti ! Tällä hetkellä olen varsin tyytyväinen tieto/taito tasooni...saan villat lampaiden päältä pois ja jalostettua niistä mitä tahdon, ja mitä muut tahtoo  muikea hymy

Xaus: Toki voin pistää mietintään jonkun kurssin järjestämisen jos nyt ketään kiinnostaa tämmöisen opi itse- tapauksen järjestämä kurssi....mulla kun ei ole mitään hienoja titteleitä ja kursseja aiheesta takanani.

Noista lampaiden väreistä...kummasti sitä pyrkii haalimaan ainakin yhden joka sorttia. Mulla on kova halu ruskean uuhen perään, ja silloin olisi värisuora täydellinen  hymy. Tässä on kyllä jo myös ruvennut miettimään, että kyllä se olisi toisaalta ihana jos olisi erikseen ns. lankalampaat ja huovutuslampaat...että niitä isompia tiloja odotellessa  :hymy silmänisku
tallennettu

www.uniikkituote.net
kissaherra Läski
Heinähattu
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 21.09.09, 12:03 »

Täällä vielä yksi kotitarvepipertäjä...Omien lampsujen villat käsittelin itse viimeksi keväällä alusta loppuun( keritsin, karstasin, kehräsin/huovutin), tänä syksynä on kertyny villaa jo muualtakin niin reippaasti, että tuskin koko satsiin riittää aika tai innostuskaan..mutta kiva on saada aina jotain "itse tuotetuista" villoista, valmiit tuotteet ovat paljon arvokkaamman tuntuisia, kuin kaupan langoista tehdyt. Ja mukavasti lämmittää mieltä, kun joku muukin huomaa, että "hei, onko nuo tossut tehty tuosta sinun lampaasta...vau..."

Hommattiin tän syksyn kerintöihin jo ihan konekin avuksi, alkuvaikeuksien jälkeen alkaa jo sujua jotenkin. Huomasin kuitenkin, että tuo fiskars-kerintä sopii vaan itselle jotenkin paremmin, menee nykyisin tosi nopsaan, tulee ihan siisti jälki ja lampaat tykkää  ;D Ja siinä samalla voi jutustella "seuraneitien" kanssa ja rapsutella asiakkaita  ;D Toistaiseksi on kerittäviä alle 10, joten nuo fiskarsit vielä pelittää, varmaan määrän lisääntyessä ( näin on oletettavasti tapahtumassa...) on pakko innostua tuosta koneesta enemmänkin, etenkin kun se nyt on hommattu...

Nyt on suunnitteilla sellainen liukuvärjätyn näköinen pitkänmallinen liivi itselle, saa kivasti leikkiä väreillä kun on nuita enemmän ja vähemmän harmaita edustajia + musta ja ruskeakin. Eli siis vähintään 7 lammasta täytyy olla että on värejä mistä valita  ;D Tiedoksi vaan muillekkin jotka värejä haaveilee laumaansa...
tallennettu

Söisi suu, vetäisi vatsa, vaan ei kestä heikot sääret.(kuuleman mukaan lammas näin virkkoi)
Sivuja: [1] 2 3 ... 11   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: