24.05.12, 15:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: laitumelle valo?  (Luettu 2920 kertaa)
lambs
Karitsa
**
Poissa Poissa

« : 07.09.09, 22:07 »

koska olisi hyvä aika ottaa pässit sisälle yöksi? eli kuin myöhään voi pitää ulkona? talvipaikasta tulee kulku laitumelle,että saavat sit itse ulkoilla omien halujensa mukaan. kannattaako laitumelle laittaa valo,mikä pimeän tultaessa syttyisi ja sit aamulla sammuisi?
tallennettu
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : 08.09.09, 08:09 »

Aloitetaanko tääläkin tämä "yövalo" episodi  :o

http://justiceforall.suntuubi.com/?cat=42
« Viimeksi muokattu: 08.09.09, 14:54 kirjoittanut riitta » tallennettu
Gisli
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #2 : 08.09.09, 08:59 »

Eikös ne sitten oteta pois laitumelta, kun sieltä ruoka loppuu? muikea hymy tai kun kuura jäädyttää kaiken syötävän...
En kyllä itse ole ainakaan ajatellut tuleville lampailleni ulkoiluvaloa erikseen laittaa. Jos niillä on vapaa kulku ulos ja sisään, niin riittäähän se pieni yövalo siellä sisätiloissa, johon voi sitten mennä "turvaan" kun siltä tuntuu.

Liiketunnistin-lamppu kuulemma saattaa vähentää petojen liikuskelua ympärillä, en tiedä onko totta.

Onhan se itsestäkin mukavempaa kun on pimeää yöllä ja päivällä valoisaa kieli
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 08.09.09, 13:32 »

Hymm.. otetaan laitumelta kun ruoka loppuu... mie oon kyllä sitä mieltä että myös lampaalle on talvinen ulkoilu ja liikunta ihan paikallaan ja sitä kyllä tulee edesauttaa osittaisella ulosruokinnalla... tai näin mie teen. Mut mitään valoja en oo aatellut viritellä, ulos. Ittelle riittää ottalamppu etten kompuroi, niillä villamoilla kun on niin paljon paremmat aistit, et kyl ne pärjää siinä missä mää jo oon täysin avuton ;D
« Viimeksi muokattu: 08.09.09, 13:35 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #4 : 08.09.09, 13:36 »

Mä antaisin kans ulkoilla läpi vuoden, jos olisi se mahdollisuus.
Ulkona ei ole valoa yölläkään vaikka itse sitä kaipailisinkin, mutta vain siksi aikaa kun tarttee siellä liikkua.
Sisälläkään ei ole yövaloa kuin karitsointiaikaan, kun pitää käydä useammin..eikä toki silloinkaan, jos ei joku illalla näytä poksahtavan yöaikaan..
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Gisli
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 08.09.09, 14:13 »

Hymm.. otetaan laitumelta kun ruoka loppuu... mie oon kyllä sitä mieltä että myös lampaalle on talvinen ulkoilu ja liikunta ihan paikallaan ja sitä kyllä tulee edesauttaa osittaisella ulosruokinnalla...

Oho, nyt olen kyllä lukenut aluperäisen viestin jotenkin väärin muikea hymy Pahoitteluni. siis käsitin että laitumella tarkoitetaan sellaista kesälaidunta ja sitten talvipaikka ja sen yhteydessä oleva ulkouluaitaus on erikseen... Ei aamuisin ajatukset näköjään toimi  kieli
tallennettu
lambs
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 08.09.09, 15:21 »

tarkoitin juu sitä kun olen lukenut että lampailla olisi hyvä olla yövalo,tällä hetkellä lampaat ulkona ja pimeä tulee klo 21 aikoin ja tosiaan täällä täysin pimeetä,kun ei noita ulkovaloja pahemmin ole. että tarvisiko sinne jotakin valoa laittaa...vai voivatko ihan vaan pimeässä olla?
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 08.09.09, 15:26 »

^ mulla on kaikki vielä laitumella ilman mitään valoja. Pääsevät tosiaan sisään sitten kun ruoka loppuu, ja joutuvat jopa rassukat olemaan sisällä tuonne toukokuulle asti (kaikilla kun ei ole mahdollisuutta talvitarhaukseen). Toisessa lampolassa meillä on talvitarha (pihatto) eikä sielläkään ole ulkotarhassa valoja, sisällä on iltaan asti mutta yöllä on pimeetä kuin...
tallennettu
Kaisa
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 08.09.09, 17:02 »

Kyllä se lammaskin yllättävän hyvin pimeässä näkee...silloinkin kun meiltä ihmisiltä näkö loppuu. Taimi uuhi tuossa piti meitä yhden yön hereillä huudellen kiimassa ja rampaten aidan viertä pilkkopimeässä....no joo, kulki tuttua reittiä aitaa myöten mutta hyvin pärjäsi  :hymy
tallennettu

www.uniikkituote.net
Suurmäen kartanon eläimet:
puput Hanna, Pinja, Pumpuli, Hermiina, Justiina, Suklaa, Jussi, Tiku
kainuunharmaat Taimi + Lowiisa, Sissi, P.Olavi, T.Tähti
suomenvuohet Aatu, Jooseppi ja kuttu Aino + kaksi pukkikiliä
Kullervo-kukko ja 6 rouvaa, 4 tipua
kissaherra Läski
riitta
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 09.09.09, 17:33 »

Onkohan kukaan lukenut tuota "Yövalo" linkkiä jonka laitoin aikaisempaan viestiin?
Olisiko meidänkin lampureiden aika keskustella eläinten hoidon lakisääteisestä tasosta?

Yövalo ja laidunsuojat ja monet muut asiat ovat lakitekstissä kovin vaikeaselkoisesti mainittuja.
Miten siis pitäisi tulkita esim : "riittävä suoja" -tekstiä?

Jos meilläpäin olisi vastaavia eläinsuojeluvalvojia, niin itse olisin varmasti saanut sakot toiminnastani.
Meillä ei ole kirkasta yövaloa , on vain himmeä valaistus ( siinä valossa en todellakaan pystyisi lukemaan Kalevaa)
Meidän jaloittelutarhassa saattaa olla rankkasateen jäljiltä lätäköitä.
Meidän hevosilla saattoi olla jalat ja mahanalus märkinä huonoilla ilmoilla-
Meidän koirat syövät lampaanpaskaa, ja sehän tunnetusti vaarantaa niiden terveyden.
jne...
tallennettu
Talvikki
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 09.09.09, 19:39 »

Kyllä lukasin tuon linkissä olevan jutun ja katsoin tutun eläisuojelulain sivulta.

Kyllä se laki on välillä niin vaikeasti ymmärettävää ja tuntuu myös siltä että siitä puuttuu useita tärkeitä asioita esim.poikimis/karitsoimis ikä.

Kyllä joka tilalta näin syksyllä löytyy kurasia jalkoja ja mahanalusia.
Lampaat meillä on kyllä puhtaassa laitumessa, mutta tuo nauta porukka ,kun on niin painavaa alkaa laitumet pettää sateella.
Lampolassa mulla on yksi loisteputki yövalona.
Suoja pitäs olla hyvä, kun on rakennettu vanhaan heinäkuivuriin.
tallennettu
Helvenia
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 09.09.09, 21:41 »

-
« Viimeksi muokattu: 11.09.09, 12:14 kirjoittanut Helvenia » tallennettu

mörö
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 10.09.09, 04:49 »

Suosittelen kyllä kaikille tutustumista asiaan.  Eläinsuojelutyö ja eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen on erittäin tärkeää ja jo siitäkin voisi kirjoittaa tunti tolkulla.

Viime aikoina esiin tulleet tapaukset kuitenkin saattavat romuttaa koko systeemiä.  Monet eläinten omistajat viettävät unettomia öitä ja pelkäävät. Keskustelu on paikoin vimmaista, mutta ymmärrettävää.  Suojelutyö on kääntymässä itseään vastaan.  Tittelit ja uskottavuus. Uskallus. Pätemisen tarve, sairauskin ehkä.

Hurjia tapahtumia ja monitahoinen vyyhti. Taloudellisia epäselvyyksiä, lievästi ilmaisten vapaata tulkintaa, jopa hovissa asti.

Ne jotka kestävät, katsokoot "hätäteurastus" kuvat ja miettikööt omalle kohdalleen tapahtuvaksi.

Netissä tai missä tahansa muullakin foorumilla voidaan kirjoitella sitä sun tätä, eikä toimittajillakaan ole mitään vastuuta kirjoittamansa todenperäisyydestä, mutta käsittelemättömät kuvat kertovat karua totuutta.  Virkavalta paikalla ja hevosta ammutaan lopetusmielessä oven raosta yhden näyttäessä taskulampulla valoa ja toinen ptää korvistaan.. Eläinsuojelua toipilashevoselle?

Monet viettävät unettomia öitä. Jotta niitä ei tulisi lisää, voit kirjoittaa nimesi adressiin. Löytyy sekin justiceforall.suntuubi.com
tallennettu
vikke
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 10.09.09, 13:07 »

Enemmän kuin huolestuneena olen minäkin seurannut tapaus "yövaloa" sekä tapausta "sastamalan hevoset".
Eläinsuojelu on ehdottoman tärkeä asia, MUTTA mihin onkaan ihmisiltä karannut maalaisjärki näissä yllä mainituissa tapauksissa??

Itsekkin mietiskelin, että samoin perustein minutkin voisi tuomita eläinsuojelurikoksesta kun ei meiltäkään löydy sitä yövaloa ja talliin tulee sähkö roikalla. Vedetkin saattavat kovimmilla pakkasilla pamahtaa riitteeseen...
Jotensakkin tuntuu, että liian virkaintoiset tädit ovat olleet liikkeellä ja lietsoneet tuulta toistensa purjeisiin. Hovioikeushan on kyseisissä tapauksissa jättänyt lähes täysin huomiotta asiantuntijalausunnot ja uskonut ell ja eläinsuojeluvaltuutettua.
Yleensä ottaen asiallisella neuvonnalla ja ohjeistuksella pääsee huomattavasti parempiin tuloksiin kuin arjalaisilla otteilla. Ainakin kuvien ja asiakirjojen perusteella kyseessä on todellinen oikeusmurha!

Miten voi olla mahdollista, että ell on lähtenyt mukaan tähän hullutukseen???
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 11.09.09, 00:31 »

Ne jotka kestävät, katsokoot "hätäteurastus" kuvat ja miettikööt omalle kohdalleen tapahtuvaksi.

Netissä tai missä tahansa muullakin foorumilla voidaan kirjoitella sitä sun tätä, eikä toimittajillakaan ole mitään vastuuta kirjoittamansa todenperäisyydestä, mutta käsittelemättömät kuvat kertovat karua totuutta.  Virkavalta paikalla ja hevosta ammutaan lopetusmielessä oven raosta yhden näyttäessä taskulampulla valoa ja toinen ptää korvistaan.. Eläinsuojelua toipilashevoselle?

Nyt mä vasta ehdin lukea noita liitteitä tuosta yövalojutusta. En voi muuta kuin ihmetellä. toinen ihmetys oli tuo (eri juttuun liittyvän) hevosen lopetus, missä poliisi ampui hevosen. Mikä tässä oli taustalla? siihen ei löytynyt tuolta mitään tekstiä. Miten ihmeessä poliisi ja eläinlääkäri voivat olla mukana tuollaisessa että irrallaan oleva hevonen ammutaan vähän sinnepäin osuen. Mihin tämä maailma on tosiaan menossa...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: