24.05.12, 15:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Karstat  (Luettu 2038 kertaa)
-jaana
Musta lammas
*
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« : 12.12.05, 20:45 »

Mistä olette hankkineet karstanne? Onko esim. jotain nettisivustoa josta voisi näppärästi tilata? Onko karstoissa jotain oleellisia eroja eli millaisia ei ainakaan kannata hommata?  ???

-jaana
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 12.12.05, 21:44 »

Mun kaikki käsikarstat on kirppislöytöjä.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #2 : 12.12.05, 22:13 »

Ainakin Toijalan Kaiteelta elikkäs Toikalta saa karstoja. http://www.toikatori.com/ -> kehruuvälineet ->karstat

tallennettu
Merike
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 13.12.05, 09:13 »

Minä kyselin ihan samaa jokin aika sitten.

http://www.lampola.org/foorumi/index.php/topic,366.0.html
tallennettu
-jaana
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 13.12.05, 15:14 »

Loistavaa, kiitos! Toijalan Kaide olikin hyvä linkki.

-jaana
Katja, Hallikainen märehtii terveisiä  silmänisku
tallennettu
Katjuska
Oinas
Poissa Poissa

edesmennyt päähunni, Rohkelikko

« Vastaus #5 : 13.12.05, 15:32 »

Oi! Hallikaiselle sylin täydeltä terveisiä, rapsutuksia ja pusuja. Smack!  :-*  ;D   
tallennettu
-jaana
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 13.12.05, 15:57 »

...jatkan tänne vielä aiheen sivusta...
Katja, onnistuin saamaan Hallikaisen kuvan albumiini.
tallennettu
Hanna
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 20.12.05, 00:18 »

Minä ostin karstani tätä kautta, tuli parissa päivässä perille.
tallennettu
Sarvipää
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 28.08.06, 19:50 »

Löysin tänään kirppikseltä vanhat käsikarstat. Niissä on ruostetta ja likaa, nahka on hapertunutta. Mitä niille kannattaisi tehdä? Voiko niitä kunnostaa vai ripustanko ne seinälle koristeeksi?
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #9 : 28.08.06, 19:58 »

Ruoste ja lika lähtee karstaamalla. Kannattaa käyttää siihen jotain roskavillaa, sillä ruoste värjää villan punaiseksi. Ellei nyt sitten halua ruosteenpunaista villaa.  ;D

Mun mielestä hapera nahka elpyy kummasti, kun karstat pääsevät oikeaan käyttöön ja villarasva voitelee ne. Eli karstaa siis PESEMÄTÖNTÄ roskavillaa niillä jonkun aikaa, niin lika ja ruoste irtoaa sekä nahka rasvaantuu.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #10 : 28.08.06, 20:26 »

Tää on vähän OT: mutta kirjoitan tähän kuitenkin  :hymy Eli haluaisin vielä nostaa esille sellaisen asian, että huonot villat kannattaa aina laittaa kompostiin (ellei käytä sitä karstojen putsaamiseen tms). Huonoa villaa on sekä likainen, paakkuinen että SILPUTTU kuitu. Viimeinen edellä mainituista saa mun karvani pystyyn >surullinen >surullinen Mä nimittäin selvitin tuossa juuri yhden toiselta lampurilta ostamani villakasan. Siitä oli käyttökelpoista tavaraa ehkä neljännes koko määrästä. Kaikki muu oli osaamattoman keritsijän koneella silppuamaa törkyä  :o Nämä villat olivat muuten siistejä, puhtaita jne, mutta KAHDEN SENTIN PÄTKINÄ....
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
tessa
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 29.08.06, 08:04 »

Sain omat käsikarstani kaupanpäälle osaessani lampaat. Vielä haaveilen siitä karstamyllystä. Jonain päivänä ostan sen.
Tuosta silputusta villasta mulla on omakohtaisia kokemuksia. Ensimmäinen kerintäni oli just sitä silppuamista. Toinen meni jo paremmin ja kolmas oli sitten kelpuutettava. Keväällä kun taas keritsin, oli tulos omasta mielestäni hyvä. Villa on yhtenäistä eikä silppua missään. Vahinko vaan, että kahden uuhen villa oli likaista ja hirveän roskaista. Ne päätyy hirsien rakoon lampolaan. Meidän Aslakin villa on taas on mahdottoman hyvää käsin karstata. Se kasvaa pitkäksi ja on sellaista kreppiraudalla kiharretun näköistä. Aivan kuin se hylkisi roskia ja likaa. Uuhien on sellaista kikkuraa ja kaikki roskat takertuu niihin tiukasti. Niiden villa kasvaakin hitaammin vai meneekö se aina vaan kiharammaksi mitä pitemmäksi se kasvaa? Niiden villa vois olla parempi keritä vain kerran vuodessa. Ehtisi kasvaa tarpeeksi pitkäksi.
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #12 : 29.08.06, 08:45 »

Aivan kuin se hylkisi roskia ja likaa. Uuhien on sellaista kikkuraa ja kaikki roskat takertuu niihin tiukasti. Niiden villa kasvaakin hitaammin vai meneekö se aina vaan kiharammaksi mitä pitemmäksi se kasvaa? Niiden villa vois olla parempi keritä vain kerran vuodessa. Ehtisi kasvaa tarpeeksi pitkäksi.
Niillä lienee erittäin hieno (=pikkuruista kikkaraa) villa. Lähes kaikilla meidän harmasuuhilla on juuri tämmöinen villatyyppi. Molempien aikuisten pässiemme villa on melkoista kikkaraa myös  kieli Oliko muuten Aslakin ja tyttöjen karitsoiden villa samanlaista kuin emollaan vai isällään?
tallennettu

tessa
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 29.08.06, 10:05 »

En ole Alisan karitsoja vielä kerinnyt mutta niillä näyttää villa samanlaiselta kuin Aslakilla. Muistaakseni viime syksynä kun keritsin ensimmäisen kerran lampaani, villa oli kaikilla aika suoraa. Tämä kiharuus on tullut nyt myöhemmin.
Alma on nyt aivan tumma päästään ja jaloistaan. Keväällähän se oli aivan vaalea.
Keritsetkö Auli nämä kikkaraiset lampaasi kerran vai kaksi vuodessa?
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #14 : 29.08.06, 15:20 »

tessa: mä luulen, että niiden sun emojen karva on ollut niin pientä kiharaa että se on vaikuttanut sun silmääsi lähes suoralta. Villalla on taipumus tulla iän myötä (onneksi) karkeammaksi. Siis kiharoiden määrä pienenee ja koko suurenee. Mä arvasin, että Alma on samanlainen kameleontti kuin emonsa  ;D Taika on juuri nyt ihan mielettömän tumman siniharmaa ja sillä on musta naama. Mä olen kerinyt kaksi kertaa vuodessa mutta yritän varmaan muuttaa sen yhteen kertaan.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: