24.05.12, 15:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mikä on status?  (Luettu 1525 kertaa)
sheepysheep
Karitsa
**
Poissa Poissa

Lampukoita

« : 14.08.09, 22:47 »

Voisikos joku hieman valaista sanaa status? Minulla on ollut näitä lampaita jo puolenkymmentä vuotta, vuohia parikymmentä vuotta, mutta en vieläkään tiedä mikä se oikein on. Meillä on pitopaikkatunnukset ja korvamerkit, mutta ei noita statuksia yms. Liittyvätkö ne jotenkin tarkkailussa oloon tms?
tallennettu
AaHoo
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 14.08.09, 23:27 »

Ei liity tarkkailuun,  maedi-visnaa (sairaus) testataan verikokein ja kun on puhtaat tulokset niin status (I, II tai III) nousee vuosittain, kolmonen korkein. Alemman statuksen tilalta ei saa tuoda eläimiä ylemmän statuksen tilalle tai se status laskee. Yli 20 uuhen tilan pitää kuulua mv-seurantaan. TÄssä yksinkertaistetusti, maedi visnasta löytyy faktaa vaikka täältä http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/elaintaudit/maedi-visna
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 15.08.09, 10:15 »

Myönnän, etten jaksanut vielä perehtyä tuohon linkkiin... Mutta miten siis nuo verikokeet tullaan ottamaan (siis mistä "tilataan"), ja kuka ne ottaa? Onko joku alaraja, kuinka monta eläintä on oltava? Minkä hintaista?
tallennettu
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

www.laurilan.net

« Vastaus #3 : 15.08.09, 10:22 »

Laita tuonne haku- kenttään sana "status". Tässä esim. yksi vanha vastaus: http://www.lampola.org/index.php?topic=3509.0
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 15.08.09, 10:36 »

Ok. Ei taida siis meillä olla vielä ajankohtaista silmänisku
tallennettu
sheepysheep
Karitsa
**
Poissa Poissa

Lampukoita

« Vastaus #5 : 15.08.09, 10:45 »

:)Kiitokset vastauksista, tuli asia selväksi, minulla on vain 7 uuhta, joten asia ei siis koske meitä.
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 15.08.09, 10:49 »

Ei meilläkään ole vasta kuin neljä. Mutta jos/kun meinaa karitsoittaa, niin laajenisi tietysti ostajakunta vähän, jos olisi statukset, vai kuinka? Mutta pakolliset testit on vasta yli 20 uuhen tilalla, toki ne voi hommata pienemmällekin..?
Meillä on vaan niin nuorta sakkia uuhet vielä, ja vielä nuorempaa sakkia toiveissa saada keväällä lisää ;D
tallennettu
satuaa
Uuhi
Poissa Poissa

www.aholaidantila.fi

« Vastaus #7 : 15.08.09, 12:09 »

Jos olette ostaneet lampaat tilalta/tiloilta, joilla on jo statukset, saatte itse samat statukset viemällä kunnan eläinlääkärille myyjältä saadut maedi visna -todistukset. Statukset tulevat sen tilan mukaan, jolla on alimmat statukset. Eläinlääkäri kirjoittaa teille oman todistuksen, eikä se meille ainakaan maksanut mitään. Mikäli myyjällä on ollut MV3 -statukset, seuraavat verikokeet otetaan kolmen vuoden kuluttua viimeksi otetuista kokeista laskien. Sinä aikana lammasmääräkin saattaa olla kasvanut...
Kokeet alle 20 lampaan tilalle maksavat eläinlääkärikäynnin verran. Itse verikokeet eivät maksa. Meille tuli keväällä ensimmäiset lampaat ja niitä on nyt 17. Ostimme lampaamme tarkoituksella MV3 -tiloilta, ettei tarvitse odotella seuraaviin statuksiin siirtymistä ja lampaiden myyminen mahdollista kaikille tiloille. Minulle jalostuseläinten myyminen eloon tärkeä asia!
tallennettu
MH
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 15.08.09, 12:42 »

Jos olette ostaneet lampaat tilalta/tiloilta, joilla on jo statukset, saatte itse samat statukset viemällä kunnan eläinlääkärille myyjältä saadut maedi visna -todistukset. Statukset tulevat sen tilan mukaan, jolla on alimmat statukset. Eläinlääkäri kirjoittaa teille oman todistuksen, eikä se meille ainakaan maksanut mitään. Mikäli myyjällä on ollut MV3 -statukset, seuraavat verikokeet otetaan kolmen vuoden kuluttua viimeksi otetuista kokeista laskien. Sinä aikana lammasmääräkin saattaa olla kasvanut...
Kokeet alle 20 lampaan tilalle maksavat eläinlääkärikäynnin verran. Itse verikokeet eivät maksa. Meille tuli keväällä ensimmäiset lampaat ja niitä on nyt 17. Ostimme lampaamme tarkoituksella MV3 -tiloilta, ettei tarvitse odotella seuraaviin statuksiin siirtymistä ja lampaiden myyminen mahdollista kaikille tiloille. Minulle jalostuseläinten myyminen eloon tärkeä asia!

Vähitellen tässä viisastuu... :-[
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: