11.02.12, 05:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Villojen käsittelystä  (Luettu 610 kertaa)
Wilhelmina
Mummouuhi
Poissa Poissa

Bodback-Alfred

« : 09.12.05, 19:39 »

Olen kerinnyt kieli poskessa saksilla klipsuttaen lampaani. Nyt mietin mitä noille ihanille villoille olisi paras tehdä. Määrät ovat vähäisiä ja väreinä musta, valkea ja harmaa.  Olisiko jollakin hyvä kirjavinkki mistä ummikko aloittelija voisi opetella huovutuksen alkeet villoista alkaen ja  ehkä myös kehräämään? Vai aloitanko ahdistelemaan kaikkia naapurin mummoja näillä ongelmillani ;D

Pesenkö villat jotenkin vai miten toimin ???
« Viimeksi muokattu: 09.12.05, 20:57 kirjoittanut Wilhelmina » tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 09.12.05, 22:06 »

Jos aiot vesihuovuttaa, niin villoja ei tarvi eikä kannata pestä, ne peseytyy huovutusprosessin yhteydessä. Sen sijaan villat pitäisi karstata ennen huovutusta. Huovutus on niin alkeellista hommaa, että ei kannata vaivautua hakemaan kirjoja heti alkajaisiksi, vaan vasta sitten, kun kaipaa jotain hienompia niksejä ja idiksiä. Netistä kannattaa katsoa esim tämä:

http://www.kaspaikka.fi/huovutus/

Neulahuovutusta varten mä pesen villat ennen karstausta. Huom! Erittäin varovaisesti haaleassa vedessä, ettei huovu pilalle!

tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
sara
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 10.12.05, 11:55 »

Kehräämistä varten villa täytyy myös karstata, ja jos sulla vain on lähistöllä joku, joka osaa kehrätä ja haluat itse oppia, niin mene ihmeessä pyytämään opastusta. Itse oon kehräämisen opetellut valokuvien, kirjojen ja netistä löytyvien videopätkien avulla - monta mutkaa olisi päässyt helpommalla, jos olisin löytänyt jonkunkaan, jolta kysellä tai vielä parempaa: jos joku olisi näyttänyt.
Toisaalta, jos ei ketään osaajaa löydy, niin kyllä sen oppii ilmankin - vaikkakin tyyli saattaa olla perinteiseen verrattuna hieman erilainen  silmänisku
 nimin. "erikoisella tavalla kehräävä, mutta lankaan tyytyväinen"

edit:
En muista missä yhteydessä olen asiaan törmännyt, mutta joku sanoi, että villat pitäisi levittää "kuivumaan" muutamaksi päiväksi kerinnän jälkeen. Sitten lajittelu ja karstaaminen.
« Viimeksi muokattu: 10.12.05, 11:58 kirjoittanut sara » tallennettu
tessa
Karitsa
**
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #3 : 12.12.05, 09:59 »

muikea hymy
Olen myös itse opetellut kaiken. Kerinnän, karstaamisen ja kehräämisen. Haastavinta on ollut kehrääminen. Kaikkien alkuhankaluuksien jälkeen se on mukavaa puuhaa. Kesti tovin ennen kuin sain "säädöt" rukissa kohdalleen ja tietysti alkuun päästyäni katkesi nyöri.
Kirjastosta lainasin pari kirjaa avukseni:
Varilo Sari, Kehrääjän kirja
Hukkinen Satu, Luonnonkuitujen kehruu
Olen pessyt valmiit langat mutta aion kyllä kokeilla pestyn villankin käsittelyä.
En tiedä teenkö kaikki oikein mutta lopputulos on mukavan näköistä ja se kai on tarkoituskin.
Huovutusta en ole vielä kokeillut. Nämä syksyn villat laitan kaikki langoiksi.
Älä vaan heitä villoja pois. Kokeile mitä saat aikaiseksi.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: