24.05.12, 15:20 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kokkidi/klostridioosi toipilaan kuntoutus  (Luettu 1822 kertaa)
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #15 : 30.07.09, 15:17 »

Mulle antoivat ohjeeksi, että pässille vain kauraa vihreän lisäksi, jos ylimääräistä haluaa antaa. Painottivat, että laidun riittää.

Eikö kyseessä ole kevään karitsa? Luulisi, ettei se nyt kuivaheinälläkään nälkää näkisi.  ??? Oisko imeytymisessä jotain vikaa?
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : 30.07.09, 15:46 »

Ei se sisältö ollu se, et teitin tohtori anto sulle alunperin väärät/epäselvät ohjeet käskiessään syöttää pelkkää heinää viikkotolkulla... kattelin noita aikoja et kasvavahan sairastu jo pari viikkoo sitten. Kyllä keväinen, kasvava, karitta tarvii oikeesti muutakin kuin kuivaheinää, varsinkin, jos heinä sattuis oleen viimevuotista: useilla se on aika valkuaisköyhää, kun ei ollut oikein heinäkelejä, ja pääs korsiintumaan poudan puutteen vuoksi...riippuu ihan ajankohdasta, koska on korjattu ja mitä kasveja se sisältää, tän kesän heinä on ehkä parempaa, jos onnistu korjaamaan ennen mun kesälomaa(= loma=sataa joka päivä, mie oon vähän sellainen pahan ilmanlintu) ... karitta, joka on ollu kipee tarvii vielä enemmän sitä kunnostusruokintaa, kun se kuitenkin yrittää kasvaa. Sit on vielä vähän rotukysymyskin kellä olis luontasesti nopeempi kasvu...kärsii siitä sairaudesta enemmän.

Kyl se siitä, saarella antavat varmaan kunnon neuvot kunnonkohotukseen....mut palautetta voi tietty antaa, että oot vain toiminut hoitaneen lääkärin ohjeitten mukaan.....eli tapelkoot koulukunnat keskenään...ja jättäkööt lampurin siitä välistä syyllistämättä...  >surullinen

Mie oon kyllä laittanut karittakammariin, jossa kävi sekä uuhi- että pässikarittat kauran lisäksi rypsirouhetta, kun haluun niille kunnon lihakset...vaikka laiduntavat.. ja nyt kun pässipojat on erillään jätän uuhikarittojen appeesta rypsin vähäksaikaa...pässit saa koko ajan ... sekotusta... sattuneesta syystä.. ja tungen sitä voimaperästä myös muutamalle isommallekin...pässinpäälle.
..
Pukkien olis meillä pitäny "virallisten" suositusten mukaan delata jo aika päivää sitten virtsakiviin...
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #17 : 03.08.09, 09:22 »

Ilmoittivat Saarelta, että pelkkä laidun ei riitä. Aina täytyy antaa myös väkirehua. (On meillä kyllä ennen riittänyt :-[)

Pikkupässi on Saarella vieläkin. Ei edelleenkään nouse itse seisomaan. Muuten on pirteä ja syö hyvin. (Se on syönyt hyvin koko ajan) Loppu viikkoon katsotaan ja sitten lähtee patologiselle tarkempiin tutkimuksiin surullinen.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : 03.08.09, 23:58 »

Voi sitä pikkuressukkaa! Se on kyllä hirvittävän suloinen pikkupässi :-*
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : 08.08.09, 16:40 »

Donatello tuli eilen kotiin muikea hymy. Viralliseksi diagnoosiksi tuli kokkidin aiheuttama nääntyminen. Ei siis lampurin aiheuttama nääntyminen, mitä mulle aluksi tarjosivat kieli.

Mielenkiintoista on se, että käytiin tarkasti läpi meidän lampaiden ruokinta ja kaikki on ok. Ainoastaan kasvavien pässien ruokavalioon lisätään hiukan valkuaisrehua. Toi valkuaisen puuttuminen johtuu todennäköisesti siitä, että tähän asti ovat saaneet lisäksi primoa, mutta tänä keväänä vähensin primon käyttöä reilusti ja sitten jätin sen pois kokonaan. Tarkoitus on antaa jatkossa hernettä ja härkäpapua. Nyt ostin pojille rypsisäkin hymy.

Pässien laidun menee myös täysin uusiksi. Koko porukka tulee huomenna kotitarhaan niittorehun varaan ja pässilaidun kynnetään ja uudistetaan.

Jos tästä kesän sairastelu episodista täytyy löytää jotakin positiivista niin olenpa ainakin oppinut lampaiden sairaanhoidosta ja ruokinnasta enemmän kuin vuosiin ;D.
tallennettu

suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #20 : 08.08.09, 18:11 »

Kerrotko mulle kuinka ne siellä saarella sitten hoiti sitä pikkupotilasta?

Itse löysin toissa päivänä yhden toukokuussa syntyneen todella pienikokoisen uuhikaritsan huonossa kunnossa laitumelta - vesiruikulla. Vein sen sisälle ja eilen ell katsoi sitä ja antoi niitä jotain ripulitabletteja. Olen nyt sitten antanut sille 1/4 tabua veteen liotettuna ell:n ohjeen mukaan kerta päivään. Lisäksi se saa säilörehua, joka on melko kuivaa sekä tietty vettä. Pystyyn se ei nyt jaksa nousta, mutta mä nostan sen juoton ajaksi jaloilleen ja tänäänkin se on juonut muutaman tunnin sisällä jo reilun litran sokerivettä. Siis sitä sokeri-suolalitkua jota saa maatalouskaupoista ja siitä tehnyt ohjeen mukaisen sekoituksen. Hyvin maistuu ja se on aina niin kiitollisen näköinen kun menen sinne. Kääntelen sitä aina toiselle kyljelle käydessä. Se on nyt erotettu emästään, samoin sen velipoika.

Pässi on myös pienikokoinen, syntyivät kolmosina pieninä (vaikka emän mahasta päätellen sieltä olisi pitänyt tulla 3 suurta...), 1 menehtyi vajaan kk:n ikäisenä yhtäkkiä ilman mitään oireita. Emällä oli karitsoinnin jälkeen poikimahalvauksen oireita, mutta parani.

Mitä muuta sille tohtisi jo antaa? Sen velipojalla on myös vähän maha ruikulla ja se saa samoja eväitä. Ovat siis eristyksissä muista.
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #21 : 08.08.09, 18:14 »

^Suviande: kannattaa varmaan antaa vitamiinilisä. Mulla joskus yksi pieni karitsa sai vesiripulin "jälkitautina" lihasrappeuman oireita, ell sanoi että jos on kovasti pieni ja kovasti ripulilla niin saattaa ripuloida itselleen vitamiininpuutoksen. En tiedä onko tässä mitä perää, mutta ainakin karitsa parantui ADE+seleeni -lisällä ripulilääkityksen ohella.
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #22 : 08.08.09, 18:36 »

Juu, sitä on juomaveden mukana. Pitäisikö antaa vielä erikseen ruiskulla?
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #23 : 08.08.09, 20:04 »

Mun pässi oli Saarella saanut kaksi kertaa Neuraminia, joka on B-vitamiinia ja kerran Selvettiä, joka on seleeniä. Molempia on annettu 1 ml kerralla injektiona. Ei mitään muuta lääkettä.

Lisäksi tällaiset ohjeet tulevaisuutta varten:Ripuloivista karitsoista heti ulostenäyte labraan. Kokkidi ja Klostridi näkyvät vain kun tauti on päällä. Jos haluaa laittaa kasvavan karitsan kuivaheinä ruokinnalle niin tätä ei saa jatkaa kuin enintään kaksi päivää.

Mullehan eläinlääkäri antoi ohjeeksi ruokkia vain kuivalla heinällä. Tätä kuivaheinä kuuria jatkettiin ja jatkettiin. Eläinlääkäri perusteli sen niin, että kokkidi ja klostridi elävät pötsissä ja esim. väkirehu ruokinta tavallaan ruokkii näitä "pöpöjä". Vahingosta viisastuneena tiedän nyt, että nämä "pöpöt" elävät suolistossa ja lammas tarvitsee kunnon rehua sairastuneiden suolistokudosten parantamiseksi.
tallennettu

pinniminni
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : 06.10.11, 10:16 »

Mitä sisäkaudella sitten annetaan,jos tuoreheinää ei ulkona enää ole???
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #25 : 07.10.11, 08:58 »

^ No varmaan näin maalaisjärjellä ajateltuna hyvä kuiva heinä tai säilörehu..eipä sitä muuta vaihtoehtoa ole, ja sitten väkirehut muistaa myös antaa.  hymy

Jos kovin ripuloi niin esim. vasikkasuolaa, benfitalia tmv juomaveteen, ettei kuivu.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: