24.05.12, 15:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kokkidi/klostridioosi toipilaan kuntoutus  (Luettu 1822 kertaa)
Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« : 17.07.09, 20:49 »

Meillä on ollut hiukan epäonnea karitsoiden terveyksien kanssa tänä kesänä surullinen. Uuhet ja uuhikaritsat voi hyvin, mutta pässeillä on jyllännyt sekä kokkidi että klostriitti. Onneksi vain kolme on kuollut, mutta pelko on jatkuvasti kun laitumelle menee. Tällä hetkellä kaikki näyttäisi hyvältä ja lääkekuurit on annettu. Yksi tehohoidettu pikku pässi on tässä kotona parin kaverin kanssa. Sitä on nesteytetty pariin kertaan ja lääkitty sekä Penovetillä että sulfalla. Pahimmillaan sillä oli kanyyli suonessa ja sain sille sulfan suoraan suoneen parin päivän ajan.

Lääkekuurit on nyt ohi. Karitsa syö, juo, märehtii, liikkuu ja on ihan ok, kunhan mä käyn nostamassa sen ylös muutaman kerran päivässä  kieli eli tämä ei itse nouse jaloilleen ollenkaan. Vaikuttaako joku näistä pöpöistä esim. aivoihin? Tosin kiinnitin tähän karitsaan huomiota jo laitumella ja aluksi luulinkin sen olevan kuuro kun haahuili aina itsekseen jossain ja kun se jossain vaiheessa tajusi, että kaverit on siirtynyt jo aikoja sitten muualle alkoi tämä huutamaan, mutta ei tehnyt elettäkään tullakseen muiden luokse. Aina se piti hakea. Mutta kyllä se silloin vielä itse ylös nousi...

Toinen kysymys koskee ruokintaa. Nämä kotona olevat saavat nyt vain kuivaa heinää. Missä vaiheessa uskaltaa alkaa antamaan tuoretta ja hiukan  väkirehua? Eläinlääkäri sanoi vaan, että nyt on kuiva heinä parasta pötsille.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Dee
Pässi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #1 : 20.07.09, 15:49 »

Mulla oikein selkäpiitä karmii lukea näitä sairausjuttuja.  :'(
tallennettu
Xaus
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 20.07.09, 15:58 »

Onpas mennyt paljon pässejä.  :'( Toivottavasti pojat paranevat.
tallennettu
paivi
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : 20.07.09, 20:57 »

Meillä oli viime vuonna vuohi jolla oli kokkiodoosi, saatiin kuntoon. Tartunta tulee laitumelta, onko sinun lampaasi siellä mistä tämän taudin voi saada?
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 22.07.09, 15:51 »

Osa on laitumella ja kolme tässä kotona tarhassa. Koko porukka on lääkitty, joten sen puolesta tauti on nyt hallinnassa. Suurin huoli on tuosta yhdestä onnettomasta, joka ei siis vieläkään nouse omin avuin ylös surullinen. Takapään kun nostan niin aika hyvin saa sitten suoristettua etujalat. Pystyssä ollessa vaikuttaa ihan normaalilta. Kulkee ympäri tarhaa pitkiäkin aikoja. Käy itse juomassa ja syö hyvin heinää. Mutta miksi ihmeessä se ei itse nouse seisomaan ???.

Kauroja olen nyt antanut pari kertaa päivässä kourallisen näille kolmelle.
tallennettu

paivi
Karitsa
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 22.07.09, 21:05 »

Anna B-vitamiinia, kokkiodoosi on hermostollinen sairaus ja tämä vitamiini auttaa siihen. Ihan tavallista ihmisen B-vitamiinia 1 tbl/pv, ei ainakaan haitaksi ole. Kokkiodoosi sitten muhii laitumella 2-3v ja ainoastaan alle 1v. sairastuu siihen.
tallennettu
Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 22.07.09, 23:03 »

Toivotaan Nina paranemisia teille sinne  :'(
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : 23.07.09, 15:05 »

Anna B-vitamiinia, kokkiodoosi on hermostollinen sairaus ja tämä vitamiini auttaa siihen.

Tämä on saanut B-vitamiinia sairautensa akuutissa vaiheessa juomaveden seassa sekä pistoksena. Annan sille nyt kuitenkin uudestaan suoraan suuhun kuuriluontoisena. Katsotaan auttaako.

Mulla on kulunut jo niin paljon aikaa ja rahaa tämän yhden onnettoman pikku pässin vuoksi, että periksi en kyllä nyt anna >surullinen. Kaikenlaiset vinkit ja ideat vastaan otetaan...
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : 23.07.09, 15:19 »

Hyvä Nina! Periksi ei anneta! hymy
Ollaan kyllä molemmat onnellisessa asemassa kun meilla on tuo Saari lähellä.

Tsemppiä!
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 23.07.09, 15:34 »

^joo, ehkä mäkin kohta kiikutan tuon pässi ressun Saarelle kuntoutukseen. Onhan koirillekin kaikenlaisia vesiterapioita :hymy. Tai jos mä saisin tänne kotiin jonkun fysioterapeutin jumppaamaan tuota otusta ;D.
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 23.07.09, 15:46 »

Hyvinkään koirakylpyläkin on ihan lähellä! silmänisku
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 30.07.09, 14:30 »

Pässi on nyt Saarella ja äsken sieltä soitti kiukkuinen eläinlääkäri. Pässissä ei ole muuta vikaa kuin, että "se on pidetty nälässä!" ???  Yritin sanoa, että mulle on eläinlääkäri antanut ohjeeksi, että vain kuivaheinää. Kuivaheinää saa kuulemma antaa VAIN 2 päivää ja jos minä en itse jaksa lammasta hoitaa niin se pitäisi antaa jonnekin hoitoon kesäksi! Siis mitä helv*... Mä olen koko kesän hoitanut sitä pientä elukkaa ympäri vuorokauden. Yöllä noussut katsomaan, missä se ressu makoilee. Onko mennyt suojaan vai onko taivasalla.

Huomenna aamulla mun pitää soittaa ja saan sitten kuulemma ohjeet, miten lampaita ruokitaan. Jos ei siellä päässä ole ääni muuttunut tuosta syyttävästä sävystä niin soitan meidän omalle kunnaneläinlääkärille ja pyydän sitä ottamaan Saarelle yhteyttä ja kertomaan, miten tällä tilalla on eläimiä hoidettu tähän asti >surullinen.
tallennettu

Dee
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 30.07.09, 14:36 »

No ohhoh???   :o   Olipa uutinen!
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 30.07.09, 14:41 »

Kaikilla konitohtoreilla ei tosiaankaan oo oikein näkemystä näitten pienmärehtijöiden hoidosta. On niin montaa mieltä kuin on miestäkin.. ei kannata ottaa itteensä jos on tullut väärät ohjeet joltain vaan koittaa vaan suodattaa siitä kritiikistä se asiasisältö
tallennettu
Nina
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : 30.07.09, 14:46 »

^tämän päiväisestä puhelusta on kyllä vaikea se "asiasisältö" löytää.

No mulla on täällä siilot täynnä kauraa, vehnää ja ohraa. Lisäksi säkeistä löytyy melassileikettä ja soijarouhetta. Pellolta niitetään vihreetä niin paljon kuin tarvii. Antavat sitten varmasti huomenna mulle jotain määriä niin nään kuinka pielessä mun lampaiden ruokinta on ollut...
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: