Meillä on ollut hiukan epäonnea karitsoiden terveyksien kanssa tänä kesänä

. Uuhet ja uuhikaritsat voi hyvin, mutta pässeillä on jyllännyt sekä kokkidi että klostriitti. Onneksi vain kolme on kuollut, mutta pelko on jatkuvasti kun laitumelle menee. Tällä hetkellä kaikki näyttäisi hyvältä ja lääkekuurit on annettu. Yksi tehohoidettu pikku pässi on tässä kotona parin kaverin kanssa. Sitä on nesteytetty pariin kertaan ja lääkitty sekä Penovetillä että sulfalla. Pahimmillaan sillä oli kanyyli suonessa ja sain sille sulfan suoraan suoneen parin päivän ajan.
Lääkekuurit on nyt ohi. Karitsa syö, juo, märehtii, liikkuu ja on ihan ok, kunhan mä käyn nostamassa sen ylös muutaman kerran päivässä

eli tämä ei itse nouse jaloilleen ollenkaan. Vaikuttaako joku näistä pöpöistä esim. aivoihin? Tosin kiinnitin tähän karitsaan huomiota jo laitumella ja aluksi luulinkin sen olevan kuuro kun haahuili aina itsekseen jossain ja kun se jossain vaiheessa tajusi, että kaverit on siirtynyt jo aikoja sitten muualle alkoi tämä huutamaan, mutta ei tehnyt elettäkään tullakseen muiden luokse. Aina se piti hakea. Mutta kyllä se silloin vielä itse ylös nousi...
Toinen kysymys koskee ruokintaa. Nämä kotona olevat saavat nyt vain kuivaa heinää. Missä vaiheessa uskaltaa alkaa antamaan tuoretta ja hiukan väkirehua? Eläinlääkäri sanoi vaan, että nyt on kuiva heinä parasta pötsille.