Sanna B
Mummouuhi

Poissa
Sukupuoli: 
Viljami
|
 |
« : 14.07.09, 13:35 » |
|
Onko kukaan käyttänyt niitä mikro merkkejä ku säälittää laittaa karitsoille noita mini combeja ovat niin isoja.. Jos on kokemuksia tuosta mikrosta niin kertokaa ihmeessä koska ensi keväänä karitso kolmisen kymmentä uuhta eli karitsoita tiedossa aikasta paljon..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #1 : 14.07.09, 13:45 » |
|
Mä olen laittanut microt karitsoille korviin jo kolmen päivän punnituksen yhteydessä eikä ole yhtään ollut paha, korvat eivät ole alkaneet roikkua eivätkä ole tulehtuneet + laittaminen helppoa. Näitä mikromerkkejä on kyllä revennyt sitten myöhemmin pari kpl, mutta jos jotain positiivista täytyy sanoa, että mikrot ovat revenneet vähemmän pahasti kuin minicombit tai allflexit. Jostain syystä mulla minicombit yleensä halkaisee korvan pituussuunnassa, mutta mikrot yleensä kiinnityskohdasta alareunaan eli poikittaissuunnassa, jolloin korva on jäänyt paljon parempaan kuntoon. Tässä kuva juuri kolmen päivän punnituksessa merkityistä karitsoista, hyvin on korvat pystyssä 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 14.07.09, 13:48 kirjoittanut Riina »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #2 : 14.07.09, 17:01 » |
|
Laitan mini combit usein jo 1 vrk ikäiselle karitsalle ilman ongelmia, vaikka kyseessä ahvenanmaanlammas, joiden korva merkkiä pienempi. Tärkeää on laittaa merkki niin lähelle päätä kuin mahdollista. Joskus korva voi roikkua hetken, mutta nousee kyllä ylös eläimen (korvan) kasvaessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Riina
|
 |
« Vastaus #3 : 14.07.09, 17:33 » |
|
Mulla nuo kuvassa olevat karitsat olivat syntymäpainoltaan 4,5 kiloisia eli varmaan tosiaan affekaritsoita isompia. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kats
|
 |
« Vastaus #4 : 14.07.09, 17:53 » |
|
^ Juu, affekaritsojen kokoisia isommasta päästä, mutta voi mitkä suuret höröttimet  Laitoin juuri muutamalle 2-viikkoiselle merkit, kun ne eivät olleet tulleet syntymähetkellä. Niitä oli mukava laittaa kun "napsahtivat" paikoilleen. Vastasyntyneen pikkuruinen korva on niin pehmeäkin ettei se anna mitään vastusta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #5 : 15.07.09, 00:05 » |
|
Meidän lampurinuramme alkoi juuri, kun microja oli mahdollista tilata. Ei edes harkittu muita ja ostoelukoiden mukana tulleifrm kombi(vara)merkkien jälkeen ei harkita noita muita senkään vertaa. Korviin laitetaan heti syntymäpunnituksen (0-3 vrk) yhteydessä, ei ongelmia.
Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
memmu
|
 |
« Vastaus #6 : 20.07.09, 17:24 » |
|
Joskus korva voi roikkua hetken, mutta nousee kyllä ylös eläimen (korvan) kasvaessa. Mikä lie vikana ollut merkin kohdassa, koska suomenlampaallani korvat eivät ole pystyssä, vaan roikkuvat merkkien painosta ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
suviande
|
 |
« Vastaus #7 : 20.07.09, 19:04 » |
|
Mä laitoin päivän parin ikäisille microt, osalla roikkui muutaman päivän sitten nousi. Pienimmillä kesti ehkä viikon. Nyt tilasin uusia merkkejä, kun vanhat loppui kesken..tulivat reilussa viikossa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
|
|
|
|
pikkukana
|
 |
« Vastaus #8 : 21.07.09, 11:18 » |
|
Mikä lie vikana ollut merkin kohdassa, koska suomenlampaallani korvat eivät ole pystyssä, vaan roikkuvat merkkien painosta ?
Olet varmaan laittanut merkit korvien ulkoreunaan/kärkeen. Jos laitat merkit korvan juureen lähelle päätä ison jänteen alapuolelle, niin korvat ei rupea lerputtamaan 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
memmu
|
 |
« Vastaus #9 : 31.07.09, 16:12 » |
|
^ Minä en siis näitä merkkejä ole laittanut, olivat jo lampaalla minulle tullessa. Kiitos kuitenkin neuvoista ! Pian olisikin korvamerkkejä laittamista odottelemassa, ikinä ennen en ole niitä itse laittanut ja pikkuisen meinaa hirvittää : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maunu_muori
|
 |
« Vastaus #10 : 31.07.09, 22:51 » |
|
Korvassa on myös hermotusta, ja jos sattuu huonosti sen länttään niin se halvaantuu..luulen : 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
memmu
|
 |
« Vastaus #11 : 01.08.09, 12:02 » |
|
^ Hui kamala, taitaa olla niin että vieläkään en merkkejä itse laita :o
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Petri
|
 |
« Vastaus #12 : 02.08.09, 14:25 » |
|
Korvassa on myös hermotusta, ja jos sattuu huonosti sen länttään niin se halvaantuu..luulen :  Ja kuule sängyssä maatessa voi kattoa tippua niskaan. En nyt lähtis pelottelemaan ketään, huutakoon hep se, jolle joskus on näin käynyt. Tietty pitää kattoa, ettei jurskauta aivan korvan tyveen verisuonen päälle, mutta huonoissakin valaistusolosuhteissa otsa-LED päähän ja näet tarkasti, mihin Micron piikki menee. Petri
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
memmu