10.02.12, 13:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: taas jälleen korvamerkeistä  (Luettu 3148 kertaa)
Sanna B
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Viljami

« : 14.07.09, 13:35 »

Onko kukaan käyttänyt niitä mikro merkkejä ku säälittää laittaa karitsoille noita mini combeja ovat niin isoja..
Jos on kokemuksia tuosta mikrosta niin kertokaa ihmeessä koska ensi keväänä karitso kolmisen kymmentä uuhta eli karitsoita tiedossa aikasta paljon..
tallennettu

Sanna + uuhet: Tikku, Takku, Taika, Tytti, Tarina, Tiivi, Taavi, Rokki, Riitti, Tellu, Tyyne, Utu, Usva, Urpu, Unikko, Uni, + 28 karitsaa sekä siitospässi Jussila
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #1 : 14.07.09, 13:45 »

Mä olen laittanut microt karitsoille korviin jo kolmen päivän punnituksen yhteydessä eikä ole yhtään ollut paha, korvat eivät ole alkaneet roikkua eivätkä ole tulehtuneet + laittaminen helppoa. Näitä mikromerkkejä on kyllä revennyt sitten myöhemmin pari kpl, mutta jos jotain positiivista täytyy sanoa, että mikrot ovat revenneet vähemmän pahasti kuin minicombit tai allflexit. Jostain syystä mulla minicombit yleensä halkaisee korvan pituussuunnassa, mutta mikrot yleensä kiinnityskohdasta alareunaan eli poikittaissuunnassa, jolloin korva on jäänyt paljon parempaan kuntoon.

Tässä kuva juuri kolmen päivän punnituksessa merkityistä karitsoista, hyvin on korvat pystyssä  hymy
« Viimeksi muokattu: 14.07.09, 13:48 kirjoittanut Riina » tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : 14.07.09, 17:01 »

Laitan mini combit usein jo 1 vrk ikäiselle karitsalle ilman ongelmia, vaikka kyseessä ahvenanmaanlammas, joiden korva merkkiä pienempi. Tärkeää on laittaa merkki niin lähelle päätä kuin mahdollista. Joskus korva voi roikkua hetken, mutta nousee kyllä ylös eläimen (korvan) kasvaessa.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #3 : 14.07.09, 17:33 »

Mulla nuo kuvassa olevat karitsat olivat syntymäpainoltaan 4,5 kiloisia eli varmaan tosiaan affekaritsoita isompia.  hymy
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
Kats
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : 14.07.09, 17:53 »

^ Juu, affekaritsojen kokoisia isommasta päästä, mutta voi mitkä suuret höröttimet  silmänisku muikea hymy Laitoin juuri muutamalle 2-viikkoiselle merkit, kun ne eivät olleet tulleet syntymähetkellä. Niitä oli mukava laittaa kun "napsahtivat" paikoilleen. Vastasyntyneen pikkuruinen korva on niin pehmeäkin ettei se anna mitään vastusta.
tallennettu

Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : 15.07.09, 00:05 »

Meidän lampurinuramme alkoi juuri, kun microja oli mahdollista tilata. Ei edes harkittu muita ja ostoelukoiden mukana tulleifrm kombi(vara)merkkien jälkeen ei harkita noita muita senkään vertaa. Korviin laitetaan heti syntymäpunnituksen (0-3 vrk) yhteydessä, ei ongelmia.

Petri
tallennettu
memmu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : 20.07.09, 17:24 »

Lainaus
Joskus korva voi roikkua hetken, mutta nousee kyllä ylös eläimen (korvan) kasvaessa.
Mikä lie vikana ollut merkin kohdassa, koska suomenlampaallani korvat eivät ole pystyssä, vaan roikkuvat merkkien painosta ?
tallennettu
suviande
Mummouuhi
Poissa Poissa

riiviöt ;)

« Vastaus #7 : 20.07.09, 19:04 »

Mä laitoin päivän parin ikäisille microt, osalla roikkui muutaman päivän sitten nousi. Pienimmillä kesti ehkä viikon.
Nyt tilasin uusia merkkejä, kun vanhat loppui kesken..tulivat reilussa viikossa muikea hymy
tallennettu

Lambit reilut 70 kipaletta, riiviövuohia 14 kpl, poni, 3 kissaa, 6 kania sekä lypsykarja..
pikkukana
Pässivaari
Poissa Poissa

Maya

« Vastaus #8 : 21.07.09, 11:18 »

Mikä lie vikana ollut merkin kohdassa, koska suomenlampaallani korvat eivät ole pystyssä, vaan roikkuvat merkkien painosta ?

Olet varmaan laittanut merkit korvien ulkoreunaan/kärkeen. Jos laitat merkit korvan juureen lähelle päätä ison jänteen alapuolelle, niin korvat ei rupea lerputtamaan  hymy
tallennettu

memmu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : 31.07.09, 16:12 »

^ Minä en siis näitä merkkejä ole laittanut, olivat jo lampaalla minulle tullessa. kieli
Kiitos kuitenkin neuvoista ! Pian olisikin korvamerkkejä laittamista odottelemassa, ikinä ennen en ole niitä itse laittanut ja pikkuisen meinaa hirvittää :hymy
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : 31.07.09, 22:51 »

Korvassa on myös hermotusta, ja jos sattuu huonosti sen länttään niin se halvaantuu..luulen :hymy
tallennettu
memmu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : 01.08.09, 12:02 »

^ Hui kamala, taitaa olla niin että vieläkään en merkkejä itse laita :o
tallennettu
Petri
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : 02.08.09, 14:25 »

Korvassa on myös hermotusta, ja jos sattuu huonosti sen länttään niin se halvaantuu..luulen :hymy
Ja kuule sängyssä maatessa voi kattoa tippua niskaan. En nyt lähtis pelottelemaan ketään, huutakoon hep se, jolle joskus on näin käynyt. Tietty pitää kattoa, ettei jurskauta aivan korvan tyveen verisuonen päälle, mutta huonoissakin valaistusolosuhteissa otsa-LED päähän ja näet tarkasti, mihin Micron piikki menee.

Petri
tallennettu
memmu
Oinas
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : 02.08.09, 19:10 »

^ Huh, ehkäpä säikähdän hieman liian helposti ;D
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa