24.05.12, 15:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vetelä märe"pala"??  (Luettu 3021 kertaa)
orvokki
Pässi
Poissa Poissa

Rygja uuhi ja karitsat

« Vastaus #30 : 13.08.09, 20:48 »

Kannattaisikohan kokeilla tätä:

Apteekissa oli ainakin silloin, kun meidän esikoinen oli vauva (16 v sitten) sellaisia kahdella ohuella kumiletkulla varustettuja läpinäkyviä putkiloita, joilla imettiin vauvan nenästä räkää.

Toisesta letkusta imettiin omaan suuhun, räkä meni onneksi vain sinne putkiloon ja se toinen putki sitten vauvan tai ehkä karitsan sieraimeen? Letku on pehmeää kumia ja imu pitänee olla myös hellä, mutta jos siellä nenussa olisi jotain sellaista, joka tulisi imemällä pois?

Pelastimme keväällä imemällä yhden "kiitoskauroihin" tukehtumaisillaan olevan lemmikkiuuhen, joka oli juuri tehnyt kolmoskaritsat.  Silloin kyllä putki oli nielussa ja letku "tavallista" vihreää puutarhaletkua. Se oli viimeinen keino joka auttoi, onneksi. Uuhen silmät jo muljahtelivat lopun edellä... epätoivoisessa tilanteessa kannattaa aina yrittää!  
tallennettu

Röykkälän lammastila
Harjunlahdentie 760, 41730 Kivisuo Joutsa
www.lammastila.com
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #31 : 13.08.09, 23:12 »

Joskushan sitä pitää vaan yrittää epätoivoisillakin keinoilla auttaa elikkoo.. mie oon yrittäny tekohegittää ja sydänhieroo... kun ei joka paikkaan saa sitä elikoitten medi-heliä... :hymy
tallennettu
Napero
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #32 : 17.08.09, 09:05 »

Lämpöä oli 39,7. Onko normaalilämpö 38,5-39,5? Eli, onko sillä kuumetta vai ei?

Soitin sitten perjantaiaamuna eläinlääkärille ja kerroin että kyllä sitä limaa tulee sittenkin molemmista sieraimista ja karitsan lämpö on 39,7. Eläinlääkäri lupasi tulla illalla ja antaa antibiootti piikin. Se kuunteli sitten myös keuhkoja ja sanoi että kuului selvästi että niissä on tulehdus. Kolmen päivän kuurin se sai ja eilen lämpö oli enää 38,9.
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

Nöfnöf

« Vastaus #33 : 17.08.09, 10:27 »

No niin, hyvä että käytit ellää, ja sai karitsa lääkekuurin, toivottavasti se nyt puree ja karitsa paranee!  ;D
tallennettu
Napero
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #34 : 26.08.09, 09:47 »

No niin, hyvä että käytit ellää, ja sai karitsa lääkekuurin, toivottavasti se nyt puree ja karitsa paranee!  ;D

No ei parannut vielä  :-[ Mittasin kuumeen viikko kuurin jälkeen ja nyt sitä oli 40 astetta  :'(. Soitin eläinlääkärille ja saatiin uusi kuuri. Toivotaan parasta.
tallennettu
Nipsu
Pässi
Poissa Poissa

« Vastaus #35 : 26.08.09, 19:02 »

Seuraa sitä lämpöä joka päivä samaan aikaan. Tulehdus nostaa kuumeen ja jos se ei laske, lääke ei tehoa. Sitten pitää nostaa annosta (oletko punninnut karitsan?), pitkittää kuuria tai vaihtaa ainetta. Limasta voi tehdä myös viljelyn jos tauti ei taltu. Kysy neuvot ell:ltä, miten otat näytteen jos tarvis. Tai, jos et halua hoitaa niin lopeta karitsa. Mä nostan hattua Petrille, tarpeetonta kärsimystä ei saa pitkittää jos vaan voi tehdä jotain asialle.
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #36 : 26.08.09, 22:52 »

. Mä nostan hattua Petrille, tarpeetonta kärsimystä ei saa pitkittää jos vaan voi tehdä jotain asialle.

KYllä!
tallennettu
Napero
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #37 : 27.08.09, 08:03 »

Kiitos neuvoista Nipsu. Mittaan kuumetta ja sitten ehkä kysyn lääkäriltä tuosta viljelystä. Petrillä taitaa olla tuotantoeläimiä? Tämä karitsa on minulle erittäin rakas lemmikki ja tähän asti tullut aika kalliiksi (sitä on mm. kastroitu), niin kovin herkästi en täsää tapauksessa aio koskea siihen "pulttipyssyyn".
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #38 : 27.08.09, 08:46 »

Se, että eläin on leikattu ja tullut kalliiksi ei ole oikea mittari sille lopetuspäätöksen lykkäämiselle, vaan se, ettei eläimen kärsimyksiä turhaan pitkitetä. Oli ne sitten "lemmikkejä" tai ihan rahan ansaintamielessä pidettyjä tuotantoeläimiä ( joita noi lemmikitkin muuten lain mukaan on) Noita jalostukseen syysta tai toisesta sopimattomia pässkikaritsoita kun saa ihan pilkkahinnalla, jopa pullokarittaa ilmatteeksi lemmikkilampaaksi .. Kyllä se leikkaamaton tuotantopässikin saattaa olla useemman sadan euron arvoinen, kannattaa kattoo, mitä hyvä siitospässi maksaa ennenkuin mollaa tuottajia. >surullinen  Siihen verrattuna kastrointikulut on pien kustannus. Itse siis pidän lemmikkejä, mutta arvostan kovasti tätä kotimaista lammastaloutta uusseelantilaisen bulkkitavaran sijaan.. Jokainen lampaan lopettamien  on  tuottajalle aina  myös oletetun tulon menetys, jopa jo saadun tuen , ja sekin voi olla ihan merkittävä, jos eläin on arvokas juuri tuossa katraassa. Mutta siinä on vaan heitettävä tunteilut syrjään jos eläimen tila vaatii sen viimeisen päätöksen.
« Viimeksi muokattu: 27.08.09, 08:56 kirjoittanut maunu_muori » tallennettu
Napero
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #39 : 27.08.09, 09:35 »

En missään nimessä mollaa ketään tuottajia! Petri itse vastasi minulle näin:

No, kyllähän minä tämän tekisin karitsan takia, mutta....lähin kliniikka josta löytyy tähystysvehkeet on 70 km päästä, pitäisi ottaa yhden päivän vapaata töistä, ja perustähystys maksaa 150 euroa!!! Eli se tulisi maksaa vähintään 200 euroa +  dieselit 140 km matkasta sekä 8 tuntia vapaata töistä  :o
Jos kyse on lemmikistä, niin silloin en osaa auttaa päätöksenteossa. Mutta jos kyse on elinkeinosta, niin pulttipyssy käyttöön, pikkuisestakin saa ainakin paistit talteen.

Petri

Mun mielestä ei kyllä kannata lopettaa karitsaa jolla on hengitystien tulehdus, ihan vielä. Kokeilen ilman muuta vielä toista antibioottikuuria. Se ensimmäinen kuuri oli vain kolme päivää ja ohjeissa luki että sitä annetaan lihakseen mutta eläinlääkäri antoi sitä ihon alle koska se on kuulemma niin ärsyttävä.

Ei kai kukaan tosiaan suosittele että minä lopettaisin karitsan nyt jo?  :hymy
Jos moni sitä suosittelisi niin tottakai minä sen sitten harkitsen, minusta vain tuntuu että vielä on liian aikaisin.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #40 : 27.08.09, 10:38 »

Ei suosittele tai en ainakaan minä. Hengitystieinfektiot saataa parantua itekseen ihan ilman lääkettäkin... Virusperäsiin infektioihin on ihan turha työntää antibiootteja, ne ei siitä parane

Mut jossain tilanteessa pitää arvioida sekin, että eläinten ylihoitaminen ei tee muuta kuin lepyttää omistajan omatuntoo että olen ollut valmis maksamaan satoja euroja... ja siirtää sitä eläimen lopetuspäätöstä, vaikka se eläin kuinka olis huonossa kunnossa ja kärsis. Mie en oikein ymmärrä enää edes sitä että jos se eläin vaikka esim kuukauden tehohoidon jälkeen jää henkiin niin onko se sitä eläintä kohti oikein että sen on pitäny tommonen kärsimysaika käydä läpi.
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #41 : 27.08.09, 10:41 »

Lemmikin kanssa on vaan se et monesti tunteet menee järjen edelle ja halvankin eteen on valmiita tekemään kaikkensa jotta se saataisiin paranee, kaikilla lemmikeillä, joskus se menee yli, omistaja haluaa väkisin pitää hengissä eläimen vaikka sillä olisi asiat jo niin huonosti että parempi olis päästää pois kärsimästä, aina kun ei edes lääketiede voi tehä ihmeitä. Yleistäen.

Mutta, sun pitää katsoa lampaan yleistilaa, jos se lääkekuureista huolimatta ei ala parantuu. Yleensä kyllä jos hengitystie tulehdusta, siihen pitäis mun mielestä antaa se 5 vrk lääkekuuri jotta tehoaa. Kato nyt se toinen kuuri ja sit et mitä se pässi sit on.
tallennettu
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #42 : 27.08.09, 11:01 »

Ne täytyy tosiaan jokaisen ensin kokea .. ennenkuin on valmis luopumaan, eikä venytteleen päätöksiä, sillon kun tulos voi olla kuitenkin se kärsimisen pitkittäminen.. tosin mun kohalla sen päätöksen kuitenkin teki eläinlääkäri että yritetäänkö hoitaa. Enää en sellaisessa tilanteessa suostu hoitoihin
tallennettu
Vahtimassu
Mummouuhi
Poissa Poissa

Nöfnöf

« Vastaus #43 : 27.08.09, 12:29 »

OT: Kyllä mä olen koirienikin kohdalla tehnyt päätöksen että siinä vaiheessa kun koiran kivut tai terveystila menee siihen kuntoon että koira olis parempi päästää pois, mä sen palveluksen teen, en omaa itsekkyyttäni halua pitkittää eläimen kärsimyksiä, vaan sen takia ettei omistaja halua päästää lemmikkiä pois. Silloin kun elämän ilo on silmistä sammunut, tietää että parempi on päästää irti, eikä väkisin kipulääkkeillä tai turhilla leikkauksilla yrittää pitää hengissä ja pitkittää siten sen eläimen kärsimystä, jos siitä vaikka saiski viikon tai kuukauden lisää elinaikaa, ei minusta siinä ole järkeä. Mutta kun niitä näkee, omistajat pitää sairaalloisen sairaita/kipeitä lemmikkejä väkisin hengissä, kyllähän ne eläinlääkärit tarjoo kaikki hoitovaihtoehot, ku ne sitä rahaa saa, tottakai ne tahtoo kalliita toimenpiteitä tehä, vaikka niistä ei loppujen lopuksi ole paljoa apua. Olen monta koiraa nähnyt miten ne menee silmissä, raskas päätöshän se on tehdä, mutta kuitenkin se on parhainta mitä voit sille tehdä jos se sen vaatii..

"Tiedäthän, että minäkin rakastan sinua,
Siksi on niin vaikea sanoa hyvästi
ja päättää tämä elämä luonasi.
Joten, pidä minua lähelläsi vielä kerran,
ja sano sanat, jotka toiveeni ois,
koska välität minusta tuhannen verran,
annat minun nukkua jo tänään pois."

tallennettu
vikke
Musta lammas
*
Poissa Poissa

« Vastaus #44 : 27.08.09, 12:52 »

Meillä on vastustanut eläinten terveyden kanssa ja kipeitä päätöksiä on pitänyt tehdä niin hevosen kuin lampaidenkin kohdalla lyhyen ajan sisään.
Luopuminen ei ole helppoa, varsinkaan kun kyse on lemmikistä, eikä tuotantoeläimestä, mutta olen lapsillekkin selittänyt asian näin:

Suurinta rakkautta ja kunnioitusta, mitä voimme osoittaa meitä hyvin palvelleita eläimiä kohtaan on se, että raskimme luopua niistä oikeaan aikaan, omasta ikävästämme huolimatta.

tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: