24.05.12, 15:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: B-vitamiinin annostelu  (Luettu 1777 kertaa)
Aulimaija
Pässivaari
Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen

www.laurilan.net

« Vastaus #30 : 29.06.09, 10:31 »

Napsiiko sun lampaat saniaisia vai sananjalkoja? Mä en ole koskaan huomannut lampaiden syövän sananjalkaa, saniaista saattavat maistaa - mutta ei syödä.

Meillä poro syö just esimerkiksi kielonlehtiä ihan hulluna.
tallennettu

Olethan tutustunut sivuihini osoitteessa www.laurilan.net
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #31 : 29.06.09, 10:36 »

^Mulla napsivat nimenomaan sananjalasta makupaloja, mitä mä pidän aika outona, koska en muista, että mulla olisi aiemmin (uuhet) maistelleet sananjalkoja. Nämä pässit sen sijaan maistelevat kyllä.  kieli Liekkö vika siinä, että eivät ole koskaan oppineet laiduntamista emoltaan vaan ovat lähteneet vierotettuina ensimmäisen kerran laitumelle?  ??? Samansukuisista kasveista ne eivät ole mun nähdäkseni koskeneet kallioimarteeseen eikä kotkansiipeen, jotka myös kuluttavat elimistöstä sitä B:tä. 
tallennettu

"Joka mäyrän saa, myös mäyrän pitää." 
http://mayranvarisetsuomenlampaat.net/
maunu_muori
Mummouuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #32 : 29.06.09, 22:32 »

Mie vielä kysysin.. siis onkos toi B- vitamiinin kuluttaminen tutkittu nimenomaan lampailla, eikä millään muulla elikolla, missä on sen tutkimuksen tulos, mie voisin kans vilasta, jos on joku julkinen asiakirja. :hymy joskon siitä löytys muitakin kasveja, kun meillä laitumet sisältää vaikka mitä kukkivaa tai vähemmän kukkivaa.. näyttäs, et ne olikot ei syö kaikkee... niin kiinnostais löytyykö joku muukin syy kuin... yliruokinta hymy
tallennettu
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #33 : 29.06.09, 23:29 »

^Se on tutkittu juttu märehtijöillä yleisesti, koskee siis lehmiä, lampaita, vuohia. Aiheesta voit lukea esim. sivulta 5 CCN:n kohdalla täältä:
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/6/07_vitamiinien_ja_hivenaineiden_puutostilat_ja_liikasaanti.pdf

Lisäys: Kirjassa Tuottava Lammastalous on liitteenä luettelo laitumen haitallisista kasveista, se perustuu MTTK:n kasvinviljelylaitoksen 1960-luvulla tekemään selvitykseen. Siitäkin voi katsastella mikä laitumella on lampaalle haitallista ja mikä ei. Taulukossa on hyvää, että siinä kerrotaan, onko kasvi maittava heinässä vai ei. Esim. myrkkykeiso, joka on tappava märehtijöille, maistuu niille myrkyllisyydestä huolimatta.  surullinen
« Viimeksi muokattu: 29.06.09, 23:37 kirjoittanut Riina » tallennettu

Sanna-Leena
Uuhi
Poissa Poissa

« Vastaus #34 : 29.06.09, 23:36 »

Tuossa justiin syöttelin yhden metsittyneen lohkon loppuun ja niin ne menee siellä saniaiset, imarteet tai mitä he lienee, kun ei juuri muuta ajan kulua ennen seuraavia niittoheiniä odotellessa ole. Samoihin suihin ovat kadonneet niittyleinikit ja muu leinikin suku sekä kortteet... Pari vuotta sitten syksymmällä jahtasin karkulaisia siellä puitten alla, niin pysähtyivät ihan uhalla jonkun matkan päähän ja rupesivat popsimaan kärpässieniä. Ja sama toistui vaan. Yrittivät varmaan päästää ittensä vihreemmille niityille  ;D Mielenkiinnosta olen tarjonnutkin joskus (huom! kädestä ja vähän, älkää pyörtykö) sellaista, minkä ei pitäisi "luonnostaan" (mitä sekin nyt taas sitten on!!!!!) maittaa, kuten raparperia ja suolaheinää, raakoja tomaatteja ja tomaatinvarsia, eikä ole kelvannut. Kasvimaalta kitkettyä vesiheinää eivät myöskään syö - mikähän siinä on?

En antaisi laitumella olevien saniaisten takia lisävitamiinia varmuuden vuoksi.
tallennettu
Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #35 : 30.06.09, 09:02 »

En antaisi laitumella olevien saniaisten takia lisävitamiinia varmuuden vuoksi.

En minäkään, varmempi tapa on kitkeä ne perinnebiotoopit haitallisista kasveista ennenkuin päästää päkät laitumelle silmänisku
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #36 : 30.06.09, 09:21 »

Jos laidun olisi omani niin kitkisin minäkin.
tallennettu

Sirppi
Mummouuhi
Poissa Poissa

Texeltyttö

« Vastaus #37 : 30.06.09, 10:11 »

^no mä en todennäköisesti viitsisi kitkeä. Mulle ja onneksi myös mun lampaille riittää, että niillä on silleen perusturvalliset olot. Jos alkaisin miettiä mitä kaikkea voi sattua niin mä en varmaan jaksaisi lampaita pitää viikkoakaan, koska kaikista varotoimista huolimatta ja niiden takiakin voi aina sattua jotain. Se on vähän niinkuin se elokuva Nemoa etsimässä, jossa huolestunut isäkala kyselee, että "mistä sen voi tietää, ettei mitään satu?". Ja se pikkasen yksinkertaisempi tyttökala kertoo, että eihän sitä voikaan tietää, pitää antaa vaan mennä (tjmv.). Se on sama lampaiden ja lasten kanssa, pikkasen hirvittää mitä ne milloinkin keksii ja sitten huomaa niitten kuitenkin pärjäävän ihan ok.
tallennettu

Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #38 : 30.06.09, 10:39 »

Tottahan se on, ettei kaikkia vaaranpaikkoja pysty koskaan eliminoimaan, mutta mä koetan kuitenkin ajatella olemassa olevia riskitekijöitä siltä kantilta, että jos nyt ihan oikeasti voin säästää lampaani sairastumasta CCN:ään tiaminaasia aiheuttavia kasveja kasvavalla laitumella antamalla niille 15 euroa maksanutta B-vitamiinia pullosta, niin mielestäni tämä ei kuitenkaan ole mitenkään ylilyöntiä eläimistä huolehtimisessa. Jos tällä tavoin voin välttyä yhdenkin kerran eläinlääkärin soittamisen paikalle, niin olen säästänyt sata euroa antamalla sen B-lisän ennaltaehkäisevästi. Mun mielestä tämä on järkevää siinä mittakaavassa, jossa mulla on eläimiä, jollakin toisella voi olla toinen tilanne.
tallennettu

sarkka75
Pässi
Poissa Poissa

Texelpoika ;)

« Vastaus #39 : 30.06.09, 11:53 »

^no mä en todennäköisesti viitsisi kitkeä. Mulle ja onneksi myös mun lampaille riittää, että niillä on silleen perusturvalliset olot. Jos alkaisin miettiä mitä kaikkea voi sattua niin mä en varmaan jaksaisi lampaita pitää viikkoakaan, koska kaikista varotoimista huolimatta ja niiden takiakin voi aina sattua jotain. Se on vähän niinkuin se elokuva Nemoa etsimässä, jossa huolestunut isäkala kyselee, että "mistä sen voi tietää, ettei mitään satu?". Ja se pikkasen yksinkertaisempi tyttökala kertoo, että eihän sitä voikaan tietää, pitää antaa vaan mennä (tjmv.). Se on sama lampaiden ja lasten kanssa, pikkasen hirvittää mitä ne milloinkin keksii ja sitten huomaa niitten kuitenkin pärjäävän ihan ok.
Samoilla kantimilla täällä  ;D
tallennettu

Nina
Pässi
Poissa Poissa

Toteutunut unelma: Lahja

« Vastaus #40 : 30.06.09, 13:09 »

Mulla on B-vitamiini pullo, jossa lampaan annostus on 6-10ml/pv. Eläinlääkäri joskus sanoi, että akuutissa tarpeessa karitsallekin voi antaa jopa 40ml/pv.

B1-vitamiinin eli tiamiinin tarvehan voi tulla myös normi pötsihäiriössä, jolloin pötsin normaali tiamiinin tuotanto heikkenee.
tallennettu

Apila on hyvä kukka, samoin päivänkakkara,
lammas joka puskee, on huomenna makkara.
Riina
Pässivaari
Poissa Poissa

Muru Metsäneläin

« Vastaus #41 : 30.06.09, 13:12 »

^Kiitti Nina.  hymy
tallennettu

Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös
  Tulostusversio